2022-02-11, 19:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Läste du ens mitt inlägg? Genom att vara ute och prata med människor och låta gräsrötterna jobba. Mattias Karlssons turné är perfekt, mer sådant. Aktiv valstugerörelse, maximera Oikos (så vinner man unga som går till SD istället för KD eller M), vara duktig på att få in saker i gammelmedia mm mm.

Självklart skadar inte alternativmedia och jag börjar allt mer tro att satsningar som Riks faktiskt är bra. Dels håller de kvar väljare som annars gått till AFS men det leder också till att allt fler ändå hittar till SD. Riks verkar ha en strategi att sponsra vissa videor så att de syns på Youtube utifrån förväntad populäritet. Såg en äldre dam på Arlanda som satt och kollade på någon av "Samtal med samhället", det kan absolut vara vägen in till SD, men det är bara en del i pusslet.

Jag jag läste det och bland annat det inlägget var grunden till mitt inlägg, vilket du ju förstod. Vi gör ju det! Vi är näst efter S som folkrörelse (Och på många platser mer än S). Men även vi som är medlemmar så vågar inte alla vara offentliga för man kan förlora sitt jobb eller på andra sätt få problem i sin försörjning. Moderater har inte det problemet men de syns trots det mindre än oss. Nu eller nästa år går vi om M i antal medlemmar trots de risker som finns med att vara med i SD.

Ni bara klagar

Ja Riks vill ju nå nya tittare men jag har också börjat förstå vikten att även vända sig till oss SD-are. Det skapar en gemenskap och sammanhållning, och en känsla att man inte är ensam om sina åsikter. Som psykolog tror jag det kan jämföras med militären; män som gör militären känner ofta en samhörighet och gemenskap trots att de tycker allt är jobbigt. Vi samhällskritiker behöver också den gemenskapen för att stå ut med vardagens galenskaper.

"Vi har inte valt det här, men våra motståndare har på riktigt tvingat in oss i en existentiell kamp om vår kulturs och vår nations överlevnad. Det finns bara två val, seger eller död." -MK.
Citera
2022-02-11, 19:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Arbetare röstar inte på S.

Allt färre, min kille är byggare och han är SD-are. Inga av hans polare jag har träffat är sossar, men en är vänsterpartist!
Citera
2022-02-11, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Revolutionerande skulle jag knappast säga att ett enfrågepartis resa upp i opinionen är...när det tog så pass lång tid som det gjort för att fastna vid 20%. Men det är väl kul att du tycker den är makaber? När fundamentet till själva rörelsen bottnar i ett missnöje?

I stort sett all vilja till politisk förändring bottnar i ett missnöje med något. Att såna som du håller på och kastar runt begrepp som ”missnöjesparti” är ju bara ett försök till översitteri och sätta etiketter på nått som du/ni personligen inte gillar eller förstår.

Att du inte kan se det revolutionerande i att det har växt fram en ny politisk kraft som samlar en femtedel av befolkningen, får stå för dig. Det är väll en självklarhet för alla att det är något avgörande som har hänt i samhället vid så pass stora skiftningar.

2014 var SD relativt isolerade med sina dryga 13%, idag ingår de i vad som är tänkt att fungera som ett samarbete/regeringsunderlag och samlar ihop 45-50%. Det har ju inte direkt gått vägen för såna som dig sista decenniet.

Ni har blivit reaktiva- något som inte kan sägas om vänstern förr i tiden när man själv vill sätta en viss prägel på hela samhället. Tom såna som du kan börja acceptera att S börjar signalera negativt mot invandrare och muslimer- vart har anständigheten tagit vägen Valentine?
Citera
2022-02-11, 19:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Absolut. Övertyga några såssar. Det är ert jobb i detta samarbetet. Det gäller att få tillräckligt många över blockgränsen.
Du talar dig varm för att förskjuta den allmäna opinionen i SDs riktning. Gott så. Det är långsiktigt och bra. Men i årets val avgör tyvärr inte långsiktighet. På sikt ja men inte nu.
De där svajjiga blockbytarna måste vi i M och de i KD försöka vinna för många av dem skräms av SDs politik. Därav mitt tal om mjuka värden.
Exempel: Jag minns så väl då vi i M inte hade någon miljöpolitik. Det var ett väldigt långsiktigt arbete att få in i väljarnas medvetande att M kunde stå för det en god miljöpolitik. Idag rankar vi inte dåligt på miljö.
Slaget om väljarna står i mitten med mjuka frågor.

Okej det får ni göra, vi är för radikala. När de röstat på er i ett val så går de till SD i valet efter det. "Reinfeldteffekten".
Citera
2022-02-11, 19:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det viktigaste är att at L och MP ligger under spärren, men att S minskar är också viktigt, vilket kanske antyder att Magdalena Anderssons smekmånad börjar klinga av.

Som jag ofta tidigare påpekat fascinerar det mig att hur det än går, så lyckas inte SD att permanent etablera sig över 20%, och inte heller nu.

Men, om denna OU antyder någon sorts riktning allt närmare valet, så är det fullt realistiskt att det kan bli regeringsskifte i september, så ingen behöver känna sig slagen på förhand.

Det kanske krävs ett valresultat över 20 % för att få OU-resultat över 20 %. OI måste få en ny verklighet att kalibrera/vikta sina logaritmer efter.
Citera
2022-02-11, 19:58
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Okej det får ni göra, vi är för radikala. När de röstat på er i ett val så går de till SD i valet efter det. "Reinfeldteffekten".

Det beror väl lite på vilka "de" är socioekonomiskt. Nu spelar det ju mindre roll om "de" gör så då rösterna ändå hamnar på rätt sida av gungbrädan.

Men okey jag vet att du gärna vill att SD går om M och kanske blir det så. Det kommer samhällsutvecklingen i stort att avgöra.

Om medelklassen fortsatt känner sig trängd, krymper framöver och vi tar efter USA (som ju Sverige onekligen ofta gör) så blir det kanske så.

Men det ligger ju knappast i vårt intresse att få det minskade inflytande som det skulle innebära så vår politik avser att råda bot på den utveckligen genom fortsatt ekonomisk tillväxt. Det höjer ju levnadsstandarden för majoriteten av medborgarna.

Framtiden får utvisa vem som kommer att ha ledartröjan i blocket. Jag är okuvlig utvecklingsoptimist och vågar mig på att förutsäga att vi kommer att ha den även fortsättningsvis.

Det är onekligen lite prestige i det men nu är vi ju ett team likt S och V på andra sidan. Lika olika men M och SD har större förutsättningar att kompromissa fram en politik än S och V har så länge Dagostars gäng håller i taktpinnen i V.
Citera
2022-02-11, 20:01
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Nej, invandrarna tycker nog det skulle vara häftigt att få resa tillbaka igen, tror du inte?

Tycker annars denna undersökning är intressant:
För att vara ett av de största partierna i Sverige har Sverigedemokraterna låga siffror på de flesta politiska områden. Endast 5-7 procent anser att de har en bra politik på områden som sysselsättning, skatter, jämställdhet och miljö. Detta innebär i praktiken att inte ens personer som röstar på SD anser att deras politik är bra på de flesta av de områden som inkluderas i undersökningen.
Allmänhetens syn på partiernas politik

Det där visar få områden som är viktiga för väljarna. De områden som väljarna tycker är viktiga är SD stora vilket även mainstreammedia påpekat flera gånger. SOM-institutet har dessutom visat att de allra flesta väljarna tycker som SD i deras huvudfråga. Allt finns redovisat i tråden sedan minst 7 år tillbaka. Man kan tycka att alla dessa källor ska redovisas. Suck! Det har som sagt gjorts i ett decennium och till slut orkar man inte att motbevisa alla tröttsamma klichéer.

Tycker du att SD suger kuk så säg gärna det. Men det är ingen allmän uppfattning.
Citera
2022-02-11, 20:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Det är klart, är man helt och hållet historielös och inte kan se tydliga skiften i samhället- där det ena statsbärande partiet har sjunkit från 45, till 28% på ett par decennier. Dettas samtidigt som det har växt fram ett helt nytt parti som låg på runt 0.2% när det statsbärande partiet hade 45, och nu växt till ett 20%-parti. Då kan det te sig smått, men för bildade människor som är intresserad utav historia, och för den delen metapolitik, så är det närmast revolutionerande i ett land som Sverige.
Om vi jämför Sveriges samhällsdiskurs/åsiktskorridor 2022 med 2012- vilken riktning tycker du att det har rört sig emot?

Han propagerar på ett sätt som bara fungerar i intervjuer med gammelmedia. Här på FB är han helt lost. T.o.m. vänsterliberala debattörer här på FB skakar på huvudet, eller vad tycker Regulus och "PK" (? Glömt hans namn) om det?

Fetat:
Just i det homogena gamla Sverige är det en stor sak. Inte bara den gamla sosse-klassen men även de gamla borgarna utmanas. En ny tredje väg i politiken skapas; baserad på nationell sammanhållning och inte på motsättningar mellan "höger och vänster". Framför allt hur har partiernas politik, medias rapportering och samhällsdiskursen ändrats sedan 2015! Enligt 2010 års norm är SVT nazister idag!
Citera
2022-02-11, 20:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Men folk vill inte ha SDs och Ms ekonomiska högerpolitik, och de partierna har aldrig visat de kan regera Sverige. Varje gång högern har styrt Sverige har det gått åt helvete, det finns noll positiva exempel på något högern har gjort för Sverige.

Det är därför de går till SD, vi överbryggar det gamla förlegade höger-vänster från 1900-talet. Vi är inte höger hur mycket ni än tjatar, vi är er värsta mardröm; svenskar.
Citera
2022-02-11, 20:35
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det kanske krävs ett valresultat över 20 % för att få OU-resultat över 20 %. OI måste få en ny verklighet att kalibrera/vikta sina logaritmer efter.

Det skall väl inte uteslutas. Det kan förstås också tänkas att det krävs ett valresultat över 20% för att kunna locka nya väljargrupper. Jag får intrycket att 20% är ett slags glastak, som SD behöver bryta igenom.
Citera
2022-02-11, 20:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Det beror väl lite på vilka "de" är socioekonomiskt. Nu spelar det ju mindre roll om "de" gör så då rösterna ändå hamnar på rätt sida av gungbrädan.
Men okey jag vet att du gärna vill att SD går om M och kanske blir det så. Det kommer samhällsutvecklingen i stort att avgöra.
Om medelklassen fortsatt känner sig trängd, krymper framöver och vi tar efter USA (som ju Sverige onekligen ofta gör) så blir det kanske så.
Men det ligger ju knappast i vårt intresse att få det minskade inflytande som det skulle innebära så vår politik avser att råda bot på den utveckligen genom fortsatt ekonomisk tillväxt. Det höjer ju levnadsstandarden för majoriteten av medborgarna.

Framtiden får utvisa vem som kommer att ha ledartröjan i blocket. Jag är okuvlig utvecklingsoptimist och vågar mig på att förutsäga att vi kommer att ha den även fortsättningsvis.

Det är onekligen lite prestige i det men nu är vi ju ett team likt S och V på andra sidan. Lika olika men M och SD har större förutsättningar att kompromissa fram en politik än S och V har så länge Dagostars gäng håller i taktpinnen i V.

SD sträcker sig över hela det "socioekonomiska" spektrat. Från förtidspensionärer till kapitalistiska direktörer. Vår gemensamm drivkraft är nationalismen inte den kortsiktiga idivuella ekonomiska vinningen.

M har helt missat kulturkriget och är kvar i samma höger-vänsterdiskurs som 1970. Ökad tillväxt i ett muslisk Sverige? Högre levnadsstandard i en repressiv sosse-stat?

Skillnaden är att V alltid varit det lilla partiet som böjt sig för det stora S. Dadgostar har ändrat det, hon ställer krav. Men SD var hatat av M och är nu jämnstora. Det är en helt annan dynamik då SD hotar M. Vilket är bra, ni skall frukta oss. Och det gör ni.

Jag är berusad nu så jag kanske är mer tatralisk än vanligt?
Citera
2022-02-11, 21:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det skall väl inte uteslutas. Det kan förstås också tänkas att det krävs ett valresultat över 20% för att kunna locka nya väljargrupper. Jag får intrycket att 20% är ett slags glastak, som SD behöver bryta igenom.

Ja det var väl mest spekulation och önsketänkande från mig, men visst det går säkert åt flera håll; orsak/verkan. Det blir väl att om SD spräcker OU-taket så ökar sannolikheten att de gör det i valet och tvärt om? Om valet har sönder glastaket så följer OU efter? Jag tror valet måste göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in