2022-02-13, 19:45
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
De som det inte brukar stå rätt till "där uppe" är de som inte förmår att se komplexiteten i olika händelser. De börjar då fragmentera och pervertera verkligheten. Ofrånkomligen blir då omvärlden märklig och oförståelig. När väl detta är gjort kommer de följdriktiga projektionerna av de egna bristerna, på ungefär samma sätt dom du gör nu.

Det är alltså så att du bedömer att Esbjörn har agerat rationellt och stringent under denna affär?
Att man är och alltid varit en tokjävel betyder inte att man är dement.
Nej jag gillar inte Esbjörn, han är en skitstövel, har han nog varit länge, man slutar inte plötsligt vara en skitstövel bara för att man blir gammal och grå.
Senast redigerad av Knut-Anne 2022-02-13 kl. 19:55.
2022-02-13, 19:47
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Om jag då kallar några som inte ser ett fel Ebba har gjort och som näst intill dyrkar marken där hon går för Ebbotar tycker jag ni får tåla det.

Då kanske du kan rättfärdiga ditt Ebbotande, genom att berätta vilket fel Ebba gjort i fastighetsköpet?
Har du inget sanningsenligt och faktaunderbyggt fel du kan redovisa, har du ingen rätt att Ebbota någon.
Det tycker jag du får tåla.
2022-02-13, 20:00
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Nej Mary, för att han bröt mot förlikningsavtalet mistade Esbjörn fördelarna i avtalet
Han överklagade, förlikningsavtalet har då brutits och finns inte längre pga att Esbjörn överklagade.
Spelar ingen roll att SH inte lämnat prövningstillstånd, det är själva överklagan som är brottet.
Köpet då frågar du dig?
Det är redan genomfört av Esbjörn, så köpet påverkas inte av att förlikningen inte längre finns.
Esbjörn har ju mellan förlikning och överklagan, tagit emot köpeskilling 3.9 milj och skrivit köpebrevet.

Regleras förlikningar i avtalslagen eller något annat lagrum?

Om det regleras inom avtalslagen så borde följande gälla.
Att överklaga ett avtal innebär inte automatiskt att avtalet inte blir ogiltigt.
Med tanke på att överklagan har avvisats så bör Esbjörns överklagande ses som en obefogad hävning vilket i sin tur kan ge Ebba rätt att häva avtalet.

Hävning innebär att båda parter befrias från sina framtida förpliktelser och att rätten till framtida prestation från motparten bortfaller. Vilket innebär att Ebba kan hindra Esbjörn att utnyttja sin rätt att vistas på fastigheten.

Nu kommer kruxet, förlikningen är stadsfäst vilket gör att den inte kan hävas.

Någon med större juridiska kunskaper än mig får gärna reda ut vad som gäller.
2022-02-13, 20:09
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Den som det visste. Det är hemligt, Ebba gillar mest hemliga avtal. Det hon slöt angående skadeståndet på förtalet var oxå hemlig. Samt i och med att hon skrev strafföreläggande så blev inte den Fup:en offentlig handling.

Men en viss rätt i ett visst antal år har jag för mig var det sas. Häromkvällen påstod man med övertygelse här att det avtalet dock inte gäller längre. Då Esbjörn överklagade. Stämmer det så är det ju för jävligt mot Esbjörn. För att han utnyttjade sin rätt att överklaga så miste han sina fördelar i förlikningsavtalet.
Jo ja så kan man ju tänka. Personligen respekterar jag alla gamla och försöker visa hänsyn till de speciella behov en människa över 80-år ofta har. Om jag träffat Hitler, Stalin eller Musselini på sin ålders höst hade jag respekterar dom med. Världen lär knappast bli en vackrare plats om jag skulle anse att dessa tre herrar förtjänade tjuvnyp och fulspel på sin ålders höst.

Någon pratade om att vända andra kinden till. Det var klokt tycker jag. Jag tror föresten det var Jesus som sa det.
Egentligen så kommer man aldrig framåt i diskussionerna med Ebbotar. Det går inte att föra en givande dialog med någon som medvetet missförstår.
Du var mig en frågvis prick.
Tycker du att Ebba skötte affären klanderfritt? Och utveckla gärna ditt svar.
Tycker du att det var okey av Ebba att utmåla Matz och Majkgård att ha ekonomiska intressen i huset? Om du svarat ja, skulle jag vilja på dig utveckla på vilka grunder.
På vilket sätt tänker du att Ebba ska tilldelas ett straff i ett tvistemål?
Tycker du alltså oxå att detta skulle ha prövats som ett brottsmål, efter som du talar om straff menar jag?
Hur kan du tänka att förtal av ett juridiskt ombud i en pågående tvist inte hör till saken?
På vilket sätt klarade sig Ebba klanderfritt ur denna affär menar du? För jag tänker att ganska mycket moraliskt klander har fallit, faller och kommer att falla på
Ebba.
Tänk att det ska vara så besvärligt för dig att tala om din åsikt.
Vad jag läst från förhandlingen så har hon varit juste mot Esb.

Har hon påstått att Mats och Majgård har ekonomiska intressen i huset?

Du vet väl att det inte finns några dumma frågor.
2022-02-13, 20:13
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du upprepar frågan, trots att jag redan svarat på den.
Varför??

Jag anser inte att Ebba har gjort något brottsligt som vi känner till, så VARFÖR i hela friden skulle jag då ge ett svar på vilket straff Ebba ska få?

