2022-02-05, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Att flickor lägger ansvar på pojkarna som begått brott är logiskt.
Att pojkarna lägger ansvar för de brott pojkar begår mot flickor är ologiskt.

En liknelse:

Om en pojke visar "för mycket hud" och flickor därmed får för sig att bita snoppen av pojken. Vem är då ansvarig för brottet? Pojken som "visade för mycket hud" eller flickorna som bet av honom snoppen? Flickorna är givetvis ansvariga för brottet.

Detsamma gäller naturligtvis om flickor "visar för mycket hud" och pojkar därmed får för sig att våldta flickorna. Då är det givetvis pojkarna som är ansvariga för brottet.

Den som begår ett brott är ansvarig för brottet. Helt enkelt. Denna kan inte slingra sig genom att påstå "jamen han/hon visade så mycket hud" eller "jamen, han/hon skickade ju en nakenbild till mig". Nej, nej, nej. Den som våldtagit en flicka/pojke eller bitit snoppen av en pojke, är givetvis skyldig och ansvarig för brottet. Detta ansvar kan aldrig överföras till offret. Att visa för mycket hud eller skicka en nakenbild på sig själv (till någon som vill ha den) är inte olagligt.

Bita av snoppen? Ta inte i så du spricker.

Hade en kille lagt sig naken i sängen bredvid en tjej och hon började suga av honom så hade tjejer ej betraktat henne som kriminell.

Om en tjej hänger ut en kille som skickar sexbilder är hon en hjälte. Om en kille hänger ut en tjej som skickar sexbilder är han en skurk.
Citera
2022-02-05, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av palats
Bita av snoppen? Ta inte i så du spricker.

Hade en kille lagt sig naken i sängen bredvid en tjej och hon började suga av honom så hade tjejer ej betraktat henne som kriminell.

Om en tjej hänger ut en kille som skickar sexbilder är hon en hjälte. Om en kille hänger ut en tjej som skickar sexbilder är han en skurk.

Om en kille/man blir ofrivilligt avsugen, utan att ha gett sitt samtycke, så är detta idag ett brott.
Och de tjejer eller killar som gör detta hade alltså kunnat anmälas för brott.

Och att sända nakenbildet utan samtycke till detta (ex. s.k. dickpicks) är även det ett brott, tror det går under sexuellt ofredande typ.

Denna studie pratar om "nudes", dvs nakenbilder som människor skickar till varandra som en del i det sexuella spelet mellan 2 SAMTYCKANDE.
Citera
2022-02-05, 15:06
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Om en kille/man blir ofrivilligt avsugen, utan att ha gett sitt samtycke, så är detta idag ett brott.
Och de tjejer eller killar som gör detta hade alltså kunnat anmälas för brott.

Och att sända nakenbildet utan samtycke till detta (ex. s.k. dickpicks) är även det ett brott, tror det går under sexuellt ofredande typ.

Denna studie pratar om "nudes", dvs nakenbilder som människor skickar till varandra som en del i det sexuella spelet mellan 2 SAMTYCKANDE.
Om en kille som inte vill bli avsugen lägger sig i samma säng som en kvinna så får han skylla sig sig själv om han ändå blir det. Förvisso ett mindre troligt scenario än det omvända, men ändå.

Folk borde sluta upp med att bli så kränkta hela tiden. Om jag fick oönskade bilder skickade till mig så skulle jag först radera avsändarens nummer, sedan bilden. Orka vara en sittkissare som går till polisen och ojar sig.

Om man inte samtycker till att bilder (och annan information) sprids så skall man givetvis inte sprida dem själv. Detta gäller alla former av information och inte bara sexbilder.
Citera
2022-02-05, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Om en kille som inte vill bli avsugen lägger sig i samma säng som en kvinna så får han skylla sig sig själv om han ändå blir det. Förvisso ett mindre troligt scenario än det omvända, men ändå.

Folk borde sluta upp med att bli så kränkta hela tiden. Om jag fick oönskade bilder skickade till mig så skulle jag först radera avsändarens nummer, sedan bilden. Orka vara en sittkissare som går till polisen och ojar sig.

Om man inte samtycker till att bilder (och annan information) sprids så skall man givetvis inte sprida dem själv. Detta gäller alla former av information och inte bara sexbilder.

