Citat:
Kom ihåg att det var du som drog upp Engla, inte jag. Jag har redan sagt att hon blev mördad, samt att hon med troligtvis inte gjorde något som bidrog till det. Om det gör att du tycker att jag verkar desperat så är det ditt problem, inte mitt. Jag har inte tillgång till något material som rör Englas skador, eftersom att sådant material normalt sett brukar sekretessbeläggas. Har du tillgång till det materialet? Hur kan du, med undantag för att hon blev bränd (vilket är allmänt känt), annars uttala dig så tvärsäkert om hennes skador? Jag kan ju tillägga att den ständiga sekretessen i sexualmål (i allmänhet, inte just i fallet Engla) inte gör mig mindre skeptisk till historier om våldtäkt.
Som sagt, jag är inte bekant med alla de fall som du nämner. Jag har lyssnat på P3 dokumentär om södermannen, vilket var ett fall som primärt inträffade under 1970-talet. Varför väljer du medvetet ut dels gamla, dels spektakulära fall och ber mig att kommentera dem? Varför undviker du fall där målsägaren har flörtat med gärningsmannen och sedan somnat i hans säng? Varför undviker du fall där målägaren har ångrat sig i efterhand? Det är dessa fall som jag avser när jag talar om gråzoner, inte Anders Eklund och Breivik.
För att svara tydligt: Jag anser att kvinnor som klär sig utmanande, är flirtiga, har somnat i okända sängar, är berusade offentligt, eller har annat liknande beteende utsätter sig för risker (förutsatt att de inte vill ha sex då) som gör att de själva är delaktiga i händelseförlopp som leder fram till gärningar som (felaktigt enligt mig) klassas som våldtäkt eller annan form av sexualbrottslighet av människor som du, samt i många fall av rättsväsendet. Det är dags att brottet våldtäkt reserveras för de fall där målsägaren tydligt gör gällande att hon eller han inte vill ha sex. Ärligt talat, om någon idag misstänks, åtalas, eller blir lagförda för våldtäkt så går det inte att uttala sig om vad de har gjort. De kan i princip ha skrivit fel sak till någon över internet, eller totalt förstört dem med tillhyggen av olika slag. Vem vet, i och med ovan nämnda sekretess? Det finns inget annat brott där det finns sådan osäkerhet, vilket enligt min mening är rättsosäkert. Alla denna hets (vilken jag först blev uppmärksam på i och med incestpaniken på 1980-talet) om våldtäkter har fått mig att alltid utgå från att det rör sig om överdrifter eller lögner. Våldtäktsanklagelser har blivit ett vapen i Sverige.
Människor som känner sig kränkta, eller som har ångest över sin promiskuitet i berusat tillstånd förtjänar inte att tas på allvar, och jag kommer aldrig att göra det.
Som sagt, jag är inte bekant med alla de fall som du nämner. Jag har lyssnat på P3 dokumentär om södermannen, vilket var ett fall som primärt inträffade under 1970-talet. Varför väljer du medvetet ut dels gamla, dels spektakulära fall och ber mig att kommentera dem? Varför undviker du fall där målsägaren har flörtat med gärningsmannen och sedan somnat i hans säng? Varför undviker du fall där målägaren har ångrat sig i efterhand? Det är dessa fall som jag avser när jag talar om gråzoner, inte Anders Eklund och Breivik.
För att svara tydligt: Jag anser att kvinnor som klär sig utmanande, är flirtiga, har somnat i okända sängar, är berusade offentligt, eller har annat liknande beteende utsätter sig för risker (förutsatt att de inte vill ha sex då) som gör att de själva är delaktiga i händelseförlopp som leder fram till gärningar som (felaktigt enligt mig) klassas som våldtäkt eller annan form av sexualbrottslighet av människor som du, samt i många fall av rättsväsendet. Det är dags att brottet våldtäkt reserveras för de fall där målsägaren tydligt gör gällande att hon eller han inte vill ha sex. Ärligt talat, om någon idag misstänks, åtalas, eller blir lagförda för våldtäkt så går det inte att uttala sig om vad de har gjort. De kan i princip ha skrivit fel sak till någon över internet, eller totalt förstört dem med tillhyggen av olika slag. Vem vet, i och med ovan nämnda sekretess? Det finns inget annat brott där det finns sådan osäkerhet, vilket enligt min mening är rättsosäkert. Alla denna hets (vilken jag först blev uppmärksam på i och med incestpaniken på 1980-talet) om våldtäkter har fått mig att alltid utgå från att det rör sig om överdrifter eller lögner. Våldtäktsanklagelser har blivit ett vapen i Sverige.
