Citat:
Ursprungligen postat av
ParMobil
Så ja, så ja.
Du behöver inte försvara IMBILDEN när hen är avstängd..
Kan du visa att hälften av mina inlägg består av förutfattade meningar är du snäll!
För du sitter väl inte här och hittar på eller har förutfattade meningar?
Har lite svårt att förstå hur du klarar att klämma in IMBILDEN i detta.
Men självklart det var en överdrift, handlar inte om vart annat inlägg men är ganska förekommande, enligt mina mått. Om du vill kan jag påminna dig i framtiden när du gör det om du inte är medveten om det själv?
Men åter till diskussionen. Smittkurvan vände ner i alla skandinaviska länder helgen innan månadsskiftet alltså runt den 29, 30 med undantag Finland. Kan väl knappast varit stormen som gjorde det? Men det var lite konstigt att skedde samtidigt i våra länder. Nu har ju kurvan i alla skandinaviska länder vänt upp igen förutom Sverige.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-07-20..latest&facet=none&uniformYAxis=0&pickerSort=as c&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+cases&Int erval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=DNK~FIN~ISL~N OR~SWE
I Sverige har vi ändrat vår test strategi (som alla vet). Redan vecka fyra minskade antalet tester med 10% p.g.a. test strategin. Hur det ser ut vecka 5 med den saken vet vi inte ännu och nu vecka 6 ska ju ingen mer bred testning förekomma. Så varför våran smittkurva sjunker som en sten är p.g.a. testningen till stor del.
Men vi kan ändå nått toppen av kurvan.
Vecka 5 såg vi en minskning av smittan i alla åldersgrupper utom de äldsta. Bland de över 80 år ökade smittan. Det är fortfarande flest äldre personer som avlider. Denna vecka har 123 av de 178 dödsfallen som hittills rapporterats in varit bland personer över 80 år.
Så länge smittan ökar bland de äldre så kommer antalet avlidna att öka.
Men med olika sätt att rapportera mellan länderna och olika teststrategier är det ju jätte svårt att följa. Så kanske även BA.2 förvirrar det ännu mer.
Jag vill inte ens gissa var vi ligger i förhållande till våra grannländer.