Citat:
Ursprungligen postat av
folie-a-monde
Jag vill då mena att det sker väldigt ofta i undervisningssituationer. Men att det är enkelt löst genom att använda tilltalsnamnet istället för pronomen.
När jag läste ekonomlinje på Stockholms Universitet ca 1994 så var det i runda slängar 300 studenter på grundkurserna i företags- och nationalekonomi. Skulle föreläsarna förväntas veta våra namn? Glöm det, de bara föreläste, de visste inte ens om personerna var behöriga, jag menar vem som helst hade kunnat gå in och lyssna på föreläsningen.
Det var lite mer koll på seminarierna. Men föreläsningarna var vidöppna. Men även i seminarier (med ca 30 studenter) hade seminarieläraren (ibland en doktorand men oftast en högre akademiker) noll koll på namn. Det är inte direkt grundskola med närvaroplikt.
Det viktiga på universitetet var att göra tentor och vissa grupparbeten som kunde ske i seminariesammanhang. I seminariesammanhang var individen intressant eftersom det är den som ska få betyg. Men personligen har jag aldrig hört en seminarielärare nämna nån vid namn.
Jag anser hela hen-köret vara en svensk pendang till nordamerikansk kränkthet. Om de få lov att vara kränkta så ska väl jag också få vara det!
Svensk budget-kränkthet.