2022-02-13, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Ärligt talat, gör du dig till eller är du verkligen så pass korkad och obildad att du inte förstår hur man kollar det?

Har du hört talat om statistik och sannolikhetslära?

Jag ska hjälpa dig: du följer flera tusentals individer, som delas in i två grupper: ovaccinerade och vaccinerade.

Sen jämför man hur många som blev svårt sjuka eller dog i vardera grupp. Förstår du nu? Eller behöver jag "dumma ner" förklaringen ännu mer?

Frågan kvarstår ... varför "hjälper" det vissa men inte andra?

Du gör dig till åtlöje genom att fördumma andra människor, dessutom verkade det som att detta var en öm punkt för dig.. och då undrar jag varför?

Du är nog inte så "intelligent" som du tror.. då hade du gett en trevlig och enkel förklaring, men det klarade du inte av... tråkigt jag slutade läsa ditt inlägg när du kom med idiotiska epiteter
Senast redigerad av Offermod 2022-02-13 kl. 09:45.
Citera
2022-02-13, 09:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du borde förstå mer vid det här laget.

Jag gör ett försök att förklara även om chansen att du ska fatta är låg.

Man kan se trender i smittspridningen. Man kan behöva lokala restriktioner om smittspridningen totalt skenar och sjukvården riskeras. Vi har redan nu en kraftigt ökande sjukhusinläggning och stor frånvaro bland sjukvårdspersonal. Har du uppenbarligen ingen koll på.
Man kan se typ av virus, BA.1 eller BA.2. Vet du skillnaden?
Om du har kollat kurvor för Danmark och UK så ser man skillnader men ändå vissa mindre bra saker i Danmark. Smittspridningen går inte ner utan tar nu fart igen och för UK så gick smittspridningen ner för snabbt och beror troligen på att de först haft BA.1 med risk att den tar fart igen, men de mäter och övervakar läget.
Danmark släppte restriktionerna men har ändå koll på smittspridningen. Vi släppte restriktionerna men har nu nästan ingen koll alls.
Skenar det nu här så märker vi inget före det är för sent att göra något.
Dyker det upp en ny mutation som är allvarligare har vi noll koll på sådant.
De flesta utvecklade länder mäter och rapporterar smittspridningen men vi har konsekvent hittat på egna sätt. Nu med noll koll.

Dessutom är informationen om smittspridning bra att se om det går ner till låga nivåer för då kan oroliga stackare som du våga sig ut bland folk igen.

Med det sätt vi har hanterat pandemin har vi ifrågasatts av andra länder och jag skulle inte vara förvånad om det kommer avrådan från att resa till Sverige då vi troligen har en omfattande smittspridning samtidigt som vi har väldigt dålig koll på utvecklingen.

Man kan även se en hel del annat också vid analyser av avloppsvatten. Andra typer av virus, bakterier mm.
Ägna nu lite tid att söka information istället för att hitta på massa eget trams som du skriver om här sedan.

Tegnell har ju aldrig velat testa utbrett egentligen... Han ville ju att covid skulle bli endemiskt så fort som möjligt.

Att mäta o rapportera påverkar folks beteende o om man slutar så kommer fler bli smittade såklart. Avloppsmätningar rapporteras i media så visst kan dessa i viss mån påverka vårt beteende.

Ser väldigt lite rapporter om långsiktiga negativa effekter av naturlig smitta o vacciner. Känns som dessa är tabu då de motverkar strategin att COVID ska bli endemiskt fort
Citera
2022-02-13, 09:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Om man vaccinerar sig direkt efter infektion så har man inte alla hästar hemma. Känns mer som självskadebeteende

Ja, du kommer troligen få extrema nivåer antikroppar som i sin tur kan orsaka problem.

Nä, man bör nog vänta tills antikropparna sjunkit innan man fyller på.
Citera
2022-02-13, 09:32
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du går alltså på linjen att det är folk i utanförskapsområden som drar upp risken att hamna på IVA av andra anledningar än Covid 19 med 10-20 gånger?

Du kan inte påstå det du gör utan att ta hänsyn till att de i utanförskap har högre risk för IVA. Utan att ta hänsyn till "confounding factors" är det enbart spekulationer o gissningar du för fram.

"Rapporten Utrikesfödda och covid-19 redovisar statistik över fall, IVA-vårdade, och dödlighet i covid-19. Rapporten bygger på analyser av uppgifter för perioden 13 mars 2020–15 februari 2021. Den visar att utrikesfödda i Sverige har drabbats hårdare än svenskfödda av covid-19, med högre incidens av konstaterade fall och IVA-vård och högre dödlighet.

När det gäller den relativa risken för att hamna på IVA med covid-19, så är den högre för personer som är födda i Afrika och Mellanöstern jämfört med den svenskfödda befolkningen. Liknande överrisker kan ses för dödlighet för vissa grupper av utrikesfödda. En stor del av den ökade risken kan förklaras av bakomliggande socioekonomiska faktorer som har med utbildning, inkomst, yrke och boende att göra."
Citera
2022-02-13, 09:35
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offermod
Frågan kvarstår ... varför "hjälper" det vissa men inte andra?

Du gör dig till åtlöje genom att fördumma andra människor, dessutom verkade det som att detta var en ömm punk för dig.. och då undrar jag varför?

