2022-02-11, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Om du läser internrapporten (Hjelmgren) så ser du att bröderna initialt inte var av särskilt stort intresse. Precis som du säger är Rs uppgifter uppenbart fel. Men vad som sedan hände är dels att R kommer med nya uppgifter*, dels att C berättar en mycket detaljerad historia som fångar de erfarna polisernas intresse: det är nämligen en sådan historia som GM brukar berätta när de vill dölja något annat. Därför tror poliserna att det finns mer att hämta. Jag är till skillnad från dig övertygad om att de hade rätt: bröderna var på plats vid Kevins död. Huruvida de var GM, hjälpte till att bära, eller bara såg på, det kommer vi aldrig att veta säkert.

SÅC skulle givetvis hållts långt borta, men det är lätt för oss att säga idag. På den tiden var han den expert man anlitade, och han undervisade också i ämnet, precis som du skriver. Men jag har inte sett något som tyder på att SÅCs hokuspokus drabbade just denna utredning. Pojkarna säger vad de säger på ren svenska, och det är inte förträngda minnen som spökar.

*) jag har inte tillgång till FUP så jag vet inte exakt vad som sades vid olika tillfällen. Andrahandsinformation endast alltså.

Till skillnad från dig så litar jag inte ett skvatt på poliserna i utredningen, de ljuger nämligen på bild i dokumentären, och då vi inte har FUP så har jag inget som visar på att de skulle ha berättat något sådant graverande. Enda uppgiften jag har är från dokumentären som säger att christiansson fick dem att börja pressa bröderna. Josefson hade väl tillgång till FUP och är ju också en andra hands källa att peka på.

Hjelmgrens rapport bygger i stort på intervjuer med den då hjälteförklarade polisen Sandberg om jag minns rätt. Den är alltså inte trovärdig
Citera
2022-02-11, 14:43
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Till skillnad från dig så litar jag inte ett skvatt på poliserna i utredningen, de ljuger nämligen på bild i dokumentären, och då vi inte har FUP så har jag inget som visar på att de skulle ha berättat något sådant graverande. Enda uppgiften jag har är från dokumentären som säger att christiansson fick dem att börja pressa bröderna. Josefson hade väl tillgång till FUP och är ju också en andra hands källa att peka på.

Hjelmgrens rapport bygger i stort på intervjuer med den då hjälteförklarade polisen Sandberg om jag minns rätt. Den är alltså inte trovärdig
Trovärdig eller inte är givetvis din bedömning. Men den beskrivning av läget med pojkarna när de kontaktar utredningen som du hämtar från dokumentären är det inte. Så här sammanfattar Hjelmgren läget lördag 22/8:

” De små pojkarna kom till polisstationen på eftermiddagen tillsammans med sin pappa och styvmamma. Femåringen, en av Kevins bästa kompisar, berättade att han har sett mördaren döda Kevin med en kniv och sedan sparkat honom i vattnet. Femåringens storebror intygade att hans lillebror berättat för honom hur han sett Kevin dödas.

Den lille femårige pojken bar på vidriga bilder. Vad var det mer han visste, men inte orkade berätta vid det första mötet med polisen i polishuset? Hans pappa och styvmor berättade att han inte vågade sova ensam längre och blivit orolig. Barnpsykolog och familjeterapeut kopplades in för att ta hand om honom och familjen.”

Sålunda uppvisade R tecken på psykiskt trauma redan innan förhören startar, och hans bror bekräftar att han berättat om Kevin. I detta läget är det väl helt självklart att man förhör pojkarna, noggrant och upprepat. Allt annat vore tjänstefel.

Det är bekvämt att köpa en TV-dokumentär med hull och hår och utgå från att alla med avvikande uppfattning ljuger. Men det är knappast rätt väg om man vill veta vad som hände. Kom ihåg att de som deltar i dokumentären på ”den goda sidan” har mycket goda skäl att mörka och ljuga om det som inte stöder deras sak. Man bör alltid beakta avsändaren.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-02-11 kl. 14:48.
Citera
2022-02-11, 15:14
Medlem
Citat:

Det e synd att SÅC agerande i alla ärenden han varit inblandad i inte granskas. Det kan också vara bra för dom som tror på SÅC teorier att få reda på om han haft rätt någon gång eller om det e fler katastrofala felaktigheter som begåtts.
Citera
2022-02-11, 15:21
Medlem
Citat:
Om du läser internrapporten (Hjelmgren)

Du fortsätter att hänvisa till Hjelmgren. Den rapporten är en katastrof och inte mer trovärdig än något Lambertz skrivt. Borde inses av vem som helst som är insatt i fallet.

