2022-02-06, 14:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Varför har man feber då om det inte är för att man är sjuk?
Det är som sagt en immunologisk respons som syftar till att motverka sjukdom. Skillnaden är att du antar att du är sjuk för att du har feber, vilket blir extra konstigt dagen då du får feber av att du tar en drog eller dylikt.

Citat:
Jag tycker visst man kan säga att man blir sjuk av vaccinet om man får symptom som feber etc.

Men det är inte så. Du tror att feber är en sjukdom men det är ett en immunologisk respons som vanligtvis brukar indikera sjukdom. Korrelation är inte kausalitet.

Citat:
Om det inte är att vara sjuk då undrar jag alltså hur du personligen väljer att definiera begreppet sjuk.

Jag är definitivt inte sjuk om jag känner mig lite febrig efter att tagit en drog eller medicin som har den bieffekten nej.

Citat:
Det var du som tog upp allergi som exempel på sjuk reaktion på vaccinet, så varför får inte jag påpeka att allergi är immunologisk?

Det är äpplen och päron. Du tror att folk som känner sig febrila av vaccinet är allergiska mot vaccinet vilket inte är fallet. De som är allergiska mot vaccinet är en väldigt liten minoritet och de vet redan om det och kan inte få vaccinet p.g.a att de är allergiska. Men eftersom det är såpass få individer kan vi skippa dem i sammanhanget eftersom mer än 99% av de personer du talar om här inte är i den kategorin.
Citera
2022-02-06, 14:20
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Omicron har bara varit känd i 10-11 veckor så det är nog för tidigt att avgöra hur länge immuniteten varar.
Jag vet men det borde forskas på hur stabil immuniteten är. Sedan är det ju så att vissa får ingen immunitet, en del svag, en del måttlig och en del stark.
Detta är påtagligt viktigt eftersom vi kan riskera att få fart på skiten igen.

Min förhoppning är att immuniteten blir tillräckligt stark så vi enbart får vissa mindre utbrott.
Är nog få som vill ha nedstängningar och restriktioner igen.
Förhoppningsvis enbart som årliga influensan som vi vaccinerar vissa emot.
Citera
2022-02-06, 15:06
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är som sagt en immunologisk respons som syftar till att motverka sjukdom. Skillnaden är att du antar att du är sjuk för att du har feber, vilket blir extra konstigt dagen då du får feber av att du tar en drog eller dylikt.
Jag kan hålla med om att höjd kroppstemperatur efter bastu eller motion inte är feber, men som immunologisk reaktion tycker jag det kan betraktas som att man blir sjuk av vaccinet. Kroppen ägnar sig ju faktiskt åt att bekämpa en främmande substans, ett gift. Droger pysslar jag inte med, men antar att de finns som höjer ämnesomsättningen och därför kan leda till höjd kroppstemperatur. Om drogen betraktas som ett gift så varför inte se reaktionen på drogen som sjukdomssymptom. Det är definitivt något folk kan behöva sjukhusvård för. Något som stör homeostasen.

Citat:
Men det är inte så. Du tror att feber är en sjukdom men det är ett en immunologisk respons som vanligtvis brukar indikera sjukdom. Korrelation är inte kausalitet.
Fortfarande ingen definition på sjukdom. Och nog sjutton är det väl vaccinet som orsakar feber etc. Så nog handlar det om kausalitet.
Citat:
Jag är definitivt inte sjuk om jag känner mig lite febrig efter att tagit en drog eller medicin som har den bieffekten nej.
Fortfarande ingen definition. Ett exempel är ingen definition. Ett motexempel är ingen definition.
Citat:
Det är äpplen och päron. Du tror att folk som känner sig febrila av vaccinet är allergiska mot vaccinet vilket inte är fallet. De som är allergiska mot vaccinet är en väldigt liten minoritet och de vet redan om det och kan inte få vaccinet p.g.a att de är allergiska. Men eftersom det är såpass få individer kan vi skippa dem i sammanhanget eftersom mer än 99% av de personer du talar om här inte är i den kategorin.
Nej folk vet inte att de kommer få en anafylaktisk chock av vaccinet innan de tar det, för då skulle ingen ha fått en anafylaktisk chock av vaccinet. Allvarliga vaccinbiverkningar är inget man ska ignorera. De är lika vanliga som att hamna på IVA för covid, så du tycker följaktligen att de som hamnat på IVA för covid kan vi ignorera eftersom de utgör mindre än en procent, ja faktiskt mindre än en promille av befolkningen. Färre än tiotusen av tio miljoner. Är det försumbart tycker du? Så bra då!

