Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-06, 14:04
  #349
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Det är väl inte så konstigt att det inte är så mycket marknadsföring när Starlink fortfarande bara är i beta test.
Som vanligt med Musks projekt så är inte genomförandet det stora problemet, däremot totalt orealistiska tidslinjer.
Om några år kommer säker Starlink vara i full kommersiell drift och då kommer nog antalet användare öka avsevärt.

Sen är i och försig avsaknaden av marknadsföring något unikt för Starlink när det gäller Musk. Tesla har exempelvis inte heller någon aktiv marknadsföring.
Men det fungerar nu, påstår nästan alla. Det märkliga är att det fortfarande kallas beta efter 18 månader (?). Man kan bara bli utvald att använda systemet

Självklart borde det marknadsföras.

...
Edit:
Beta är över. Här skyller man på chip-brist istället.
Oktober 2021
Citat:
Starlink Website Nixes 'Beta' Wording, Warns Chip Shortage Is Delaying Orders

The change occurs as SpaceX prepares for a nationwide rollout of Starlink before the end of the month.
https://www.pcmag.com/news/starlink-...elaying-orders
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-02-06 kl. 14:20.
Citera
2022-02-06, 14:39
  #350
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är svårt att diskutera eftersom uppfattningarna varierar så mycket.
Från början var det fantastiskt.
Sedan är det fortfarande fantastiskt men $99/månad anses för dyrt.
Jag håller alltså inte med. Och linslusen Musk skulle säkert visa hur seglarna videochattar med frugan eller spelar Counterstrike.
Alla Stilla Havs-nationerna etc skulle få FN-pengar att ha systemet i sina skolor. Laserlänkar påstås fungera nu.
Rapporter om dålig funktion som du visar nu har varit mycket ovanliga, som helhet.

Jag tror alltså att det inte funkar alls eller mycket dåligt.

Stora tidningar måste in och undersöka. (Men det har de slutat med)


Amazon kanske skulle gå ihop i stället för har flera olika satellitsystem. Grundtanken är ju fin att kunna nå internet vars som helst men har aldrig sett nån realistisk ekonomisk kalkyl hur många kunder det egentligen finns. Problemet tror jag är att det helt enkelt finns för få kunder på landsbygden. Ser man globalt så sjunker oftast betalningsförmågan dramatiskt ju längre bort från städerna man kommer. Är man fattig och bor i ett skjul så lär nog inte en starlink antenn för 1000kr i månaden vara det första man investerar i.

Man kanske kunde ha ett globalt infrastrukturprojekt där Staten går in, ungefär som när Svenska staten byggde ut vårt järnvägsnät. Men det kräver nog bättre insyn och transparens över Spacex i så fall.

CIA kunde sponsra och köpa 100miljoner antenner för att sedan sprida dessa i Kina, Nordkorea och liknande länder. Vore säkert billigare än att bygga ett enda hangarfartyg.
Citera
2022-02-06, 14:46
  #351
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Amazon kanske skulle gå ihop i stället för har flera olika satellitsystem. Grundtanken är ju fin att kunna nå internet vars som helst men har aldrig sett nån realistisk ekonomisk kalkyl hur många kunder det egentligen finns. Problemet tror jag är att det helt enkelt finns för få kunder på landsbygden. Ser man globalt så sjunker oftast betalningsförmågan dramatiskt ju längre bort från städerna man kommer. Är man fattig och bor i ett skjul så lär nog inte en starlink antenn för 1000kr i månaden vara det första man investerar i.

Man kanske kunde ha ett globalt infrastrukturprojekt där Staten går in, ungefär som när Svenska staten byggde ut vårt järnvägsnät. Men det kräver nog bättre insyn och transparens över Spacex i så fall.

CIA kunde sponsra och köpa 100miljoner antenner för att sedan sprida dessa i Kina, Nordkorea och liknande länder. Vore säkert billigare än att bygga ett enda hangarfartyg.
Men Internet är prioriterat. Många stater ser som sin plikt att ge alla ett hyfsat Internet. Och som du säger är övervakning och indoktrinering viktig, i alla länder.