Nej, DU tycker det...men svensk lag och normalt förnuft tycker alltså inte det.

Och om du ständig får dickpics sända till dig?
Ska du då radera alla avsändare?

Hade "dickpics" ex. eller sexuellt ofredande generellt enkom varit undantagsfalll....så hade vi inte haft nått problem.
Men, nu är det ju inte det, utan något som specifikt unga kvinnor tvingas leva med ständigt och då dör det faktiskt ett problem, vad du nu än tycker.
Citera
2022-02-05, 15:28
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Nej, DU tycker det...men svensk lag och normalt förnuft tycker alltså inte det.

Och om du ständig får dickpics sända till dig?
Ska du då radera alla avsändare?

Hade "dickpics" ex. eller sexuellt ofredande generellt enkom varit undantagsfalll....så hade vi inte haft nått problem.
Men, nu är det ju inte det, utan något som specifikt unga kvinnor tvingas leva med ständigt och då dör det faktiskt ett problem, vad du nu än tycker.
Svensk lag och sunt förnuft är helt olika saker.

Sunt förnuft säger väl snarare att man inte skall skicka dickpics till folk, men samtidigt inte bli upprörd om man får dem. Om vi för ett ögonblick antar att du har rätt, det vill säga att avsändaren vill förnedra mottagaren, ja då lyckas ju avsändaren med sitt uppsåt om mottagaren blir upprörd. Den värsta reaktionen för avsändaren borde rimligtvis vara om mottagaren inte bryr sig. Om mottagaren får så många dickpics att det blir ett rent logistiskt problem att hantera dem så får han/hon väl blocka avsändaren eller byta nummer, samt fundera över vem han/hon ger sitt nummer till.

Jag tycker att det är ett betydligt större problem att människor blir så kränkta av diverse saker (inte bara sexuella ofredanden) än att de så kallade kränkningarna existerar. Med detta sagt så tycker jag även att avsändarna av dickpics borde ta sig en funderare över sitt beteende, av precis samma skäl som de flickor som tråden startade med.

Hela tråden svämmar över av efterblivna beteenden. När skall människor lära sig att det är de själva som har störst kontroll över sina liv?
Citera
2022-02-05, 15:36
Medlem
Citat:
Svensk lag och sunt förnuft är helt olika saker.

Sunt förnuft säger väl snarare att man inte skall skicka dickpics till folk, men samtidigt inte bli upprörd om man får dem. Om vi får ett ögonblick antar att du har rätt, det vill säga att avsändaren vill förnedra mottagaren, ja då lyckas ju avsändaren med sitt uppsåt om mottagaren blir upprörd. Den värsta reaktionen för avsändaren borde rimligtvis vara om mottagaren inte bryr sig. Om mottagaren får så många dickpics att det blir ett rent logistiskt problem att hantera dem så får han/hon väl blocka avsändaren eller byta nummer, samt fundera över vem han/hon ger sitt nummer till.

Jag tycker att det är ett betydligt större problem att människor blir så kränkta av diverse saker (inte bara sexuella ofredanden) än att de så kallade kränkningarna existerar. Med detta sagt så tycker jag även att avsändarna av dickpics borde ta sig en funderare över sitt beteende, av precis samma skäl som de flickor som tråden startade med.

Hela tråden svämmar över av efterblivna beteenden. När skall människor lära sig att det är de själva som har största kontroller över sina liv?

nej det är det oftast inte...då lagar ofta bygger på ett förnuft.

Människor är själva ansvariga för sina handlingar, och inte offren för handlingarna.
Om en kille alltså lägger sig bredvid en annan människa i en säng, av vilken anledning det nu finns för honom att göra detta...brist på sängplats, extrem trötthet eller bara för mysfaktorns skull.
Så ger detta inte den andre någon rätt att suga av honom mot hans vilja....

Svårt?
Inte alls. Detta greppar de allra flesta, utom då vissa.

Jag tycker det är fullständigt logiskt att människor ( som individer eller som grupper) protesterar om de upplever sig illa behandlade...Liksom verkligen inte något konstigt alls utan fullständigt naturligt beteende.

