• 1
  • 2
2022-02-12, 15:19
Medlem
SpencerPratts avatar
"Ingen internetanslutning. teranslut till internet och frsk igen. Fel: 1B-1002"

Nr jag kpte tvn fungerade det helt felfritt att streama via apparna p tvn men nu verkar det som att den tappar wifi signalen i typ en millisekund fr s fort jag trycker p 'frsk igen' hoppar sndningen igng igen.
Detta hnder helt slumpmssigt, ibland 2-3 gnger i timmen och ibland kan det drja ett par timmar.

Jag har provat att starta om router och modem, ndrat dns till 8.8.8.8 och ominstallerat appar.

Ngon som har en lsning p detta extremt irriterande problem?
Citera
2022-02-12, 15:26
Medlem
4yoonlys avatar
Se om du kan kolla loggen p routern fr att se lite mer info om vad som hnder. Kanske finns en logg p TV'n ocks?
Citera
2022-02-12, 15:32
Medlem
Cabenstones avatar
Om du bor i lgenhet kan det vara s att din router krockar med andra nr den skickar trafiken trdlst. Man mrker det inte lika ofta om du sitter normalt p mobilen, lite "lagg". Men, vid en stream kanske appen sger att tappar kontakten.

Routern skickar signalerna via olika kanaler. Beroende router, antal kanaler. Jag skulle kollat dr.

Har du mjlighet att kolla hur den beter sig men med kabel?
Citera
2022-02-12, 15:43
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpencerPratt
Ngon som har en lsning p detta extremt irriterande problem?
Har du uppdaterat din TV till senaste versionen? Verkar vara 1904 om hemsidan har senaste.
r din router gammal? Den kan ocks behva uppdatera firmware om du inte har gjort det nyligen ...sjlv kr jag med trdat till min TV.
Citera
2022-02-12, 15:46
Medlem
welcometorealitys avatar
Gr en fabrikterstllning p TV
Citera
2022-02-12, 15:50
Medlem
SpencerPratts avatar
Tack fr alla svar.

Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Se om du kan kolla loggen p routern fr att se lite mer info om vad som hnder. Kanske finns en logg p TV'n ocks?

Jag ska kika om det finns ngon logg i tv'n, kollade routern men vet ju inte riktigt vad jag kollar efter.

Citat:
Ursprungligen postat av Cabenstone
Om du bor i lgenhet kan det vara s att din router krockar med andra nr den skickar trafiken trdlst. Man mrker det inte lika ofta om du sitter normalt p mobilen, lite "lagg". Men, vid en stream kanske appen sger att tappar kontakten.

Routern skickar signalerna via olika kanaler. Beroende router, antal kanaler. Jag skulle kollat dr.

Har du mjlighet att kolla hur den beter sig men med kabel?

Okej. Bor visserligen i ett radhus men lite konstigt att det funkade felfritt i brjan, detta problem har kommit p slutet.
Gr det att ndra vilka kanaler osv routern anvnder sig av?

Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Har du uppdaterat din TV till senaste versionen? Verkar vara 1904 om hemsidan har senaste.
r din router gammal? Den kan ocks behva uppdatera firmware om du inte har gjort det nyligen ...sjlv kr jag med trdat till min TV.

Japp jag gick in och provade uppdatera tv'n men det stod bara att jag redan hade senaste programvara.
Routern r vl ett par r gammal men inte vrre n s och det har funkat helt felfritt fram tills en bit tillbaka.
Kan iofs prova att uppdatera firmware i routern.
Senast redigerad av SpencerPratt 2022-02-12 kl. 16:02.
Citera
2022-02-12, 16:43
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Sker p att den tappar wifi? Lter mer som det r problem med din ISP. Du kanske har Tele2?
Citera
2022-02-12, 17:06
Medlem
Cabenstones avatar
Citat:
Tack fr alla svar.

Okej. Bor visserligen i ett radhus men lite konstigt att det funkade felfritt i brjan, detta problem har kommit p slutet.
Gr det att ndra vilka kanaler osv routern anvnder sig av?

Det gr, och det kan vara s enkelt att en granne kpt en ny router som anvnder samma kanaler.
Citera
2022-02-12, 17:12
Medlem
SpencerPratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Sker p att den tappar wifi? Lter mer som det r problem med din ISP. Du kanske har Tele2?

Nej jag har inte Tele2. Knslan r att det r tv'n som tappar wifi fr internet har inte krnglat ngot tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Cabenstone
Det gr, och det kan vara s enkelt att en granne kpt en ny router som anvnder samma kanaler.

Ah ok, jag fr kika p det och prova ndra kanaler. Tack.
Citera
2022-02-13, 16:05
Medlem
SpencerPratts avatar
En liten uppdatering.

Provade frst med att byta kanaler p routern vilket tyvrr inte fungerade, det brt igen efter kanske 1h-1.5h.
Efter det gjorde jag en fabriksterstllning p tv'n, vilket inte heller hjlpte. Streamade i ungefr 1 timme innan det brt.
Citera
2022-02-14, 13:11
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Japp jag gick in och provade uppdatera tv'n men det stod bara att jag redan hade senaste programvara.
Routern r vl ett par r gammal men inte vrre n s och det har funkat helt felfritt fram tills en bit tillbaka.
Kan iofs prova att uppdatera firmware i routern.
ndrade du DNS i routerns instllningar eller TV'n? Du kan testa med dessa ocks:
Cloudfare
Comodo
OpenDNS
Quad9

Jag hade liknande problem med Playstation trots att det r med ethernet men blev mycket bttre nr jag bytte ut de gamla kablarna till och frn routern, kr med fiber via en mediaomvandlare och kablarna till den r Cat5E men har du nyare version draget till uttaget s kr p det.
Citera
2022-02-14, 15:11
Medlem
SpencerPratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
ndrade du DNS i routerns instllningar eller TV'n? Du kan testa med dessa ocks:
Cloudfare
Comodo
OpenDNS
Quad9

Jag hade liknande problem med Playstation trots att det r med ethernet men blev mycket bttre nr jag bytte ut de gamla kablarna till och frn routern, kr med fiber via en mediaomvandlare och kablarna till den r Cat5E men har du nyare version draget till uttaget s kr p det.

Jag ndrade bara DNS i tv'n. Nu har jag provat att kra med kabel frn routern till tv'n istllet fr att kra trdlst och n s lnge verkar det funka. Trist bara att inte kunna kra trdlst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in