2022-02-11, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
https://www.do.se/om-do/pressrum/aktuellt/2022/2022-02-10-anvandandet-av-oonskat-pronomen-diskriminering-enligt-do

Vad anser ni om DOs beslut?

Men alla som har grundläggande kunskap i svenska vet ju att man använder andra person när man tilltalar någon. Att använde tredje person är ju ganska ohyffsat.
Citera
2022-02-11, 19:06
Avslutad
"Ät min bajsfyllda ändtarm" är mitt pronomen och om du inte använder det blir det jävlar i mig rättegång!
Citera
2022-02-11, 19:10
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Det är det här Jordan Peterson blev känd för. Som lärare vägrade han titulera studenter med deras önskade titlar.

I Sverige har vi inga titlar. Det är möjligtvis ”du” när man ”titulerar” någon på universitetet och föreläsaren pekar på någon som bett om ordet.

Hon eller han känns som en sekundär referens när man pekat ut ”du” först. Och sedan refererar till denne med ”hon” eller ”han”.

Hela grejen känns vrickad eftersom vi inte har titulatur som i Nordamerika. Men diskrimineringsombudsmannen vill hänka på.

Här har vi personer som vill bli kränkta och myndigheter som vill beivra kränkthet.

Men är detta egentligen relevant för oss som skippat titlar sedan 60+ år? Är detta bara för att visa att vi liksom Nordamerika, som dock fortfarande har titlar, är lika progressiva?

Jag får inte ihop denna dynga.
Citera
2022-02-11, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Vad innebär "en icke-binär elev"?

Har man en kuk så är man Han.
Har man en fitta så är man Hon.

Det är inte svårare än så.

Tydligen inte för en del:

”Ickebinär är att identifiera sig mellan, bortom eller med båda könskategorierna kvinna/man. Ickebinär kan även användas som en paraplyterm för könsidentiteter som bryter mot tvåkönsnormen. Ickebinär betyder olika saker för olika personer. En del ickebinära identifierar sig inte med något kön överhuvudtaget.” Wikipedia

Formuleringen ”bortom” könskategorierna är spännande. Bortom vadå? Hur långt ska den egna definitionen av vad man är få dominera samhället? Kan straffrihet bli tänkbart? En hen utrustad med penis våldtar kvinna men kan inte dömas på grund av definition av egna könet…
Citera
2022-02-11, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Tydligen inte för en del:

”Ickebinär är att identifiera sig mellan, bortom eller med båda könskategorierna kvinna/man. Ickebinär kan även användas som en paraplyterm för könsidentiteter som bryter mot tvåkönsnormen. Ickebinär betyder olika saker för olika personer. En del ickebinära identifierar sig inte med något kön överhuvudtaget.” Wikipedia

Formuleringen ”bortom” könskategorierna är spännande. Bortom vadå? Hur långt ska den egna definitionen av vad man är få dominera samhället? Kan straffrihet bli tänkbart? En hen utrustad med penis våldtar kvinna men kan inte dömas på grund av definition av egna könet…
Haha! Men ett Nej är alltid ett Nej. Det gäller väl oavsett kön?

Om man ställer sig framför spegeln och drar ner brallorna så ser man ju tydligt hur binär man är.
Citera
2022-02-11, 19:32
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Om jag ska sänka mig till "ordboksargumentet" så kan jag vända mig till NE och hittar där:

Citat:
ickebinär, könsidentitet som innebär att en person varken identifierar sig som man eller kvinna.

Det kan också betyda att personen identifierar sig som både och eller inget kön alls. Det används ibland även som paraplybegrepp för alla könsidentiteter.

Så även man eller kvinna är alltså icke-binära, i alla fall ibland. Vad är det då, när alla könsidentiteter är icke-binära, man är icke från?

Men det är en identitet vi talar om här. Något man iklär sig, som teaterns byx- och kjolroller, alltså. Vissa vill gå längre och leva som dessa roller som om det var på riktigt, men genom att det är en identitet så är det inte på riktigt.

