2022-02-08, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag ska köpa en grej för 900 kr som jag kommer att få ta av mina Bitcoin-besparingar nästa vecka. Nu har det ju gått rätt bra de senaste dagarna, men vad säger ni? Ska jag plocka ut 900 kr nu, eller ha is i magen o vänta en vecka till?

Eller det kanske är omöjligt att förutsäga?

Det mesta pekar på att vi kommer att ha en bra månad nu i februari åtminstone och förmodligen en del in i mars.
Citera
2022-02-08, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zacharia5
Har läst här under cirka ett års tid men inte reggat mig förrän nyligen. Vill först och främst rikta ett tack till er som försvarat och förklarat bitcoin under den här tiden. Nu, mina tankar för det närmaste:

Det som pekar på en uppgång:

1. Adaption. Institutioner går uppenbarligen in i BTC. Att KPMG Kanada lägger pengar där visar på adaption. Att Tesla köpte BTC för 1,5 miljarder som nu är värt 1,9 miljarder visar också på det. Presidenten där i El Salvador verkar inte vara en buse utan en föregångare och när fler förstår tanken med det han vill kommer det bli mer populärt.
2. Annonsering. Att kryptoannonsering tillåts på Google är ett steg. Att Super Bowl på söndag kallas Krypto Bowl med tanke på hur mycket reklamtid som kommer därifrån är ett annat.
3. Efter exakt lika lång tid som i somras har BTC sett ut att bottna och vända uppåt.
4. Förlängda cykler. Det vore inte troligt att denna fyraårscykel endast når 300% från toppen 2017 till toppen nu.

Det som pekar på nedgång:

1. När räntan höjs kommer risktillgångar att sjunka. Tech har redan gjort det och BTC räknas fortfarande som en ännu större risktillgång. Jag skulle räkna med ett skakigt 2022 även för BTC och därmed ännu mer för altcoinsen. Folk i allmänheten har svårt för att ta volatiliteten hos BTC och den har dessutom aldrig testats vid en större börskrasch a la Lehmankraschen.
2. Mt. Gox-förvaltarna ska sälja eller säljer redan de ca. 140 000 BTC som ska betalas ut till fodringsägare. Twitter-kontot whale_alert har åtminstone spårat 30 000 BTC som vilande BTC från 2015 som väckts. (Dessutom dyker det upp ytterligare 140 000 BTC utifrån häktningen idag av de personerna som stal 2016, men det kommer dröja innan de säljs om de ens gör det.) Med nuvarande låga volymer i tradingen så kan vi förväntas oss att det stora antal BTC som dyker upp på marknaden påverkar den mycket.
3. Det var många som väntade sig en topp i december. När det inte dök upp och marknaden istället gick ner sålde många med förluster och man kan vänta sig att många av dem aldrig återkommer.
4. Volymerna är fortsatt låga. Det ser inte att dyka upp många nya som är intresserade av BTC ännu.
5. Biden-regeringen är ambivalent och okunnig kring BTC. Skulle inte förvåna mig om de stänger ner miningen i USA nu när de också är med i Paris-avtalet igen.
6. Är något osäker i stort på hur marknaden kommer må i samband med att BTC förlorar mer av sin status. Fler spekulerar i alts och fler går in och håller långsiktigt i ETH, men BTC styr fortfarande marknaden.

Jag började att investera i krypto det här året och ligger på minus så är långt ifrån någon expert. Hoppas på input kring mina punkter.

Allt gott önskas och tack igen till er som bidragit i tråden under året.

Citat:
Det mesta pekar på att vi kommer att ha en bra månad nu i februari åtminstone och förmodligen en del in i mars.
Välkommen till tråden!

Vad tror du det toppar på nu i februari? "Bra månad nu i februari åtminstone"
Citera
2022-02-08, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talfy
Välkommen till tråden!

Vad tror du det toppar på nu i februari? "Bra månad nu i februari åtminstone"

Tack! Ingen aning om vart det toppar. Skulle helst se en liknande uppgång vi hade från 20 juli till 20 augusti på 50% men tar följande i beaktande den närmaste tiden:

1. Varje februari i bitcoins historia som har följt på en röd januari har varit upp minst 10%.
2. Eftersom den fruktade amerikanska räntehöjningen inte skedde i januari väntas väl nästa besked i mars, samt info om huruvida stödköpen från amerikanska staten minskar. Aktiemarknaden borde därför återhämta sig lite och då har Bitcoin bra spelrum att röra sig uppåt.
3. Det är ganska tydlig tillfällig botten som utkristalliserats inom BTC, jag tror inte vi går under 35 igen på två månader. Kanske ett återtest på 38 men jag tror inte det heller.