Kvinnor har länge blivit extremt dåligt behandlade, speciellt avseende sex och reproduktion.
och fortsätter att bli detta även i vårt samhälle i nutid av "vissa", oftast just den där gruppen som tycker att deras beteende är kvinnors fel och ansvar.

Kanske dags att dessa "vissa" tar tag i sig själva?

¨
Citera
2022-02-05, 16:01
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
nej det är det oftast inte...då lagar ofta bygger på ett förnuft.

Människor är själva ansvariga för sina handlingar, och inte offren för handlingarna.
Om en kille alltså lägger sig bredvid en annan människa i en säng, av vilken anledning det nu finns för honom att göra detta...brist på sängplats, extrem trötthet eller bara för mysfaktorns skull.
Så ger detta inte den andre någon rätt att suga av honom mot hans vilja....

Svårt?
Inte alls. Detta greppar de allra flesta, utom då vissa.

Jag tycker det är fullständigt logiskt att människor ( som individer eller som grupper) protesterar om de upplever sig illa behandlade...Liksom verkligen inte något konstigt alls utan fullständigt naturligt beteende.

Kvinnor har länge blivit extremt dåligt behandlade, speciellt avseende sex och reproduktion.
och fortsätter att bli detta även i vårt samhälle i nutid av "vissa", oftast just den där gruppen som tycker att deras beteende är kvinnors fel och ansvar.

Kanske dags att dessa "vissa" tar tag i sig själva?

¨
Du missförstår (medvetet?) vad jag menar. Jag har aldrig hävdat att någon har rätt att tvinga någon till sex, bara att varje människa har möjlighet att undvika situationer där de kan komma att tvingas eller på annat sätt utsättas. Om det nu är så viktigt att inte bli avsugen mot sin vilja, varför då lägga sig i samma säng som en kvinna som vill ha sex? Om det nu är så viktigt att bilder av en inte sprids, varför då skicka dem till någon överhuvudtaget?

Samma sak gäller kvinnor. Om en kvinna inte vill ha sex, varför då skicka ut signaler som indikerar att hon vill? Det säger ju sig självt att risken att hamna i obehagliga situationer minskar radikalt om man är tydlig med vad man vill. Du får tycka vad du vill, men en lättklädd kvinna som kanske till och med klänger eller lägger sig brevid en man skickar ut sexuella signaler. Jag förstår vad du menar med att man hela tiden skall vara uppmärksam och inte ta sig rättigheter, men jag tycker samtidigt att det är en närmast autistisk åsikt. Världen fungerar inte så, och detta är något som alla helt enkelt får leva med.

Jag tror att de flesta människor håller med mig här faktiskt. Trots allt så diskuterar vi ett (som jag uppfattar det) marginellt problem. Nu umgås jag (med undantag för min dotter) förvisso bara med medelålders kvinnor, men i min umgängeskrets så är det ingen som uppför sig som det beskrivs i den här tråden. Inte heller har min fru berättat om att hennes väninnor skulle däcka på soffor och blueballa män på löpande band.
Citera
2022-02-05, 16:38
Medlem
Citat:
Du missförstår (medvetet?) vad jag menar. Jag har aldrig hävdat att någon har rätt att tvinga någon till sex, bara att varje människa har möjlighet att undvika situationer där de kan komma att tvingas eller på annat sätt utsättas. Om det nu är så viktigt att inte bli avsugen mot sin vilja, varför då lägga sig i samma säng som en kvinna som vill ha sex? Om det nu är så viktigt att bilder av en inte sprids, varför då skicka dem till någon överhuvudtaget?

Samma sak gäller kvinnor. Om en kvinna inte vill ha sex, varför då skicka ut signaler som indikerar att hon vill? Det säger ju sig självt att risken att hamna i obehagliga situationer minskar radikalt om man är tydlig med vad man vill. Du får tycka vad du vill, men en lättklädd kvinna som kanske till och med klänger eller lägger sig brevid en man skickar ut sexuella signaler. Jag förstår vad du menar med att man hela tiden skall vara uppmärksam och inte ta sig rättigheter, men jag tycker samtidigt att det är en närmast autistisk åsikt. Världen fungerar inte så, och detta är något som alla helt enkelt får leva med.

