Citat:
Ursprungligen postat av
thelivingrose
Jo, men det är ju din uppfattning om att det inte finns något att se idag. Och min åsikt/teori är ju att det beror på att du inte gillar verkligheten som visas idag, inte att det är någon objektiv sanning att dagens film och TV är sämre. Jag tycker det finns massor att se idag och mycket som är roligt.
Ska utveckla vad jag menar. Ta exempelvis superhjältefilmer och actionfilmer. Två genrer där handlingen i filmerna är totalt orealistiska. Superhjältefilmer är övernaturliga filmer där män förvandlas till spindlar eller fladdermöss och flyger runt i cepar. Actionfilmer är orealistiska filmer där män blir skjutna utan att bli skadade, flyger över stup i sina bilar, springer in i brinnande byggnader utan bli rökskadade och massa andra totala fantasier. Ändå kan män inte få nog av dessa filmer - och anledningen till det är att de vill drömma sig bort i det manliga idealet att vara stark, rädda världen osv. Och på grund av att man gillar det underliggande budskapet så accepterar man den totala orealismen. Inte förrän det görs några filmer med kvinnliga hjältar så reagerar man; "nä men så där går det ju inte till, det där är inte möjligt!".
Samma sak med historisk beskrivning. Finns hur många exempel som helst på felaktiga historiebeskrivningar i Hollywood-filmer. Går att googla "historic inaccuracies in movies" för ett smakprov. Att man inte störts av det är ju för att man själv inte bryr sig ifall något annat land i fjärran, eller att någon historisk händelse man själv inte känner sig påverkad av, beskrivs fel. Då kan man ju bara kolla på den häftiga filmen utan att bry sig. Serien Vikings är en actionserie som inte historiskt riktigt beskriver vikingars liv. Ändå är den okej och bra - förutom att en svart skådis är med. Då är historisk riktighet väldigt viktigt att påpeka och det blir viktigt för att man inte gillar multikulturell verklighet. Inte för att man är någon historieexpert.
Du har en del poänger. Att folk reagerar på woke-Hollywood handlar nog mest om att man reagerar på samhällsutvecklingen och vansinnet med mångkultur, HBQT, genus, kvotering osv. Många är så in i helvete trötta på skiten. När man sätter sig i soffan och ska se en film och får woke-skiten uppkörd i ansiktet och nerkörd i halsen i vart och vartannat klipp så väcks vreden. Det är nog vad det handlar om.
Jag gick på bio en á två gånger i veckan under 80-90-talet. Jag har så vitt jag kan erinra mig sett tre filmer på bio under 2000-talet. En var Snobben som matiné med barnen och syskonbarnen ca 2012. En var någon svensk film ca 2003, kanske Hamilton eller något liknande. En var 7 miljonärer och jag och min flickvän reste oss och gick efter 15 minuter - fullständigt värdelös. Att jag inte gått på bio sedan dess handlar om att jag inte vill beblanda mig med "packet". Jag såg filmer hemma istället, men sedan 2010-14 har det varit mycket sporadiskt just eftersom PK-uppläxningen är så motbjudande. Till exempelvis tyckte jag tidigare att Robert deNiro var bra, men när jag ser att han ska vara med eller om jag ser en gammal film där han är med så ser jag bara PK-politik-deNiro och blir förbannad. Har ingen behållning av att se filmen.
Tidigare tyckte jag filmer om andra världskriget fascinerade och följde de gamla tv-serierna
"Hemlig Arme'", "Krigets Vindar" och
"Krig och Minne". Idag ointressant eftersom allt är så ensidigt - goda allierade, onda tyskar samt snälla och intelligenta judar. Jag var i två sammanhang där jag sett
Inglorius Bastards och
The Monuments Men. Tidigare skulle jag tyckt dessa filmer var bra, men när jag såg dem hade jag vaknat och jag fick genomlida mig propagandan. Samma sak med
Spionernas Bro.
Citat:
Ursprungligen postat av
mendokse
Det är en objektiv sanning att dagens film är sämre. Googla "best movies" följt av valfritt år innan 2000 och jämför med idag. Det är en sjuk skillnad. Hollywood är döende.
Folk klagar inte på kvinnliga superhjältar eftersom det "makes sense" då de har superkrafter. Problemet är när filmen utspelar sig i ett universum med typ samma fysiska lagar som det vi har, då blir det bara löjligt när kvinnor spöar upp män.
Väldigt många slutade kolla på Vikings för att det var woke. Kvinnliga vikingakrigare är orealistiskt till att börja med.
Jag köper filmer från 50-90-talet som jag sätter på till barnen på helgerna. De älskar filmerna jag visar. När de är hos mamma hyr hon nya filmer och de hatar dem. Mamman är sur över att barnen inte vill sitta i soffan och mysa och se filmer. De sitter hellre och läser böcker. Det tycker jag är rätt talande.
Citat:
Ursprungligen postat av
MisterMagooo
Film har kanske alltid haft som sin främsta funktion att sprida propaganda, i ett fint paket. Charlie Chaplin som imiterar hitler osv.
Propagandan förr var mer subtil, men idag handlar det enbart om ras och kön, två saker vi observerar sekundsnabbt och som totalt förstör illusionen. Och får folk att tappa intresset.
Bra historier blir helt förstörda pga tyngdpunkten ligger att vara woke inte att vara lojala mot den ursprungliga berättelsen.
Många filmer och många TV-serier förr i tiden handlade dessutom om att illustrera vardagsproblem eller livssituationer och hur man bör/ska/kan hantera dem. Ungefär som gamla tidens sagor var till för att varna barn för farliga saker utan att säga det rakt ut så var tidigare filmer lärande hur man uppför sig i olika situationer eller tex hanterar oförrätter, otrohet, brottslingar mm. Idag är det i princip 100% uppläxning i mångkultur, HBQT, genus, feminazism osv.
När Robin Hood med Kevin Costner kom på 90-talet så tyckte jag den var riktigt bra. Morgan Freemans karaktär var riktigt bra. Jag kan se den än idag och tycka att den är ok eftersom Morgan Freeman verkar vara allt annat än woke. Jag är dock idag medveten om att det sannolikt redan då var en medveten plan att placera en neger i en by i 1300-talets England som dessutom spelar muslim. Hade det varit andra karaktärer, tex Robert deNiro som Robin Hood eller någon "woke-svart" som muslim hade jag slängt ut filmen.
Den här tråden visar att många är innerligt trötta på Hollywood och SF. Man väljer helt enkelt att inte se eller köpa deras produkter och när man slutar så slutar man och då är det i princip omöjligt att få tillbaka kunderna. Tex har ju SF insett att kvotera svarta, bögar och kvinnor som skådespelare varit förödande för affärerna. Nu skrotas kravet på den typen av kvotering. Frågan är om det hjälper eller om skadan är permanent? Samma sak med vad man får skämta om. Filmer som gjordes tidigare, med dess språk och humor verkar vara borta under många år framöver. Tänker tex på Det våras för sheriffen. Den svarta sheriffen möter en äldre dam i en västernstad och säger "
good morning mam" och den äldre damen svarar "
up yours nigger". Det roliga var ju inte att hon var rasist utan att det var så fullständigt oväntat och apart. Känns som att en sådan scen inte kommer spelas in igen förrän woke/PK är utrotat.
https://www.youtube.com/watch?v=mjU03P_6nbQ