Citat:
Ursprungligen postat av
thelivingrose
Jag anser att smak är något subjektivt. Självklart finns det mätbara saker som "den här filmen följer 3 akt-strukturen", eller "den här filmen är filmad med den här jättedyra kameran vilken ger bättre bild än min kamera från 95" osv. Men i slutändan så är det våra egna subjektiva åsikter och hur vi upplever och tolkar en film som spelar roll. Jag sitter inte och väntar på att någon ska uppdatera en lista på vilka filmer eller vilken musik jag ska gilla.
Du upprepar ju bara det jag redan bemött. Okej, du vill inte se Vikings för att kvinnliga krigare är orealistiskt och det är fel på fysiska lagar i kvinnliga filmer yada yada. Anledningen till att du bryr dig finns att hitta i dina egna tankar och åsikter. Om folk slutar kolla på det Vikings för att det är woke - jaha jag vet inte riktigt vad ska göra åt det?
Och just på grund av det, att alla filmer och serier ligger bortom min kontroll så valde jag istället att "attackera" synsättet att woke är så dåligt. TS frågar efter tankar och jag svarar att problemet är hans och att han borde göra något annat istället för att fortsätta kolla på filmer och serier som är så fruktansvärt dåliga.
Det handlar inte ens om smak eftersom ingen kan argumentera för att dagens filmer är bättre.
Problemet ligger inte hos TS, problemet är att dagens filmer och tv-serier är woke vilket gör att de suger.
Det finns koncept, förhållanden, biologiska och fysikaliska samband, vårt sätt att se på och instinktivt känna igen världen och hur den fungerar som är gemensamt för alla människor.
Man kan gå ifrån autenticitet för att man instinktivt och spirituellt på något sätt blir upplyft av en fantasi, men då kommer den fantasin inifrån och är äkta och sannolikheten är stor att den också kommer ge resonans hos andra människor.
När man går ifrån autenticitet på grund av en checklista av politisk korrekthet utgår man ifrån något artificiellt och konstruerat, det är inte ett äkta uttryck från en själv, det ligger ingen passion bakom besluten. Detta känner människor av och illusionen försvinner och lämnar endast plats för likgiltighet och avsmak.