Citat:
jag har inte sett något som tyder på att SÅCs hokuspokus drabbade just denna utredning

Du verker väldigt dåligt påläst. Är Lambertz och Hjelmgren dina enda källor? Har du ens sett dokumentären?

Citat:
”Den lille femårige pojken bar på vidriga bilder. Vad var det mer han visste, men inte orkade berätta”

Som taget ur Quick-fallet.
Citera
2022-02-11, 15:24
Medlem
MrBarnabys avatar
Någon av länkarna blev fel i det här inlägget

(FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998

Här kommer de på nytt
https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/pojken-borde-ha-fatt-blaljusen-att-tandas/
Jag har nu gått igenom den förundersökning som polisen i Värmland genomförde under hösten 1998 med anledning av Kevins död och även skapat mig en bild av vad som sannolikt hände. Värt att påpeka är att mina slutsatser i avgörande stycken skiljer sig från de som polisen då kom fram till trots att de grundar sig på samma förundersökningsmaterial.
Därefter, och i det utredningsläget, väljer man så att avskriva honom som tänkbar misstänkt. Varför framgår inte. Heller inte vem som tagit det beslutet. Nio månader efter Kevins död grips han på bar gärning för en våldtäkt på en treårig pojke. Mindre än hundra meter från den plats där Kevin blev dödad.

Enkel fråga till er som just läst det jag skrivit. Vad tror ni själva? Att det bara är jag som är yrkesskadad.

Han fick rätt i denna profetia.
På en punkt kan jag lugna Rolf Sandberg och alla hans kolleger som orsakade just den här polisiära rättssäkerhetsskandalen. Precis som alla gånger förr kommer ingen att utkräva något ansvar av er så ni kan vara helt lugna. Den nya Kevinutredningen lär heller inte ens ha styrfart så när den mot slutet av året väl kommer fram till att den tyvärr inte har något att bidra med har den folkliga indignationen redan hunnit lägga sig. Livet går vidare och så dags finns det säkert ännu värre att förbanna sig över. Till nästa gång… och nästa… och nästa…

Här ett inlägg från en annan som är insatt i ärendet.
https://m.facebook.com/222096061183865/posts/1476493569077435/?refsrc=deprecated&_rdr

De här två herrararna har grottat ner sig i FUP och verkar vara ense i skuldfrågan. Alla förstår naturligtvis att bröderna är oskyldiga men de verkar även vara hyfsat överens vem som som på något sätt orsakade Kevins död. Det allvarliga är att på grund av de "misstag" (snällt uttryckt) som begicks av 98-utredningen så råkade en 3-åring illa ut, men som tur var blev gärningsmannen tagen på bar gärning, den gången.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-02-11 kl. 15:38.
Citera
2022-02-11, 15:40
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Du fortsätter att hänvisa till Hjelmgren. Den rapporten är en katastrof och inte mer trovärdig än något Lambertz skrivt. Borde inses av vem som helst som är insatt i fallet.

Du verker väldigt dåligt påläst. Är Lambertz och Hjelmgren dina enda källor? Har du ens sett dokumentären?

Som taget ur Quick-fallet.
Nu saknar vi som bekant FUP, så om vi vill förstå hur polisen resonerade har vi inte mycket annat än Hjelmgrens rapport att gå på. Jag har dock inte sett någon som anfört något i sak mot beskrivningen av vad som hände när pappan och pojkarna kom in till ett första förhör 22/8. Vi kan dock vara säkra på två saker:
1. uppgifterna som R och C kommer med är så allvarliga att pappan åker in till polisen redan på lördagen.
2. Detta talar mycket starkt mot det påstådda alibit, för om ett sådant verkligen funnits så hade pappan givetvis vetat om det och förstått att sönerna omöjligen talade sanning om att R sett Kevin.
Att du förkastar Hjelmgrens rapport är helt uppenbart inte baserat på sakfel, utan snarare ett tecken på att du inte vill ta in information som talar mot bröderna.