Jag har inte pratat om förtalet, med dig?
Jag anser att förtalet är mycket hårt knutet till affären. Det skulle inte ha skett om inte husaffären var aktuell.

Jag tror att du enbart är ute efter att reta upp mig, inte ett få ett svar.

Därför får det här bli mitt sista svar till dig.

Tack,hon har skött sig.
Varför är du så tyken mot henne då.?

äh, du behöver inte svara.
2022-02-13, 20:25
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards
Regleras förlikningar i avtalslagen eller något annat lagrum?

Om det regleras inom avtalslagen så borde följande gälla.
Att överklaga ett avtal innebär inte automatiskt att avtalet inte blir ogiltigt.
Med tanke på att överklagan har avvisats så bör Esbjörns överklagande ses som en obefogad hävning vilket i sin tur kan ge Ebba rätt att häva avtalet.

Hävning innebär att båda parter befrias från sina framtida förpliktelser och att rätten till framtida prestation från motparten bortfaller. Vilket innebär att Ebba kan hindra Esbjörn att utnyttja sin rätt att vistas på fastigheten.

Nu kommer kruxet, förlikningen är stadsfäst vilket gör att den inte kan hävas.

Någon med större juridiska kunskaper än mig får gärna reda ut vad som gäller.

Det sekretessbelagda avtalet är inte stadfäst och bortföll vid den obefogade hävningen.
2022-02-13, 20:36
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Jag tycker inte att någon ska bli straffad för att den utnyttjar som rätt att överklaga. Jag tycker vidare att det är oerhört allvarligt om förlikningen inte gäller.

Personligen tycker jag Ebbotar är ganska harmlöst. I alla fall i jämnfördelade med Dumröv, utvecklingsstörd, idiot, hatare, lögnare, alkoholist etc etc etc och alla påståenden om min person lågutbildad, demokrati hatare, omoralisk, sosse. Om jag då kallar några som inte ser ett fel Ebba har gjort och som näst intill dyrkar marken där hon går för Ebbotar tycker jag ni får tåla det. Man kan inte kalla någon idiot och sedan gnälla för att man får tillbaka.

Edit: alternativt ska jag tänka att alla som skrivit otrevligheter inte ska tas på allvar.

Är det inte själva andemeningen med en förlikning? Man kommer överens och ingen utomstående bestämmer hur det ska vara.

Att överklaga det man själv varit överens om, är helt galet märkligt. Eller, att påstå att man blev tvingad att ingå förlikning av sina ombud, men överklaga stadsfästningen av förlikningen, istället för att anmäla sina ombud, det är är nog så ovanligt att det tidigare aldrig hänt i Svenskt rättväsende.

Du har kallat mig för Ebbot och även om du tycker det är harmlöst, så är det du och ingen annan som slänger otrevligheter mot mig när du gör det. Jag har inte slängt epitet på någon i den här tråden, inte heller dig, vilket gör att du själv bestämmer att jag inte ska ta dig på allvar.

Esbjörn har en solklar förmåga att bryta sina löften, även när han har "sitt folk" runt sig, vilket gör att hans anklagelser mot Ebba väger rätt lätt.
2022-02-13, 20:39
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Det sekretessbelagda avtalet är inte stadfäst och bortföll vid den obefogade hävningen.

Ok, tack för förklaringen .

Kan nog komma som en överraskning för Esbjörn men han har varit mest intresserad av pengar så han bryr sig nog inte.
2022-02-13, 20:52
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag konstaterar att du inte svarar på mina frågor.
Nåja, det är också ett svar.
kan du vara lite mer konkret i frågan?

förenkla den så jag förstår.
2022-02-13, 21:06
Medlem
Citat:
Är det verkligen så?

Han försökte ju överklaga stadfästelsen men fick inte prövningstillstånd.
Innebär inte det att stadfästelsen gäller?
Och förlikningen är fastställd. Det sekretessbelagda avtalet är ju en del av förlikningen och är väl inte berörd av överklagandet?
2022-02-13, 21:37
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards
Ok, tack för förklaringen.
Kan nog komma som en överraskning för Esbjörn men han har varit mest intresserad av pengar så han bryr sig nog inte.

Jag å andra sidan tror att Ebba ändå håller sin del av det sekretessbelagda avtalet.
Det är ju endast ”en viss tidsbegränsad dispositionsrätt” Esbjörn fick och inte flertalet gånger.
Hmm… men å andra sidan har Esbjörn nu haft 1.5 år på sig att hämta det han vill ha kvar.
Sen var förlikningen förra hösten, så den där ”tidsbegränsad dispositionsrätt” har nog passerat med råge.
2022-02-13, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har ALDRIG någonsin anklagat Ebba för att vara en brottsling.
Jag har inte ens anklagat henne för att bryta mot lagen.

Vänligen ta fram ett enda sådant inlägg!
Ett enda!

Tvärtom, har jag alltid skrivit att jag inte tror att Ebba brutit mot lagen.

Nu visar du faktiskt på riktigt vem du är.
Jo det har du - i var och vartannat inlägg säger du att hon är kriminell och att hon har begått grova brott.
Så exakt hur har du inte kallat henne brottsling. Är inte kriminell och brottsling synonymt?
Man undrar lite över vilket ditt modersmål är - för det kan inte vara svenska.
Du verkar inte ens själv förstå vad du skiver.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in