2022-02-13, 02:17
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovetstefan
Detta kan knappast räknas som yttrandefrihet att hänga ut en lärare på det sättet. En lärare är en anställd, det är rektorn som ansvarar för personalen.

Även om jag själv inte delar lärarens agerande, så håller jag med åtalet mot Katerina. Detta är förtal.

Man måste skriva något nedsättande om en person för att det ska kunna vara förtal och i Sverige med Sveriges måttstockar är det inget nedsättande att bekänna sig till Islam.
Citera
2022-02-13, 04:51
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Jo... men iallafall, ett tips till läraren kan vara att istället får eleven ta reda på hur en judisk/kristen/muslimsk/hinduisk/buddhist/shintoism/Osv osv individs identitet formas, typ omskärelse, bar/bar mitzvah, läsa trosbekännelse, umgås med församlingen osv osv än att tvinga en elev att skriva att den tillhör Allah....

Självklart är det viktigt att barnen får lära sig om olika religioner eftersom religionen är en kulturbärare.
Där är inte problemet utan som jag förstod det höll upplägget på att spåra ur och bryta mot skollagen när barnen nästan tvångskonverterades till islam just pga att man inte kräver en initiationsrit utan vips kan du räknas som muslim bara för att du har citerat trosbekännelsen ur en bok. Denna balansgång är svår och läraren måste därför vara tydlig kring de här sakerna.
Citera
2022-02-13, 08:39
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindr
Journalisten Katerina Janouch åtalas nu för grovt förtal efter att ha bloggat om en händelse i en skola i Tierps kommun.

https://samnytt.se/9-ariga-elever-tvingades-bli-muslimer-jag-tillhor-islam/:

https://samnytt.se/katerina-janouch-skrev-att-flicka-tvingas-skriftligt-erkanna-sig-till-islam-atalas-for-grovt-fortal/:

Riks intervjuade Katerina angående åtalet: https://www.youtube.com/watch?v=CtKGgol9vJY

Är det någon som vet vad Katerina skrev på sin blogg? Vad tror ni, kommer hon att dömas?
På något sätt så tycker jag ju att det är ganska talande att just Katerina är den som bryr sig om detta.

Som person är ju hon potent, 4 eller 5 barn och hunnit med lite av varje, författare mm. Men, hon verkar inte riktigt förstå hennes egen del i det hela. Och det verkar ju vara vanligt bland ateister och hbtq folk.

För det är ju så, att om man skändar Gud, familjen och det andra som det kristna stå för, såsom äktenskapet mellan man och kvinna, så blir det så här. Alltså man blir en slav under islam.

Så förslaget till er andra som hånar Gud, familjen och sex med en person av det motsatta könet. Skörda nu vad ni har sått istället för att lipa över symptomen.
Citera
2022-02-13, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ja, i det sjuka landet Sverige, i Tyskland är det inte förtal att skriva eller säga sanningen.

Tyskland har ännu mindre yttrandefrihet.

https://samnytt.se/appen-telegram-censureras-pa-regeringsorder/
Citera
2022-02-13, 11:02
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejsanHoppsan356
Tyskland har ännu mindre yttrandefrihet.

https://samnytt.se/appen-telegram-censureras-pa-regeringsorder/

Det har ju Sveriges regering också gjort.
Citera
2022-02-13, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Det har ju Sveriges regering också gjort.
Det är värre i Tyskland. Mycket värre. Hänger med rätt bra då sambon är tyska. De har stänga åtgärder med tanke på fantasiviruset också än vad gäller ansiktsblöja och vaccinpass.
Senast redigerad av HejsanHoppsan356 2022-02-13 kl. 11:20.
Citera
2022-02-13, 11:21
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Det är värre i Tyskland. Mycket värre. Hänger med rätt bra då sambon är tyska. De har stänga åtgärder med tanke på fantasiviruset också än vad gäller ansiktsblöja och vaccinpass.

Inte när det gäller förtal, där sticker Sverige ut och klassar även sanna påståenden som förtal. Sanningar är kriminella här.
Citera
2022-02-13, 11:24
Medlem
Citat:
Inte när det gäller förtal, där sticker Sverige ut och klassar även sanna påståenden som förtal. Sanningar är kriminella här.

Det är nog värre där. Jag har läst en del om det men kommer inte ihåg nu. Ska fråga henne sedan. Ett jävla skitland är det. Är glad att vi inte flyttade dit. Det var på gång.
Citera
2022-02-13, 11:27
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Det är nog värre där. Jag har läst en del om det men kommer inte ihåg nu. Ska fråga henne sedan. Ett jävla skitland är det. Är glad att vi inte flyttade dit. Det var på gång.

Det du tog upp var covidrestriktioner och där är många länder värre än Sverige men denna tråd handlar om förtal. Sverige sticker när det gäller förtal och klassar även sanningar som förtal som sagt.
Citera
2022-02-13, 11:39
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Man måste skriva något nedsättande om en person för att det ska kunna vara förtal och i Sverige med Sveriges måttstockar är det inget nedsättande att bekänna sig till Islam.
Janouch har inte sagt att läraren bekänner sig till Islam, utan att läraren tvingat sina elever att bekänna sig till Islam.
Citera
2022-02-13, 11:41
Medlem
Citat:
Det du tog upp var covidrestriktioner och där är många länder värre än Sverige men denna tråd handlar om förtal. Sverige sticker när det gäller förtal och klassar även sanningar som förtal som sagt.

Jag ska fråga henne hur lagen är där. Jag vet bara att det är DDR där fortfarande så det skulle förvåna mig mycket om det vore bättre där. Den lagen jag tog upp gäller även förtal. Det som ses som förtal av Stasi ska raderas inom 24 timmar. Annars dryga böter.
Senast redigerad av HejsanHoppsan356 2022-02-13 kl. 11:45.
Citera
2022-02-13, 11:48
Medlem
Mycket konstig religionsundervisningen om påståendena är korrekta.

”Jag tillhör Allah” är knappast en etablerad muslimsk fras eller trossats.

Muslimer firar inte Ramadan. Ramadan är fastemånaden. De firar däremot Eid al-fitr som infaller vid Ramadans slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in