Vill någon ändå leva i den förvirrade tillvaro som skapas genom oviljan/oförmågan att skilja på biologisk fakta och identitet så står det vederbörande fritt. Vad den icke-binäre i det här fallet själv tycker är det ingen som vet, eftersom det är dennes föräldrar som för talan i det här. Tabula rasa-argumentation och lysenkoism är termer som lätt gör sig påminda.

Att påtvinga ett barnsligt språkbruk, där könet alltid måste vara med, hos andra är förstås bara fel. Ni som ändå tror att trans finns och att alla ska tvingas till konvertering, ni är noga med språket - men bara åt ett håll tycks det; ett "uppåt" som ni slår mot som vilka revolutionärer som helst.
Citera
2022-02-11, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Haha! Men ett Nej är alltid ett Nej. Det gäller väl oavsett kön?

Om man ställer sig framför spegeln och drar ner brallorna så ser man ju tydligt hur binär man är.

Riktigt. Den nya tidens ickebinära människa speglar sig och ser varken åderpåle eller vulva utan tänker och känner sig istället fram till att könet är en mental konstruktion. Vi har upphöjt hjärnspöken till ny norm. Man tar sig för pannan…
Citera
2022-02-11, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Riktigt. Den nya tidens ickebinära människa speglar sig och ser varken åderpåle eller vulva utan tänker och känner sig istället fram till att könet är en mental konstruktion. Vi har upphöjt hjärnspöken till ny norm. Man tar sig för pannan…
Pannan är också en social konstruktion.
Citera
2022-02-11, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Det är väl ingen lögn att kalla någon för det den vill bli kallad.

Det intressanta är här, om vi är rätt informerade, att pojken (hen, enligt föräldrarna) har ett tilltalsnamn, som läraren använde när hon pratade om pojken i tredje person. Men se det ville inte föräldrarna utan propsade på att barnet skulle omnämnas "hen". Man kan ju undra vad pojkens tilltalsnamn är eftersom föräldrarna inte tillät läraren att använda det.
Citera
2022-02-11, 19:50
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Mina är 13-25 år. Internet är viktigt och en stor inspirationskälla från klass 6 eller så, men de bli bara inspirerade av andra, de kanske byter klädstil, de kanske pratar om vego eller om kött, men de blir inte kravmaskiner och de diskuterar inte DO. Särskilt inte i skolan som alla barn har stor respekt för. Man går inte till en lärare "Du ska kalla mig XX" förrän i gymnasiet. Om ens då.

Under höstterminen har jag blivit ombedd av två olika elever att kalla dem för ett namn av motsatt kön och använda det könets pronomen. Är du lärare? Återigen, det är min vardag du beskriver och jag känner inte igen mig.

Edit: På högstadiet.
Citera
2022-02-11, 19:53
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Det intressanta är här, om vi är rätt informerade, att pojken (hen, enligt föräldrarna) har ett tilltalsnamn, som läraren använde när hon pratade om pojken i tredje person. Men se det ville inte föräldrarna utan propsade på att barnet skulle omnämnas "hen". Man kan ju undra vad pojkens tilltalsnamn är eftersom föräldrarna inte tillät läraren att använda det.

Nja, det intressanta är väl snarare hur läraren försökte undvika att ta ställning till föräldrarnas önskan om att barnet skulle ses på som icke-binärt. Läraren försökte slingra sig.
Citera
2022-02-11, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
Ja, verkligen jätte kul 2022 och att tänk att ”barn” betyder ”lada” på engelska… tänk att ord på tre bokstäver verkligen har en annan betydelse på andra språk. Man blir liksom helt mållös. Varför har ingen sagt något?

Fast höna är mycket roligare än en lada, Säg lada till en amerikan och han lär inte reagera alls men säg höna så ska du se att dom drar i gång i fem tio minuter med att spinga runt och härma det djuret och brista ut i skratt. ganska kul faktiskt.

Lägg där till att man använder ordet Höna till folk som ofta inte bara har en psykologisk låsning vid sitt kön utan ofta är fyllda till bredden med massor med problem förmodligen för att vänster- föräldrarna har stora problem och kör med nån helflummig överdrivet "Fri" uppfostran.
Senast redigerad av Brodrude 2022-02-11 kl. 20:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in