2022-02-14, 16:29
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Vi har olika syn på vad rollspel är.

Oavsett vilken syn par har på rollspel, så verkar den troende familjen (pingstvänner) och den 9-åriga flickan inte betrakta rollspelet som en bagatell.

Citat:
Min dotter kom hem och var helt uppriven, berättar Anamaria. Hon sa, mamma, vi hade islam igår och de tvingade oss att säga att vi är muslimer. Hon berättade att hon under lektionen sprang ut på klassrummet och grät på toaletten och bad till Gud. Hon har mått dåligt sedan det hände. Jag själv är så arg så jag kokar. Hur kan man göra så här? Vi är kristna och mina barn ska inte tvingas bli islamiserade i skolundervisningen. Men läraren sa att de måste genomföra uppgiften. Att de annars får kvarsittning. Detta sades med hårda blickar och stränga ord.

https://katerinamagasin.se/9-aringar-tvingas-skriftligt-erkanna-sig-till-islam-av-larare-pa-bruksskolan-i-tierp/

Har du läst Boris Benulic intervju med åklagaren?

Citat:
Reagerade du inte på lärarnas förklaring att syftet med att få barnen att ”anlägga ett muslimskt perspektiv” och därefter skriva ett brev var att kontrollera att de kunde använda stor bokstav och punkt korrekt?

Kanske ville man passa på att kombinera olika moment från läroplanen? Ja, det är ju en ren spekulation från min sida.

Men det är en rent pedagogisk fråga, som jag inte kan lägga mig i.

Men det måste väl finnas andra saker man kan skriva än ”Jag är muslim”. Man kan väl lika gärna slå ihop svenskundervisningen med historia eller naturkunskap?

Som sagt det är en pedagogisk fråga, som hör ihop med läroplanen. Den kan jag inte ha synpunkter på.

Det låter spontant som en efterkonstruktion, att barnen ska skriva: "Hej jag är muslim" eller "Hej jag tillhör islam" för att rollspelet ska kombineras med en övning att använda stor bokstav och punkt på ett korrekt sätt.

https://morgonposten.se/2022/02/11/ingen-ide-att-blanda-ihop-islam-och-manskliga-rattigheter-sager/
Citera
2022-02-14, 16:33
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
Gått igenom fup och hon kommer sannolikhet bli fälld för grovt förtal.

Vad grundar du det på?

Hur många sidor består fup av?
Citera
2022-02-14, 16:35
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Hur många sidor består fup av?
291 sidor...

Stämningsansökan
Citat:
Katerina Janouch har den 4 mars 2020 från Okänd plats i, Sverige på
katerinamagasin.se, Twitter och Facebook publicerat en artikel med
innebörden att målsäganden NN, lärare på Bruksskolan i
Söderfors, under en religionslektion bland 9-åringar i årskurs 3 på
Bruksskolan i Söderfors inom Tierps kommun tvingat barnen att ansluta sig
till religionen islam och indoktrinera barn i islam.
Janouch har därefter den 7 mars 2020, trots att Tierps kommun klart och
tydligt gått ut med information om att det ovanstående påståendet var
oriktigt, än en gång på katerinamagasin.se, Twitter och Facebook vidhållit
sitt påstående om undervisningens bedrivande enligt ovan.
Janouchs agerande har utpekat NN som brottslig eller
klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnat uppgift som var ägnad att utsätta
henne för andras missaktning. Uppgiften var ej sann och det fanns ingen
skälig grund för den.
Brottet är grovt då uppgiftens innehåll var ett direkt angrepp mot förtroendet
för NNs yrkesroll som lärare, då en omfattande spridning förelåg vilket
resulterade i rena hatkampanjer mot Bruksskolan, Tierps kommun och
NN personligen, då uppgiften var ägnad att medföra allvarlig
skada samt då Janouchs publiceringar i vart fall delvis gjorts i syfte att uppnå
ekonomisk vinning.
Brottet begicks med uppsåt.
Citera
2022-02-14, 16:49
Medlem
Greenspams avatar
Ni som swishat donation under mars 2020 och vill förbli "anonyma" bör vidta åtgärder snarast då kontoutdrag finns.
Senast redigerad av Greenspam 2022-02-14 kl. 16:52.
Citera
2022-02-14, 16:54
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Tack för svar!

Åklagarmyndigheten skriver:

https://www.aklagare.se/om-brottsligheten/olika-brottstyper/fortal-och-forolampning/

Förtal ska alltså väckas av åklagare enbart när det "anses vara påkallat från allmän synpunkt".

För icke-juristen är det märkligt, att kritik av en lärares arbetsmetod (skolan kallar det tydligen för för "rollspel") skulle vara jämförbart med "påståenden om att en person har begått ett allvarligt sexualbrott".

