Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Citat:
Fast då håller du faktiskt inte med särskilt mycket. llPOWERll skrev ju om hur intresset för bomber drev den initiala utvecklingen inom fission. Här skriver du om det militära intresset för kärnreaktorer till ubåtar och det är faktiskt något helt annat.
Jag kanske uttryckte mig illa eller så missförstod jag. Jag menade att militär forskning i mål av atombomb ledde till anrikning vilket i sin tur ledde kärnkraft. Militär forskning i mål av få det bästa drivlinan för en "atomubåt" ledde till kärnkraftsreaktor.
Inte helt olikt i från Wernher von Braun's V2 ledde till första mänskliga foten på månen.
Och visst kan du säga att något helt annat var tanken i från början men resurserna för att experimentera/forska kom helt i från en militärbudget. Och nuvarande kärnkraftverk (generellt, flertalet osv) kommer i från forskningen som skedde för att driva Nautilus.
Citat:
Det finns militära reaktorer på land (och även civila) vars använda bränsle lämpar sig för kärnvapenproduktion men tryckvattenreaktorerna (PWR) som används i ubåtar är inte sådana. Tvärtom så spred USA teknologin med både BWR och PWR (de reaktortyper vi har i Sverige idag och de som är vanligast globalt) till de länder de inte ville skulle skaffa egna kärnvapen just för att bränslet från dessa inte lämpar sig för att göra kärnvapen.
Nu pratar jag inte den specifika fissionen utan mera principen som sådan. Lämpar sig osv, du kan väl ändå fortfarande (om du har en bra anrikning process) få ut det du vill ha även med ex. svenska kärnreaktorer.
Men jag tror vi pratar lite om vandranda egentligen. Jag menar att utan den militära (budget->forskning) så hade inte atombomben antagligen varit möjlig. Hade inte den militära budgeten funnits för en liten reaktor för Nautilus hade våra kärnkraftverk sett väldigt annorlunda ut (och varit troligen betydligt trevligare då en process bara några år efter Nautilus reaktor var otroligt mycket bättre på väldigt många punkter än "dagens").
Citat:
Utvecklingen av reaktorer för ubåtar respektive sådana för produktion av kärnvapenmaterial var två vitt skilda utvecklingslinjer med motstridiga mål. Kort sagt kan man säga att det rör sig om lång i motsats till kort tid mellan bränslebytena.
Absolut, detta har inte alls med varandra att göra. Jag menade bara återigen att militär budget/forskning gav atombomben. Kärnreaktorn i Nautilus byggdes också med en militär budget och gick därmed ganska snabbt. Och det var enkelt att bygga vidare på samma forskning utan att spendera lika mycket pengar (just make it bigger, better, safe). Även om det bara några år senare kom forskare (dock färre reella experiment som du förstår) som hade en mycket säkrare, bättre teknik. Men fick inget direkt gehör (givetvis).
Det finns givetvis idag reaktorer som är byggda lite annorlunda men så vitt jag vet är det i princip bara experimentella reaktorer (någon fransk?).
Är du med på hur jag menar eller skall vi fortsätta diskutera hur jag menar?