Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Är det enklare att skriva "det-som-är-bortom-universum-som-universum-finns-i" än att skriva Gud?
Enklare? Nej, men mer exakt utifrån vad jag försöker förmedla. Du däremot verkar vilja blanda ihop koncept för att smyga in något du inte har fog för. Gud har helt andra egenskaper än det vi talar om och du är oärlig som försöker tvinga ihop det.
Det är lite som att säga att Gud är Sanningen och eftersom sanning finns så finns Gud, men om man skulle säga att Gud bara är sanning och inget mer skulle du förmodligen ha invändningar.
Citat:
Finns det mer evidens för din gud "det-som-är-bortom-universum-som-universum-finns-i"
än evidens för Gud?
Jag har aldrig påstått att jag besitter sanningen i den frågan. Vad jag argumenterar för är Occams razor i frågan och jag är tydlig med att allt är antaganden. Vad jag argumenterat för är att en uppfattning med färre antaganden är en bättre lösning. Jag har redan gjort formeln här men kan skriva ut den igen.
(1)Evig (2)gud skapar (3)universum,
eller
(1)evigt (2)universum.
Att anta ett evigt universum är färre antaganden än det förstnämnda och har mer merit (tills evidens uppstår). Förstår du?
Citat:
Du är inte så ateistisk som du verkar tro.
Det tror du för att du inte förstår vad det är jag argumenterat om.