Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-10, 20:50
  #229
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Peltier? Finns det nån version #2 av det?

Jag vet inte, men om det finns två sätt redan - ånga och klassiska turbiner, eller peltier, eller kanske ännu fler givet vad man använder kring radioaktiva element för rymdfarkosterna, så känns det ju som att använda fusion för att skapa .. ångmaskiner .. är lite av en flash to the past, right?

Nej, jag har inte lösningen. Ja, jag gnäller om att vi inte har en. ok?
Jag tror att om man får fusion att fungera så är det en oändlig energikälla och man behöver inte bekymra sig så mycket över de energiförluster som uppstår när man förångar vatten och driver turbiner. Men jag är ingen expert.
Citera
2022-02-10, 20:58
  #230
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag tror att om man får fusion att fungera så är det en oändlig energikälla och man behöver inte bekymra sig så mycket över de energiförluster som uppstår när man förångar vatten och driver turbiner. Men jag är ingen expert.
Fusion är på sätt och vis även den en fossil energikälla. Ok, den använder inte tidigare levande djur, men den förbrukar en ändlig resurs kvar efter big bang - väte.

Det finns en hel del av det, såklart. Men inte oändligt. Stjärnorna har snott en stor fel, och jupiters all over en stor del av resten. Det finns en del moln kvar därute med väte, men marginellt på det stora hela.

Så det finns anledning att kalla även fusionskraft för en fossil energikälla, i betydelsen "finns bara så mycket av det och inget mer skapas". Och om inte vi gör det, kommer nån MP-politiker göra det. Likväl fossila men dom existerar nu.

Men att korsa fusion med ångmaskiner; det ÄR nåt vi missat.
Citera
2022-02-10, 21:44
  #231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Finns det något annat bättre sätt att få el ur värme?
MHD är i teorin bättre, även om jag inte har koll på hur utvecklat det är:
https://en.wikipedia.org/wiki/Magnet...amic_generator

Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag tror att om man får fusion att fungera så är det en oändlig energikälla och man behöver inte bekymra sig så mycket över de energiförluster som uppstår när man förångar vatten och driver turbiner. Men jag är ingen expert.
Reaktorerna kommer i alla händelser kosta mycket pengar, och ju bättre verkningsgrad desto mer energi får man ur varje reaktor.
__________________
Senast redigerad av Xenonen 2022-02-10 kl. 21:46.
Citera
2022-02-12, 17:45
  #232
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Fusion är på sätt och vis även den en fossil energikälla. Ok, den använder inte tidigare levande djur, men den förbrukar en ändlig resurs kvar efter big bang - väte.

Det finns en hel del av det, såklart. Men inte oändligt. Stjärnorna har snott en stor fel, och jupiters all over en stor del av resten. Det finns en del moln kvar därute med väte, men marginellt på det stora hela.

Så det finns anledning att kalla även fusionskraft för en fossil energikälla, i betydelsen "finns bara så mycket av det och inget mer skapas". Och om inte vi gör det, kommer nån MP-politiker göra det. Likväl fossila men dom existerar nu.

Men att korsa fusion med ångmaskiner; det ÄR nåt vi missat.
Fast det kan väl inte vara nåt problem. Hur mycket väte går det per framställd kilowatt?

Det måste ju finnas så mycket på jorden att det räcker jordens livstid utan problem.
Citera
2022-02-15, 00:11
  #233
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Fast det kan väl inte vara nåt problem. Hur mycket väte går det per framställd kilowatt?

Svårt att säga för den slutgiltiga reaktorn då det krävs massor av energi för att starta processen. Och det krävs tungt väte, deuterium och tritium, som inte är lika vanligt som vanligt väte. Men potentialen för fusion blir ganska häpnadsväckande med lite siffror.

Mängden väte som skulle gå åt för att få fram en 1 kilowatt är 930 232 558 138 919 atomer väte eller 0,000 000 001 556 822 876 112 gram. En liter vatten innehåller tillräckligt med väte för att generera 71 941 GJ med energi, tillräckligt för att driva hela New York city i 1 timme och 49 minuter.

Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det måste ju finnas så mycket på jorden att det räcker jordens livstid utan problem.

Kanske inte jordens livstid. Men när vi förbrukat så pass mycket väte i fusionsprocesser på Jorden att den saknade mängden faktiskt går att mäta kommer vi vara så långt in i framtiden att vi kommer ha teknologi att utvinna väte direkt ur Jupiters atmosfär om det behövdes.
Citera
2022-02-23, 13:14
  #234
Medlem
Låt mig utvidga ämnet lite till med att säga att det finns ytterligare minst 2 lovande fusionsexperiment.

1. Stellaratorn wendelstein 7-x, som är nära besläktad med tokamaken och
2. sheared flow stabilized z-pinch fusion, som kan beskrivas som en flerdimensionell Jakobs stege, som slutar i en plasmasträng. Experiment med plasmasträng eller Z-pinch har gjorts förut, men den här gången är den stabil och tät ca 20 mikrosekunder. Det är länge i det här sammanhangen och jag tror att det är ganska enkel att ge nya pulser. Inte som med NIF lasern, som antagligen tar timmar att ladda om.

Focus Fusion och Eric Lerner nämndes förut och hur det än är med det experimentet, så har han en poäng när han säger att plasma är väldigt rastlös materia, som ändrar form och riktning hela tiden. Det är det som gör bl.a. Tokomaker, så svårkontrollerade. Plasman skjuter kvastar hit och dit och visst hjälper starka magnetfält, men inte länge.

Men jag tror mer på 1. och 2. just för att de experimenten hittills varit bättre på att bemästra stabilitetsproblemen. Stellaratorn har en superkrånglig geometri, men försök visar att plasmat rör sig tämligen välordnat och under många sekunder i taget. Dom har tydligen lyckats lösa de geometriska problemen, så vad gör det att det är krångligt. Återstår att köra det med skarpt bränsle.

2. Har också flera lyckade försök och där har man också använt utblandat skarpt bränsle (tungt väte, deuterium). Fusion har registrerats. Det återstår en del när det gäller bränslet och strömstyrkan genom plasmat. Det uppför sig hittills mer välordnat verkar det som. Dock med full strömstyrka och optimalt bränsle kan det bli stökigt tänker jag. Man får se.
Citera
2022-02-23, 22:13
  #235
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Fusion är på sätt och vis även den en fossil energikälla. Ok, den använder inte tidigare levande djur, men den förbrukar en ändlig resurs kvar efter big bang - väte.

Det finns en hel del av det, såklart. Men inte oändligt. Stjärnorna har snott en stor fel, och jupiters all over en stor del av resten. Det finns en del moln kvar därute med väte, men marginellt på det stora hela.

Så det finns anledning att kalla även fusionskraft för en fossil energikälla, i betydelsen "finns bara så mycket av det och inget mer skapas". Och om inte vi gör det, kommer nån MP-politiker göra det. Likväl fossila men dom existerar nu.

Men att korsa fusion med ångmaskiner; det ÄR nåt vi missat.

Ok, fast en majoritet av atomerna i universum är väl väteatomer? Vind eller sol kommer ju inte vara för evigt för den delen heller, det kan ju inte finnas någon energikälla som håller för alltid så den definitionen på fossila bränslen blir lite löjlig, tror inte jag hört den tidigare.
Citera
2022-02-24, 19:03
  #236
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Ok, fast en majoritet av atomerna i universum är väl väteatomer? Vind eller sol kommer ju inte vara för evigt för den delen heller, det kan ju inte finnas någon energikälla som håller för alltid så den definitionen på fossila bränslen blir lite löjlig, tror inte jag hört den tidigare.
Självklart. Ville röra till i begreppen lite, mest.

Det intressanta är att biodiesel kan ha ingenting med klassisk fossicism att göra, likväl med kol eftersom du kan göra det av träd (ok, träkol och inte stenkol då). Så många har en stark uppfattning utan grund i den här frågan, eller i de flesta som har med klimat att göra.

Kunde vi lagra väte lite effektivare (inte som hårdpressad, nerkyld, gas) och lärde oss att effektivt skapa väte via solenergi (finns tydligen biologiska lösningar som är bra mycket mer effektiva på det än elektrolysmetoden de flesta tänker på) så är det relativt simpelt att använda, använder solen och/eller biologi för att skapas, och genererar ett noll-utsläpp (vatten, som det i princip kom ifrån).

Biodiesel har i princip samma fördelar, osäker dock på hur syrecykeln spelar in där eftersom det inte, vad jag vet, skapas syre vid tillverkningen av biodiesel till skillnad från när vi skapar väte (ur vatten).

Finns mycket att göra som inte är att montera upp stora fläktar som får folk att flytta för att sen ändå tvingas köpa kolenergi från tyskland eller oljeenergi från Karlshamn.
Citera
2022-08-14, 22:23
  #237
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Fusion är på sätt och vis även den en fossil energikälla. Ok, den använder inte tidigare levande djur, men den förbrukar en ändlig resurs kvar efter big bang - väte.

Det finns en hel del av det, såklart. Men inte oändligt. Stjärnorna har snott en stor fel, och jupiters all over en stor del av resten. Det finns en del moln kvar därute med väte, men marginellt på det stora hela.

Så det finns anledning att kalla även fusionskraft för en fossil energikälla, i betydelsen "finns bara så mycket av det och inget mer skapas". Och om inte vi gör det, kommer nån MP-politiker göra det. Likväl fossila men dom existerar nu.

Men att korsa fusion med ångmaskiner; det ÄR nåt vi missat.

Har vi inte i princip oändligt med väte med tanke på att vatten består av väte och syre?
Citera
2022-08-17, 01:15
  #238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iracer
Har vi inte i princip oändligt med väte med tanke på att vatten består av väte och syre?
Nej, även väte är en ändlig resurs. Ska man vara petig, så finns ingen oändlig resurs om nu inte zero-point energy visar sig användbart. Men det finns många argument mot det, och ok .. det skulle bryta nån lag eller två. Dock ännu inte otänkbar, kvantvärlden följer inte riktigt våra regler.

Men med fusion fixad, så skulle t.ex havsvatten räcka rätt länge givet den energiförbrukning vi förväntar oss. Resten av jordens livslängd, faktiskt. Vilket är kortare än man vill tro givet solen.
Citera
2022-12-17, 17:46
  #239
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Intressant video om en annan sorts fusionreaktor än den vanliga runda typen. Mindre och enklare. De påstår att de kommer kunna producera elektricitet i liten skala typ nästa år.

https://www.youtube.com/watch?v=_bDXXWQxK38
Citera
2022-12-17, 18:02
  #240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Intressant video om en annan sorts fusionreaktor än den vanliga runda typen.

Brukar normalt inte följa YT-länkar - för riktiga nyheter har andra kanaler - men ok, gjorde det ändå. Det är en bra video, men några av siffrorna som nämns gör att man ändå blir lite skeptisk.

Som t.ex att plasmaringarna träffar varandra "i flera hundra kilometer per timme"-fart vilket har marginell kinetisk betydelse för fusion. Eller det faktum att centrum på maskinen, där all värme då alltså borde skapas, är smal som en cocacolaflaska och inte verkar ha den kylning man tänkt sig för detta.

Men alla ideer utanför lådan är bra, även om dom är dåliga så att säga. Allt som tvingar en att tänka. Får se om vi hör nåt mer om detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback