2022-02-10, 09:36
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag instämmer i din uppfattning om vårdpersonalen.

För en vecka sedan kunde vi läsa detta:
Vårdanställda får 10 000 kronor i covidbonus

Region Stockholms medarbetare får 10 000 kronor i bonus för sina insatser under pandemiåret 2021. Pengarna betalas ut i juni.

Publicerad 11:54, 2 feb 2022

Regionens 44 000 medarbetare får 10 000 kronor i bonus "för extraordinära insatser i pandemin under 2021", skriver det blågröna politiska styret i ett pressmeddelande.

Bonusen tillfaller alla, utom politiker, bolagschefer och direktörer.
...
Extra ledigt

Dessutom har regionens egna vårdgivare beslutat att ge sina medarbetare fyra extra lediga dagar för återhämtning, vilket berör 38 000 medarbetare.
...
– Medarbetarna är regionens viktigaste resurs och när vi nu har en unik möjlighet att betala ut en särskild ersättning för deras viktiga insatser vill vi göra det. Tillsammans med en extra återhämtning med fyra extra lediga dagar för vårdens medarbetare stärks sjukvården långsiktiga förmåga, säger finansregionrådet Irene Svenonius (M) i pressmeddelandet.
Vad anser ni om denna belöning till vårdpersonalen? Kommentarer?

Jag tycker att det var för lite. Lika mycket de fått i lön under de svåra tiderna borde de fått nu. De som arbetat har säkert gett dubbelt så mycket av sitt liv och kraft som det normalt sett ger.

Men sedan handlar det ju också om hur mycket pengar det finns. Pengarna kan inte delas ut på bekostnad av andra.

Men i förhållande till hur mycket man gett sas t.ex. vad är viktigast? Står det förhållandet i rätt proportioner?
Senast redigerad av virvelbagg 2022-02-10 kl. 09:38.
Citera
2022-02-10, 09:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Personligen tycker jag att labbteorin borde undersökas närmare då det inte är att utesluta.
Bara att viruset kommer ifrån samma stad som labbet borde ge den högsta misstankegraden.Lite som att kliva ut ur en lägenhet där det ligger en mördad person i.
Du kanske inte är skyldig men…
Att omicron är ytterligare ett ”släpp” har jag missat helt,har du någon länk eller dyl så skulle jag uppskatta det 😊

Konstaterades tidigt att Omikron utvecklats i möss. Eftersom vi inte har hittat några vilda möss med omikron då återstår bara "labbmöss"...

Historiskt har man alltid varit snabb att hitta källan när virus kommer från nåt djur. Avsaknaden av vilda djur med COVID både för ursprungliga Wuhan varianten och omikron är talande. Dessutom har Omikron inga släktingar som är yngre än 1.5 år vilket ökar misstanken ytterligare.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1673852721003738
Citera
2022-02-10, 10:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Så Tegnell skulle tagit hänsyn till att rumänska undersköterskor går till jobbet sjuka eftersom dom inte har råd med karensdag? Japp naturligtvis Tegnells fel. Och tillbaka till Åland så gick arbetslösheten från i princip noll till över 10%. Omkring 6% idag vilket också är för jävligt naturligtvis. Men ser vi separat på min bransch och turistnäringen så är det katastrof av episka mått.
Sorry Swan65, jag kände inte till att det var rumänska undersköterskor som var orsak til de höga dödssiffrorna bland äldre i Sverige.
Det ska bli intressant att se om Coronakommissionen har med den slutsatsen i sitt slutbetänkande.

Jag tror mer att problemet är att kunskaper om hur äldrevård bör bedrivas under en epidemi brister och det i kombination med pressade tidsscheman och mycket vikarier, timanställda och visstidsanställda är en av orsakerna.

Jag håller med om att Tegnell inte kan ha detaljkunskap om de rumänska undersköterskorna, men någon insikt om hur äldrevården ser ut i Sverige kan man tycka att även AT bör ha.
Det som kommunicerades var att "vi måste skydda våra äldre och sköra", men tex. inte att smitta sprids även av symtomfria som tog med smittan till jobbet inom äldrevården och så var det bla. tjafs om skyddsutrustning.

Givetvis har Socialstyrelsen också del i att det gick så fel, men det hade nog inte skadat om AT/FoHM hade samarbetat med dem för att snabbt få till ett bra skydd för våra äldre och sköra som vi skulle ha skyddat.
Citera
2022-02-10, 10:09
Medlem
Surtrutens avatar
Nya zeeland tydligen mera demokratiskt än Sverige trots coronarestriktioner.
Nya Zeeland går om Sverige i årets demokratirankning, vilket innebär att Sverige nu rankas som världens fjärde mest demokratiska land, rapporterar TT med hänvisning till årets demokratirankning från The Economist Intelligence Unit (EIU).
EIU, vars rankning görs varje år, konstaterar att demokratin backade i världen under fjolåret. Tillbakagången kopplas delvis ihop med att fler pandemirestriktioner infördes under året, rapporterar The Economist.
Demokratiindexet bygger på mätningar inom kategorier såsom valsystem, mångfald, medborgerliga friheter, styressystem och politiskt deltagande.
Omni.se
Citera
2022-02-10, 10:21
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
En ny studie visar att D-vitaminbrist har stor betydelse för utveckling av svår covid och död.

