2022-02-07, 23:52
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Så säger era texter, då är det dem som sprider hat mot mig, inte du personligen.
Sanningen är bara "hat" för den som hatar Sanningen. Gäller generellt. Jesus sade att Han är Sanningen. Detta tror alla kristna på.

Vad säger å andra sidan t ex Talmud om Jesus? Är det kärleksfulla texter om Jesus däri, tycker du?

»Låt korsfästa honom.» (Matt.27:22) - var det kärleksfulla ord mot Jesus?

»Hans blod komme över oss och över våra barn.» (Matt.27:25) - var det kärleksfulla ord, tycker du?

Jo, det finns ett verkligt hat mot Gud och Hans Son.
Citera
2022-02-08, 00:28
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Sanningen är bara "hat" för den som hatar Sanningen. Gäller generellt. Jesus sade att Han är Sanningen. Detta tror alla kristna på.
Du pratar om hat och sanning, det är du som är aggressiv.
Nu var det inget hat från min sida, det var bara det att du och alla andra kristna misslyckats hitta verser i gamla testamentet som säger att en människa eller en guds död på ett kors försonar mänsklighetens synder. Grundlöst.

Du säger att du har sanningen, utan att att kräva att det ska vara i linje med gamla testamentet.

Citat:
Vad säger å andra sidan t ex Talmud om Jesus? Är det kärleksfulla texter om Jesus däri, tycker du?

Talmud handlar inte om Jesus.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Talmud
https://en.wikipedia.org/wiki/Talmud
Citat:
»Låt korsfästa honom.» (Matt.27:22) - var det kärleksfulla ord mot Jesus?

»Hans blod komme över oss och över våra barn.» (Matt.27:25) - var det kärleksfulla ord, tycker du?

Jo, det finns ett verkligt hat mot Gud och Hans Son.
Du tar texter från Matteus evangelium, de har inget med mig att göra, de har inget med judendomen att göra, det är inte från Talmud.
Dina hatverser hämtar du ur kristendomens eget testamente, det säger mer om er än om mig.

Jag var kristen 30 år, men det börjar vara länge sedan. Hat får mig absolut inte tillbaka.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2022-02-08 kl. 00:35.
Citera
2022-02-08, 00:51
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Du pratar om hat och sanning, det är du som är aggressiv.
Nu var det inget hat från min sida, det var bara det att du och alla andra kristna misslyckats hitta verser i gamla testamentet som säger att en människa eller en guds död på ett kors försonar mänsklighetens synder. Grundlöst.
Nu pratar du strunt. Ingen aggresivitet här inte. Jag har lyft fram vad Jesus och även Paulus har sagt. Det är inte mig du har några problem med. Jesu ställföreträndande offergärning är på flera vis beskriven i GT men av någon märklig orsak så har du valt att lyssna till rabbinsk undervisning.

Citat:
Du säger att du har sanningen, utan att att kräva att det ska vara i linje med gamla testamentet.
Jag säger att Jesus ÄR Sanningen, Han är i 100% i linje med GT, Han ÄR också Guds Ord.

Citat:
Talmud handlar inte om Jesus.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Talmud
https://en.wikipedia.org/wiki/Talmud
Råder delade uppfattningar om vad Talmud säger om Jesus.

Citat:
Du tar texter från Matteus evangelium, de har inget med mig att göra, de har inget med judendomen att göra, det är inte från Talmud.

Dina hatverser hämtar du ur kristendomens eget testamente, det säger mer om er än om mig.

Jag var kristen 30 år, men det börjar vara länge sedan. Hat får mig absolut inte tillbaka.
Hatverserna beskriver hur vissa judar hatade Jesus. Det är det du vägrar att inse. Din uppfattning om hat är vrång. Det är inte hat att du kallas tillbaka till Jesus, det är kärlek från Gud. Det är däremot hat mot Gud som gör att människorna vänder sig bort från Jesus.

Gör om, gör rätt.
Citera
2022-02-08, 01:19
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Jesu ställföreträndande offergärning är på flera vis beskriven i GT men av någon märklig orsak så har du valt att lyssna till rabbinsk undervisning.
Påstående utan några framlagda argument.

