2022-02-10, 07:41
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Klart jag inte tittar på nya fall.

Enligt mig pekar avloppstesterna samt stabila inläggningar på det. Glöm inte att andelen som läggs in av andra anledningar verkar öka hela tiden, så den siffran kan du inte gå på.
Lika dumt som att gå på inlagda på IVA.

Va!? Hur är det med logiken? Om antalet inlagda med Covid ökar så är det mycket rimligt att anta att smittspridingen av Covid ökar! (Det finns en viss fördröjning förstås.)

Stabila inläggningar?? Du ser ju från min länk att antalet inlagda med Covid ökar.

Avloppstesterna är mycket skakig data...
Senast redigerad av Madagascar 2022-02-10 kl. 07:48.
Citera
2022-02-10, 07:58
Medlem
En ny studie visar att D-vitaminbrist har stor betydelse för utveckling av svår covid och död.

Citat:
Enligt studien löpte personer med D-vitaminbrist fjorton gånger så stor risk att bli svårt sjuka i covid-19 som de med normala värden. Risken att dö i sjukdomen var 25,6 procent för samma grupp – en stor skillnad om man jämför med 2,3 procent hos dem som inte led av någon brist.

“Om man tänker förnuftigt så talar det här väldigt tydligt för att personer som har ett bra D-vitaminförråd innan de blir sjuka klarar sig bättre än de som inte har det”, säger Mats Humble, läkare och docent vid Örebro universitet, till TV4.

https://metromode.se/halsa/ny-studie-visar-pa-samband-mellan-d-vitaminbrist-och-okad-risk-att-do-i-covid-19/

Det är mycket märkligt att denna studie kommer fram först nu efter två år av restriktioner och vacciner. Mycket troligt har man hållit inne med resultatet tills det var dags att lägga ner pandemin.. Det viktiga med pandemin var ju trots allt att vaxxinera jordens befolkning. Men D-vitamin är troligen mer effektivt än vaccin för att hålla nere dödstalen. Dessutom mycket billigare och ofarligare.

Att kopplingen finns är ju egentligen ganska självklar. För det första så har vi ju kraftiga årstidssvängningar i de delar av världen som har årstider. Jo mindre sol ju mer sjukdom. Vi vet ju att kroppen kan skapa D-vitamin med hjälp av solljus.

Dessutom kan det mycket väl vara så att dödligheten i början var så hög på grund av att många led av d-vitaminbrist. Under pandemin har säkert många tänkt på att ta vitaminer och då har dödligheten gått ner.
Senast redigerad av climasol 2022-02-10 kl. 08:34. Anledning: komplettering
Citera
2022-02-10, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Va!? Hur är det med logiken? Om antalet inlagda med Covid ökar så är det mycket rimligt att anta att smittspridingen av Covid ökar! (Det finns en viss fördröjning förstås.)

Stabila inläggningar?? Du ser ju från min länk att antalet inlagda med Covid ökar.

Med den logiken ökar det alltså fortfarande tex i Köpenhamnsregionen?
Citera
2022-02-10, 08:18
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Klart att du säger att det inte är ett bevis då det är just det som det är. Lockdowns fungerar ypperligt, bara att titta på Kina. Men är det kul? Nej verkligen inte. Frågan är vad man gör efteråt.

Du får gärna berätta vilket land du befinner dig i, vi har efterfrågat detta länge men du vägrar svara. Att du befinner dig där är självvalt så du kan sluta uttala dig om Sverige. Tänk att du valde en sådan behandling av egen och fri vilja.
Jag är nästan säker att han skrivit det. Det var vid ett tillfälle då UK hade ganska komiska affischer om munskydd. Faktiskt ett av de enda inlägg som han producerat som skapat en intressant diskussion (vad jag har sett i all fall). Då det faktiskt gav underlag för fortsatt diskussion och var något som vi inte sett tidigare i tråden. Istället då för det vanliga att vara i tråden för att tömma ut sin frustration. Så svaret, med en viss tvekan är UK.

Edit Får väl lägga till att det där med frustration är min tolkning, behöver ju nödvändigtvis vara sant.
Senast redigerad av virvelbagg 2022-02-10 kl. 09:16.
Citera
2022-02-10, 08:28
Medlem
Citat:

Du får ta ett snack med smittskyddsläkaren i Stockholm och berätta dina rön.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/smittan-dyker-i-stockholm-tror-att-vi-ar-forbi-toppen/
Citera
2022-02-10, 08:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag är nästan säker att han skrivit det. Det var vid ett tillfälle då UK hade ganska komiska affischer om munskydd. Faktiskt ett av de enda inlägg som han producerat som skapat en intressant diskussion (vad jag har sett i all fall). Då det faktiskt gav underlag för fortsatt diskussion och var något som vi inte sett tidigare i tråden. Istället då för det vanliga att vara i tråden för att tömma ut sin frustration. Så svaret, med en viss tvekan är UK.

Då kan jag förstå att det finns viss frustration, deras hantering har ju svingat hejvilt med ambitionen flockimmunitet till strikt lockdown och statsepidemiologen som smyger ut till älskarinnan samt premiärministern som har smygfester.
Senast redigerad av revodneb 2022-02-10 kl. 08:33.
Citera
2022-02-10, 08:39
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Du får ta ett snack med smittskyddsläkaren i Stockholm och berätta dina rön.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/smittan-dyker-i-stockholm-tror-att-vi-ar-forbi-toppen/

Det är ju en Tegnellist som "tror att toppen är nådd", återgiven av Expressen. Hon har antagligen själv medverkat till att avveckla testning i Stockholm, dvs avvecklat verktyget för att VETA huruvida toppen är nådd eller ej.

