2022-02-09, 14:02
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
Inte bara i Amerikanska utan även brittiska. Alla filmer/serier har nu placerat in ’rasifierade’ starka karaktärer på de mest orealistiska och löjeväckande ställena tills det blir helt absurt. En by i 1300-talets England? Hälften afrikaner. Byns smartaste person? En pakistanier.
Politisk historierevisionism. Det borde vara förbjudet att hålla på sådär. Man blir bara förbannad.
Citera
2022-02-09, 14:03
Medlem
Bikefits avatar
Fel, det har aldrig varit ett så stort utbud av filmer lätt tillgängliga för vanliga människor tidigare.
Du är bara en sönderkörlad gnällspik som borde klippa och kamma dig, lär dig leta.
Citera
2022-02-09, 14:11
Medlem
Undvik:

- Svensk film. I synnerhet om den är sponsrad av Svenska filminstitutet, SVT, Bonnier
- Hollywoodfilmer
- Netflix. 99% av allt på Netflix är 100% woke och propaganda på ett eller annat sätt.
Citera
2022-02-09, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Det är en objektiv sanning att dagens film är sämre. Googla "best movies" följt av valfritt år innan 2000 och jämför med idag. Det är en sjuk skillnad. Hollywood är döende.

Folk klagar inte på kvinnliga superhjältar eftersom det "makes sense" då de har superkrafter. Problemet är när filmen utspelar sig i ett universum med typ samma fysiska lagar som det vi har, då blir det bara löjligt när kvinnor spöar upp män.

Väldigt många slutade kolla på Vikings för att det var woke. Kvinnliga vikingakrigare är orealistiskt till att börja med.

Jag anser att smak är något subjektivt. Självklart finns det mätbara saker som "den här filmen följer 3 akt-strukturen", eller "den här filmen är filmad med den här jättedyra kameran vilken ger bättre bild än min kamera från 95" osv. Men i slutändan så är det våra egna subjektiva åsikter och hur vi upplever och tolkar en film som spelar roll. Jag sitter inte och väntar på att någon ska uppdatera en lista på vilka filmer eller vilken musik jag ska gilla.

Du upprepar ju bara det jag redan bemött. Okej, du vill inte se Vikings för att kvinnliga krigare är orealistiskt och det är fel på fysiska lagar i kvinnliga filmer yada yada. Anledningen till att du bryr dig finns att hitta i dina egna tankar och åsikter. Om folk slutar kolla på det Vikings för att det är woke - jaha jag vet inte riktigt vad ska göra åt det?

Och just på grund av det, att alla filmer och serier ligger bortom min kontroll så valde jag istället att "attackera" synsättet att woke är så dåligt. TS frågar efter tankar och jag svarar att problemet är hans och att han borde göra något annat istället för att fortsätta kolla på filmer och serier som är så fruktansvärt dåliga.
Citera
2022-02-09, 14:15
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bikefit
Fel, det har aldrig varit ett så stort utbud av filmer lätt tillgängliga för vanliga människor tidigare.
Du är bara en sönderkörlad gnällspik som borde klippa och kamma dig, lär dig leta.
Vadå fel? Mycket av det som kommer ut nuförtiden är woke. Det är väl det som ts stör sig på, inte att utbudet av äldre film är litet och svårtillgängligt.
Citera
2022-02-09, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Du verkar väl bevandrad i Pilpul. Men som jag skrev innan så hade få reagerat kritiskt på en ny filmserie med kvinnliga superhjältar. Kritiken handlar om att man tar befintliga karaktärer & bara byter kön på karaktärerna av politiska skäl.

Så nu inväntar vi då en Anne Frank-filmatisering med svarta skådespelare, för alla som gillar "multikulturell verklighet".

Jag har sett folk kritisera kvinnliga superhjältar i allmänhet, men låt gå. Den enda kritiken är att man tar befintliga karaktärer och byter kön på dem. Min åsikt kvarstår fortfarande, har man problem med det så är ju inte huvudproblemet att det inte finns filmer att se, utan att man 1) ser för mycket på tv 2) mår dåligt i dagens samhällsklimat, som i sin tur avspeglas i filmerna man ser. Därför rådde jag TS att göra lägga ner filmtittandet. Han frågade efter tankar.