Citat:
Jag säger att Jesus ÄR Sanningen, Han är i 100% i linje med GT, Han ÄR också Guds Ord.
Citat:
Råder delade uppfattningar om vad Talmud säger om Jesus.
Talmud är på en bra bit över 3000 sidor och diskuterar olika uppfattningar om hur Judendomen traditionellt prakticerades. Dessa 3000+ sidor skrevs samtidigt som kristendomen blev poppulär i romarriket, men trots det nämns personer som skulle kunna uppfattas som Jesus bara i 8 verser: https://en.wikipedia.org/wiki/Jesus_in_the_Talmud#Summary

Citat:
Hatverserna beskriver hur vissa judar hatade Jesus. Det är det du vägrar att inse. Din uppfattning om hat är vrång.
Hatverserna i Mateus evangelium säger vad kristendomen påstår om Judar, det säger inget om verkligheten, inget om mig (noakid, tror utan konvertering), säger inget om Judendomen.
Kristna texter berättar kristna trosföreställningar, de är inte fakta.

Citat:
Det är inte hat att du kallas tillbaka till Jesus, det är kärlek från Gud. Det är däremot hat mot Gud som gör att människorna vänder sig bort från Jesus.

Gör om, gör rätt.
Jag har en god kärleksfull Gud vid min sida, jag behöver inte gå tillbaka. Jag har en tro som är enkel och och som har grund i den faktiska texten, skönt! Sanningen stämmer med grundtexten i gt.

Jag behöver inte missionera och omvända dig, även om jag som alla har yttrandefrihet och kan säga att jag tror tillbedjan av jesus är avgudadyrkan (avfall från bön till Gud/fadern) och spiritism.

Jag upplever att jag får leva i mer bönesvar och välsignelser sedan jag började följa de sju enkla bud som gäller icke judar.

Jag såg det inte komma, jag älskade gemenskapen i kristendomen och skulle vara med där hela livet, tänkte jag.
Idag är jag tacksam för att jag i enkelhet får vandra med Gud! Det blev bättre än jag hade tänkt! Gud är god!
Senast redigerad av TunderTarFyr 2022-02-08 kl. 01:22.
Citera
2022-02-08, 07:26
Avslutad
Visste ni att japaner föds som Shinto gifter sig kristet och dör som buddister? Ett mycket rationellt folk. Helt hädiska såklart och dömda till limbo eller värre.

Alla gudar finns så fort någon tänker på dem. Jag tycker man ska lyssna mer på Fletcher https://youtu.be/tCX2axvbE4o och jorda sig lite. Topic är bred. En miljard hinduer tror på alla möjliga sorters elefanthövdade Ganesha och grejs.

Just idag vaknade jag som kristen. I morgon kanske jag är i Burma och tänder rökelse för mina förfäders andar. Man vet inte så noga med något eller någon.

Jag tycker ändå ödmjukhet inför andra sätt att leva och tro är en bra egenskap. Världen är en mycket stor plats. Jag har en vän som är Odinist han anser sig utsatt för ett historiskt övergrepp från kristna. Han är min vän så det är svårt att avfärda. Speciellt när han påpekar att Uppsala domkyrka står på en för honom helig plats. Lite som problemen där nere i det heliga landet uppe i hans huvud.

Jaja.

Förstår man inte kristen etik så förstår man inte Europa. Jag tror inte upplysningen och tanken på mänskliga rättigheter eller en människa som Thomas Paine hade kunnat verka i annat än ett kristet samhälle och sammanhang. Det är alltså en filosofi som gett upphov till USAs konstitution i längden och därmed världens mest framgångsrika nation.

Trovärdig, rimlig eller ej är inte frågan. Det är ett av de mest avancerade etiska systemen i världen med en 2000-årig obruten akademisk tradition av att försöka göra världen begriplig och i förlängningen gett oss de mänskliga rättigheter vi alla har, kristna eller ej. Det är värt att studera innan man avfärdar det lättvindigt.

