2022-02-12, 11:55
Avslutad
Har läraren åtalats för tjänstefel och olaga tvång?

Det är olaga diskriminering också. Om jag var förälder skulle jag driva det så långt det går. Kontakta diskrimineringsombudsmannen. Kräv skadestånd av både lärare och skola.
Senast redigerad av Juristen08 2022-02-12 kl. 12:00.
Citera
2022-02-12, 12:47
Medlem
L0110s avatar
tror knappast att det går att tvinga muslimska barn att skriva

"jag tillhör kristendomen"
"jag firar kristi födelse"
"jag tror på gud fader, sonen och den heliga anden.... "
etc...

Det hade nog blivit ett jäkla Hallå. Finns ju de bokstavstroende som ser det som en dödssynd, och tillämpar dödsstraff på hädelser och s k otrogna. Rondellhunden talar sitt tydliga språk, vilka känslor som är inblandade. Wilks fick ha polisskydd dygnet runt. Jämför läraren i frankrike som föreläste om muhammed och västerländsk yttrandefrihet, som miste livet på det mest brutala sätt
Citera
2022-02-12, 13:08
Medlem
MagisterBisters avatar
Det hade blivit intressantare om läraren gett barnen i uppgift att rita av Mohammed.
Citera
2022-02-12, 14:19
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homo-fil
Fan så mycket enklare det hade varit utan den aktiva judinnan ja ouch.

Det enda hon granskar är hot mot judiska folket, och om detta kommer gå till domstol kommer hon dra jude kortet fortare än du hinner säga "akta! Jude!"

Ja döms hon så är det bara för att hon skall kunna använda det för att främja judar
Citera
2022-02-12, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lovetstefan
Detta kan knappast räknas som yttrandefrihet att hänga ut en lärare på det sättet. En lärare är en anställd, det är rektorn som ansvarar för personalen.

Även om jag själv inte delar lärarens agerande, så håller jag med åtalet mot Katerina. Detta är förtal.

Det är vill inte förtal , om en lärare kränker i elever och tvingar dem bekänna tillhörighet till islam. Så har läraren begått väldig allvarliga. brott.
Citera
2022-02-12, 17:27
Medlem
trickydicks avatar
Samtidigt får en annan lärare betala 150.000:- till en annan elev som blev kränkt för att läraren inte sa Hen.
Citera
2022-02-12, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Det läraren har gjort är att låta barnen provsmaka på den muslimska trosbekännelsen men med en liten annorlunda formulering för att det hela inte ska kunna fällas vid anmälan.

Katerina var rätt ute men blev lurad av läraren som uttalade trosbekännelsen felaktigt. Hade trosbekännelsen uttalats exakt som den ska hade skolan brutit mot skollagen och hon hade vunnit målet.

Flickan hade i det fallet omedvetet tvångskonverterats av läraren och hennes familj hade direkt påtvingats betala Jizya tills de också konverterat.

För att förtydliga: man räknas som en muslim direkt som trosbekännelsen uttalas så man har alltså ingen initiationsrit som i andra religioner.

Hypotetiskt sett, om läraren hade lärt barnen Shahada, undra om läraren även lärt ut den judiska och kristna trosbekännelsen.
Citera
2022-02-12, 19:08
Medlem
Fettsugnings avatar
Är läraren anmäld?
Citera
2022-02-12, 19:33
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovetstefan
Detta kan knappast räknas som yttrandefrihet att hänga ut en lärare på det sättet. En lärare är en anställd, det är rektorn som ansvarar för personalen.

Även om jag själv inte delar lärarens agerande, så håller jag med åtalet mot Katerina. Detta är förtal.

Så om en lärare våldtar en elev, så ska rektorn dömas då?
Citera
2022-02-12, 21:17
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Hypotetiskt sett, om läraren hade lärt barnen Shahada, undra om läraren även lärt ut den judiska och kristna trosbekännelsen.

Förvisso gott tänkt men om de lärt sig Shahada först hade skadan redan skett eftersom man inom islam menar att man är muslim direkt som personen uttalar Shahada, även i rent studiesyfte.

I alla andra religioner krävs också en initiationsrit för att inträda i religionen vilket inte krävs inom islam. Det vill säga att man kan uttala både den judiska och den kristna trosbekännelsen i studiesyfte utan att man genom detta har blivit kristen eller jude eftersom man även måste genomgå en initiationsrit innan inträdet i religionen.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2022-02-12 kl. 21:22.
Citera
2022-02-12, 23:09
Medlem
Om man menar att det finns ett så stort allmänintresse att staten ska åtala henne kan man ju argumentera för att de också tycker att allmänintressset i vem som tvingat barn att skriva att de tillhör Allah är rätt stort. I detta fall kan det vara rätt viktigt att vara tydlig med att det inte rörde sig om en muslim också utan om en lärare med ett extremt svenskt namn.
Citera
2022-02-13, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Förvisso gott tänkt men om de lärt sig Shahada först hade skadan redan skett eftersom man inom islam menar att man är muslim direkt som personen uttalar Shahada, även i rent studiesyfte.

I alla andra religioner krävs också en initiationsrit för att inträda i religionen vilket inte krävs inom islam. Det vill säga att man kan uttala både den judiska och den kristna trosbekännelsen i studiesyfte utan att man genom detta har blivit kristen eller jude eftersom man även måste genomgå en initiationsrit innan inträdet i religionen.

Jo... men iallafall, ett tips till läraren kan vara att istället får eleven ta reda på hur en judisk/kristen/muslimsk/hinduisk/buddhist/shintoism/Osv osv individs identitet formas, typ omskärelse, bar/bar mitzvah, läsa trosbekännelse, umgås med församlingen osv osv än att tvinga en elev att skriva att den tillhör Allah....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in