Det jag skriver här är väl inte ens nära kritisk analys, förvirring och hårklyverier? Tycker det är skillnad på det och att i allmänhet analysera och argumentera. Men det måste jag ge dig, tänk att du märkte så snabbt att jag älskar just analys och argumentation =)
Senast redigerad av thelivingrose 2022-02-09 kl. 14:48.
Citera
2022-02-09, 15:05
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bikefit

Vilka var dina favoritfilmer förra året?

Jämför med 1994.
The Mask, Leon, Speed, Interview with a Vampire, Natural Born Killers, Clerks, Shawshank Redemption, Dum & Dummare, Pulp Fiction, Forrest Gump, Lejonkungen, The Crow, True Lies.

Förra årets filmer var nog bättre.
Senast redigerad av mendokse 2022-02-09 kl. 15:22.
Citera
2022-02-09, 15:13
Medlem
Geomeisters avatar
Det förflutna är din vän.

Hos många finns det en stress idag att ha det nyaste och se det senaste. Ungefär som allt som görs idag är bättre än det som gjordes igår vilket alla vet inte stämmer. Gällande film görs det alltid bra och dåliga filmer.

Ta ett specifikt år och se allt du kan ifrån det året. Jag kan garantera att du kommer se en del bra, många godkända och många dåliga filmer. Problemet idag är just woke.

Hur mycket woke stör en är upp till var och en. Stör man sig mycket? Gå tillbaka 15-20-30 år och bakåt. Börja titta på film. Det finns daterade filmer år 1960 precis som det finns woke-filmer idag. Det betyder inte att all film år 1960 är daterad.

Lär dig uppskatta olika språk i film. Lär dig uppskatta svartvit film (pun intended). Lär dig uppskatta långsamma filmer. Lär dig uppskatta olika typer av skådespeleri. Lär dig uppskatta längre filmer.

Allt gott,
Geomeister
Citera
2022-02-09, 15:20
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelivingrose
Jag anser att smak är något subjektivt. Självklart finns det mätbara saker som "den här filmen följer 3 akt-strukturen", eller "den här filmen är filmad med den här jättedyra kameran vilken ger bättre bild än min kamera från 95" osv. Men i slutändan så är det våra egna subjektiva åsikter och hur vi upplever och tolkar en film som spelar roll. Jag sitter inte och väntar på att någon ska uppdatera en lista på vilka filmer eller vilken musik jag ska gilla.

Du upprepar ju bara det jag redan bemött. Okej, du vill inte se Vikings för att kvinnliga krigare är orealistiskt och det är fel på fysiska lagar i kvinnliga filmer yada yada. Anledningen till att du bryr dig finns att hitta i dina egna tankar och åsikter. Om folk slutar kolla på det Vikings för att det är woke - jaha jag vet inte riktigt vad ska göra åt det?

Och just på grund av det, att alla filmer och serier ligger bortom min kontroll så valde jag istället att "attackera" synsättet att woke är så dåligt. TS frågar efter tankar och jag svarar att problemet är hans och att han borde göra något annat istället för att fortsätta kolla på filmer och serier som är så fruktansvärt dåliga.

Det handlar inte ens om smak eftersom ingen kan argumentera för att dagens filmer är bättre.

Problemet ligger inte hos TS, problemet är att dagens filmer och tv-serier är woke vilket gör att de suger.

Det finns koncept, förhållanden, biologiska och fysikaliska samband, vårt sätt att se på och instinktivt känna igen världen och hur den fungerar som är gemensamt för alla människor.

Man kan gå ifrån autenticitet för att man instinktivt och spirituellt på något sätt blir upplyft av en fantasi, men då kommer den fantasin inifrån och är äkta och sannolikheten är stor att den också kommer ge resonans hos andra människor.

När man går ifrån autenticitet på grund av en checklista av politisk korrekthet utgår man ifrån något artificiellt och konstruerat, det är inte ett äkta uttryck från en själv, det ligger ingen passion bakom besluten. Detta känner människor av och illusionen försvinner och lämnar endast plats för likgiltighet och avsmak.
Senast redigerad av mendokse 2022-02-09 kl. 15:24.
Citera
2022-02-09, 15:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelivingrose
Jag har sett folk kritisera kvinnliga superhjältar i allmänhet, men låt gå. Den enda kritiken är att man tar befintliga karaktärer och byter kön på dem. Min åsikt kvarstår fortfarande, har man problem med det så är ju inte huvudproblemet att det inte finns filmer att se, utan att man 1) ser för mycket på tv 2) mår dåligt i dagens samhällsklimat, som i sin tur avspeglas i filmerna man ser. Därför rådde jag TS att göra lägga ner filmtittandet. Han frågade efter tankar.

