2022-02-11, 21:06
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folie-a-monde
Jag vill då mena att det sker väldigt ofta i undervisningssituationer. Men att det är enkelt löst genom att använda tilltalsnamnet istället för pronomen.
När jag läste ekonomlinje på Stockholms Universitet ca 1994 så var det i runda slängar 300 studenter på grundkurserna i företags- och nationalekonomi. Skulle föreläsarna förväntas veta våra namn? Glöm det, de bara föreläste, de visste inte ens om personerna var behöriga, jag menar vem som helst hade kunnat gå in och lyssna på föreläsningen.

Det var lite mer koll på seminarierna. Men föreläsningarna var vidöppna. Men även i seminarier (med ca 30 studenter) hade seminarieläraren (ibland en doktorand men oftast en högre akademiker) noll koll på namn. Det är inte direkt grundskola med närvaroplikt.

Det viktiga på universitetet var att göra tentor och vissa grupparbeten som kunde ske i seminariesammanhang. I seminariesammanhang var individen intressant eftersom det är den som ska få betyg. Men personligen har jag aldrig hört en seminarielärare nämna nån vid namn.

Jag anser hela hen-köret vara en svensk pendang till nordamerikansk kränkthet. Om de få lov att vara kränkta så ska väl jag också få vara det!

Svensk budget-kränkthet.
Citera
2022-02-11, 21:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX
Men den här personen/personens föräldrar var väl sådanna att de ville att de som gick skallgång efter Sara skulle ropa "Hen var är hen!" Istället för "Sara var är du!".
Sedan fick läraren sparken av skolan när denne inte ville spela med i vansinnet. Det är inte bara en fråga om att byta ut pronomen utan att man måste byta till en annan gramatik när man pratar med det speciella "hennet", som hela tiden sätter fokus på personens påstådda könsidentitet snarare än om "hen" har gjort läxan eller om "hen" mulade Anna på lunchrasten.
Jag förutsätter att allt annat än högsta betyg till "hen" och att "hen" har rätt i alla konflikter också är ytterst kränkande och diskriminerande.

Kanske. Men vill man undvika allt skit, så kör man med personnamn.
Typ "Sara" som jag exemplifierade. Då kan idioter inte stämma en!
(Hen/han/hon/den/det)

Personnamn är alltid okej.
Citera
2022-02-11, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Besattheten av "hen" kommer från att tanken att kön är socialt konstruerat, en tanke som är vetenskapsfientlig och de flesta intuitivt vet är fel.
Du verkar inte förstå min poäng om finska, persiska och turkiska. De språken har bara könsneutrala pronomen. De skiljer inte på "han" och "hon". Talarna kan ändå se skillnad på män och kvinnor. Det visar att pronomen inte styr tanken. Det var min poäng.

Så du kan sluta att åberopa psykologiska idéer från skönlitteraturen. Du skriver själv att du inte vill "tvingas använda ett ord", så anamma istället Rage Against the Machines rad ur "Killing in the Name" som livsfilosofi: "Fuck you, I won't do what you tell me".
Citera
2022-02-11, 21:15
Medlem
folie-a-mondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
När jag läste ekonomlinje på Stockholms Universitet ca 1994 så var det i runda slängar 300 studenter på grundkurserna i företags- och nationalekonomi. Skulle föreläsarna förväntas veta våra namn? Glöm det, de bara föreläste, de visste inte ens om personerna var behöriga, jag menar vem som helst hade kunnat gå in och lyssna på föreläsningen.

Det var lite mer koll på seminarierna. Men föreläsningarna var vidöppna. Men även i seminarier (med ca 30 studenter) hade seminarieläraren (ibland en doktorand men oftast en högre akademiker) noll koll på namn. Det är inte direkt grundskola med närvaroplikt.

Det viktiga på universitetet var att göra tentor och vissa grupparbeten som kunde ske i seminariesammanhang. I seminariesammanhang var individen intressant eftersom det är den som ska få betyg. Men personligen har jag aldrig hört en seminarielärare nämna nån vid namn.

Jag anser hela hen-köret vara en svensk pendang till nordamerikansk kränkthet. Om de få lov att vara kränkta så ska väl jag också få vara det!

Svensk budget-kränkthet.

Som jag skrev i mitt första inlägg så är det särskilt vanligt med pronomen i tighta undervisningssituationer typiska för mellanstadie- och högstadieskola. Det är väl i en grundskola detta har skett?

Detta skall inte jämföras med universitetssituationen då lektorn typiskt endast känner till namnet på de två eleverna med lätt autism, som alltid stannar kvar under rasten för att prata med läraren.

Gällande din syn på hen-köret och parallellerna till Nordamerika har jag inga synpunkter.
Citera
2022-02-11, 21:30
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noriega
Du verkar inte förstå min poäng om finska, persiska och turkiska. De språken har bara könsneutrala pronomen. De skiljer inte på "han" och "hon". Talarna kan ändå se skillnad på män och kvinnor. Det visar att pronomen inte styr tanken. Det var min poäng.

