2022-09-03, 07:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Haha, jag hade fel, polletten hade inte trillat ner för dig din stackare. Som sagt, hur gärna du än vill så är det inte skollovet i juni som göra att spridningen av nästäppeviruset kraftigt börjar sjunka några månader tidigare typ i mars/april. Kan du få in det i din ärthjärna?

Du tillskriver mig åsikter jag aldrig uttryckt, så även om min hjärna bara skulle ha en ärtas storlek tycks din hjärna bara vara en bråkdel så stor som en ärta. Jag har hävdat att den låga smittspridningen under sommaren beror på skollovet. Något du förnekat, då partiell flockimmunitet uppnåtts under senvåren och som "stöd" har du pekat på den partiella flockimmunitet som uppnåtts på vårkanten, efter en massiv smittspridning under senhöst och vinter. (Vem minns inte de stängda universiteten, samt hemundervisningen på högstadiet i december år 2020, som ett försök att minska den massiva smittspridningen som då rådde)? Du är rätt ensam i din tro/övertygelse rörande att smittan inte sprids i skolorna. Även "Flockhälsomyndigheten" övergav ju den teorin officiellt redan i slutet av år 2020...
Citera
2022-09-03, 11:55
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibraryCop
Minst lika bra alltså. Inte bättre. Om man tittar på en hel befolkning. Infektion utan vaccinering, alternativt infektion plus vaccinering = lika bra. Säger inte det dig något om hur bra (eller dålig) vaccineringen är? Var det inte precis detta som MachDiamonds påpekade med sitt inlägg angående naturlig immunitet?

Nej, nu har till slut även jag tappat mina illusioner om dig korrektamund0. Jag trodde länge att du var en missförstådd, möjligen något autistisk och ordmärkande, men ändå påläst och ärlig, person.

Nu inser jag att du är betald av läkemedelsindustrin (det är ju därifrån du får din lön) och att din aktivitet här på forumet enbart går ut på att försvara din industri med dess läkemedel och vaccin. Ditt beteende här på forumet är inte normalt vilket gör att man undrar vilka drivkrafter du har. Jag tror att även jag börjar förstå nu.
Du får väl läsa igen. Låt mig peka med hela handen:

Citat:
Effects of Previous Infection and Vaccination on Symptomatic Omicron Infections
RESULTS
The effectiveness of previous infection alone against symptomatic BA.2 infection was 46.1% (95% confidence interval [CI], 39.5 to 51.9). The effectiveness of vaccination with two doses of BNT162b2 and no previous infection was negligible (−1.1%; 95% CI, −7.1 to 4.6), but nearly all persons had received their second dose more than 6 months earlier. The effectiveness of three doses of BNT162b2 and no previous infection was 52.2% (95% CI, 48.1 to 55.9). The effectiveness of previous infection and two doses of BNT162b2 was 55.1% (95% CI, 50.9 to 58.9), and the effectiveness of previous infection and three doses of BNT162b2 was 77.3% (95% CI, 72.4 to 81.4). Previous infection alone, BNT162b2 vaccination alone, and hybrid immunity all showed strong effectiveness (>70%) against severe, critical, or fatal Covid-19 due to BA.2 infection. Similar results were observed in analyses of effectiveness against BA.1 infection and of vaccination with mRNA-1273.
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2203965

Detta skall se i relation till vad antivaxxar-patrasket hävdade (ljög ihop utan att veta vad han talar om):

Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Naturlig immunitet är avgörande för att hindra smittspridning. Det gäller denna pandemi likt alla tidigare. Portugal har vaccinerat hela sin befolkning så det finns ingen jämförelse med ovaccinerade. Men naturlig immunitet ger enormt mycket bättre skydd än vaccinen oavsett när man smittats och med vilken variant. Bäst immunitet mot BA.5 ger dock BA.1 och BA.2. Från tidigare vet vi att ”hybridimmunitet” är fake, det finns ingen statistisk skillnad för att ta vaccin när man haft covid, enligt stora studier.

Det bör vara kapselproteiner som är nyckeln till det bättre skyddet, de muterar inte alls i samma grad, eller alls. Vaccintekniken med spikprotein är ett totalt misslyckande, det vet vi ju nu. Märkligt att ingen satsat på andra proteiner i vaccinen, nästan som att man vill att folk ska behöva nya sprutor hela tiden. Det är ju så läkemedelsbolag brukar göra, skapa prenumeranter.