Allt handlar tydligen bara om att glorifiera vaccinet och förneka att folk blir sjuka av det. Många blir sjukare av vaccinet än vad somliga blir av viruset.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-02-06 kl. 15:09.
Citera
2022-02-06, 15:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ja exakt och jag vill ha den kvar för att 1: den gör ingen skada och har i praktiken bara varit en form av reservkraft att ta till och 2: den kan hastigt behövas igen.
Okej, då missförstod jag när du skrev
"Skillnaden är inte så stor i praktiken eftersom Sverige efter FOHMS inrådan aldrig betraktat SARS COV-2 som ett samhällsfarligt virus."
Jag tycker inte man ska ha lagar och regler som i onödan inskränker den personliga integriteten på det vis som faktiskt klassning som samhällsfarlig och allmänfarlig sjukdom ger möjlighet till.

Nu är ju inte jag särskilt rädd för att detta ska missbrukas, den rädslan får andra ha, så egentligen har det i praktiken ingen betydelse som jag ser det, men jag tror även att klassningen påverkar annat på ett kanske oväntat vis.

Utan att gå in på vad som påverkas så tycker jag det är bättre att ta bort corona/covid från listan över samhällsfarliga och allmänfarliga sjukdomar och hellre återinföra klassningen vid behov.
Citera
2022-02-06, 16:33
Medlem
Citat:
Jag kan hålla med om att höjd kroppstemperatur efter bastu eller motion inte är feber, men som immunologisk reaktion tycker jag det kan betraktas som att man blir sjuk av vaccinet. Kroppen ägnar sig ju faktiskt åt att bekämpa en främmande substans, ett gift. Droger pysslar jag inte med, men antar att de finns som höjer ämnesomsättningen och därför kan leda till höjd kroppstemperatur. Om drogen betraktas som ett gift så varför inte se reaktionen på drogen som sjukdomssymptom. Det är definitivt något folk kan behöva sjukhusvård för. Något som stör homeostasen.

Fortfarande ingen definition på sjukdom. Och nog sjutton är det väl vaccinet som orsakar feber etc. Så nog handlar det om kausalitet.

Fortfarande ingen definition. Ett exempel är ingen definition. Ett motexempel är ingen definition.

Nej folk vet inte att de kommer få en anafylaktisk chock av vaccinet innan de tar det, för då skulle ingen ha fått en anafylaktisk chock av vaccinet. Allvarliga vaccinbiverkningar är inget man ska ignorera. De är lika vanliga som att hamna på IVA för covid, så du tycker följaktligen att de som hamnat på IVA för covid kan vi ignorera eftersom de utgör mindre än en procent, ja faktiskt mindre än en promille av befolkningen. Färre än tiotusen av tio miljoner. Är det försumbart tycker du? Så bra då!

Allt handlar tydligen bara om att glorifiera vaccinet och förneka att folk blir sjuka av det. Många blir sjukare av vaccinet än vad somliga blir av viruset.

Listigt sätt att uttrycka sig.

Så du menar att, bara för att det finns en liten del (somliga) som knappt märkt av infektionen, så skall man undvika att administrera vaccinet? För det finns ju ett antal människor som fått feber av injektionen och de har alltså blivit ”sjukare” än någon som varit asymptomatsikt infekterad..

Då tycker jag att vi måste behandla alla sjukdomar och tillstånd på detta vis.
Det finns garanterat människor som får mässling, påssjuka, malaria, polio osv osv utan att få några symtom. Vi måste därför omedelbart avbryta vaccinationerna mot detta. Det är nämligen ett antal procent som blir lite hängiga av sprutan. Dessa blir alltså sjukare av sprutan än somliga blir av sjukdomen..
Citera
2022-02-06, 16:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Det följer inte att vaccinet skulle vara en sjukdom.

Citat:

Det behövs ingen definition, det är bara att sluta använda ordet feber som synonym med sjukdom.

Citat:
Nej folk vet inte att de kommer få en anafylaktisk chock av vaccinet innan de tar det, för då skulle ingen ha fått en anafylaktisk chock av vaccinet.

Du menar att det finns personer som aldrig tagit något vaccin öht innan de tog covidvaccinet? Eller menar du att det bara var covidvaccinet som de var allergiska mot?
Citera
2022-02-06, 18:24
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:

Alltså jag har fattat att du är skitskraj för det här vaccinet, och då är det liksom ingen idé att försöka övertala. Men det här "många blir sjukare av vaccinet än vad somliga blir av viruset" är så jäkla knasigt. Det är alltså väldigt, väldigt ovanligt att man blir sjuk av vaccinet. Däremot finns det fler risker med covid än att man hamnar på IVA och/eller dör. Ska inte dra det här med långtidscovid och postcovid igen, eller risken för kraschad vård, för nån som är så rädd som du är måste nog få behålla sin panik. Hoppas du bäddar in dig i massa mjuka filtar och tänker på hur klok, frisk och ansvarig du är till skillnad från oss andra som tagit vaccinet.
Citera
2022-02-06, 19:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det behövs ingen definition, det är bara att sluta använda ordet feber som synonym med sjukdom.
Bullshit
sjuk sjukt sjuka
adjektiv

1 som inte har god hälsa psykiskt el. fysiskt, till*fälligt el. lång*varigt
Visst sjutton blir många sjuka av vaccinet. Deras hälsotillstånd påverkas negativt, tillfälligt eller långvarigt.