Det jag skriver här är väl inte ens nära kritisk analys, förvirring och hårklyverier? Tycker det är skillnad på det och att i allmänhet analysera och argumentera. Men det måste jag ge dig, tänk att du märkte så snabbt att jag älskar just analys och argumentation =)
Jag kan hålla med om att man bör sluta att titta på TV & Film, för att undvika att bli hjärntvättad.
Film är suggestiv media som i princip skapar en massa falska minnen, så att man i framtida nya situationer reagerar instinktivt som man omedvetet fått "lära" sig. Detta kan man givetvis motverka om man verkligen är medveten om problemet.

Att sluta titta på TV var ett av de bästa beslut jag tagit. Rent mentalhygieniskt är det nästan oöverträffat.

När det gäller Hollywood så är utvecklingen nu ganska spännande. Hela Hollywoodkonceptet, de stora filmstudiorna osv. är nästan från början helt skapad av judar. Dom har dominerat filmbranschen i 100 år. Men nu är även judarna på väg ut. Jag citerar delar av ett inlägg i en annan tråd:
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vissa uppgifter gör gällande att judarna i Hollywood, återigen, har skapat en Golem som dom tappat kontrollen över.
Kvotering & "inkludering" i nöjesindustrin har löpt helt amok & judar börjar nu räknas som "vita" & blir även dom bortvalda till förmån för transvestiter & negrer. Whoppi Goldberg kanske bara trodde att utvecklingen hade nått lite längre, så att det var OK att avfärda judar som vita. Man riskerar alltid näsblod när man ligger i framkant.
The new $484 million Academy Museum of Motion Pictures completely erases Jews from the history of Hollywood: “It’s missing any mention of the small band of mostly Jewish emigres from Eastern Europe who created the film industry. The people without whom there would be no entertainment industry.”

The museum pays tribute to blacks, trannies, and even Native Americans, but no mention of the people who created Hollywood in the first place.
There’s an irony here that’s somewhat amusing. While ordinary blacks are getting squeezed out of L.A. by gentrification (led by Jewish real-estate developers) and Hispanics (brought in by Jewish-backed immigration policies), blacks are squeezing Jews out of their figurative neighborhood, with Hispanics playing both sides (being white when it benefits them, and “colored” when they can take advantage of the quotas).

Jews, blacks, and beans, a modern-day Three Stooges act, taking turns slapping each other. Except Jews have always been Moe. Now they’re Shemp.
https://www.takimag.com/article/hollywoods-jews-get-their-wandering-papers/
Citera
2022-02-09, 15:29
Medlem
FLManInTheNewss avatar
Vi ar manga som lagt ner vart filmintresse sedan lange pga woke. Forvanad att det tog tills nu for dig? Du verkar valdigt tolerant till woke isafall. Var civilisation har peakat. Samtiden och framtiden erbjuder dig antigen porr eller fjantiga superheroes, en dopaminfix eller verklighetsflykt. Kultur hittar du pa andra stallen tex metalmusik.

Sa du kan val syssla med det istallet? Marvel och Porr? Alternativt skaffa en battre hobby. Alla hobbies/dopaminsysslor ar utbytbara. Lycka till!
Citera
2022-02-09, 15:37
Bannlyst
Efter 2010 så började det. Även innan 2010 fanns en viss wokeism men det har ju spårat ur totalt efter 2010. Kvinnor i huvudroller, kvinnor i biroller som är hjältar, kvinnor som är hjältar osv osv. Jag blir så jävla äcklad.

I sådana här actionserier ni vet typ brottlösande serier där de är på en typ amerikansk byrå, ja då ska det fanimej alltid vara en kvinna i teamet och hon är alltid minst lika bra och i många fall bättre än hennes manliga kollegor på att slåss och skjuta, samt klipskare… teamledaren ska också alltid vara kvinnor. Man kan ju inte ens titta på film idag. Män, oavsett om de är svarta eller vita, skall vara i huvudrollerna, speciellt i sådana här filmer och serier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in