Finns det motsvarande eller liknande tidigare åtal för förtal och grovt förtal, som drivits av åklagare?

Jag har personligen inte hört talats om något sådant åtal, men mediabevakningen är ju inte heltäckande.
Det där är bara exempel på när det typiskt sett kan anses påkallat ur allmän synpunkt. I praktiken så är det en skönsmässig bedömning som varje åklagare gör från fall till fall.
Citera
2022-02-14, 17:00
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovetstefan
Katerina kan knappast räknas som en journalist bara genom att skriva några inlägg på Facebook. Dessutom får hon nu ta sitt straff, att hänga ut läraren borde hon förstått var ett stort misstag att göra, hade räckt med att skrivit ut skolans namn.

Va?
Citera
2022-02-14, 17:01
Medlem
Stones avatar
Citat:
Oavsett vilken syn par har på rollspel, så verkar den troende familjen (pingstvänner) och den 9-åriga flickan inte betrakta rollspelet som en bagatell.

https://katerinamagasin.se/9-aringar-tvingas-skriftligt-erkanna-sig-till-islam-av-larare-pa-bruksskolan-i-tierp/

Har du läst Boris Benulic intervju med åklagaren?

Det låter spontant som en efterkonstruktion, att barnen ska skriva: "Hej jag är muslim" eller "Hej jag tillhör islam" för att rollspelet ska kombineras med en övning att använda stor bokstav och punkt på ett korrekt sätt.

https://morgonposten.se/2022/02/11/ingen-ide-att-blanda-ihop-islam-och-manskliga-rattigheter-sager/

”Hej, jag är homosexuell” men det är ju bara en skrivövning!!!
Citera
2022-02-14, 17:13
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
291 sidor...

Stämningsansökan

Känner du till några tidigare, motsvarande eller liknande (enl. motiveringen i stämningsansökan) åtal för förtal och grovt förtal, som drivits av åklagare?
Citera
2022-02-14, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PommesFritzonTrump
Här är artikeln:

Katerina Magasin: 9-åringar tvingas skriftligt erkänna sig till islam av lärare på Bruksskolan i Tierp

Det här är verkligen häpnadsväckande korkat. Eleverna har fått en uppgift där de ska svara i jag-form och något totalt apmongo tar det som en trosbekännelse till islam. Herregud.

Andra exempel: "Du är bonde. Berätta vad du gör under en dag?" Buhu, skolan tvingade mitt barn att hävda att hon var lantbrukare.

Fy fan vad korkat. Man behöver verkligen inte försöka göra en grej av vad som helst.
Citera
2022-02-14, 17:59
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Nej, för den som är av känslig natur finns det ju alltid något att uppröra sig över. (Vilket inte i sig behöver vara fel.)
Citat:
Eller så är det en ogenomtänkt idé. Ibland är ju det obegåvade bara just obegåvat och inte en sammansvärjning. Men det är snarast en diskussion för något annat delforum än Juridik.
Senast redigerad av Gordon Blixt 2022-02-14 kl. 18:02.
Citera
2022-02-14, 18:00
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Det här är verkligen häpnadsväckande korkat. Eleverna har fått en uppgift där de ska svara i jag-form och något totalt apmongo tar det som en trosbekännelse till islam. Herregud.

Andra exempel: "Du är bonde. Berätta vad du gör under en dag?" Buhu, skolan tvingade mitt barn att hävda att hon var lantbrukare.

Fy fan vad korkat. Man behöver verkligen inte försöka göra en grej av vad som helst.

Det är du som är korkad som inte förstår att man inte ska tvinga någon att avge en trosbekännelse till en religion när vi har religionsfrihet.
Citera
2022-02-14, 18:25
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Nej, för den som är av känslig natur finns det ju alltid något att uppröra sig över. (Vilket inte i sig behöver vara fel.)

Eller så är det en ogenomtänkt idé. Ibland är ju det obegåvade bara just obegåvat och inte en sammansvärjning. Men det är snarast en diskussion för något annat delforum än Juridik.

Utifrån vad som skrivits, så verkar det ha varit någon praktikant (el. dyl) som utformade och höll i lektionen, där den namngivna läraren var formellt ansvarig. Upplägget, det s.k. rollspelet, var påfallande omdömeslöst - i synnerhet då minst ett barn kom från en kristen, frireligiös familj - men någon "sammansvärjning" (av vilka?) har det självfallet inte handlat om.

Det är imo märkligt att åklagaren uppenbarligen köper den egendomliga förklaringen, att barnen ålades att skriva: "Hej jag är muslim" eller "Hej jag tillhör islam" som en övning i att använda stor bokstav och punkt på ett korrekt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in