Det här hade varit spritt på ett helt annat sätt om det fungerat på den nivå som påstås, anser jag.
Citera
2022-02-06, 15:44
  #352
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Starlink har länge presenterats som en världsrevolution. Och det är en världsrevolution om det skulle fungera.

Den har jag funderat på. Det finns satelliter idag som förser kryssningsfartyg med internet, mitt ute på havet. Antar dock att dom har ett begränsat antal 'styrbara antenner' för att följa fartygen. Men likt GPON i vanliga nätverkslivet, kanske det finns enklare sätt att lösa det (även om pingtiden må bli något sämre?). Stor antenn som skickar ut data, men inkommande är frekvensuppdelad, så att flera kan sända samtidigt.

Det borde bli en mycket, mycket billigare lösning som inte kräver tusentals satelliter i så låg bana att dom trots allt har begränsat liv.

Och nej, jag pratar inte om geostationär bana nu!
Citera
2022-02-06, 15:53
  #353
Medlem
raskenss avatar
Enligt den här länken är intäkterna från Starlink 15miljoner USD i månaden just nu. Dom lär behöva 100dubbla det för att gå break even.

https://www.youtube.com/watch?v=FPrfc21KaSw
Citera
2022-02-06, 16:12
  #354
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Enligt den här länken är intäkterna från Starlink 15miljoner USD i månaden just nu. Dom lär behöva 100dubbla det för att gå break even.

https://www.youtube.com/watch?v=FPrfc21KaSw
Innebär det att dom ändå har typ 100.000 betalande kunder? Det är mer än jag trodde (ifall dom betalar $150 i månaden).
Citera
2022-02-06, 16:18
  #355
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Enligt den här länken är intäkterna från Starlink 15miljoner USD i månaden just nu. Dom lär behöva 100dubbla det för att gå break even.

https://www.youtube.com/watch?v=FPrfc21KaSw
Och jämför med vad man projekterade. Rulla ned sidan till det andra diagrammet. Se även bilden högst upp med alla satelliter sammankopplade.

Från början i WSJ.

[SpaceX's revenue (left) and net income (right) projections. $30 billion in 2025 thanks to its satellite internet, or one-sixth of AT&T's turnover? Source: Wall Street Journal/SpaceX.]

https://opportunites-technos.com/tro...tion-spatiale/

Citat:
Three sectors threatened by space innovation

One day, we will wake up in the future thinking back to that time when we waited hours for the cable operator to deign to come and connect us...

Have you, too, noticed that the major telecom operators keep raising cable and Internet prices? And they do it tirelessly, year after year, while increasingly limiting our access. And I'm not even talking about the filthy hidden costs!

In short, we are good only to pay, again and again.

But that will change.

As you know, the problem with cables, even fiber optic cables, is the following: all it takes is one faulty cable to cause the Internet to fail,

But, just imagine… What would happen if all you needed was a satellite, an intergalactic signal and an antenna?
Det här skulle finansiera Marsresorna.
Så här vansinnigt kan ingen planera av misstag.

Skall man hitta dessa sidor idag måste man nästan veta var man skall leta.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-02-06 kl. 16:23.
Citera
2022-02-06, 16:44
  #356
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Starlink presenterar en "premium service" med förhöjt pris

Jag anser fortfarande att Starlink kan vara en bluff. Det finns ännu inte helt klara bevis att det fungerar alls, anser jag. Det räcker inte med Internetfora, YouTubers, mindre media etc

Det går ännu inte för vem som helst att gå in i en affär och köpa utrustningen utan man måste skicka in epost och bli utvald för att "testa" systemet. Starlink har länge presenterats som en världsrevolution. Och det är en världsrevolution om det skulle fungera. Men det har ännu inte granskats i större omfattning i de största tidningarna. Det är också mycket märkligt att Musk, som alltid är i fokus i massmedia och Twitter, inte gör reklam för systemet. Många följer hans Twitter och betraktar honom närmast som en idol. Hans Twitter kan ju styra värden på kryptovalutor.

