Citat:
Om du läser internrapporten (Hjelmgren) så ser du att bröderna initialt inte var av särskilt stort intresse. Precis som du säger är Rs uppgifter uppenbart fel. Men vad som sedan hände är dels att R kommer med nya uppgifter*, dels att C berättar en mycket detaljerad historia som fångar de erfarna polisernas intresse: det är nämligen en sådan historia som GM brukar berätta när de vill dölja något annat. Därför tror poliserna att det finns mer att hämta. Jag är till skillnad från dig övertygad om att de hade rätt: bröderna var på plats vid Kevins död. Huruvida de var GM, hjälpte till att bära, eller bara såg på, det kommer vi aldrig att veta säkert.
SÅC skulle givetvis hållts långt borta, men det är lätt för oss att säga idag. På den tiden var han den expert man anlitade, och han undervisade också i ämnet, precis som du skriver. Men jag har inte sett något som tyder på att SÅCs hokuspokus drabbade just denna utredning. Pojkarna säger vad de säger på ren svenska, och det är inte förträngda minnen som spökar.
*) jag har inte tillgång till FUP så jag vet inte exakt vad som sades vid olika tillfällen. Andrahandsinformation endast alltså.
SÅC skulle givetvis hållts långt borta, men det är lätt för oss att säga idag. På den tiden var han den expert man anlitade, och han undervisade också i ämnet, precis som du skriver. Men jag har inte sett något som tyder på att SÅCs hokuspokus drabbade just denna utredning. Pojkarna säger vad de säger på ren svenska, och det är inte förträngda minnen som spökar.
*) jag har inte tillgång till FUP så jag vet inte exakt vad som sades vid olika tillfällen. Andrahandsinformation endast alltså.
Till skillnad från dig så litar jag inte ett skvatt på poliserna i utredningen, de ljuger nämligen på bild i dokumentären, och då vi inte har FUP så har jag inget som visar på att de skulle ha berättat något sådant graverande. Enda uppgiften jag har är från dokumentären som säger att christiansson fick dem att börja pressa bröderna. Josefson hade väl tillgång till FUP och är ju också en andra hands källa att peka på.
Hjelmgrens rapport bygger i stort på intervjuer med den då hjälteförklarade polisen Sandberg om jag minns rätt. Den är alltså inte trovärdig