Citat:
Ursprungligen postat av
Peppa-pig
Tack för ett ambitiöst inlägg.
Angående autonom körning. Att lägga till LIDAR till kameror och sensorer ger ju bara fördelar. Lite dyrare såklart, men bilarna blir ju klart mer framgångsrika i sin autonomitet. Se tidigare länkar.
Tror du missuppfattat om du tror att Teslas konkurrenter förlitar sig på kartor.
Angående "det enda som gäller i framtiden ". Som det ser ut nu är BEV ett alternativ som passar en nisch. Men andra drivlinor kommer sannolikt att samexistens på överskådlig framtid.
Tesla banade vägen gör BEV, absolut. Det är det som tesla gör bra. Att få in pengar för att bygga ut infrastrukturen samtidigt som man manglar ut bilar var smart. Men detta gör också att Tesla haft sitt "window of opertunity ", nu vill konkurrenter in och ha en del av kakan och då hårdnar konkurrensen. Kunder behöver inte längre välja undermålig kvalitet för att få en elbil.
Det produceras ca 70 miljoner bilar per år I världen. Tesla gör en av dem, Toyota ca 10 GM ca 10 och Nissan likaså.
Personligen ser jag inte att det händer särskilt mycket med batteritekniken. Vi kör med samma konstruktioner som för 30 år sedan. Och de fabriker som byggs kommer fortsätta med samma teknik.
Angående att tesla har världens effektivaste produktionslina. Detta är intressant. Finns det data på detta där olika producenter mäts enligt samma princip?
Mvh
Tror det är långt ifrån så att Tesla haft sin chans. När det kommer till volym som produceras så räknar du med fossil vilket redan -21 var en riktig tvärnit i försäljning och självklart så kommer alla gamla rävar försöka få sålt så mycket dom kan men det hjälper dom inte speciellt mycket eftersom dom redan har pengar men kan inte köpa ikapp tiden dom ligger efter när det kommer till EV.
Hybrider är ju liksom bara en tunn tunn livlina för att kunna hålla kvar sin försäljning tills dom har riktig production av rena EV....Volvos aktie sjönk ju soim en sten för något år sedan när dom försökte vilseleda genom att säga att alla deras bilar kommer gå på el...(så var det innan ett datum)..men så kom det fram att det var varianter på hybrider och det var inte det investerarna ville höra.
Än en gång...GM sålde 26 EV på hela sista kvartalet! VW har panikmöte för sin framtid där dom bjuder in Elon.
Toyota tror jag däremot kommer ta en stor del av kakan, även Hyundai och Kia...Asiaterna har lite annan mentalitet när det kommer till allt och framförallt så gör dom saker billigt.
Det var Herbert Diess själv som sa att Tesla bygger bilar som ingen annan tidigare gjort, alla kommer vara tvungna att producera på samma sätt för att kunna överleva, det var på samma möte han sa dom kommer vara tvungna att stänga flera fabriker samtidigt för att bygga om allt från början samt även bygga fler fabriker i Kina.
Han sa även att flera företag kommer att gå under eller bli uppköpta under övergången till EV.
Tesla har ju även satt bilförsäljarna på pottkanten...och det är ju något som rört till det enormt i US så det blir intressant och se hur det utvecklar sig.
Jag ska tillägga att jag försöker vara rätt så öppen från alla håll, men mycket av det du skrivit stämmer inte överens med vad jag sett och läst