Man undrar ju om inte pandemin hade tagit slut snabbare utan vaccin. Något fler döda per tidsenhet men kortare pandemi. Till och med Wuhan varianten gav över 50% skydd mot BA.5 och vi vet att vaccinen ger i princip 0 skydd efter bara några månader. Vi får hoppas vaccinen inte jagar fram en ny variant och att nya vaccinen sänker total dödlighet vilket de inte gjort innan. Men antalet sprutluder har väl minskat, många verkar inte vara lika villiga att bli nedsprutade ännu en gång.

Risk of BA.5 infection in individuals exposed to prior SARS-CoV-2 variants

The protection effectiveness, related to the uninfected group, for a first infection with Wuhan-Hu-1 was 52.9% (95% CI, 51.9 – 53.9%), for Alpha 54.9% (51.2 – 58.3%), for Delta 62.3% (61.4 – 63.3%), and for BA.1/BA.2 80.0% (79.7 – 80.2%).

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2022.07.27.22277602v1

Ett par ordentliga lögner, således. Naturlig immunitet är alltså inte alls bättre oavsett när man smittats.

Antivaxxar-patrask, ständigt detta antivaxxar-patrask...
Citera
2022-09-03, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du tillskriver mig åsikter jag aldrig uttryckt, så även om min hjärna bara skulle ha en ärtas storlek tycks din hjärna bara vara en bråkdel så stor som en ärta. Jag har hävdat att den låga smittspridningen under sommaren beror på skollovet. Något du förnekat, då partiell flockimmunitet uppnåtts under senvåren och som "stöd" har du pekat på den partiella flockimmunitet som uppnåtts på vårkanten, efter en massiv smittspridning under senhöst och vinter. (Vem minns inte de stängda universiteten, samt hemundervisningen på högstadiet i december år 2020, som ett försök att minska den massiva smittspridningen som då rådde)? Du är rätt ensam i din tro/övertygelse rörande att smittan inte sprids i skolorna. Även "Flockhälsomyndigheten" övergav ju den teorin officiellt redan i slutet av år 2020...
Jo ditt mongo, du brukar yra om att skolstänging/skolavslutningen i juni är orsaken till det kraftiga nedgång av omikronsnuvan som årligen brukar börja i mars/april. Är du inte bara hjärndöd och skelögd utan även dement?
Senast redigerad av jerka11 2022-09-03 kl. 13:26.
Citera
2022-09-03, 14:52
Medlem
Nu får Biden inte en nya booster efter att ha haft coviden, och tydligen fungerar naturlig immunitet i USA helt plötsligt (igen).

Enligt Kim Iversen:
https://www.youtube.com/watch?v=pImrBOhgIN8
Citera
2022-09-03, 15:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jo ditt mongo, du brukar yra om att skolstänging/skolavslutningen i juni är orsaken till det kraftiga nedgång av omikronsnuvan som årligen brukar börja i mars/april. Är du inte bara hjärndöd och skelögd utan även dement?

"Mongo", "hjärndöd", "skelögd" och "dement". Där argumenten tar slut tar okvädningsorden och personangreppen vid Länka mig inlägget där jag skulle påstått att en minskad smittspridning i mars/april skulle berott på sommarlovet två månader senare. Om du inte kan det föreslår jag att du slutar skriva en massa trams och gör bort dig ännu mera.
Citera
2022-09-03, 15:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenlogi789
Nu får Biden inte en nya booster efter att ha haft coviden, och tydligen fungerar naturlig immunitet i USA helt plötsligt (igen).

Enligt Kim Iversen:
https://www.youtube.com/watch?v=pImrBOhgIN8

Fungerar väl i ungefär 3-4 månader efter infektion och har gjort hela tiden. Hade Biden haft sin covid längre tillbaks i tiden hade han säkerligen tagit sin booster.