https://metromode.se/halsa/ny-studie-visar-pa-samband-mellan-d-vitaminbrist-och-okad-risk-att-do-i-covid-19/

Det är mycket märkligt att denna studie kommer fram först nu efter två år av restriktioner och vacciner. Mycket troligt har man hållit inne med resultatet tills det var dags att lägga ner pandemin.. Det viktiga med pandemin var ju trots allt att vaxxinera jordens befolkning. Men D-vitamin är troligen mer effektivt än vaccin för att hålla nere dödstalen. Dessutom mycket billigare och ofarligare.

Att kopplingen finns är ju egentligen ganska självklar. För det första så har vi ju kraftiga årstidssvängningar i de delar av världen som har årstider. Jo mindre sol ju mer sjukdom. Vi vet ju att kroppen kan skapa D-vitamin med hjälp av solljus.

Dessutom kan det mycket väl vara så att dödligheten i början var så hög på grund av att många led av d-vitaminbrist. Under pandemin har säkert många tänkt på att ta vitaminer och då har dödligheten gått ner.

Här får ni något att bita i angående D-vitamin

Optimala D-vitamin nivåer anges till 75-150 nmol/L som då reducerar riskerna vid covid-19 infektion.
Källa: https://www.bmj.com/content/371/bmj.m3872/rr

Monica-projektet i Sverige mätte just dessa d-vit nmol nivåer år 2015, med följande resultat
Citat:
Medelvärdet för D-vitamin var 68,1 nmol/l, (65,2 hos män och 71,0 hos kvinnor). Nivåerna ökade med stigande ålder (r = 0,19, P <0,001). Av deltagarna hade 79,2 procent över 50 nmol/liter (sufficiens). Endast 0,7 procent av populationen hade brist (< 25 nmol/l), och i bristgruppen var yngre män överrepresenterade (Figur 1). Insufficienta värden uppmättes hos 23,1 procent av männen och 17,1 procent av kvinnorna. Insufficiens var även vanligast bland yngre och sågs hos 41,0 procent av männen och 22,3 procent av kvinnorna i åldersgrupperna 25–34 år.

Det fanns ingen skillnad i D-vitaminnivåerna mellan Norr- och Västerbotten, inte heller mellan stad och landsbygd, studiemånader (januari–april) eller olika utbildningsnivåer. När personer med D-vitamintillskott exkluderades (n = 218) blev medelvärdet för resterande lägre (67,0 nmol/l; P < 0,001). Personer födda utanför Sverige och Finland hade lägre nivåer men de utgjorde samtidigt en liten andel (P < 0,001; n = 53).

Studiens huvudresultat – att tillräckliga D-vitaminnivåer är absolut vanligast och att brist är mycket ovanligt – kan förvåna då den genomfördes bland befolkningen i landets mest nordliga delar och dessutom under vintern. Urval och mätmetod får anses vara mycket valida. Vad som är normal D-vitaminnivå kan diskuteras, men definieras vanligen som 25(OH)D3 >50 nmol/l och/eller >75 nmol/l.
Källa: https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2015/09/d-vitaminbrist-ovantat-nog-ovanligt-i-norr/

Man ansåg alltså redan 2015 att d-vit nivåerna var tillräckliga trots högre nmol nivåer än de gamla rekommendationerna och angav då de nya medelvärden som låg mellan 50 -75 nmol. Livsmedelsverket har angett 50nmol som riktvärde:
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin

Nu år 2022 ser vi alltså att tidigare utredningar med tidigare rekommendationer helt enkelt legat under de nivåer som gäller idag, och dessa "nya " nivåer var kända LÅNGT INNAN Covid-19 gjorde entré.

Jag noterade när jag googlade att det gjorts mycket ändringar i just detta med nmol nivåer i det tysta....
Senast redigerad av vinland 2022-02-10 kl. 10:24.
Citera
2022-02-10, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Är inte D-vitaminbrist på den nivån väldigt ovanligt?

Det är lite som att säga "Är man uttorkad och får Covid 19 så är det 9 gånger högre risk att avlida. Så om vi bara dricker vatten så blir det 80% färre döda!"

Nej, det finns även studier där man gett intravenöst d-vitamin (i en form som tas upp omedelbart) till redan covid-sjuka och sett stor skillnad mot placebo.

Gränsen för D-vitaminbrist är väldigt låg, de optimala nivåerna är mycket högre och man ser förbättringar hela vägen upp till optimala nivåer.

De som främst har brist är äldre, överviktiga och de med mörkare hy, dvs. precis de som är mest drabbade av död och allvarlig sjukdom i COVID.
Citera
2022-02-10, 10:50
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Hel otroligt. Folk här har tjatat om D-vitamin ända sedan detta började. Men myndigheterna har knappt nämnt det. Det enda som har fungerat är restriktioner och vaccin.

