Citat:
Ursprungligen postat av
Solros89
För oss som inte kan läsa NA, vad står det??
Populära mammabloggaren Tiingelinn väntar sitt tredje barn: ”Jag älskar att vara mamma!”
12 februari 2022 11:47
Drömmen om att en gång bli mamma fanns hos örebroaren Linn Andersson redan som liten, men att föräldraskapet även skulle resultera i jobbet som mammabloggaren Tiingelinn – den biten kom på köpet.
Nu väntar Linn sitt tredje barn, som är beräknat att födas i maj – och de mer än 73 000 följarna på Instagram väntar ivrigt.
Utanför det vita radhuset i Örebro ligger en rosa pulka och två glittriga juldekorationer – på nåt sätt en passande inledning på ett besök hemma hos Örebros populära mammabloggare Linn Andersson – alias Tiingelinn. Men innanför dörren väntar en skön kontrast till det rosa och glittriga:
– Kom in! Sorry, att det är rörigt! Vi förbereder en loppis!
Jo då, lite här och var står möbler och prylar samlade likt små berg – och vid det avlånga matbordet pågår något som strax ska komma att addera röran:
– Tindra och Juvelia fick bli hemma i dag, förklarar Linn medan hon med vana rörelser delar ut ritpapper, färgpennor och målarpenslar.
– Det är så många sjuka på förskolan just nu att det gick ut önskemål om att hålla även de friska barnen hemma.
Så här sitter vi nu allihop, och storasyster Tindra är inte bara bra på att hantera vattenfärger – hon hjälper också gärna sin mamma med NA-intervjun:
– Jag är fyra år, och Juvelia är ett, förklarar hon upplysande.
– Två år i sommar till och med, inflikar Linn.
– Ja, fortsätter Tindra.
– Och då kommer det en ny bäbis till oss också! Det är en flicka! För på bäbiskalaset när vi åt tårta – då var den rosa inuti!
Linn nickar instämmande. För visst är det en flicka. Vad babyn ska heta är dock ännu inte helt bestämt, och när det gäller namnvalet finns ännu en viktig person som ska säga sitt. Han heter Simon Brännvall och är pappa till familjens nykomling.
Linns blick blir varm när hon berättar om sin sambo, som för stunden befinner sig iväg på förpliktelser utanför hemmet:
– Han är som gjord för att bli förälder, och han är helt fantastisk med Tindra och Juvelia!
För så är det – för medan detta är tredje barnet för Linn, är det första gången för Simon.
– Vi träffades via gemensamma vänner, och allt känns verkligen jättebra, konstaterar Linn.
Möjligen är det nu en och annan läsare som hajar till vid Simons namn, och Linn förklarar varför:
– Han är från Luleå, men hamnade här i trakten eftersom han spelar hockey i Lindlöven. Så det är hel del träningar och matcher.
Vad gäller Linns historia backar vi tillbaka bandet rejält – ända till januari 1998 då hon föddes – nästan för exakt 24 år sedan alltså.
– Jag är uppvuxen i Frövi där jag hade en lugn och trygg uppväxt. Jag trivdes jättebra och är supernöjd över att ha bott där, men när jag blev äldre ...
För en kort stund blir Linn tyst medan hon funderar över orden. Sen berättar hon om att hamna i kläm mellan sitt eget sätt att vilja leva och omgivningens tankar kring detta:
– Jag fick känna av en del småstadsmentalitet, och det var mycket snack här och där. Det var åsikter om allt från mitt utseende till att jag blev mamma tidigt. För att inte tala om att jag var med i tv.
Det program Linn syftar på är realityserien "Unga mammor”, som sänts i TV3 och Viafree i ett flertal säsonger.
– 2017 var jag med, och därefter blev det ytterligare tre säsonger för min del.
Att produktionsbolaget fick upp ögonen för just Linn beror på hennes blogg:
– Ja, för den fanns redan långt innan jag syntes i tv. Jag började blogga under sommarlovet mellan sexan och sjuan, som ett sätt att bli bättre på stavning inför högstadiet. Så det var så bloggen kom till.
Redan från början döpte hon den till Tiingelinn, men det här med att skildra mammalivet kom in många år senare. Detsamma gäller hennes Instagramprofil med samma namn, som även den inledningsvis handlade om helt andra saker.
Linn berättar om antalet följare som före "Unga mammor" låg på drygt 10 000:
– Jag jobbade på Guldfynd i stan, men i samband med "Unga mammor" började företag höra av sig med erbjudande om samarbete. Jag blev helt chockad i början, men med årens gång har jag lärt mig.
Idag har hennes Instagramkonto mer än 73 000 följare, hennes blogg runt 10 000 unika besökare i veckan – och tillsammans med sin Simon blir det ett Youtubeklipp i veckan under namnet "Tiingelinn family".
– Vi rapporterar om hur graviditeten fortskrider vecka för vecka, och det är jättekul eftersom det blir lite som att ha en kollega. Simon är social och tycker att det jag gör är superkul.
Det som började som en hobby har alltså förvandlats till ett yrke, och numera är hon influencer på heltid.
– Men det där är inte ett ord jag själv brukar använda, utan när folk frågar svarar jag att jag jobbar med marknadsföring och har ett aktiebolag. Då blir det lite mer tydligt vad jag gör och jag slipper eventuella fördomar.
Hon berättar att det följarna ser bara är en bråkdel av hennes arbete. För där bakom alla vackra bilder finns också allt från företagskontakter och bokföring till planering och fotografering.
– Folk förstår nog inte att det är väldigt mycket jobb bakom alltihop. Det finns en del som spekulerar i hur jag kan ha råd, och som hittar på en lång rad av troliga sätt. Men jag har kunnat köpa det här huset för egna pengar, och det är jag stolt över! Jag har inte fått en krona från vare sig arv eller rika föräldrar.
Hon plockar fram en påse fylld av kläder från Lindex. Ett litet exempel på ett framtida sponsrat inlägg:
– Det här är matchande pyjamasar till barnen och mig. Med hjälp av en kompis ska jag försöka få till lite bilder i kväll. Ibland anlitar jag fotografer också, men jag tar även mycket bilder själv med egen kamera.
Hon understryker att hon alltid är noga med att samtidigt skapa en kul upplevelse för Tindra och Juvelia:
– För mig är det viktigt att det blir naturligt och roligt för barnen att medverka. Detta har blivit viktigare och viktigare för mig, och särskilt nu när de börjar bli stora. Så inför de här Lindexbilderna till exempel ska vi ha pyjamasparty med popcorn, min kompis tar lite bilder samtidigt och så får vi se om det blir någon man kan använda.
Det här med att bli mamma är en dröm som funnits hos Linn så länge hon kan minnas:
– Jag har alltid velat bli en ung mamma, så när det sen hände blev ingen som kände mig särskilt chockad.
Hon betonar att alla hennes barn varit planerade:
– Ja, jag har alltid varit ordentlig med allt från betyg till pengar. Och jag har aldrig känt att jag stuckit ut i fråga om ålder. Visst, jag har många omkring mig som fått barn när de var tio år äldre än jag var, men jag var ju ändå vuxen och hade varit tillsammans med barnets pappa i flera år. Vi var jätteglada över att bli föräldrar, det var ju det bästa som hänt oss båda.
Här kommer vi in på ett område som frambringat en del elakheter från den lilla anonyma klick som ägnar tid åt att leta bränsle till klander och fördömanden. För Linns tre barn har var sin pappa:
– Man skaffar inte barn för att ha dem varannan vecka, men nu blev det så här. Min dröm var en kärnfamilj, men livet ville annorlunda. Min dröm var också en stor familj, så då går det inte att grotta ner sig utan bara fortsätta att leva.
Hon skrattar skämtsamt:
– Jag kommer ha en sån där "Tomten är far till alla barnen"- tillvaro i framtiden. Minus alkoholen.
Sen blir hon snabbt allvarlig igen och konstaterar att den andra varianten av reaktioner tack och lov är desto större:
– Till 99 procent får jag väldigt mycket kärlek, och jag älskar mitt jobb där jag kan få vara kreativ och komma på nya idéer.
På bordet står ett bevis på just den där kreativiteten: en blombukett hon själv skapat.
– Jag hittade en distansutbildning till florist, så just nu håller jag på med den. Det är jättekul!
Den som följer henne vet att hennes inlägg då och då handlar om blommor, men är utbildningen tänkt att användas till framtida bilder eller annat?
– Det får vi se. Men i framtiden startar jag gärna eget som florist. Och jag flyttar också gärna till ett hus på landet nånstans. Lantligt men nära stan. Gärna med ett växthus. Det är drömmen. Den sidan hos mig kommer från min morfar Ulf. Han är jätteduktig på sånt och har till exempel lärt mig allt om rosor. Han är en förebild för mig, och den snällaste människan i världen!
Men först och främst kommer mammarollen och familjelivet. Alltid.
– Jag är fantastiskt nöjd med livet som det ser ut just nu. Jag är så stolt över mina barn och jag älskar att vara mamma!
Fakta
Om Linn
►Namn: Linn Andersson.
►Ålder: Fyllde 24 år i slutet av januari.
►Bor: I radhus strax söder om Örebro.
►Familj: Döttrarna Tindra, 4 år, och Juvelia, 1 ½ år. Sambon Simon Brännvall och nya familjemedlemmen som beräknas födas 10 maj. Dessutom mamma Helena och pappa Mikael med respektive, samt yngre syskonen Fanny och Anton.
►Yrke: Jobbar med marknadsföring som influencer. Kan följas via mammabloggen tiingelinn.se, på Instagramprofilen tiingelinn samt på Youtubekanalen Tiingelinn family. Utbildar sig dessutom till florist.
+100 bilder från insta/blogg