Zelenskyi svarade på Putins ord om “skönhet”
Zelenskyi kommenterade Putins ord :”om du gillar det eller ej, så ha tålamod min sköna” ( нравится — не нравится, терпи, моя красавица -rim på ryska) .President Volodymyr Zelenskyi svarade under presskonferensen med den franske ledaren Emanuel Macron , på Putins tal :”om du gillar det eller ej, så ha tålamod min sköna”.
Zelenskyi sa, att han skulle svara på ryska, så att “upphovsmannen till denna aforism förstår mitt svar”. “Det finns onekligen saker som man inte kan tvista med Rysslands president om. Ukraina är verkligen en skönhet. Men om hon är ‘min’, därom tvista de lärde”, sa han.
Zelenskyi tillade , att Ukraina är mycket tålmodigt, och det är viktigt för hela Europa och för ryssarna. “Vi försvarar vårt land. Vi befinner oss på vårt territorium. Vårt tålamod utövar inflytande över provokationer, när vi inte svarar på provokationerna, utan uppträder värdigt. Därför finns vishet i tålamodet”. På det viset kommenterade den ukrainske ledaren sin ryske kollegas ord.
Tidigare hade alltså Putin efter sitt samtal med Macron uttalat sig om hur Kiev förhöll sig till Minsk-överenskommelsen. “I Kiev säger man dels att man ska iakttaga den, dels att den förstör landet. Den sittande presidenten har för länge sedan sagt att han inte gillar en enda punkt i denna Minsk-överenskommelse. Men ‘om du gillar det eller ej, så ha tålamod min sköna’. Den måste iakttagas”, sa Putin.
https://lenta.ru/news/2022/02/08/ze_putin/
-