Du är nog inte så "intelligent" som du tror.. då hade du gett en bra och enkel förklaring, men du klarade du inte av... tråkigt

Vaccinet skyddar inte hundraprocentigt, det brukar inte vaccin göra. Omikron har visat sig vara en mutation som lyckas "ta sig igenom" vaccinet, men det skyddar fortfarande mot allvarligare sjukdom, långtidscovid och långvarig postcovid, och död.
Varför det inte skyddar alla lika bra verkar kunna handla om (bland annat) vilken blodgrupp man tillhör och D-vitaminbrist, det forskas ju om det och förhoppningsvis kommer man fram till mer.
Omikron är knepigt, det är inte önskvärt att man måste vaccinera sig var fjärde månad så man hoppas ju på att nya mutationer blir lindrigare.
Fortfarande är det så att dubbelvaccinerade har ett gott skydd mot svårare covid, trippelvaccinerade ett ännu bättre, men att skyddet inte är hundraprocentigt.

ömm punk förresten
Citera
2022-02-13, 09:39
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har aldrig sagt att jag önskar att någon ska drabbas av sjukdom och död. Tvärtom, jag säger ju att de tar upp platser i en redan överbelagd sjukvård. Såklart vill jag inte att de ska bli sjuka, men risken är ju stor att de blir det.

Och jag hatar inte, men om alla hade vaxxat sig när det blev deras tur, så hade vi kunnat avsluta pandemin tidigare, öppna upp samhället utan risk, och undgått ett par tusen dödsfall. (I kombination med att man ställt vaccinationskravet, alternativt två veckor på karantänhotell, på precis alla som färdades över gränsen till Sverige - även svenska medborgare.) Det är bara så det är. De ovaxxade har blod på sina händer.
Önsketänkande och syndabockstänkande från din sida. Dom som redan haft viruset då, varför ska de hålla på och vaccinera sig?
Citera
2022-02-13, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Vaccinet skyddar inte hundraprocentigt, det brukar inte vaccin göra. Omikron har visat sig vara en mutation som lyckas "ta sig igenom" vaccinet, men det skyddar fortfarande mot allvarligare sjukdom, långtidscovid och långvarig postcovid, och död.
Varför det inte skyddar alla lika bra verkar kunna handla om (bland annat) vilken blodgrupp man tillhör och D-vitaminbrist, det forskas ju om det och förhoppningsvis kommer man fram till mer.
Omikron är knepigt, det är inte önskvärt att man måste vaccinera sig var fjärde månad så man hoppas ju på att nya mutationer blir lindrigare.
Fortfarande är det så att dubbelvaccinerade har ett gott skydd mot svårare covid, trippelvaccinerade ett ännu bättre, men att skyddet inte är hundraprocentigt.

ömm punk förresten

inte för att jag håller med till 100 på vaccinets glorifierade effektivitet, tack för ett sansat svar! som uppenbarligen många verkar ha väldig svårt för

Ibland är det inte så väldigt lätt att skriva på telefonen... orkar inte alltid gå igenom och då blir det lite fel ibland.
Citera
2022-02-13, 09:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Önsketänkande och syndabockstänkande från din sida. Dom som redan haft viruset då, varför ska de hålla på och vaccinera sig?

Det får du fråga Tegnell om. Jag har hela tiden sagt, att staten borde stå för antikroppstester, och att de ska gälla på samma vis som vaccinationsbevis. Så är det i många länder, bland annat i Tyskland. Men Sverige är som vanligt oerhört trögt och fyrkantigt.
Citera
2022-02-13, 09:48
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offermod
inte för att jag håller med till 100 på vaccinets glorifierade effektivitet, tack för ett sansat svar! som uppenbarligen många verkar ha väldig svårt för

Ibland är det inte så väldigt lätt att skriva på telefonen... orkar inte alltid gå igenom och då blir det lite fel ibland.

Det eskalerar lätt. Jag uppfattar inte vaccinet som glorifierat, tror egentligen inte att någon påstått att skyddet är hundraprocentigt. Sen är ju frågan hur det kommer gå i längden med tanke på att många länder har låg vaccinationsgrad och omikron har lättare ta sig förbi vaccinationen.

Ja jag tyckte mest att ömm punk lät lite rart.
Citera
2022-02-13, 09:50
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det får du fråga Tegnell om. Jag har hela tiden sagt, att staten borde stå för antikroppstester, och att de ska gälla på samma vis som vaccinationsbevis. Så är det i många länder, bland annat i Tyskland. Men Sverige är som vanligt oerhört trögt och fyrkantigt.

För att genomgången infektion inte heller skyddar hundraprocentigt. Det allra bästa påstås vara att både vara vaccinerad och ha haft covid. Med eller utan symtom.
Citera
2022-02-13, 09:57
Medlem
Citat:
Det eskalerar lätt. Jag uppfattar inte vaccinet som glorifierat, tror egentligen inte att någon påstått att skyddet är hundraprocentigt. Sen är ju frågan hur det kommer gå i längden med tanke på att många länder har låg vaccinationsgrad och omikron har lättare ta sig förbi vaccinationen.

Ja jag tyckte mest att ömm punk lät lite rart.

Jag är hyggligt övertygad att det kommer att gå bra! och detta kommer successivt försvinna ungefär som andra pandemier med eller utan vaccin! utfallet kommer att bli detsamma...

Det jag har svårt att greppa är just detta socialt påtvingande av vacciner, varför är det så otroligt viktigt så att man särbehandlar vänner, släkt till och med föräldrar som inte vill träffa sina barn pga detta, jag förstår inte det alls... Efterspelet blir troligt mer komplicerat än själva pandemin

Kul att man förgyller någons förmiddag
Citera
2022-02-13, 10:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
För att genomgången infektion inte heller skyddar hundraprocentigt. Det allra bästa påstås vara att både vara vaccinerad och ha haft covid. Med eller utan symtom.

Stämmer. Men sex månaders bevis kunde man ju få, som tillfrisknad. Som i Tyskland. Finns ingen anledning att ta en dos, förrän skyddet man redan har börjar avta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in