Jag tror att de flesta människor håller med mig här faktiskt. Trots allt så diskuterar vi ett (som jag uppfattar det) marginellt problem. Nu umgås jag (med undantag för min dotter) förvisso bara med medelålders kvinnor, men i min umgängeskrets så är det ingen som uppför sig som det beskrivs i den här tråden. Inte heller har min fru berättat om att hennes väninnor skulle däcka på soffor och blueballa män på löpande band.

Jag missförstår dig inte alls, du har suttit här nu i x antal inlägg och tyckt att tjejer får "skylla sig själva" för vad andra väljer att utsätta dem för.

Flickor, tjejer, kvinnor KAN INTE undvika alla tillfällen, situationer, platser där alltså "vissa" väljer att utsätta dem för skit.

Det är en fysikalisk omöjlighet, allright?

Alltså precis på samma sätt som att det är lika svårt för pojkar, killar, män att undvika alla situationer, platser etc...där "vissa" väljer att utsätta dem för skit.

Hur fan ska killen i exemplet veta om tjejen i sängen är intresserad i sex med just honom?
samt dessutom är en sån pantad idiot att hon tycker att hon ska ha nån rätt till andras underliv bara för att de råkar lägga sig i horisontellt läge bredvid dem?

Killar har rätt att leva så tryggt som det bara går att göra möjligt, och därför så ålägger man människorna runt honom ett jävla EGENANSVAR för sitt beteende.
Man lägger alltså inte andras val av beteende som HANS ansvar.

Och , berätta....vilken "signal" sänder en tjej tycker du som i förtroende ger dig en nakenbild, för att du frågade henne, och hon är intresserad av just DIG och ingen annan och vill visa detta för dig.....att du ska förråda hennes förtroende och sända det till hela skolan i alt och mening att skada henne?

Berätta.

Sen berätta även...hur fan kvinnor ska veta exakt vilka "signaler" som gäller som "sexuella invitationer" för 100% av alla manliga individer i världen.

Är det att visa fotanklarna, håret, gå på ett speciellt vis, vara nyduschad, ha utslaget hår, bära smink,
slicka sig om munnen, inte bära BH, gå i en park, gå på fest, ha kjol, skratta högt eller bara att du existerar....och äger en fitta?

För vet du, enligt min ringa erfarenhet så spelar det vad jag gjort och gör som kvinna ingen roll alls för vad "vissa" väljer att bete sig. jag har blivit illa behandlad oavsett vad.

Så hey....alla kvinnor kanske bara ska ta livet av sig i din värld....om de vill undvika alla dessa "vissa" som du nu så ihärdig tycker ska slippa bära ansvar för sina egna handlingar via att ansvaret istället ska läggas på andra?
Citera
2022-02-05, 18:27
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Jag missförstår dig inte alls, du har suttit här nu i x antal inlägg och tyckt att tjejer får "skylla sig själva" för vad andra väljer att utsätta dem för.

Flickor, tjejer, kvinnor KAN INTE undvika alla tillfällen, situationer, platser där alltså "vissa" väljer att utsätta dem för skit.

Det är en fysikalisk omöjlighet, allright?

Alltså precis på samma sätt som att det är lika svårt för pojkar, killar, män att undvika alla situationer, platser etc...där "vissa" väljer att utsätta dem för skit.
Jag håller med dig om att det är omöjligt för alla att inte råka ut för saker, det är därför som jag hela tiden har skrivit om risk. Du uppvisar återigen ett närmast autistiskt tänkande om du tror att det är möjligt med en värld där ingen råkar ut för något. Dessa nollvisioner (oavsett om det gäller trafiken, narkotika, sexbrott, m.m.) är alltid lika skrattretande. Det åligger var och en att besluta om vikla risker som man är villig att utsätta sig för.
Citat:
Hur fan ska killen i exemplet veta om tjejen i sängen är intresserad i sex med just honom?
samt dessutom är en sån pantad idiot att hon tycker att hon ska ha nån rätt till andras underliv bara för att de råkar lägga sig i horisontellt läge bredvid dem?