Vad som däremot tycks vara helt dött är ordet flockimmunitet. I början av pandemin gick debattens vågor heta om det krävdes att 30, 40, 50, 60 eller 80% skulle haft covid och sjukdomen skulle dö ut av sig självt när ingen längre var mottaglig. Nu är väl snarare kunskapsläget det att någon sådan flockimmunitet aldrig kommer att uppnås, utom möjligen partiellt under en kort tid i ett begränsat geografiskt område. Sedan är det start igen.
Citera
2022-09-03, 18:00
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/fhms-uppmaning--vaccinerar-er-igen/

Folkhälsomyndigheten vill att folk ska vaccinera sig igen.
Citera
2022-09-03, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/fhms-uppmaning--vaccinerar-er-igen/

Om man är över 65 år.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2022/augusti/dags-for-pafyllnadsdos-av-vaccin-mot-covid-19/
Citera
2022-09-03, 19:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016

Intressant att de hävdar att pandemin fortfarande pågår. Tycker annars att många numera pratar om pandemin i dåtid. Lite är det förstås ett resultat av FHM själva. När de avslutade alla restriktioner och rekommendationerna exempelvis den om hemarbete tolkade många det som att faran var över. Som genom ett pennstreck var pandemin över och finns det ingen pandemi, varför ska man då skydda sig tycks folk resonera...
Citera
2022-09-03, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Du får väl läsa igen. Låt mig peka med hela handen:

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2203965

Detta skall se i relation till vad antivaxxar-patrasket hävdade (ljög ihop utan att veta vad han talar om):

Ett par ordentliga lögner, således. Naturlig immunitet är alltså inte alls bättre oavsett när man smittats.

Antivaxxar-patrask, ständigt detta antivaxxar-patrask...

Hej fröken sprutluder. Portugal har 98% vaccinationsgrad, där studien jag länkade är utförd. Det går inte att jämföra med ovaccinerade då. Men vi vet ju att vaccinen har 0 effektivitet mot Omicron väldigt snart efter senaste vaccination. Resultatet, fröken sprutluder, är alltså vad för skydd naturlig immunitet ger, inget annat. Stora studier har visat 0 effektivitet av vaccin hos de som haft infektion. Du har sett dessa.
Det står ju där att vaccinets effekt mot infektion var i princip obefintlig.

Citat:
The effectiveness of vaccination with two doses of BNT162b2 and no previous infection was negligible

Då är det naturlig immunitet som står för skyddet. 1+0=1, men du försöket få det till 2.

När det står 55% så gäller det bara några veckor, eller hur? Och då får man räkna bort en vecka eftersom man är extra känslig precis efter vaccinering. Efter 3 månader så är vaccinskyddet på 0 igen, men naturlig immunitet håller i åratal.

Här säger man 87% mot allvarlig sjukdom med bara naturlig immunitet. Det är ju bra mycket bättre än de 70% som ditt citat visar.

Citat:
The effectiveness with respect to severe, critical, or fatal Covid-19 was estimated to be 69.4% (95% CI, −143.6 to 96.2) against the alpha variant, 88.0% (95% CI, 50.7 to 97.1) against the beta variant, 100% (95% CI, 43.3 to 100) against the delta variant, and 87.8% (95% CI, 47.5 to 97.1) against the omicron variant.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmc2200133

Förresten, fröken sprutluder, jag tog TBE-vaccin i somras, så antivaxxer är jag inte. Jag är bara anti dåliga vaccin, och att vaccinera människor som inte behöver vaccin. Covidvaxxen är de sämsta vi har och över 90% av befolkningen behöver dem inte.
Citera
2022-09-04, 22:29
Medlem
Ojdå, risken för allvarliga biverkningar med vaccin överstiger skyddet mot allvarlig covid.

The excess risk of serious adverse events of special interest surpassed the risk reduction for COVID-19 hospitalization relative to the placebo group in both Pfizer and Moderna trials (2.3 and 6.4 per 10,000 participants, respectively).”

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4125239

Vaccinet har misslyckats på alla punkter.
Citera
2022-09-04, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Ojdå, risken för allvarliga biverkningar med vaccin överstiger skyddet mot allvarlig covid.

The excess risk of serious adverse events of special interest surpassed the risk reduction for COVID-19 hospitalization relative to the placebo group in both Pfizer and Moderna trials (2.3 and 6.4 per 10,000 participants, respectively).”

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4125239

Vaccinet har misslyckats på alla punkter.

Vad tror ni det är som dödar? Stroke? Hjärtproblem? SADS är väl samlingsnamnet, plötslig vuxendöd. Det har introducerats ett nytt medicinskt begrepp om plötsliga dödsfall pga mRNA-vaccinen, det säger väl allt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in