2022-02-11, 14:48
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Men framför allt tycker jag att läraren kunde ha sagt hen till den här eleven. Hur svårt kan det vara?
Själv vill jag att man använder pronomenet The Distinguished Sir Finkelshire. Hur svårt kan det vara?

Detta har nämligen DO fastslagit: ”Att en lärare, mot en elevs uttryckliga vilja, medvetet låter bli att använda det pronomen som eleven identifierar sig med är en allvarlig form av trakasserier […]”

Notera att DO inte nämner några riktlinjer för vilka pronomen som kan komma på fråga. Eller om det finns nån som helst begränsning i elevens rätt att vilja använda pronomen. Eller vad som gäller tex vid lektion i främmande språk. Med tanke på att hen är ett helt påhittat ord, så …
Citera
2022-02-11, 14:48
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Svar nej, det föds ett antal individer varje år som antingen har dubbla kön, eller som får ett könsorgan som inte alls överensstämmer med andra egenskaper individer av det könet har senare under utvecklingen. Så alla har inte alls ett biologiskt kön. Den absolut klara majoriteten har det ja.

Då läraren antagligen saknas kompetens inom området, så lär den knappast kunna avgöra vad som är professionell hjälp eller inte, och har därför bara en sak att ta ställning till, nämligen att följa vad föräldrarna vill. Om läraren verkligen anser att det skadar barnet, står det läraren helt fritt, till och med ställs det krav på läraren genom lagen, att då lämna in en orosanmälan. Att fatta beslut som går mot föräldrarnas vilja saknar dock läraren helt mandat för, vilket också visade sig när denna skiljdes från sin tjänst ganska omgående.
Ja tekniskt finns det kanske en promille eller mindre som har denna biologiska åkomma, men jag tror de väljer ett kön i det flesta fall och kallar sig man eller kvinna beroende på vilka könsdelar de behåller.

Nu talar vi om en grupp som känner sig annorluna psykiskt mot vad de är fysiskt. Därför är det inte rimiligt att de andra 99.99% ska rätta sig efter denna grupp eller riskera straff.

Varför begränsa sig till kön som en grupp?

- Jag kanske har blå ögon men identifierar mig med bruna ögon. Måste du då säga att jag har bruna ögon?
- Jag är 35 år, men identifierar mig som 65 år. Kan jag gå i pension eller ska du kränka min ålder?
- Jag är vit, men identifierar mig som svart. Kan jag kalla dig rasist om du kallar mig vit eller anmäla arbetsgivare för diskriminering mot svarta när jag inte får jobb?

Som du ser kan listan göras oändlig, varför bara gå de könsförvirrade som grupp till mötes?

Knappast lärarens ansvar att följa vartenda rekommendation från föräldrarna. Det är därför det är kaos i skolan. Läraren har en läroplan. Om hon har 30 elever och alla vill använda olika pronomen, hur ska hon hantera det.

Jag tycker definitivt läraren ska göra en orosanmälan. Barnet behöver träffa en psykolog, att övertyga barnet att det är ok att vara "hen" är inte lösningen.
Citera
2022-02-11, 14:49
Medlem
Forevermores avatar
Det må vara lite OT men eftersom det diskuteras ändå så kan det ju vara bra med lite fakta.

Könet bestäms av ett enda kromosom-par.
Det finns två dominerande kön, som båda är livskraftiga. De definieras som XX och XY, dvs en X-kromosom och dessutom en andra kromosom, som antingen är X eller Y.
För den som sov på biologin så förekommer kromosomer alltid i par (utom i könsceller).

Därutöver finns det ett antal mutationer/missbildningar som inte förs vidare; de är inte livskraftiga.
Några av dessa är (Namnen efter kromosom-kombinationerna är diagnosens namn).

XX Kvinna (normal uppsättning)
XY Man (normal uppsättning)
XO Turner
XXY Klinefelter
XXX Trisomy-X
XYY XYY
XXXX Tetrasomy-X
XXXXX Pentasomy-X

Jag tror det finns några till men orkar inte efterforska.

Kön är inte något man definierar sig tillhöra, det är något man föds med. Det är inte semantik, utan genetik.

Det hade med all säkerhet varit enklare om man liksom i engelskan hade särskilt detta. På engelska heter biologiskt kön "Sex" men när man talar om könsidentitet så heter det "Gender"(identity).
Citera
2022-02-11, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Jag själv har till exempel aldrig hittat en biologiskt förklaring till varför en kille skulle gilla blått mer än rosa.
Hur mycket har du letat?