Media och fakking Tegnellister har visat stort prov på lögn och okunskap.
Citera
2022-02-10, 08:47
Medlem
Citat:

Inläggningarna må öka men antalet patienter på IVA ser ut att minska?
Citera
2022-02-10, 08:47
Medlem
Citat:
Det är ju en Tegnellist som "tror att toppen är nådd", återgiven av Expressen. Hon har antagligen själv medverkat till att avveckla testning i Stockholm, dvs avvecklat verktyget för att VETA huruvida toppen är nådd eller ej.

Media och fakking Tegnellister har visat stort prov på lögn och okunskap.

Mmm. Du vet såklart bättre..
Citera
2022-02-10, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
En ny studie visar att D-vitaminbrist har stor betydelse för utveckling av svår covid och död.

https://metromode.se/halsa/ny-studie-visar-pa-samband-mellan-d-vitaminbrist-och-okad-risk-att-do-i-covid-19/

Det är mycket märkligt att denna studie kommer fram först nu efter två år av restriktioner och vacciner. Mycket troligt har man hållit inne med resultatet tills det var dags att lägga ner pandemin.. Det viktiga med pandemin var ju trots allt att vaxxinera jordens befolkning. Men D-vitamin är troligen mer effektivt än vaccin för att hålla nere dödstalen. Dessutom mycket billigare och ofarligare.

Att kopplingen finns är ju egentligen ganska självklar. För det första så har vi ju kraftiga årstidssvängningar i de delar av världen som har årstider. Jo mindre sol ju mer sjukdom. Vi vet ju att kroppen kan skapa D-vitamin med hjälp av solljus.

Dessutom kan det mycket väl vara så att dödligheten i början var så hög på grund av att många led av d-vitaminbrist. Under pandemin har säkert många tänkt på att ta vitaminer och då har dödligheten gått ner.

Inget som helst nytt med den studien, det har varit känt sen våren 2020 och på hösten 2020 fanns det överväldigande bevis. Hade man lagt 3% av alla resurser man lagt på covid-hysteri på att få upp d-vitaminnivåerna i befolkningen så hade vi haft minst 80% färre döda.
Citera
2022-02-10, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Llanfihangel
Inget som helst nytt med den studien, det har varit känt sen våren 2020 och på hösten 2020 fanns det överväldigande bevis. Hade man lagt 3% av alla resurser man lagt på covid-hysteri på att få upp d-vitaminnivåerna i befolkningen så hade vi haft minst 80% färre döda.

Är inte D-vitaminbrist på den nivån väldigt ovanligt?

Det är lite som att säga "Är man uttorkad och får Covid 19 så är det 9 gånger högre risk att avlida. Så om vi bara dricker vatten så blir det 80% färre döda!"
Citera
2022-02-10, 09:16
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Så ja, så ja.

Du behöver inte försvara IMBILDEN när hen är avstängd..

Kan du visa att hälften av mina inlägg består av förutfattade meningar är du snäll!
För du sitter väl inte här och hittar på eller har förutfattade meningar?
Har lite svårt att förstå hur du klarar att klämma in IMBILDEN i detta.

Men självklart det var en överdrift, handlar inte om vart annat inlägg men är ganska förekommande, enligt mina mått. Om du vill kan jag påminna dig i framtiden när du gör det om du inte är medveten om det själv?

Men åter till diskussionen. Smittkurvan vände ner i alla skandinaviska länder helgen innan månadsskiftet alltså runt den 29, 30 med undantag Finland. Kan väl knappast varit stormen som gjorde det? Men det var lite konstigt att skedde samtidigt i våra länder. Nu har ju kurvan i alla skandinaviska länder vänt upp igen förutom Sverige.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-07-20..latest&facet=none&uniformYAxis=0&pickerSort=as c&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+cases&Int erval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=DNK~FIN~ISL~N OR~SWE

I Sverige har vi ändrat vår test strategi (som alla vet). Redan vecka fyra minskade antalet tester med 10% p.g.a. test strategin. Hur det ser ut vecka 5 med den saken vet vi inte ännu och nu vecka 6 ska ju ingen mer bred testning förekomma. Så varför våran smittkurva sjunker som en sten är p.g.a. testningen till stor del.

Men vi kan ändå nått toppen av kurvan.

Vecka 5 såg vi en minskning av smittan i alla åldersgrupper utom de äldsta. Bland de över 80 år ökade smittan. Det är fortfarande flest äldre personer som avlider. Denna vecka har 123 av de 178 dödsfallen som hittills rapporterats in varit bland personer över 80 år.

Så länge smittan ökar bland de äldre så kommer antalet avlidna att öka.

Men med olika sätt att rapportera mellan länderna och olika teststrategier är det ju jätte svårt att följa. Så kanske även BA.2 förvirrar det ännu mer.

Jag vill inte ens gissa var vi ligger i förhållande till våra grannländer.
Senast redigerad av virvelbagg 2022-02-10 kl. 09:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in