Med det sagt visar kryptomarknaden starka tendenser på att vara kraftigt manipulerad av valar så vad som helst kan verkligen hända.
Citera
2022-02-09, 00:12
Medlem
Citat:
Har läst här under cirka ett års tid men inte reggat mig förrän nyligen. Vill först och främst rikta ett tack till er som försvarat och förklarat bitcoin under den här tiden. Nu, mina tankar för det närmaste:

1. Adaption. Institutioner går uppenbarligen in i BTC. Att KPMG Kanada lägger pengar där visar på adaption. Att Tesla köpte BTC för 1,5 miljarder som nu är värt 1,9 miljarder visar också på det. Presidenten där i El Salvador verkar inte vara en buse utan en föregångare och när fler förstår tanken med det han vill kommer det bli mer populärt.
2. Annonsering. Att kryptoannonsering tillåts på Google är ett steg. Att Super Bowl på söndag kallas Krypto Bowl med tanke på hur mycket reklamtid som kommer därifrån är ett annat.
3. Efter exakt lika lång tid som i somras har BTC sett ut att bottna och vända uppåt.
4. Förlängda cykler. Det vore inte troligt att denna fyraårscykel endast når 300% från toppen 2017 till toppen nu.

1. När räntan höjs kommer risktillgångar att sjunka. Tech har redan gjort det och BTC räknas fortfarande som en ännu större risktillgång. Jag skulle räkna med ett skakigt 2022 även för BTC och därmed ännu mer för altcoinsen. Folk i allmänheten har svårt för att ta volatiliteten hos BTC och den har dessutom aldrig testats vid en större börskrasch a la Lehmankraschen.
2. Mt. Gox-förvaltarna ska sälja eller säljer redan de ca. 140 000 BTC som ska betalas ut till fodringsägare. Twitter-kontot whale_alert har åtminstone spårat 30 000 BTC som vilande BTC från 2015 som väckts. (Dessutom dyker det upp ytterligare 140 000 BTC utifrån häktningen idag av de personerna som stal 2016, men det kommer dröja innan de säljs om de ens gör det.) Med nuvarande låga volymer i tradingen så kan vi förväntas oss att det stora antal BTC som dyker upp på marknaden påverkar den mycket.
3. Det var många som väntade sig en topp i december. När det inte dök upp och marknaden istället gick ner sålde många med förluster och man kan vänta sig att många av dem aldrig återkommer.
4. Volymerna är fortsatt låga. Det ser inte att dyka upp många nya som är intresserade av BTC ännu.
5. Biden-regeringen är ambivalent och okunnig kring BTC. Skulle inte förvåna mig om de stänger ner miningen i USA nu när de också är med i Paris-avtalet igen.
6. Är något osäker i stort på hur marknaden kommer må i samband med att BTC förlorar mer av sin status. Fler spekulerar i alts och fler går in och håller långsiktigt i ETH, men BTC styr fortfarande marknaden.

Jag började att investera i krypto det här året och ligger på minus så är långt ifrån någon expert. Hoppas på input kring mina punkter.

Välkommen. Bra sammanfattat av båda sidor tycker jag.

Ang MtGox så bevakas dessa wallets strikt och vi lär höra om det när det väl är dags. Juridiska processer har ju en tendens att förlängas o överklagas flera gånger.
Det som beslagtogs idag är inget som ska auktioneras eller säljas, utan det ska återlämnas till Bitfinex. Inte finex kunder utan till självaste företaget iFinex. Bitfinex har redan ”betalat” sina kunder för det dem förlorade, och av de återfunna bitcoinsen kommer 80% att gå till att köpa o bränna deras egna exchange token, resterande 20% lär väl gå till deras balance sheet möjligtvis (när dem väl får det, kan ju vara månader bort, när rättsprocessen haft sin gång).

Intressanta nu är också att BTC återhämtar sig starkare än ETH efter kraschen. VCs finns som pumpar sina egna coins, men BTC är fortfarande kingen när det gäller likviditet, hands down.
Det är också no1 för institutioner och företag. Se CashApp och twitter som slog på lightning implementation nyligen för miljontals människor. Ingen eth där inte.

Sen ang räntehöjningen så ser jag det inte som någon större risk för BTC detta år. Just räntan är väl historiskt sätt inget som skapat en stor krasch för risk-on assets.

Men däremot om de ska börja sälja av och minska sin balance sheet, ja då kan vi nog se en rejäl nasty sell off inom risk-on assets.
Vad jag vet har man inte klubbat att fed ska minska sin balance sheet? Bara att de varje månad trappar ner QE och att räntan ska upp såsmåningom, kanske i mars.
Citera
2022-02-09, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Välkommen. Bra sammanfattat av båda sidor tycker jag.

Ang MtGox så bevakas dessa wallets strikt och vi lär höra om det när det väl är dags.

Tack för välkomnandet och ett upplysande svar! Vet du hur de bevakas och om det går att följa någonstans? Har försökt hitta utan att lyckas.

Här ett av flera exempel från Whale Alert som jag tror är Mt.Gox: https://twitter.com/whale_alert/status/1477128172936306689?s=21
Citera
2022-02-09, 08:10
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Först och främst, välkommen. Kul med fler folk som kan resonera ärligt.

Räntehöjningarna är redan inprisade och en stor del av orsaken till nergången från toppen, menar jag. Visst kan det bli mer ränthöjningar än vad alla marknader tagit höjd för, men isf kan det lika gärna bli mindre räntehöjningar.

Citat:
Alla on chain analyser pekar på att valar köper på sig Bitcoin och håller. Avdelning "Follow the money"
https://twitter.com/crypto_birb/status/1491184903324839936?s=20&t=p3z_IWFE5Mvv3vkgyeDygQ

Citat:
För varje säljare, finns en köpare...
Vi behöver mer "diamond hands" och färre "paper hands".
Citat:
Fler och fler stater öppnar upp för Bitcoin mining.
Många av republikanerna har uttalat sig positiva till Bitcoin i kongressen och senaten. Demokraterna har varken sagt sig vara för eller emot (Andrew Yang mfl är ifs FÖR).
Det viktiga är att demokraterna inte blir emot Bitcoin bara för att Republikanerna tenderar vara FÖR. Men det återstår att se vilken ställning dom tar. Biden har inte sagt någonting iaf.
Flera borgmästare och guvenörer är tydligt FÖR. Miami och New york tävlar om att bli huvudstaden för krypto.

Citat:
Alts används i stor utsträckning för spekulering, men som jag visade uppe så används BTC allt mer för sitt huvudsyfte, store of value, snarare än spekulering.

Citat:
Njut av uppgången nu då

Att ligga minus nu, gör dig starkare i framtiden.
Jag sålde bort mig stora delar 2018/2019 då jag trodde jag var en trader och kunde skaffa mig mer Bitcoins i nergången. Detta gick ganska bra så länge det var nergång, men missade sedan uppgången totalt pga girighet. Den del som jag holdade då har utklassat alla försök att trade:a till sig större värde och jag har lärt mig av detta. Köp och håll, kommer det nergångar, så använd dem till att köpa mer och försök inte sälja toppar.

Har man köp in sig på lägre nivåer för länge sedan, är det inte så jobbigt att gå från säg 800% plus till 500% plus i en dipp som denna.
Senast redigerad av Leaston 2022-02-09 kl. 08:17.
Citera
2022-02-09, 09:09
Medlem
Citat:
Tack för välkomnandet och ett upplysande svar! Vet du hur de bevakas och om det går att följa någonstans? Har försökt hitta utan att lyckas.

Här ett av flera exempel från Whale Alert som jag tror är Mt.Gox: https://twitter.com/whale_alert/status/1477128172936306689?s=21

Se här: https://www.cryptoground.com/mtgox-cold-wallet-monitor/

Du kan söka adresser och kolla här, finns en del namnmärkta som de lyckats identifiera:
https://bitinfocharts.com/bitcoin

Den du länka verkar bara vara en flytt av BTC från cold storage till en annan.
https://bitinfocharts.com/bitcoin/address/bc1q4grta3wukdslyqq302k6x33ljemj732zn5uv6n
Citera
2022-02-09, 13:38
Medlem
DroidBishops avatar
Om momentum fortsätter uppåt siktar jag på 53-56k. Isåfall skulle vi bryta marknadsstrukturen på en makronivå och över tid ha chans på en ny ath. Tror dock det är mer sannolikt att marknaden behåller riktningen nedåt ett tag till. 23-26k innan sommaren vore ett mycket trevligt ställe att ackumulera på.

Nuvarande prisnivå är ganska avgörande eftersom vi är precis vid en tidigare pivot high. Om vi lyckas hålla oss över 45-46k med volym så är chansen större att vi roterar uppåt. Men jag sätter mina hästar på att den bryter ner ganska snart.
Citera
2022-02-09, 22:27
Medlem
Citat:

Har hållit på med btc av och till sedan 2015 och du samanfattar det väldigt bra.

För mig överväger nackdelarna.
Jag tror inte vi får se nån större pump närmsta månaderna.
Tror mer på hösten 2022.

Det negativa dunämner samt att denna tid på året inte brukar va nån pumpperiod.
Citera
2022-02-10, 08:52
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Om momentum fortsätter uppåt siktar jag på 53-56k...

...Men jag sätter mina hästar på att den bryter ner ganska snart.

Så, fortsätter vi upp så fortsätter vi upp, men du tror ändå att vi bryter ner? Lite dubbelgardering där?

Med att "bryta ner" så antar jag att du menar att 31k bryts till nersidan?
Citera
2022-02-10, 11:38
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Så, fortsätter vi upp så fortsätter vi upp, men du tror ändå att vi bryter ner? Lite dubbelgardering där?

Med att "bryta ner" så antar jag att du menar att 31k bryts till nersidan?
Viktigt att alltid vara beredd på olika scenarion

Om den bryter 40k vore för mig en signal att vi troligen är påväg mot 23-26k
Citera
2022-02-10, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Viktigt att alltid vara beredd på olika scenarion

Om den bryter 40k vore för mig en signal att vi troligen är påväg mot 23-26k
Om BTC bryter 40k behöver det bara betyda att den ska testa 36-39k eller testa 32-33k igen. Det behöver inte betyda att vi får en ny mycket lägre botten. 23-26k är det minst troliga scenariot enligt mig om BTC bryter 40k.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in