Ofta vet man inte exakt varför man har t ex feber, så det verkar lite idiotiskt säga att man är sjuk bara om man säkert kan bevisa att orsaken är en av de du personligen godkänner.

Citat:
Du menar att det finns personer som aldrig tagit något vaccin öht innan de tog covidvaccinet? Eller menar du att det bara var covidvaccinet som de var allergiska mot?
De finns som fått anafylaktisk chock av vaccinet och avråtts från fler doser, men inte kunde de förutsäga hur de skulle reagera på första dosen. Naturligtvis kan reaktionen vara olika på olika injektioner, och nån gång ska ju vara den första. Hur förklarar du själv att folk faktiskt fått anafylaktisk reaktion av covidvaccin?
Senast redigerad av outoftheblue 2022-02-06 kl. 19:57.
Citera
2022-02-06, 20:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Alltså jag har fattat att du är skitskraj för det här vaccinet, och då är det liksom ingen idé att försöka övertala. Men det här "många blir sjukare av vaccinet än vad somliga blir av viruset" är så jäkla knasigt. Det är alltså väldigt, väldigt ovanligt att man blir sjuk av vaccinet. Däremot finns det fler risker med covid än att man hamnar på IVA och/eller dör. Ska inte dra det här med långtidscovid och postcovid igen, eller risken för kraschad vård, för nån som är så rädd som du är måste nog få behålla sin panik. Hoppas du bäddar in dig i massa mjuka filtar och tänker på hur klok, frisk och ansvarig du är till skillnad från oss andra som tagit vaccinet.
Många blir jättedåliga av vaccinet och diskussionen handlar om det får beskrivas som om de blir sjuka av vaccinet eller ej. Vissa vaccinfrälsta vägrar nämligen erkänna att vaccinet gör folk sjuka. Folk kan få feber, ont, bli utslagna, sängliggande och sjukskrivna, men enligt vissa vaccintroende får det absolut inte heta att de är sjuka av vaccinet, hur uppenbart jättesjuka de än är.

Det blir särskilt slående när man tänker på att ca 1/3 av de som smittas av viruset är helt asymptomatiska. De är inte sjuka alls, men de ska kallas sjuka, samtidigt som folk som blir jättesjuka av vaccinet inte får kallas sjuka. Hur går det ihop? Är man sjuk så är man.

Fler har fått allvarliga covidvaccinbiverkningar än vad som intensivvårdats för covid. Är inte det ganska enormt?
Senast redigerad av outoftheblue 2022-02-06 kl. 20:08.
Citera
2022-02-06, 20:07
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Tack för länken till videon, jag hade missat den!

Skillnaden mellan viruset och vaccinet är att viruset reproducerar hela virus med spikprotein på ytan medans vaccinet producerar spikproteiner liknade de som finns på ytan av viruset. Dessa fria spikproteiner (som inte är fast på ytan av ett virus) kan fastna och blockera viktiga cellfunktioner. P53 nämns, en viktig markör i kroppens försvar mot cancer.

Sitter spike-proteinerna hårdare fast på virus än på cellerna? Är spike-proteinerna mindre skadliga när dom sitter på virus?

Det som jag retar mig på, är inte vaccinmotståndarnas misstänksamhet mot vaccinerina. Det jag har retat mig på, är den chockerande frånvaron av misstänksamhet mot viruset.

Jag kan förstå misstänksamheten mot vaccinerna. Men jag kan inte förstå många vaccinmotståndares iver att förklara viruset som ofarligt.
Citera
2022-02-06, 20:10
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Sitter spike-proteinerna hårdare fast på virus än på cellerna? Är spike-proteinerna mindre skadliga när dom sitter på virus?

Det som jag retar mig på, är inte vaccinmotståndarnas misstänksamhet mot vaccinerina. Det jag har retat mig på, är den chockerande frånvaron av misstänksamhet mot viruset.

Jag kan förstå misstänksamheten mot vaccinerna. Men jag kan inte förstå många vaccinmotståndares iver att förklara viruset som ofarligt.
Det går inte jämföra. Ingen sprutar in virus i kroppen 3 ggr.
Citera
2022-02-06, 20:28
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
En avsevärd skillnad mellan viruset och vaccinet är att vaccinet sprutas in i kroppen medan viruset hamnar på slemhinnan, dvs en yta. Vill du hellre ha ett gift på ytan eller insprutat i kroppen?

Jag valde giftet i spruta. Jag vill ha ett gift som är tillräckligt giftigt för att provocera immunförsvaret, men jag vill inte ha ett gift som kan föröka sig okontrollerat i kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in