2022-02-08, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag använder "revenue" av naturliga skäl. Tesla spenderar mer pengar på tillväxt än Apple, och mycket riktigt så är Teslas genomsnittliga tillväxt per år mycket större. När du räknar på värderingen så väljer du av någon konstig anledning att inte ta hänsyn till tillväxten på vare sig intäkter eller försäljning. Och då ser du inte heller på hur kort tid Tesla kommer gå ikapp Apple i ren vinst per år, vilket försvarar det högre P/E-talet.
Ska Tesla sälja de mängder av bilar som krävs för att uppnå de intäkterna är de svårt att se hur dom ska bibehålla nuvarande marginaler, speciellt då konkurrensen ökar för varje kvartal. Kan ju bara konstatera att väntetiden på en Volvo diesel är längre än en Tesla, så att man skulle sätta igång två fabriker till och tillverka dubbelt så många Teslor och sälja dom till samma pris som idag känns föga troligt, marknaden är redan hyfsat mätt på Teslor till de här priserna. Sänker dom priserna sjunker vinstmarginalen och på en gång krävs det ännu mer än dina ”ödmjuka” 60% tillväxt för att motivera värderingen. Lägg till att Tesla inte har investerat i takt med att fordonsflottan ökat, väntetiden på service är redan lång och blir bara värre i takt med att bilarna blir äldre. Hela ”din tesla behöver inte service” var ett kortsiktigt genidrag, sälj miljoner bilar utan att utöka servicenätverket nämnvärt (läs spara pengar) och ingen klagar i något år tills alla behöver åka in samtidigt..

Om Apple fortsätter i samma takt lär det aldrig ske, eller räknar du inte med tillväxt och ökade intäkter för deras del?
Citera
2022-02-08, 23:15
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Ska Tesla sälja de mängder av bilar som krävs för att uppnå de intäkterna är de svårt att se hur dom ska bibehålla nuvarande marginaler, speciellt då konkurrensen ökar för varje kvartal. Kan ju bara konstatera att väntetiden på en Volvo diesel är längre än en Tesla, så att man skulle sätta igång två fabriker till och tillverka dubbelt så många Teslor och sälja dom till samma pris som idag känns föga troligt, marknaden är redan hyfsat mätt på Teslor till de här priserna. Sänker dom priserna sjunker vinstmarginalen och på en gång krävs det ännu mer än dina ”ödmjuka” 60% tillväxt för att motivera värderingen. Lägg till att Tesla inte har investerat i takt med att fordonsflottan ökat, väntetiden på service är redan lång och blir bara värre i takt med att bilarna blir äldre. Hela ”din tesla behöver inte service” var ett kortsiktigt genidrag, sälj miljoner bilar utan att utöka servicenätverket nämnvärt (läs spara pengar) och ingen klagar i något år tills alla behöver åka in samtidigt..

Om Apple fortsätter i samma takt lär det aldrig ske, eller räknar du inte med tillväxt och ökade intäkter för deras del?

Jamen visst, vi säger så. Att du var helt ute och cyklade för både 1 och 2 år sedan medan jag och flera andra såg dagens vinster komma spelar ju ingen roll. Kan säga att du vet ungefär lika mycket om vad du pratar om idag som då. Om man är så dålig på att förstå vad som komma skall så borde man verkligen ge upp på att försöka göra analyser, och definitivt inte argumentera emot de som kan.
Citera
2022-02-08, 23:19
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Nej, ett ASIL-D-system (som autonom körning är) kräver redundans. Du behöver under aktiv körning kunna byta till ett backup-system.

Ja, det börjar låta i bilen och FSD inaktiveras alternativt aldrig tillåts sättas igång ifall det fallerat innan körning. Du kör som vanligt tills du fått det fixat.

Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Så om chippet slutar fungera under körning och ingen redundans finns, det är inget problem enligt dig?

Då tar föraren över när FSD inaktiveras. Det är Tesla/Elon som valt att ha extra redundans i systemet från början. Det är inget krav från deras "vägverk". Inget hindrar Tesla från att kalla in bilarna när det inte är shortage längre och FSD börjar närma sig stora massan och närmar sig sin slutfas.
Citera
2022-02-08, 23:21
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Jag har inga invändningar mot att Tesla komma växa, det innebär dock inte att kursen kommer öka härifrån, eller att ens dagens kurs kommer gå motivera på många år.
Du missade poängen. Alla vet att Tesla växer. Det du inte förstår är hur *snabbt* det kommer gå. Du verkar inte kunna se så långt fram och det är därför du inte förstår.
Citera
2022-02-08, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jamen visst, vi säger så. Att du var helt ute och cyklade för både 1 och 2 år sedan medan jag och flera andra såg dagens vinster komma spelar ju ingen roll. Kan säga att du vet ungefär lika mycket om vad du pratar om idag som då. Om man är så dålig på att förstå vad som komma skall så borde man verkligen ge upp på att försöka göra analyser, och definitivt inte argumentera emot de som kan.
Duktigt av dig, du såg denna vansinniga börsvärdering komma för två år sedan, frågan är väl varför du inte skrev det då istället för att göra entré i tråden efter det hänt? Du är glad för att leta upp gamla inlägg från oss kritiker, från dig går det däremot inte hitta något alls. Kan bara konstatera att sen du börja skriva här i tråden har Tesla gett negativ avkastning, så än så länge är det mitt mått på dina råd.
Citera
2022-02-08, 23:32
Medlem
Elon Musk är min hjälte egentligen då han står upp för de som har autism och på Flashback.
Citera
2022-02-08, 23:42
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Duktigt av dig, du såg denna vansinniga börsvärdering komma för två år sedan, frågan är väl varför du inte skrev det då istället för att göra entré i tråden efter det hänt? Du är glad för att leta upp gamla inlägg från oss kritiker, från dig går det däremot inte hitta något alls. Kan bara konstatera att sen du börja skriva här i tråden har Tesla gett negativ avkastning, så än så länge är det mitt mått på dina råd.

Då får du ha nöjet att se om jag har rätt igen om 2 år istället då. Du vet ju inte säkert vad jag förespråkade för 2 år sedan, det enda säkra är att du hade fel. Oavsett kanske du skall börja lyssna på nån annan än dig själv.
Citera
2022-02-09, 00:13
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Ja, det börjar låta i bilen och FSD inaktiveras alternativt aldrig tillåts sättas igång ifall det fallerat innan körning. Du kör som vanligt tills du fått det fixat.
...så länge det är ett lv2-system.
Citera
2022-02-09, 00:26
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
...så länge det är ett lv2-system.

Samt upp till lvl 4. Det är först när det är lvl 5 som det börjar bli viktigt med redundans på den nivån. Elon/Tesla satsar fullt på att deras bilar redan från början ska ha så bra förutsättningar som möjligt.

Nåja, nog om det. Det märks att haters som vanligt inte har någon insikt i det hela. Bara FUD och hat istället för att blicka framåt och glädjas över den snabba utvecklingen som sker.

Jag är själv nyfiken på hur det går för Dojo hos Tesla. Det är mycket spännande tider nu för FSD ju mer Dojo byggs upp. Att gå från 14-15 dagar till att kunna börja köra halva tiden eller när Dojo är fully stacked till 1 dag. Det kommer bli minst sagt väldigt spännande ifall det går som Elon hoppas med Dojo.
Citera
2022-02-09, 10:17
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Samt upp till lvl 4. Det är först när det är lvl 5 som det börjar bli viktigt med redundans på den nivån. Elon/Tesla satsar fullt på att deras bilar redan från början ska ha så bra förutsättningar som möjligt.
Är det så regelverket ser ut eller är det bara en gissning från din sida?
Citera
2022-02-09, 11:25
Medlem
Citat:

Nåja, nog om det. Det märks att haters som vanligt inte har någon insikt i det hela. Bara FUD och hat istället för att blicka framåt och glädjas över den snabba utvecklingen som sker.

Jag är själv nyfiken på hur det går för Dojo hos Tesla. Det är mycket spännande tider nu för FSD ju mer Dojo byggs upp. Att gå från 14-15 dagar till att kunna börja köra halva tiden eller när Dojo är fully stacked till 1 dag. Det kommer bli minst sagt väldigt spännande ifall det går som Elon hoppas med Dojo.
Level 4 och level 5 är ju ganska lika när det gäller krav på säkerhet. Level 4 innebär att bilen inte kan förlita sig på att människan tar över och räddar en situation, så samma krav på redundans borde ställas på level 4 som level 5. Sen finns det väl egentligen inte regler än så länge på hur systemen ska vara utformade i form av redundans så de lämnar jag därhän, men om det krävs vid level 5 så lär det krävas vid level 4 också.
Citera
2022-02-09, 13:01
Medlem
wwrs avatar
Nu skall Volvo gjuta aluminiumdelar som Tesla. Men det låter som tomt prat och gröna drömmar, tycker jag.
Citat:
Kapacitet på 55 000 ton per år
I underlaget för samrådet uppges att Volvo Cars tar höjd för en kapacitet på 55 000 ton per år. För att sätta det i perspektiv så tillverkar småländska Profilgruppen drygt 30 000 ton aluminiumprodukter per år. Bolaget ligger i Åseda och har Volvo Cars som kund – läs gärna vårt reportage om Profilgruppen.

Men medan Profilgruppen pressar aluminium till profiler så planerar Volvo Cars främst att smälta och gjuta detaljerna på liknande sätt som Tesla gör. I Teslas fall kallas tekniken för megacasting – eller ibland gigacasting, på grund av storleken på gjutningarna.
Låter som Giga-snack. Tesla tjänar som någon slags grön förebild som andra skall härma.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/teknik-prylar/volvo-cars-vill-g%C3%B6ra-som-tesla-och-pressgjuta-sina-aluminiumdelar/ar-AALgI44?li=BBqxCu3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in