$499 för mottagaren och $99 per månad för Internet är naturligtvis mycket men många skulle betala det för att kunna använda Internet var som helst på jordklotet (just nu upp till 52:a breddgraden). Många vill också ha det senaste inom teknisk utveckling.

Musk lovade länge latenser under 20 ms
https://arstechnica.com/information-...eat-to-telcos/

Nu påstås latenserna ligga runt 50 ms och hastigheterna 50/10 vilket är helt OK för områden som tidigare enbart haft Internet via geostationära satelliter som Hughesnet. Jag tror också att nedladdningen är obegränsad, till skillnad från många abonnemang för geostationära satelliter.
https://www.speedcheck.org/starlink-performance-2021/

Att i det läget höja priserna för en prestandaökning är att gå i helt fel riktning. Den väsentliga kritiken mot systemet var priset. Att då höja priset är märkligt. Jag anser det fortfarande möjligt att systemet kanske inte alls fungerar. Då kan prishöjningen vara ett sätt att maskera att systemet egentligen inte fungerar. Dessutom fortsätter man märkligt nog att skjuta upp satelliter. Runt 2000 uppe nu.

Jag har länge ansett att det mesta tyder på att Starlink är en bluff. Men den uppfattningen måste man hela tiden ompröva. Hittills har dock inget framkommit som tyder på att man behöver ompröva den uppfattningen, anser jag.

https://www.cnet.com/home/internet/s...its-not-cheap/

Om man formulerar frågan kring kundbasen så här kan det bli illustrativt för hur dålig starlinks affärsidé är: av alla som bor mellan 52°N och 52°S, som bor så ödsligt att de inte har tillgång till bra uppkoppling, hur många av dessa har råd att betala 1000 kr per månad för nåt som inte är livsviktigt?
Citera
2022-02-06, 16:48
  #357
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Om man formulerar frågan kring kundbasen så här kan det bli illustrativt för hur dålig starlinks affärsidé är: av alla som bor mellan 52°N och 52°S, som bor så ödsligt att de inte har tillgång till bra uppkoppling, hur många av dessa har råd att betala 1000 kr per månad för nåt som inte är livsviktigt?
Det där har jag berört i andra inlägg nyligen.

Se vilka prognoser som accepterades i världens största finanstidning WSJ och alla andra tidningar för bara ett par år sedan.

https://opportunites-technos.com/wp-...0/image002.png

(FB) Starlink
Citera
2022-02-06, 17:00
  #358
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det där har jag berört i andra inlägg nyligen.

Se vilka prognoser som accepterades i världens största finanstidning WSJ och alla andra tidningar för bara ett par år sedan.

https://opportunites-technos.com/wp-...0/image002.png

(FB) Starlink

ca 30 miljarder USD. Låt säga att 2,5 miljarder är startavgifter för nya kunder (5 miljoner st...) så behövs 275 000 000 kunder 2025.

Man behöver inte vara ett geni för att förstå att det är orealistiska siffror.
Citera
2022-02-06, 17:03
  #359
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
ca 30 miljarder USD. Låt säga att 2,5 miljarder är startavgifter för nya kunder (5 miljoner st...) så behövs 275 000 000 kunder 2025.

Man behöver inte vara ett geni för att förstå att det är orealistiska siffror.
Men det var var alla tidningar och Internet skrev då, inklusive Wall Street Journal. Nu påstår du att det är självklart att alla hade fel. Det är märkligt.

Det är lika märkligt att inte Musk gör mer reklam för ett system som saknar kunder.

Det är lika märkligt att man inte diskuterar krypteringen. Det Internet man får tillbaka sprids över hela grannskapet. Vem har lyckats hacka det? Vem har lyckats hacka det Internet användaren sänder via mottagningsstationerna?

Två uppskjutningar med kanske sammalnagt 100 satelliter genomfördes i början av januari. Det är märkligt om systemet inte är lönsamt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-02-06 kl. 17:08.
Citera
2022-02-06, 18:01
  #360
Medlem
Max3xs avatar
Här har vi en video som bla uppmärksammar starliks omöjlighet att bli lönsamt.

https://youtu.be/zaUCDZ9d09Y?t=905
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback