Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
SD sträcker sig över hela det "socioekonomiska" spektrat. Från förtidspensionärer till kapitalistiska direktörer. Vår gemensamm drivkraft är nationalismen inte den kortsiktiga idivuella ekonomiska vinningen.
M har helt missat kulturkriget och är kvar i samma höger-vänsterdiskurs som 1970. Ökad tillväxt i ett muslisk Sverige? Högre levnadsstandard i en repressiv sosse-stat?
Skillnaden är att V alltid varit det lilla partiet som böjt sig för det stora S. Dadgostar har ändrat det, hon ställer krav. Men SD var hatat av M och är nu jämnstora. Det är en helt annan dynamik då SD hotar M. Vilket är bra, ni skall frukta oss. Och det gör ni.
Jag är berusad nu så jag kanske är mer tatralisk än vanligt? 
Det är okey. Jag har själv en fabless för att vara teatralisk emellanåt. Ett glas hjälper.
Frukta är fel ordval. Lärt oss respektera beskriver det bättre. Vi är konkurrenter om väljarna och numera även partners. Respekt har vi för alla även våra motståndare t.ex V.
GAL-TAN skalan har vi inte missat. Den har ökat i relevans men höger-vänster skalan är naturligtvis även den fortsatt viktig i matrisen. Klasskamperspektivet som Dagostar kanske skulle uttryckt det.
Nationalismen går i vågor och är likt allt annat i ständig förändring. Den har varit på frammarch länge nu och du är övertygad om att trenden fortsätter. Kanske har du rätt. Jag säger att det beror på hur många som känner sig som svenskar (avgränsat till Sverige då).
Som svensk kan man givetvis känna oavsett om man är fattig, rik, liberal, konservativ etcetera. Det är styrkan i nationalismen. Nej vi har inte missat det där. Nationalismen har varit stark inom högern historiskt och är åter på frammarch som sagt.
Sen att vi inte gillat SD är väl inte så konstigt. Vem gillar konkurrens? Men konkurrens är bra. Håller en på tårna. Tvingar fram förändring. Gör en snabbare och starkare.
Att V nu ställer krav på SD är bra för V! Kudos. Lyckligtvis är det ännu bättre för oss. Såssarna är yrvakna nu det är inte vana vid det. Kostar stödet något? Jävlar!
Bäst att vi utnyttjar det så länge det varar. De vaknar snart till och gillar läget. Anpassning är deras styrka. På högersidan har vi ett försprång nu då vi redan snackat ihop oss. Vänsterut har processen just börjat (ok jag vet att du inte gillar V-H skalan).
Kortsiktighet särskilt ekonomisk sådan ligger i människans natur. Not pretty but there it is.
Muslimskt Sverige? Tror även V ser problemet nuförtiden men våra Lutherska rötter skall inte underskattas. De sitter DJUPT i folksjälen.
Sen det där med "repressiv såssestat" det blev väl lite over the top. S är duktiga på att bygga och bibehålla maktrukturer men särskilt repressiva är de inte. Snarare obstruerande.
SD bygger ju också en folkrörelse. Det är intressant att följa hur såssarna kämpar med att möta den utmaningen. Någon folkrörelse har vi i M aldrig varit och kommer aldrig att bli. Vi bildades som en reaktion på den såssarnas folkrörelse. På den vägen är det fortsatt mer än hundra år senare.
Men många av oss är också nationalister likt förr. Spännande tider framöver.