Men nu när pandemin ser ut att vara över för den här gången, då står det plötsligt i Aftonbladet att D-vitaminbrist kan ligga bakom svår covid.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Bj4zn0/d-vitaminbrist-hogre-risk-for-svar-sjukdom-och-dod-vid-covid-19

Detta bekräftar bara än en gång hur myndigheterna har mörkat alla alternativa behandlingar. Man skulle bara vaccinera sig.

Samtidigt kan man ju se positivt på att dessa nyheter nu kommer ut. Det är ju ytterligare ett tecken på att pandemin håller på att läggas ner.
Nu var ju artikeln bakom betalvägg, men det som framgår är
Personer med vitaminbristen löper avsevärt högre risk att bli svårt sjuka och dö av covid-19. Det visar en ny studie. Men vad det beror på – och vad man gör åt det – är inte lika lätt att slå fast.

*14 gånger högre risk
*Orsaken ett mysterium: ”Inget tydligt svar”
*Oklart om tillskott hjälper
Om tillskott av vitamin D inte hjälper gäller det att byta matvanor och se om det hjälper.
Citera
2022-02-10, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag kom att tänka på detta du skrev för några dagar sedan. Jag klippte bort det första av ditt inlägg för det var just detta med att man kan känna en lättnad efter infektionen. Här beskrivs det jag tänker att du menar.
Och mellan hostan och frossan fanns ett covid-symtom jag inte hade räknat med: lättnad.

Lättnad, som i när det man befarat så länge till slut inträffar. För mig blev sjukdomen mild. Och nu är ovissheten över. Jag är inte längre jagad. Den lättnaden gjorde något med mig. Nu reagerar jag inte med instinktiv ilska mot gubbar som hostar i handen på bussen, eller joggare som passerar förbi på trottoaren och i en drive-by fräser ut snorsträngar och aerosoler ur näsborrarna. Det är inte längre något att vara rädd för, och därför inget att vara arg på.
https://www.dn.se/kultur/kristofer-ahlstrom-restriktionerna-forsvinner-men-vem-orkar-med-en-orgie-i-februari/
Ja, precis. Man ska inte underskatta hur psykologiskt handikappande det kan vara för människor att oroa sig för att smittas. Jag tänker inte minst på alla de 70+ som lyckats undvika viruset ända tills nu, och som fortfarande har en latent oro kring hur just de kommer drabbas när de väl får viruset. Det är ju inte alls särskilt lyckat att spendera sina sista 10-20 år i livet med konstant virusångest. Att leva handlar ju även om livskvalitet. I det avseendet är det kanske bättre att vaccinera sig och sen få sjukdomen överstökad (i den ordningen).
Citera
2022-02-10, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det räcker med en svensk som smittar en utlandsfödd, sen åker svensken hem och sätter sig i karantän medan Ali fortsätter arbeta i sin taxi, kindpussar sina kompisar, skakar hand och pratar högljutt, smittar sin fru som jobbar på äldreboendet osv. Sen är cirkusen igång. Du får nog fundera lite till.

Behövs inte eftersom du skriver samma sak som jag. Och därför hade inte spelat någon roll om vi gjort som Norge. Ovan hade skett i alla fall.
Citera
2022-02-10, 11:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Behövs inte eftersom du skriver samma sak som jag. Och därför hade inte spelat någon roll om vi gjort som Norge. Ovan hade skett i alla fall.

Det är ju bara ditt tyckande, Norge gick betydligt hårdare fram än oss och i tid medan vi väntade. Skillnaden i proaktivt vs reaktivt pandemiarbete har vi nu facit på.
Citera
2022-02-10, 11:41
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Personligen tycker jag att labbteorin borde undersökas närmare då det inte är att utesluta.
Bara att viruset kommer ifrån samma stad som labbet borde ge den högsta misstankegraden.Lite som att kliva ut ur en lägenhet där det ligger en mördad person i.
Du kanske inte är skyldig men…
Att omicron är ytterligare ett ”släpp” har jag missat helt,har du någon länk eller dyl så skulle jag uppskatta det 😊
Jag har hela tiden misstänkt att viruset kommer från ett labb. Det är ganska uppenbart men frågan är om vi någonsin kommer att få veta sanningen.
Citera
2022-02-10, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ju bara ditt tyckande, Norge gick betydligt hårdare fram än oss och i tid medan vi väntade. Skillnaden i proaktivt vs reaktivt pandemiarbete har vi nu facit på.

Nej det är inget tyckande. Sverige har betydligt större problem med utanförskap än Norge, det är fakta. Högst i Europa. Det gäller både antalet i utanförskap och hur den ser ut Norge har färre i dessa grupper samt en massa krav som medborgarskapsprov och språkkunskaper. Lägg till 10x högre smittspridning i dessa grupper så drabbas Sverige mångdubbelt mer.

Oavsett samma eller lägre rörlighet i Sverige vs Norge så har Sverige fler döda per capita oavsett vilken säsong du jämför. Oavsett att stringensen i restriktioner varit lika eller hårdare i Sverige jämfört med Norge.

Det är helt andra faktorer än restriktioner som påverkar utfallet i andelen avlidna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in