Det är ett värdigt arv att förvalta om man vill. Men det är klart, det är väl inte så många stora svenska tänkare i den kulturskatten. Skulle väl vara Swedenborg han var vrickad på det där roliga sättet. Tonsättare kanske. Birgitta och sankt Erik tillhör ju katolikerna de rackarna. Kristina med. Dacke. Alla rebels är pappister. Det där orkar jag inte tänka vidare på. Jag spelar både Bach och Mozart jag.

Nä men god morgon på alla.
Senast redigerad av 43dz 2022-02-08 kl. 08:21.
Citera
2022-02-09, 00:26
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:

Argument? Jag citerade Jesu ord från Bibeln. Hur mycket bibelcitat behöver du? Det finns traditionell undervisning om hur t ex tempeltjänsten i GT pekar fram mot Jesu offergärning. Du kan googla fram oändligt med material om detta. Du vill ju bara inte tro på det, för att du tagit emot undervisning av någon rabbin.

Citat:
Talmud är på en bra bit över 3000 sidor och diskuterar olika uppfattningar om hur Judendomen traditionellt prakticerades. Dessa 3000+ sidor skrevs samtidigt som kristendomen blev poppulär i romarriket, men trots det nämns personer som skulle kunna uppfattas som Jesus bara i 8 verser: https://en.wikipedia.org/wiki/Jesus_in_the_Talmud#Summary
Där Jesus nämns så är det inte i kärleksfulla ordalag precis. Det kanske finns annat också som säger en del ofördelaktiga saker om kristna?

Citat:
Hatverserna i Mateus evangelium säger vad kristendomen påstår om Judar, det säger inget om verkligheten, inget om mig (noakid, tror utan konvertering), säger inget om Judendomen.

Kristna texter berättar kristna trosföreställningar, de är inte fakta.
"Hatverser"? Du har fortfarande inte kommenterat om de där verserna uttrycker hat eller kärlek till Jesus. Menar du att det ens har hänt? Det var inte så att det fanns judar som ville se Jesus korsfäst mot Pilatus invändning? Bara ett kristet påhitt?

Judendomens hat mot Kristus och kristna är bara en "antisemitisk" myt?

Citat:
Jag har en god kärleksfull Gud vid min sida, jag behöver inte gå tillbaka. Jag har en tro som är enkel och och som har grund i den faktiska texten, skönt! Sanningen stämmer med grundtexten i gt.

Jag behöver inte missionera och omvända dig, även om jag som alla har yttrandefrihet och kan säga att jag tror tillbedjan av jesus är avgudadyrkan (avfall från bön till Gud/fadern) och spiritism.

Jag upplever att jag får leva i mer bönesvar och välsignelser sedan jag började följa de sju enkla bud som gäller icke judar.
Inte ens alla rabbiner anser att kristendom är avgudadyrkan, det finns olika uppfattningar där. Du verkar mest ha snöat in på en särskild sak okritiskt och inte grävt tillräckligt mycket. Du har landat i en förkastelse av Kristus och aversion mot kristendomen. Kan verkligen inte säga grattis till det.

Citat:
Jag såg det inte komma, jag älskade gemenskapen i kristendomen och skulle vara med där hela livet, tänkte jag.

Idag är jag tacksam för att jag i enkelhet får vandra med Gud! Det blev bättre än jag hade tänkt! Gud är god!
Vilken kyrka eller samfund var du med i tidigare? Vad var det som fick dig att gå in i noahidismen?

Paulus ("den förste antisemiten" enligt vissa rabbinsk-judiska extremister) varnade:

Citat:
Hebreerbrevet 6

1 Låtom oss därför lämna bakom oss de första grunderna av läran om Kristus
och gå framåt mot det som hör till fullkomningen; låtom oss icke åter lägga
grunden med bättring från döda gärningar och med tro på Gud, 2 med
undervisning om dop och handpåläggning, om de dödas uppståndelse och en
evig dom. 3 Ja, detta vilja vi göra, såframt Gud eljest tillstädjer det. 4 Ty dem
till vilka ljuset en gång har kommit
, och som hava smakat den himmelska
gåvan och blivit delaktiga av helig ande, 5 och som hava fått smaka det goda
gudsordet och den tillkommande tidsålderns krafter, 6 men som ändå hava
avfallit -- dem är det omöjligt att återföra till ny bättring, eftersom de på nytt
korsfästa Guds Son åt sig och utsätta honom för bespottelse
. 7 Det är ju så,
att den jord som indricker regnet, när det titt och ofta strömmar ned däröver,
och som framalstrar växter, dem till gagn för vilkas räkning den brukas, den
jorden får välsignelse från Gud. 8 Den åter som bär törne och tistel, den är
ingenting värd och är förbannelsen nära, och slutet bliver att den avbrännes
med eld.
Citera
2022-02-09, 21:21
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Judendomens hat mot Kristus och kristna är bara en "antisemitisk" myt?

:

Ja, det är en myt.
Kristna har stängt in judar i synagogor och tänt på, så har inte judar behandlat kristna.

Kristna har kastat judar i brunnar, lagt på locket och låtit dem dö, så har inte judar gjort mot kristna.

Kristna har skrivit hat och nidskrifter om judar där de uppmanat till att judar borde dödas/eldas upp, ex Lutters "Om judarna och deras lögner". Judar har inte gjort så mot kristna.

Kristna har eldat upp judar på häxbål, så har inte judar behandlat kristna.

Kristna har fördrivit judar från platser där de bott i hundratals år, men judar har inte fördrivit kristna.

Ja, det är en myt att Judarna hatat kristna eller Jesus, de bara inte bryr sig om kristendom eller jesus. Det är kristna som i ord och handling utövat hatet mot Judarna, inte tvärt om.

Vilka kristna har fått sina fönster hemma krossade av judar?
Det har hänt ett antal gånger under 2000-talet för Judiska familjer i Sverige.
Judar flyttar från det kristna Sverige idag på grund av förföljelserna idag.

Judarna har varit som lam som är tysta när de förs till slakt. Kristna har hatat.

Det är judarna som älskat sin nästa som sig själv, men de kristna har hatat.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2022-02-09 kl. 21:48.
Citera
2022-02-09, 23:02
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ja, det är en myt.
Kristna har stängt in judar i synagogor och tänt på, så har inte judar behandlat kristna.

Kristna har kastat judar i brunnar, lagt på locket och låtit dem dö, så har inte judar gjort mot kristna.

Kristna har skrivit hat och nidskrifter om judar där de uppmanat till att judar borde dödas/eldas upp, ex Lutters "Om judarna och deras lögner". Judar har inte gjort så mot kristna.

Kristna har eldat upp judar på häxbål, så har inte judar behandlat kristna.

Kristna har fördrivit judar från platser där de bott i hundratals år, men judar har inte fördrivit kristna.

Ja, det är en myt att Judarna hatat kristna eller Jesus, de bara inte bryr sig om kristendom eller jesus. Det är kristna som i ord och handling utövat hatet mot Judarna, inte tvärt om.

Vilka kristna har fått sina fönster hemma krossade av judar?
Det har hänt ett antal gånger under 2000-talet för Judiska familjer i Sverige.
Judar flyttar från det kristna Sverige idag på grund av förföljelserna idag.

Judarna har varit som lam som är tysta när de förs till slakt. Kristna har hatat.

Det är judarna som älskat sin nästa som sig själv, men de kristna har hatat.
Judarna har älskat kristna? You gotta be kidding!

Du har lyssnat för mycket på ren propaganda och tycks vara hjärntvättad.

Luther hade rätt i sak men var en man av sin tid och uttryckte sig därefter. Frågan om Luthers påstådda judehat har utretts många gånger av sakkunniga och anklagelsen har bemötts. Den som är seriöst intresserad av objektiva fakta samt att veta hela historien om Luthers relation till judarna kan själv googla fram detta.

Om du sedan inbillar dig att alla de som begick dessa illgärningar verkligen var kristna och att kristna värda sina namn försvarade detta så tar du gruvligt fel.

Men, återigen, du har snöat in på din lilla egna gränd där du valt ut åt dig hur saker och ting skall förhålla sig och tror dig ha funnit en ursäkt för att förkasta Kristus. Ingen objektivitet, inget sanningspatos. Det är beklagligt. Men det är ditt val.

