Citat:
Ursprungligen postat av
korrektamund0
Du får väl läsa igen. Låt mig peka med hela handen:
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2203965
Detta skall se i relation till vad antivaxxar-patrasket hävdade (ljög ihop utan att veta vad han talar om):
Ett par ordentliga lögner, således. Naturlig immunitet är alltså inte alls bättre oavsett när man smittats.
Antivaxxar-patrask, ständigt detta antivaxxar-patrask...
Hej fröken sprutluder. Portugal har 98% vaccinationsgrad, där studien jag länkade är utförd. Det går inte att jämföra med ovaccinerade då. Men vi vet ju att vaccinen har 0 effektivitet mot Omicron väldigt snart efter senaste vaccination. Resultatet, fröken sprutluder, är alltså vad för skydd naturlig immunitet ger, inget annat. Stora studier har visat 0 effektivitet av vaccin hos de som haft infektion. Du har sett dessa.
Det står ju där att vaccinets effekt mot infektion var i princip obefintlig.
Citat:
The effectiveness of vaccination with two doses of BNT162b2 and no previous infection was negligible
Då är det naturlig immunitet som står för skyddet. 1+0=1, men du försöket få det till 2.
När det står 55% så gäller det bara några veckor, eller hur? Och då får man räkna bort en vecka eftersom man är extra känslig precis efter vaccinering. Efter 3 månader så är vaccinskyddet på 0 igen, men naturlig immunitet håller i åratal.
Här säger man 87% mot allvarlig sjukdom med bara naturlig immunitet. Det är ju bra mycket bättre än de 70% som ditt citat visar.
Citat:
The effectiveness with respect to severe, critical, or fatal Covid-19 was estimated to be 69.4% (95% CI, −143.6 to 96.2) against the alpha variant, 88.0% (95% CI, 50.7 to 97.1) against the beta variant, 100% (95% CI, 43.3 to 100) against the delta variant, and 87.8% (95% CI, 47.5 to 97.1) against the omicron variant.
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmc2200133
Förresten, fröken sprutluder, jag tog TBE-vaccin i somras, så antivaxxer är jag inte. Jag är bara anti dåliga vaccin, och att vaccinera människor som inte behöver vaccin. Covidvaxxen är de sämsta vi har och över 90% av befolkningen behöver dem inte.