Samma sak är det med utdragen ur förhören och pappans anteckningar från sina samtal med pojkarna. De ligger upplagda som bilagor på Lambertz hemsida eftersom han skrivit en anmälan till Granskningsnämnden. I stället för att diskutera i sak vägrar du och att ta in de ytterst graverande uppgifterna mot bröderna så påstår du att Lambertz är källan. Lamt.
Citera
2022-02-11, 15:43
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Nu saknar vi som bekant FUP, så om vi vill förstå hur polisen resonerade har vi inte mycket annat än Hjelmgrens rapport att gå på. Jag har dock inte sett någon som anfört något i sak mot beskrivningen av vad som hände när pappan och pojkarna kom in till ett första förhör 22/8. Vi kan dock vara säkra på två saker:
1. uppgifterna som R och C kommer med är så allvarliga att pappan åker in till polisen redan på lördagen.
2. Detta talar mycket starkt mot det påstådda alibit, för om ett sådant verkligen funnits så hade pappan givetvis vetat om det och förstått att sönerna omöjligen talade sanning om att R sett Kevin.
Att du förkastar Hjelmgrens rapport är helt uppenbart inte baserat på sakfel, utan snarare ett tecken på att du inte vill ta in information som talar mot bröderna.

Samma sak är det med utdragen ur förhören och pappans anteckningar från sina samtal med pojkarna. De ligger upplagda som bilagor på Lambertz hemsida eftersom han skrivit en anmälan till Granskningsnämnden. I stället för att diskutera i sak vägrar du och att ta in de ytterst graverande uppgifterna mot bröderna så påstår du att Lambertz är källan. Lamt.

Kan du inte ta ett snack med GW, han har läst FUP.
https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/pojken-borde-ha-fatt-blaljusen-att-tandas/

Citera
2022-02-11, 16:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Kan du inte ta ett snack med GW, han har läst FUP.

LGWP har som bekant åsikter om mycket. Ibland håller jag med (Da Costa, MOP, TQ, Helena A), ibland inte (Kalamark, Kevin). FB skulle bli ganska trist om alla trådar stängdes med hänvisning till en utvald expert, eller menar du att det bara skall gälla denna tråd?

Men jag skulle bra gärna vilja veta mer om 13-åringen och varför han avfördes. Inte ens i sin sista intervju 2019 tar RS bladet från munnen där. Jag är som bekant övertygad om att bröderna var på plats när Kevin dog, och C pekar ju också ut ’A’ som GM. Då tänker jag att polisen måste haft något skäl att inte inkludera också honom, i synnerhet som man misstänker sexuellt våld. Vi behöver FUP.
Citera
2022-02-11, 16:08
Medlem
Jag har missat det här. Fyfan va hemskt. Man blir nästan vansinnig på GM
Citera
2022-02-11, 16:12
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
LGWP har som bekant åsikter om mycket. Ibland håller jag med (Da Costa, MOP, TQ, Helena A), ibland inte (Kalamark, Kevin). FB skulle bli ganska trist om alla trådar stängdes med hänvisning till en utvald expert, eller menar du att det bara skall gälla denna tråd?

Men jag skulle bra gärna vilja veta mer om 13-åringen och varför han avfördes. Inte ens i sin sista intervju 2019 tar RS bladet från munnen där. Jag är som bekant övertygad om att bröderna var på plats när Kevin dog, och C pekar ju också ut ’A’ som GM. Då tänker jag att polisen måste haft något skäl att inte inkludera också honom, i synnerhet som man misstänker sexuellt våld. Vi behöver FUP.
Ja det är en gåta hur 13-åringen kunde avskrivas, svaret finns uppenbarligen inte i FUP. Han blev hörd som misstänkt av den senaste utredningen men "vägrade att samarbeta".

