Om jag ska sänka mig till "ordboksargumentet" så kan jag vända mig till NE och hittar där:
Citat:
ickebinär, könsidentitet som innebär att en person varken identifierar sig som man eller kvinna.
Det kan också betyda att personen identifierar sig som både och eller inget kön alls. Det används ibland även som paraplybegrepp för alla könsidentiteter.
Så även man eller kvinna är alltså icke-binära, i alla fall ibland. Vad är det då, när alla könsidentiteter är icke-binära, man är
icke från?
Men det är en
identitet vi talar om här. Något man iklär sig, som teaterns byx- och kjolroller, alltså. Vissa vill gå längre och leva som dessa roller som om det var på riktigt, men genom att det är en identitet så är det inte på riktigt.
Vill någon ändå leva i den förvirrade tillvaro som skapas genom oviljan/oförmågan att skilja på biologisk fakta och identitet så står det vederbörande fritt. Vad den icke-binäre i det här fallet själv tycker är det ingen som vet, eftersom det är dennes föräldrar som för talan i det här. Tabula rasa-argumentation och lysenkoism är termer som lätt gör sig påminda.
Att påtvinga ett barnsligt språkbruk, där könet alltid måste vara med, hos andra är förstås bara fel. Ni som ändå tror att trans finns och att alla ska tvingas till konvertering, ni är noga med språket - men bara åt ett håll tycks det; ett "uppåt" som ni slår mot som vilka revolutionärer som helst.