Så du kan sluta att åberopa psykologiska idéer från skönlitteraturen. Du skriver själv att du inte vill "tvingas använda ett ord", så anamma istället Rage Against the Machines rad ur "Killing in the Name" som livsfilosofi: "Fuck you, I won't do what you tell me".

Du undviker helt huvudfrågan, vilken är att tvinga folk att använda ord de inte vill använda och de bakomliggande tankarna kring det. Detta görs med hot om att bli av med jobbet och att en statlig myndighet hotar arbetsgivaren med böter. Har du några synpunkter på hur det står i relation till den västerländska demokratitraditionen och synen på friheter eller är det helt ointressant?

Sedan att du raljerar om att använda idéer hämtade från skönlitteratur och sedan i samma mening lyfter fram en låttext som exempel på något som har mening är mest sorgligt.
Citera
2022-02-11, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Du undviker helt huvudfrågan, vilken är att tvinga folk att använda ord de inte vill använda och de bakomliggande tankarna kring det. Detta görs med hot om att bli av med jobbet och att en statlig myndighet hotar arbetsgivaren med böter. Har du några synpunkter på hur det står i relation till den västerländska demokratitraditionen och synen på friheter eller är det helt ointressant?

Sedan att du raljerar om att använda idéer hämtade från skönlitteratur och sedan i samma mening lyfter fram en låttext som exempel på något som har mening är mest sorgligt.

Om man nu lnte vill använda hen kan man använda namnet. Själklart löjligt och fel att använda han eller hon till någon som inte vill det.
Citera
2022-02-11, 21:36
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Det är det här Jordan Peterson blev känd för. Som lärare vägrade han titulera studenter med deras önskade titlar.

I Sverige har vi inga titlar. Det är möjligtvis ”du” när man ”titulerar” någon på universitetet och föreläsaren pekar på någon som bett om ordet.

Hon eller han känns som en sekundär referens när man pekat ut ”du” först. Och sedan refererar till denne med ”hon” eller ”han”.

Hela grejen känns vrickad eftersom vi inte har titulatur som i Nordamerika. Men diskrimineringsombudsmannen vill hänka på.

Här har vi personer som vill bli kränkta och myndigheter som vill beivra kränkthet.

Men är detta egentligen relevant för oss som skippat titlar sedan 60+ år? Är detta bara för att visa att vi liksom Nordamerika, som dock fortfarande har titlar, är lika progressiva?

Jag får inte ihop denna dynga.
DO måste haka på så att de kan behålla sin budget.
Citera
2022-02-11, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyfirma
Jag tror inte du fattar vad som har skett.
Läraren har kallat eleven för tilltalsnamnet samt "du".

Eleven vill enbart bli kallad "hen", även om de pratar face-to-face med varandra. Eleven vill alltså inte bli kallad för tilltalsnamn eller "du" eller han/hon. Enbart "hen".

Eleven är så jävla galen att man först identifierar sig som ickebinär och vill bli kallad hen. Men där tar det inte slut. Eleven vill ENDAST bli kallad hen. Allt annat kränker denna elev. Ja, även tilltalsnamnet är kränkande eftersom eleven anser du inte respekterar elevens könsneutralitet då. Vilket makes NO SENSE.
Tack för upplysning och fakta. Bisarrt och sjukt. Smått komiskt … E det inte så att man använder tredje person pronomen med personen närvarande om hen är kunglighet typ …
Citera
2022-02-11, 22:01
Medlem
Har inte läst hela tråden så möjligt att detta redan länkats. Tänker iaf att följande behöver finnas inlagt där läraren förklarar sig

https://www.svtplay.se/video/32709947/motet/motet-sasong-3-att-vagra-saga-hen?info=visa

https://www.varldenidag.se/nyheter/utpekade-lararen-hot-mot-yttrandefriheten/repvbk!CvVWDzBy@rAeHZIbpCsrRw/
Citera
2022-02-11, 22:17
Medlem
Sam.Boyds avatar
Ett haveri utan dess like.

O åter ett skadestånds krav som om det går igenom är ett hån mot de som faktiskt blivit stympade.
Citera
2022-02-11, 22:32
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Det finns ingen som vill bli kallad neger.
Troligtvis inte, men om vi ska leka leken så finns chansen. Så svara på frågan, skulle du rätta dig i leden?
Citera
2022-02-11, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radarvarnare
Domen är väl allmän offentlig handling. Någon som har begärt att få den?

Det här har inte gått till domstol, DO är en myndighet som hjälper vissa grupper att slippa lägga egen tid eller pengar på att driva mål i domstol.
Men bara vissa utvalda priviligeras så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in