Människor som känner sig kränkta, eller som har ångest över sin promiskuitet i berusat tillstånd förtjänar inte att tas på allvar, och jag kommer aldrig att göra det.
Ja! jag gav dig Engla som EXEMPEL efter ditt påstående att ALLA händelser är gråzoner....remember?
Sen vidare har jag gett dig flertalet andra fall...
Tycker du kanske inte att det är lite dags nu för dig att ge mig exempel på "alla" dessa fall där offer alltså enligt dig så ofta! är medskyldiga?
Sätt i gång!
Och för din information AE blev alltså dömd utöver mord för "grov våldtäkt mot barn" så ursäkta mig att jag faktiskt litar på att svensk domstol har lite underlag för den domen.
Annars kan vi ju diskutera Hans andra kända fall...Pernilla.
Vilka signaler tycker du hon sände ut? då hon gick på Falufestivalen med sin syster och gick hem ensam därifrån kl 2 på natten....gör det henne ansvarig för vad AE valde att utsätta henne för....otydliga "signaler" eller?
Och seriöst....att någon flörtar....är det tycker du en "signal" om att den vill bli våldtagen?
Är det vad du vill utsättas för då du flörtat i ditt liv?
Flörta kan man göra av kärvänlighet, bus, för att få lite spänning i livet och behöver inte betyda ens att man vill ha sex.
Vad som är "utmanande" klädsel kan variera enormt kulturellt och även individuellt och mellan genrationer...ska 20 åriga kvinnor tvingas anpassa sina liv och klädsel efter vad någon 90 åring från någon extrem patriarkal sekt anser i saken för att slippa "sända ut signaler"?
Och vilka sekter ska hon anpassa sig efter tycker du?
IS som kräver burka eller nån extremhöger som tycker att burka ger dem rätt att vådlta, för hey...är ju bara en "muslimhora".
Eller kan man kanske begära att de som bor i Sverige faktiskt FATTAR att bikini, speedos, korta kjolar, linne eller what ever vi nu pratar om av modernt mode faktiskt INTE är någon "signal" om att vederbörande som bär dem vill bli våldtagen?
Och verkligen? människor ska inte få lov bli berusade tillsammans med andra människor?
Och blir det detta så våldtäkter som begås mot dem inte våldtäkt?
Vad är de då en idiot till skithög gör med en medvetslös människa, tycker du?
Finns ett fall..tror det var från storbrittanien eller USA med en man som ägnade sig åt att hjälpa berusade unga killar hem, där han bjöd in sig själv, söp ner dem ännu mer samt drogade dem medvetslösa, samt utsatte dem för anala våldtäkter som han filmade.
Det är alltså enligt dina resonemang här INTE våldtäkt....utan typ ja vadå? sex?
Och den mannen ska inte hållas ansvarig för vad han gjort utan hans offer?
Och om detta hände din son på hans låt säga studentfest, vilket förmodligen skada din son för livet, så ska han alltså få höra av sin egen far att han fick skylla sig själv? Hans eget fel? Den som utsatte honom för detta är inte ansvarig , utan det är din son?
Seriöst du resonerar som en idiot.
edit:
googlade upp fallet
https://www.bbc.com/news/uk-50987823
Senast redigerad av Merapi 2022-02-06 kl. 23:32.
Senast redigerad av Merapi 2022-02-06 kl. 23:32.