Citat:
Trichromacy and the L–M opponent channel are ‘modern’ adaptations in primate evolution thought to have evolved to facilitate the identification of ripe, yellow fruit or edible red leaves embedded in green foliage [8]. It is therefore plausible that, in specializing for gathering, the female brain honed the trichromatic adaptations, and these underpin the female preference for objects ‘redder’ than the background. As a gatherer, the female would also need to be more aware of color information than the hunter. This requirement would emerge as greater certainty and more stability in female color preference, which we find. An alternative explanation for the evolution of trichromacy is the need to discriminate subtle changes in skin color due to emotional states and social-sexual signals [9]; again, females may have honed these adaptations for their roles as care-givers and ‘empathizers’ [10].
https://www.cell.com/current-biology/pdf/S0960-9822(07)01559-X.pdf

Sedan förstår vi såklart båda att sådana här teorier är svårbevisade, men - som sagt - hur mycket har du letat? Ovanstående tog en minut att hitta.
Citera
2022-02-11, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Det må vara lite OT men eftersom det diskuteras ändå så kan det ju vara bra med lite fakta.

Könet bestäms av ett enda kromosom-par.
Det finns två dominerande kön, som båda är livskraftiga. De definieras som XX och XY, dvs en X-kromosom och dessutom en andra kromosom, som antingen är X eller Y.
För den som sov på biologin så förekommer kromosomer alltid i par (utom i könsceller).

Därutöver finns det ett antal mutationer/missbildningar som inte förs vidare; de är inte livskraftiga.
Några av dessa är (Namnen efter kromosom-kombinationerna är diagnosens namn).

XX Kvinna (normal uppsättning)
XY Man (normal uppsättning)
XO Turner
XXY Klinefelter
XXX Trisomy-X
XYY XYY
XXXX Tetrasomy-X
XXXXX Pentasomy-X

Jag tror det finns några till men orkar inte efterforska.

Kön är inte något man definierar sig tillhöra, det är något man föds med. Det är inte semantik, utan genetik.

Det hade med all säkerhet varit enklare om man liksom i engelskan hade särskilt detta. På engelska heter biologiskt kön "Sex" men när man talar om könsidentitet så heter det "Gender"(identity).

Fast nu syftar pronomen inte på "gender" utan på "sex", han/hon/hane/hona etc.

Könsidentitet är ett postmodernt påhitt som har kommit långt senare i kunskapsrelativismens illaluktande fotspår.

Vill man identifiera sig som en gurka så varsågod, men man kan inte komma och kräva att någon annan människa vid sina sinnes fulla bruk skall behöva gå med på sådana stolligheter. Det är i så fall ett övergrepp i sig.
Citera
2022-02-11, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
som jag förstått det är det skolan som betalar, inte läraren.
men den eleven kommer inte känna sig så bra, när skolan kanske drar in på något och hänvisar till
skolans budget..
Sorry kids resan till london blir inte av. finns inga pengar.

Blickar man tillbaka på sin skoltid hade en sån här incident lett till att "Hen" hade fått höra om avskedade läraren och skolbudgeten resten av sin skolgång av klasskamraterna.

Var längesen, gissningsvis tar väl ett fåtal lärarens parti och resten gråter i kör med den kränkta
Citera
2022-02-11, 15:18
Medlem
SkuttCobains avatar
Det måste vara surt att hamna bakom en HEN i tullkontrollen i de länder man behöver kryssa för kön på lappen för att komma in... måste ju ta evigheter att just nu och då ta ett sånt livsavgörande beslutet.
Citera
2022-02-11, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Visst, men det var ju inte det som var anledningen till att det infördes. Och i det här fallet vet ju läraren vilket kön eleven har.

Jaså, det visste läraren. Ok, vilket kön har h-en då, du som verkar säker på din sak?
Citera
2022-02-11, 15:23
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Fast nu syftar pronomen inte på "gender" utan på "sex", han/hon/hane/hona etc.

Könsidentitet är ett postmodernt påhitt som har kommit långt senare i kunskapsrelativismens illaluktande fotspår.

Vill man identifiera sig som en gurka så varsågod, men man kan inte komma och kräva att någon annan människa vid sina sinnes fulla bruk skall behöva gå med på sådana stolligheter. Det är i så fall ett övergrepp i sig.

Nja pronomen finns det en jäkla massa av och de kan syfta på allt möjligt.

Men som jag skrev tidigare så kan man identifiera sig med vad man vill och det är fine, men man kan inte kräva att andra ska göra varken det ena eller andra. Så där är vi överens
Citera
2022-02-11, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Jaså, det visste läraren. Ok, vilket kön har h-en då, du som verkar säker på din sak?
Det var en pojke:

https://allinfo.space/2021/09/03/hon-ar-lararen-som-vagrade-kalla-pojke-hen-och-fick-sparken/

Lärare har väl tillgång till elevernas personnummer?
Citera
2022-02-11, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
150 000 i skadestånd. Det är mer än vad de flesta brottsoffer får.

Sverige är infiltrerat.

En ”person” som blir så kränkt av att inte bli kallad hen får 150k i skadestånd.

Akilov som körde ihjäl en människa blev förpliktigad att betala 100k i skadestånd till pappan.

Upp är ner, ner är upp, krig är fred, frihet är slaveri, ignorans är styrka.
Citera
2022-02-11, 15:30
Medlem
ortizs avatar
Varför inte kalla personen för hen bara? Fattar om man råkar säga fel av misstag men om man inte säger hen av princip är man väldigt fjantig. Vad spelar det för roll för en själv vad en annan person vill kallas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in