2022-02-11, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vi är inte höger hur mycket ni än tjatar
Om M+KD+SD vinner valet finns det inget ni kan göra åt saken oavsett om SD är uttryckligen höger eller inte. Kompromisser måste finnas och då är det SDs någorlunda sosseliknande välfärdspolitik som ryker först.
Citera
2022-02-11, 21:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snitchelibitchen
Om M+KD+SD vinner valet finns det inget ni kan göra åt saken oavsett om SD är uttryckligen höger eller inte. Kompromisser måste finnas och då är det SDs någorlunda sosseliknande välfärdspolitik som ryker först.

Det blir en förhandling. Vår styrka är att vi kan finansiera borgerliga skattesänkningar för att vi ser elefanten i rummet. Vi kan spara hundratals miljarder på asylpolitiken, så om M bara köper vår invandringspolitik så kan vi ha både deras borgerliga skattepolitik och vår socialkonservativa ("sossiga") välfärdsplolitik. Vi har inte M där ännu men det kommer. Vi manipulerar dem nedifrån, innifrån. Och utfrån knackar verkligheten på M-dörren!
Citera
2022-02-11, 21:36
Medlem
SD var tidigare i mina ögon, ett slags riktiga socialdemokrater med bra värderingar, typ arbetarklass.
Men idag har de blivit som en del av moderaterna och KD, vilket många SD väljare inte gillar. Man vill inte ha moderat politik, en slags centerpolitik, Stockholm politiken förskräcker...
SD hade varit större om de inte hade försökt med ett "konservativt" block, som inte är SDs politik.
SD kan nu bara ta väljare av de borgerliga partierna, och det gör de inte, de stannar och kommer aldrig över 20%.
Citera
2022-02-11, 21:39
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Precis, idén om att man vinner valet genom att få folk att läsa alternativmedia är väl en grav förenkling. AFS är väl typ 3-4 största parti på sociala medier och de får väl 0,4% eller så.

Vad det handlar om till största del är att få vanligt folk som inte är nöjd med utvecklingen att välja SD istället för S eller M (och på landsbygden C). Det är där man har väljarna. De väljarna når man som ett redan stort parti som du säger på gräsrotsnivå. Det är därför jag tror Mattias Karlsson gör helt rätt som nu åker land och rike runt och pratar med folk på landsbygden och i småkommuner. Träffar folk som drabbas av nuvarande politik och lyssnar på dem. En pensionerad livstids-sosse i Ronneby som tycker att det är obehagligt med kriminalitet, inte känner igen sin stad och som är orolig för att när han behöver hemtjänst kommer det att komma en somalie som inte kan svenska, han vinner man inte genom alternativmedia. Han vinner man genom att prata med honom och få honom att inse att de sossarna han röstar på är anledningen till att Sverige och hans Ronneby ser ut som det gör (utan att som oss på Flashback säga att gubbjäveln fan får skylla sig själv, han har ju fått vad han röstade på) och att det inte är samma parti som hans föräldrar röstade på när de jobbade på varvet.

Samtidigt är det såklart positivt för SD att vara stora på sociala medier och i alternativmedia. Men det är nog inte där valet kommer att avgöras.

Jag tror även att SD kan vinna på folkbildning. Att upplysa om att Sverige delar ut mest medborgarskap i hela OECD per capita, att Sverige har gått från bland det lägsta andelen skjutningar till högsta, eller att Sverige delat ut 860000 uppehållstillstånd sedan Löfven tillträdde. Dvs korta och koncisa fakta som visar på att sossarna ljuger och förskönar utan att för den delen trassla in sig i komplexa utläggningar.

Vinna på folkbildning? Nej du, folk vet redan att vi har mycket problem relaterat till invandring och låga straff, de som inte bryr sig om det kan man kanske inte omvända.
Citera
2022-02-11, 21:40
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Det blir en förhandling. Vår styrka är att vi kan finansiera borgerliga skattesänkningar för att vi ser elefanten i rummet. Vi kan spara hundratals miljarder på asylpolitiken, så om M bara köper vår invandringspolitik så kan vi ha både deras borgerliga skattepolitik och vår socialkonservativa ("sossiga") välfärdsplolitik. Vi har inte M där ännu men det kommer. Vi manipulerar dem nedifrån, innifrån. Och utfrån knackar verkligheten på M-dörren!

Hur tror du det går för Afs i valet? Det är många som är missnöjda med SD och istället ska rösta på Afs.
Citera
2022-02-11, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snitchelibitchen

Ur Moderaternas synvinkel så är det ju bra om högerblocket kan locka socialdemokrater att rösta på SD och för att det ska fungera så måste SD ha en politik som tilltalar socialdemokrater.

Nu är ju SD redan till största delen gamla socialdemokrater och därmed skulle de bara tappa väljare om de i alltför hög grad låter Moderaterna styra mot extremhögern i sin politik.

Nej, jag tror ärligt att de tre största partierna M, SD och S kommer att balansera varandra betydligt bättre än det varit sista 20 åren med sjuklövern och dess regeringar som varit styrda av de minsta partierna (som sålt sina röster väldigt dyrt). Det jag framförallt tröttnat på är alla idiotiska beslut som dessutom inte för fem öre är förankrade hos svenska folket utan har förhandlats fram i stängda styrelserum i en ren skär kohandel. Så långt ifrån demokrati man kunnat komma.
Citera
2022-02-11, 21:57
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
SD sträcker sig över hela det "socioekonomiska" spektrat. Från förtidspensionärer till kapitalistiska direktörer. Vår gemensamm drivkraft är nationalismen inte den kortsiktiga idivuella ekonomiska vinningen.

M har helt missat kulturkriget och är kvar i samma höger-vänsterdiskurs som 1970. Ökad tillväxt i ett muslisk Sverige? Högre levnadsstandard i en repressiv sosse-stat?

Skillnaden är att V alltid varit det lilla partiet som böjt sig för det stora S. Dadgostar har ändrat det, hon ställer krav. Men SD var hatat av M och är nu jämnstora. Det är en helt annan dynamik då SD hotar M. Vilket är bra, ni skall frukta oss. Och det gör ni.

Jag är berusad nu så jag kanske är mer tatralisk än vanligt?

Det är okey. Jag har själv en fabless för att vara teatralisk emellanåt. Ett glas hjälper.

Frukta är fel ordval. Lärt oss respektera beskriver det bättre. Vi är konkurrenter om väljarna och numera även partners. Respekt har vi för alla även våra motståndare t.ex V.

GAL-TAN skalan har vi inte missat. Den har ökat i relevans men höger-vänster skalan är naturligtvis även den fortsatt viktig i matrisen. Klasskamperspektivet som Dagostar kanske skulle uttryckt det.

Nationalismen går i vågor och är likt allt annat i ständig förändring. Den har varit på frammarch länge nu och du är övertygad om att trenden fortsätter. Kanske har du rätt. Jag säger att det beror på hur många som känner sig som svenskar (avgränsat till Sverige då).

Som svensk kan man givetvis känna oavsett om man är fattig, rik, liberal, konservativ etcetera. Det är styrkan i nationalismen. Nej vi har inte missat det där. Nationalismen har varit stark inom högern historiskt och är åter på frammarch som sagt.

Sen att vi inte gillat SD är väl inte så konstigt. Vem gillar konkurrens? Men konkurrens är bra. Håller en på tårna. Tvingar fram förändring. Gör en snabbare och starkare.

Att V nu ställer krav på SD är bra för V! Kudos. Lyckligtvis är det ännu bättre för oss. Såssarna är yrvakna nu det är inte vana vid det. Kostar stödet något? Jävlar!

Bäst att vi utnyttjar det så länge det varar. De vaknar snart till och gillar läget. Anpassning är deras styrka. På högersidan har vi ett försprång nu då vi redan snackat ihop oss. Vänsterut har processen just börjat (ok jag vet att du inte gillar V-H skalan).

Kortsiktighet särskilt ekonomisk sådan ligger i människans natur. Not pretty but there it is.

Muslimskt Sverige? Tror även V ser problemet nuförtiden men våra Lutherska rötter skall inte underskattas. De sitter DJUPT i folksjälen.

Sen det där med "repressiv såssestat" det blev väl lite over the top. S är duktiga på att bygga och bibehålla maktrukturer men särskilt repressiva är de inte. Snarare obstruerande.

SD bygger ju också en folkrörelse. Det är intressant att följa hur såssarna kämpar med att möta den utmaningen. Någon folkrörelse har vi i M aldrig varit och kommer aldrig att bli. Vi bildades som en reaktion på den såssarnas folkrörelse. På den vägen är det fortsatt mer än hundra år senare.

Men många av oss är också nationalister likt förr. Spännande tider framöver.
Citera
2022-02-11, 22:01
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ja det var väl mest spekulation och önsketänkande från mig, men visst det går säkert åt flera håll; orsak/verkan. Det blir väl att om SD spräcker OU-taket så ökar sannolikheten att de gör det i valet och tvärt om? Om valet har sönder glastaket så följer OU efter? Jag tror valet måste göra det.

Lyssnar man på Åkesson och statsvetare har Sd nu nått sin gräns. För att kunna gå vidare handlar det mer om hur andra partier agerar. Då är vi efter valet 2022. M och KD dissar nu smått SD. Igen alltså. Är det gruppbostad på Kristersson och Busch? Vi som ser det ur ett längre perspektiv vet att utvecklingen måste ha sin gång. Den påhittade kritiken mot SD ger nya väljare efter valet: väljare som aldrig mer återvänder och vi har då ett M på 15 procent, på samma sätt som vi nu har ett konstant S under 30, eller mer nära 25.
Citera
2022-02-11, 22:19
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Lyssnar man på Åkesson och statsvetare har Sd nu nått sin gräns. För att kunna gå vidare handlar det mer om hur andra partier agerar. Då är vi efter valet 2022. M och KD dissar nu smått SD. Igen alltså. Är det gruppbostad på Kristersson och Busch? Vi som ser det ur ett längre perspektiv vet att utvecklingen måste ha sin gång. Den påhittade kritiken mot SD ger nya väljare efter valet: väljare som aldrig mer återvänder och vi har då ett M på 15 procent, på samma sätt som vi nu har ett konstant S under 30, eller mer nära 25.

M här. Visst dissande av SD från vår sida måste till då kampen står om blockhopparna i mitten. De måste komma över till team blå-gul men är rädda för SD. Ta det inte personligt.

Vi kan understundom rasa ner i 13% då vi klantar till det rejält. Ta det från en som vart med länge. M sedan 70-talets början.

Detta kommer dock inte hända i detta valet eller de närmaste kommande kan jag lova dig. Har jag fel ska jag be Annie om en av hennes skor och äta upp den. Jag ser henne på ICA understudom om sommaren då jag är hemma i äran och hjältarnas land.
Citera
2022-02-11, 22:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan2021
SD var tidigare i mina ögon, ett slags riktiga socialdemokrater med bra värderingar, typ arbetarklass.
Men idag har de blivit som en del av moderaterna och KD, vilket många SD väljare inte gillar. Man vill inte ha moderat politik, en slags centerpolitik, Stockholm politiken förskräcker...
SD hade varit större om de inte hade försökt med ett "konservativt" block, som inte är SDs politik.
SD kan nu bara ta väljare av de borgerliga partierna, och det gör de inte, de stannar och kommer aldrig över 20%.

Nej vi är fortfarande likadana. Vi får förhandla med M men vi kan förhandla med S om de slutar hata oss. Du nämner Stockholm; där är vi i SD helt utfrusna av M! Vi har inget inflytande alls i Stockholm. Alla kör denna hlamgubbe om SD; SD har ändrats minst sedan 2009 innan vi kom in i riksdagen. Det är M som närmat sig SD, liksom alla andra partier utom MP och C.
Citera
2022-02-11, 23:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Hur tror du det går för Afs i valet? Det är många som är missnöjda med SD och istället ska rösta på Afs.

Jag tror det går ganska dåligt för dem, men de kan ju avgöra hela riksdagen som senast. C-mandatet som SD hade fått. Vi ändrar inte vår politik för dem eller för S eller M. Vill väljarna rösta på dem så skall de göra det, vi vill inte "lura" väljarna, de skall rösta på det de gillar. Det är demokrati. Jag tror AfS kan öka på Sverigevännernas bekostnad. Kanske får de 0,5 %? Och ger makten till S? SD tror på vår politik och vi ändrar den inte för 1 % från AfS utan vi hoppas ta 5 % från andra partier; utan att ljuga och låtsas att vi har olika politik för olika väljargrupper som S gör. Vi har vår politik, gillar man den röstar man på oss, gillar man den inte röstar man på sjuklövern+AfS+Fi och allt sådant.
Citera
2022-02-11, 23:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Ur Moderaternas synvinkel så är det ju bra om högerblocket kan locka socialdemokrater att rösta på SD och för att det ska fungera så måste SD ha en politik som tilltalar socialdemokrater.Nu är ju SD redan till största delen gamla socialdemokrater och därmed skulle de bara tappa väljare om de i alltför hög grad låter Moderaterna styra mot extremhögern i sin politik.Nej, jag tror ärligt att de tre största partierna M, SD och S kommer att balansera varandra betydligt bättre än det varit sista 20 åren med sjuklövern och dess regeringar som varit styrda av de minsta partierna (som sålt sina röster väldigt dyrt). Det jag framförallt tröttnat på är alla idiotiska beslut som dessutom inte för fem öre är förankrade hos svenska folket utan har förhandlats fram i stängda styrelserum i en ren skär kohandel. Så långt ifrån demokrati man kunnat komma.

Vi kanske får 3 jämstora partier runt 22 % vardera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in