Killar har rätt att leva så tryggt som det bara går att göra möjligt, och därför så ålägger man människorna runt honom ett jävla EGENANSVAR för sitt beteende.
Man lägger alltså inte andras val av beteende som HANS ansvar.
Det kan han inte veta, och därför så bör han inte dela säng med henne om han till varje pris vill undvika diverse närmanden.
Citat:
Och , berätta....vilken "signal" sänder en tjej tycker du som i förtroende ger dig en nakenbild, för att du frågade henne, och hon är intresserad av just DIG och ingen annan och vill visa detta för dig.....att du ska förråda hennes förtroende och sända det till hela skolan i alt och mening att skada henne?

Berätta.
Man bör inte förråda någon, men det är inte poängen. Poängen är att hon inte kan veta det, och att hon har den yttersta kontrollen över om så sker eller inte fram till det ögonblick hon skickar bilden.
Citat:
Sen berätta även...hur fan kvinnor ska veta exakt vilka "signaler" som gäller som "sexuella invitationer" för 100% av alla manliga individer i världen.

Är det att visa fotanklarna, håret, gå på ett speciellt vis, vara nyduschad, ha utslaget hår, bära smink,
slicka sig om munnen, inte bära BH, gå i en park, gå på fest, ha kjol, skratta högt eller bara att du existerar....och äger en fitta?

För vet du, enligt min ringa erfarenhet så spelar det vad jag gjort och gör som kvinna ingen roll alls för vad "vissa" väljer att bete sig. jag har blivit illa behandlad oavsett vad.
Vad som utgör sexuella signaler är givetvis omöjligt att svara på utan att ha en helhetsbild, men detta skall jag inte behöva förklara. Jag kan bara säga att det är ganska känt vad som i allmänhet utgör sexuellt laddade signaler, vilket otaliga böcker, filmer, tidningar, noveller, porrfilmer, tv-program, m.m. skildrar tydligt.

Ta inte detta som ett personangrepp nu, men om du blir utsatt för oönskade sexuella närmanden oavsett vad så kanske du skall fundera över vilka signaler du själv sänder ut. Jag har hela tiden haft känslan av att du driver med mig, men jag kanske har haft fel. Hur som helst, om du gång på gång hamnar i obehagliga situationer så kanske du till exempel skall överväga att byta umgänge och sluta klä dig som du vill.
Citat:
Så hey....alla kvinnor kanske bara ska ta livet av sig i din värld....om de vill undvika alla dessa "vissa" som du nu så ihärdig tycker ska slippa bära ansvar för sina egna handlingar via att ansvaret istället ska läggas på andra?
Att kvinnor skulle begå kollektivt självmord är bara ett psykopatiskt tänkande som du använder för att försöka få oförtjänta sympatier från min sida.

Jag tycker att alla människor skall ansvara för sina egna handlingar, vilket har varit min tes hela tiden. Kvinnor är inga efterblivna våp som inte klarar av att ta ansvar för sina egna liv, något som jag dagligen ser exempel på bland kvinnorna i min bekantskapskrets. Jag går så långt som att hävda att det är du som är misogyn, inte jag.
Senast redigerad av Gynekologstol 2022-02-05 kl. 18:41.
Citera
2022-02-05, 19:42
Medlem
Citat:
Jag håller med dig om att det är omöjligt för alla att inte råka ut för saker, det är därför som jag hela tiden har skrivit om risk. Du uppvisar återigen ett närmast autistiskt tänkande om du tror att det är möjligt med en värld där ingen råkar ut för något. Dessa nollvisioner (oavsett om det gäller trafiken, narkotika, sexbrott, m.m.) är alltid lika skrattretande. Det åligger var och en att besluta om vikla risker som man är villig att utsätta sig för.Det kan han inte veta, och därför så bör han inte dela säng med henne om han till varje pris vill undvika diverse närmanden.
Man bör inte förråda någon, men det är inte poängen. Poängen är att hon inte kan veta det, och att hon har den yttersta kontrollen över om så sker eller inte fram till det ögonblick hon skickar bilden.
Vad som utgör sexuella signaler är givetvis omöjligt att svara på utan att ha en helhetsbild, men detta skall jag inte behöva förklara. Jag kan bara säga att det är ganska känt vad som i allmänhet utgör sexuellt laddade signaler, vilket otaliga böcker, filmer, tidningar, noveller, porrfilmer, tv-program, m.m. skildrar tydligt.

Ta inte detta som ett personangrepp nu, men om du blir utsatt för oönskade sexuella närmanden oavsett vad så kanske du skall fundera över vilka signaler du själv sänder ut. Jag har hela tiden haft känslan av att du driver med mig, men jag kanske har haft fel. Hur som helst, om du gång på gång hamnar i obehagliga situationer så kanske du till exempel skall överväga att byta umgänge och sluta klä dig som du vill.
Att kvinnor skulle begå kollektivt självmord är bara ett psykopatiskt tänkande som du använder för att försöka få oförtjänta sympatier från min sida.

Jag tycker att alla människor skall ansvara för sina egna handlingar, vilket har varit min tes hela tiden. Kvinnor är inga efterblivna våp som inte klarar av att ta ansvar för sina egna liv, något som jag dagligen ser exempel på bland kvinnorna i min bekantskapskrets. Jag går så långt som att hävda att det är du som är misogyn, inte jag.

Den autistiska oförmågan att debattera sitter helt hos dig.
INGEN har pratat om något riskfritt samhälle.
Utan det som tråden och jag försöker diskutera är vem som ska BÄRA ANSVARET för att ex. ett brott begås.
VEM ska samhällets institutioners lagar och medborgares moral rikta sin kritik mot?

Du hävdar offret, ( när det handlar om sexbrott) jag hävdar den som faktiskt begår brottet/ felet.

Det åligger var och en att
1. Inte skada andra.
2. Att lägga ansvar för felbeteenden på rätt person/-er och sluta skuldbelägga offer.

Det åligger INTE kvinnor att se till att män inte beter sig som idioter.

Poängen är att man inte ska förråda andra ( om där inte finns goda skäl för det, och det gör det alltså INTE bara för att någon äger en fitta mellan benen)
Alltså bör man sluta anklaga tjejer för att de deltar i vad som idag verkar vara det normala första sexuella "spelet" mellan ungdomar, utan istället anklag de som sitter och medvetet vidaresänder bilder i akt och mening att skada andra.

Obegripligt att du fan inte fattat detta.

Ok, tittar jag tillbaka på några gånger jag blivit utsatt så ska jag alltså:

1. Undvika resa utomlands.
2. Undvika stå på en busshållplats och vänta på en buss efter kl 22. ( i Sverige) iförd dunjacka, mössa och halsduk.
3. Undvika att åka buss överhuvudtaget i vissa länder. ( även inkl. Sverige)
4. Undvika att promenera läng en gata i en av Sveriges större städer införd jeans och kavaj...
5. Undvika att svara på tilltal på div krogar.

sååå...jag kanske borde gå näck? med tanke på att jeans, kavaj, dunjacka etc verkar vara "trggers" för vissa.

Du har sällsynt dålig inblick i hur sexuella ofredanden faktiskt ser ut...hur skulle det vara om du tog till dig lite av alla de berättelser som finns serverat för just sånna som dig på #Metoo ex.

Du kan ju berätta för alla de kvinnorna att DE gjorde fel, men absolut inte den man som utsatte dem.
Citera
2022-02-06, 06:43
Medlem
gorillaglues avatar
Ser i tråden att det hänvisas till vad som hänt i andra länder än sverige. Om man tror det hjälper att beskylla män i sverige for vad som händer i andra delar av världen så är man fel ute. Om man tror det blir bättre i sverige av att man importerar och gullar med de som defacto beskyller kvinnorna och ger dem skulden så är man helt fel på den. Att svenska kvinnor beskyller svenska män är inte särskilt intelligent. Kollar man historiskt så kan man själv se när detta problem började ses i svenskt rättsväsen. Detta är ett importerat problem.
Citera
2022-02-06, 07:04
Medlem
Vem fan blir kåt på någon i dunjackor. Det är inte den stilen de importerade hänvisar till när de hävdar att Svenskor klär sig som horor.

Metoo består av 99% rena lögner.

Här kommer annan intressant fakta: det var blott 194 våldtäktsdömda förra året i Sverige. Varav det garanterat finns oskyldigt dömda. Så ingen biggie precis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in