2018-12-26, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Energikälla? Nu måtte du skrivit fel. Ett sätt att lagra energi kanske. Annars är den stora frågan var du tänkt farma antimateria i någon större mängd till rimlig EROI.

Vi har väl skapat antiväte och antihelium? Sen sa jag i framtiden. Just nu är det ju kärnkraft som gäller såklart.

Slår man ihop materia med antimateria blir väl den enligt Einstein extremt stor produktion av energi? Är inte fysiker, jag uppriktigt frågar.
Citera
2018-12-26, 08:48
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Vi har väl skapat antiväte och antihelium? Sen sa jag i framtiden. Just nu är det ju kärnkraft som gäller såklart.

Slår man ihop materia med antimateria blir väl den enligt Einstein extremt stor produktion av energi? Är inte fysiker, jag uppriktigt frågar.

Antimateria är ingen energikälla, det går åt en jädra massa energi för att framställa.
Citera
2018-12-26, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Antimateria är ingen energikälla, det går åt en jädra massa energi för att framställa.

Men är det nödvändigtvis sant i framtiden?
Citera
2018-12-27, 17:05
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Men är det nödvändigtvis sant i framtiden?

Fysikens lagar kommer vara lika sanna i framtiden som de är idag.
Citera
2018-12-27, 17:14
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Det innebär inte att vi nödvändigtvis kommer ha exakt samma sätt att förhålla oss till dem i framtiden som vi gör idag.
Citera
2018-12-27, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman

Så du menar att tex el inte blivit billigare att framställa?

När vi förbättrar våra metoder sjunker väl kostnaden?
Citera
2018-12-27, 17:51
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Så du menar att tex el inte blivit billigare att framställa?

När vi förbättrar våra metoder sjunker väl kostnaden?
Vilken naturlag är det som har ändrats för att möjliggöra billigare elproduktion? Om förbilligandet inte beror på ändrade naturlagar så kan du väl stoppa upp dina djävla halmgubbar där de hör hemma och istället sakligt besvara det Sadoman skrev.
Citera
2018-12-27, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vilken naturlag är det som har ändrats för att möjliggöra billigare elproduktion? Om förbilligandet inte beror på ändrade naturlagar så kan du väl stoppa upp dina djävla halmgubbar där de hör hemma och istället sakligt besvara det Sadoman skrev.

Jag frågade, inte påstod. Vad säger att framställning av vissa material inte blir billigare med ökad kunskap?
Citera
2018-12-27, 20:13
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Jag frågade, inte påstod. Vad säger att framställning av vissa material inte blir billigare med ökad kunskap?

EROI=Energy returned on energy invested.

Hur framställer man antimateria om man har materia? Nu är jag inte kärnfysiker men tror du det är väsentligt billigare energimässigt än vad det innehåller? Om inte, så bara där blir EROI på högst två då energin i materian är "fri", antagligen kommer vi inte ens nära även efter massiva teknologiframsteg(hur många tiopotensers förbättring behöver vi egentligen för det? Många i varje fall). Men hur fångar du den uppkomna energin? Värmemaskiner har ju en effektivitet som inte är 100% heller även om den teoretiska är god vid stora temperaturskillnader.

Vi har vissa energikällor med över 100 i EROI. Men grejer som inte i dagsläget har någon vettig EROI är exempelvis biodiesel.
Citera
2018-12-28, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
EROI=Energy returned on energy invested.

Hur framställer man antimateria om man har materia? Nu är jag inte kärnfysiker men tror du det är väsentligt billigare energimässigt än vad det innehåller? Om inte, så bara där blir EROI på högst två då energin i materian är "fri", antagligen kommer vi inte ens nära även efter massiva teknologiframsteg(hur många tiopotensers förbättring behöver vi egentligen för det? Många i varje fall). Men hur fångar du den uppkomna energin? Värmemaskiner har ju en effektivitet som inte är 100% heller även om den teoretiska är god vid stora temperaturskillnader.

Vi har vissa energikällor med över 100 i EROI. Men grejer som inte i dagsläget har någon vettig EROI är exempelvis biodiesel.

Som jag förstått det säger Einsteins formler att slår man ihop Antimateria med Materia så är det den mest kraftfulla energiproduktionen möjlig. Eller har jag förstått fel, citerar i stort sett Michio Kaku här, inte expert själv.

Sen existerar väl redan antimateria utan att vi själva tillverkar den? Vi KAN tillverka den, mm men den existerar väl även naturligt? I det fallet borde den ju gå att utvinna i framtiden?

Hur man fångar energin är en fråga det med. Jag är inte fysiker som sagt, vara intresserad av ämnet.
Citera
2018-12-28, 07:33
Medlem
Epimaness avatar
Ja i små mängder så finns det naturligt. Men hur många nanogram per dag hade du tänkt farma i Van Allen bältena för energiproduktion? Åka till Saturnus ringsystem istället för större mängder?
Senast redigerad av Epimanes 2018-12-28 kl. 07:36.
Citera
2018-12-28, 10:46
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Stop JAQing off! Din fråga till Sadoman var insinuant och ett sätt att försöka flytta målstolparna. Svara nu på det jag frågade dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in