Hoppas du kommer på bättre tankar.

PS. Du svarade inte på vilken kyrka/samfund du tidigare varit med i. Du svarar knappt alls på frågor utan kastar mest paj.
Senast redigerad av den-kristne 2022-02-09 kl. 23:04.
Citera
2022-02-11, 19:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
"Well, vilken Gud skulle du själv dyrka; en ouppnåelig Gud, dold bakom sina himlar? Eller, en Gud som valde att födas mitt ibland oss?"
Jag ska försöka förklara hur jag menade:
Med falsk dikotomi avses att du dikterar två val som om det är de enda valen.
En dikotomi som inte är falsk är en med öppet slut, ex. "En Gud som gömmer sig, eller en som inte gör det".
Så stort sett positivt påstående följt av ett alternativ som är negationen av den.

Men jag ska erkänna att jag förhastade mig när jag svarade på ditt inlägg och måste ha missat delar av vad du skrev som att det är inom en tro som redan är etablerat, om man redan tror på Gud. Jag brukar oftast inte lägga mig i sådana frågor då det inte berör mig vad troende diskuterar inom sin egen tro.
Men som sagt, det var vackert skrivet och jag uppskattar ditt deltagande och dina inlägg. Det är oftast informativt och bra läsning.

Tänkvärt. Tack för bra argumentation.
Citera
2022-02-11, 19:27
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43dz
Visste ni att japaner föds som Shinto gifter sig kristet och dör som buddister? Ett mycket rationellt folk. Helt hädiska såklart och dömda till limbo eller värre.

Alla gudar finns så fort någon tänker på dem. Jag tycker man ska lyssna mer på Fletcher https://youtu.be/tCX2axvbE4o och jorda sig lite. Topic är bred. En miljard hinduer tror på alla möjliga sorters elefanthövdade Ganesha och grejs.

Just idag vaknade jag som kristen. I morgon kanske jag är i Burma och tänder rökelse för mina förfäders andar. Man vet inte så noga med något eller någon.

Jag tycker ändå ödmjukhet inför andra sätt att leva och tro är en bra egenskap. Världen är en mycket stor plats. Jag har en vän som är Odinist han anser sig utsatt för ett historiskt övergrepp från kristna. Han är min vän så det är svårt att avfärda. Speciellt när han påpekar att Uppsala domkyrka står på en för honom helig plats. Lite som problemen där nere i det heliga landet uppe i hans huvud.

Jaja.

Förstår man inte kristen etik så förstår man inte Europa. Jag tror inte upplysningen och tanken på mänskliga rättigheter eller en människa som Thomas Paine hade kunnat verka i annat än ett kristet samhälle och sammanhang. Det är alltså en filosofi som gett upphov till USAs konstitution i längden och därmed världens mest framgångsrika nation.

Trovärdig, rimlig eller ej är inte frågan. Det är ett av de mest avancerade etiska systemen i världen med en 2000-årig obruten akademisk tradition av att försöka göra världen begriplig och i förlängningen gett oss de mänskliga rättigheter vi alla har, kristna eller ej. Det är värt att studera innan man avfärdar det lättvindigt.

Det är ett värdigt arv att förvalta om man vill. Men det är klart, det är väl inte så många stora svenska tänkare i den kulturskatten. Skulle väl vara Swedenborg han var vrickad på det där roliga sättet. Tonsättare kanske. Birgitta och sankt Erik tillhör ju katolikerna de rackarna. Kristina med. Dacke. Alla rebels är pappister. Det där orkar jag inte tänka vidare på. Jag spelar både Bach och Mozart jag.

Nä men god morgon på alla.

"Alla gudar finns så fort nån tänker på dem." Det är givetvis lögn. Många kristna, t.e.x., är rationalister och pragmaTISTER AV DEN ( AMERIKANSKA ) TYP, SOM BRUKAR LÄTTSINNIGT HÄVDA SÅNA SAKER.
Inget finns bara genom att benämnas, eller genom att dyka upp som en tanke.
Succesivt kommer utbildning att få fler och fler att inse det oanständiga med religion. Religion är sagor, som brukas för att förslava människor. Ju fortare man kan bli av med metafysik des bättre.
Mängder av människor snärjs i bisarra predikningar av skrupelfria predikanter, som skrattar i kulissen.
Människor är löjliga och fega och vågar i allmänhet inte stöta sig med sin omgvining. Men liksom omskärelse av flickor i Afrika nu med stormsteg försvinner, så kommer också religionerna snart - pga upplysning och utbildning _ att få ta sina kappsäclar och gå och dränka sig i närmsta flod, "helig" eller ej.
tv-pastorerna får skola om sig till bussförare och fastighetsmäklare. Sen kommer människorna att se verklighetens ljus, med allt det underbara och svåra det för med sig. Kanske kan de då skaffa sig en djup kunskap om vad det är att leva, istället för sin nuvarande låtsasvärld.
Citera
2022-02-16, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Klart du gör. Eftersom du inte har några bevis FÖR dina gudar. Att vidskepelse har alltid funnits är inte bevis för gudar. Nej, det gör det inte. Det är inlärt från tidigare vidskepliga generationer. Nej, självklart inte. Det står mycket knäppt i alla möjliga religiösa manualer. Trist att de inte kan bevisa det då, eller hur? Alla dessa miljarder som står handfallna när bevis efterfrågas.

Nej, men jag förstår att du gärna vill tro det. Om det skulle vara så, så hade det varit på grund av desperation och för att idén planterats där av sådana som tror på vidskepelser. Om man även ber till Zeus, Oden och Djävulen själv om hjälp, betyder det att de också finns?

Tänk vad lätt det är att demonstrera hur du själv tydligt visat att du inte har några som helst bevis för dina egna vidskepelser.

Bevisen finns över allt till dem sökande inte till såna som du som har stängt av alla sina sinnen. Har du aldrig funderat hur hjärtat fungerar, hur det slår livet ut utan att vila, hur det pumpar blodet och hur det är uppbyggt och klaffarna som stängs och öppnas med väl genomtänkta regler som styr allt detta

Tänk att bara en liten organ i din kropp väcker hundratals frågor hur, hur .....

Är det du som ge order till ditt hjärta då? eller är det naturen kanske, eller evolutionsteorin kanske som såg till att skapa alla dessa fantastiska organ och skapelser omedvetet och till inget syfte heller det blev bara så?

Jag förväntar mig inte att du kommer se några bevis på det jag säger. Men du kan inte heller svara på hur allt detta blivit till, hur "omedvetet" skapades hela världsalltet, och det är i sig starkt bevis att Gud finns.
Citera
2022-02-16, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoyo5050
Bevisen finns över allt till dem sökande inte till såna som du som har stängt av alla sina sinnen.
Presentera gärna bevisen. Jag har ett öppet sinne och låter mig alltid övertygas av verifierbara bevis.

Citat:
Har du aldrig funderat hur hjärtat fungerar, hur det slår livet ut utan att vila, hur det pumpar blodet och hur det är uppbyggt och klaffarna som stängs och öppnas med väl genomtänkta regler som styr allt detta

Tänk att bara en liten organ i din kropp väcker hundratals frågor hur, hur .....

Är det du som ge order till ditt hjärta då? eller är det naturen kanske, eller evolutionsteorin kanske som såg till att skapa alla dessa fantastiska organ och skapelser omedvetet och till inget syfte heller det blev bara så?
Det är bevisligen evolutionen som är förklingen till att du har ett hjärta, ja.
Läs på lite om evolutionen. Det är ganska enkelt att förstå de grundläggande mekanismerna.
Det är år 2022 och det finns bättre svar på såna här frågor än att magiska sagoväsen ligger bakom.

Citat:
Jag förväntar mig inte att du kommer se några bevis på det jag säger. Men du kan inte heller svara på hur allt detta blivit till, hur "omedvetet" skapades hela världsalltet, och det är i sig starkt bevis att Gud finns.
Argument from ignorans.

Att man inte vet något, betyder just att man inte vet. Det betyder inte att magi måste vara svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in