Kanske var det oron för främlingsfientliga yttringar. Hur som helst, fortsättningen blev jättefel med en allt desperatare spaningsledare som inte drog sig för nåt. För min del är den stora grejen här hur det kunde bli så att en hel familj kunde bli så illa behandlad av samhället. "Vi ville bara hjälpa till", nu vet vi vad tacken blev.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-02-11 kl. 16:26.
Citera
2022-02-11, 16:19
Medlem
Citat:
Trovärdig eller inte är givetvis din bedömning. Men den beskrivning av läget med pojkarna när de kontaktar utredningen som du hämtar från dokumentären är det inte. Så här sammanfattar Hjelmgren läget lördag 22/8:

” De små pojkarna kom till polisstationen på eftermiddagen tillsammans med sin pappa och styvmamma. Femåringen, en av Kevins bästa kompisar, berättade att han har sett mördaren döda Kevin med en kniv och sedan sparkat honom i vattnet. Femåringens storebror intygade att hans lillebror berättat för honom hur han sett Kevin dödas.

Den lille femårige pojken bar på vidriga bilder. Vad var det mer han visste, men inte orkade berätta vid det första mötet med polisen i polishuset? Hans pappa och styvmor berättade att han inte vågade sova ensam längre och blivit orolig. Barnpsykolog och familjeterapeut kopplades in för att ta hand om honom och familjen.”

Sålunda uppvisade R tecken på psykiskt trauma redan innan förhören startar, och hans bror bekräftar att han berättat om Kevin. I detta läget är det väl helt självklart att man förhör pojkarna, noggrant och upprepat. Allt annat vore tjänstefel.

Det är bekvämt att köpa en TV-dokumentär med hull och hår och utgå från att alla med avvikande uppfattning ljuger. Men det är knappast rätt väg om man vill veta vad som hände. Kom ihåg att de som deltar i dokumentären på ”den goda sidan” har mycket goda skäl att mörka och ljuga om det som inte stöder deras sak. Man bör alltid beakta avsändaren.

Naturligtvis är han traumatiserad och har svårt att sova, hans bästa kompis är ju mördad och han är fem år, alla i omgivningen naturligtvis otroligt upprörda det märker barn.

Att han även sagt till sin bror något om knivhugg har ju ingen ytterligare betydelse.

När de inledande förhören inte gav något förstår jag inte alls varför man fortsätter pressa bröderna och det vet inte du heller. Josefsson säger att det är pga Sven C. Du säger att poliserna sagt till Hjelmgren att Christian börjat berätta saker. Dokumentation om vad han berättat är ju mycket intressant då. Skulle det vara något graverande vore det ju konstigt om Josefsson sopade det under mattan. Det vore ju mycket enkelt för tex Sandberg att skjuta dokumentären i sank då.

Jag köper aldrig något med hull och hår utan har läst mycket om detta även om det var ett tag sen nu. Ingenstans har jag sett något substantiellt som pekar mot dessa bröder som kommit fram innan påverkansoperationen från polisen inleddes.
Citera
2022-02-11, 16:29
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Naturligtvis är han traumatiserad och har svårt att sova, hans bästa kompis är ju mördad och han är fem år, alla i omgivningen naturligtvis otroligt upprörda det märker barn.

Att han även sagt till sin bror något om knivhugg har ju ingen ytterligare betydelse.

När de inledande förhören inte gav något förstår jag inte alls varför man fortsätter pressa bröderna och det vet inte du heller. Josefsson säger att det är pga Sven C. Du säger att poliserna sagt till Hjelmgren att Christian börjat berätta saker. Dokumentation om vad han berättat är ju mycket intressant då. Skulle det vara något graverande vore det ju konstigt om Josefsson sopade det under mattan. Det vore ju mycket enkelt för tex Sandberg att skjuta dokumentären i sank då.

Jag köper aldrig något med hull och hår utan har läst mycket om detta även om det var ett tag sen nu. Ingenstans har jag sett något substantiellt som pekar mot dessa bröder som kommit fram innan påverkansoperationen från polisen inleddes.
Och glöm inte att det har ju varit en riktig utredning 2017/2018 som leddes av chefsåklagare Niclas Wargren. Han hittade inget under mattan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in