2022-02-06, 09:51
Medlem
Placering Melodifestivalen 2022 – första deltävlingen

Till final:
Cornelia Jakobs – ”Hold me closer”
Robin Bengtsson – ”Innocent love”

Till semifinal:
Danne Stråhed – ”Hallabaloo”
THEOZ – ”Som du vill”

Utslagna:
5. Omar Rudberg – ”Moving like that”
6. Shirley Clamp – ”Let there be angels”
7. Malou Prytz – ”Bananas”

Antal röster: 207 996

Antal kronor samlades in till Radiohjälpen: 594 955 kronor
Citera
2022-02-06, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haggan44
Bäst var Sia med Skånelåten! ❤️

Det var vid den tidpunkten jag och sambon stängde av, hur självupptagen får man bli att man gör en låt om sig själv med bilder från barndomen osv.. helt makalöst ointressant.
Citera
2022-02-06, 10:08
Medlem
Kaustis avatar
Förstår inte riktigt folk som säger att Zia inte är en bra programledare? Killen var briljant förra året när han ledde Mellon.
Minns även när jag och sambon såg honom som programledare för Rockbjörnen 2015 i Kungsträdgården. Helt otroligt bra var han. "Hur många år innan han får leda Melodifestivalen?" sa vi när vi gick därifrån, men tog faktiskt längre än förväntat innan det blev hans tur.

Premiär igår, appen kraschade, rekvisitan kantades till av någon och showen flyttades från Malmö till Stockholm, klart det blir lite svajigt då. Men jag är helt övertygad om att han kommer upp till normal standard kommande programmen.

Annars har jag väl ingen jättekoll på killen, men att han skulle vara en dålig programledare köper jag definitivt inte.
Citera
2022-02-06, 11:59
Medlem
vinter-natt7s avatar
Vi hade haft väldigt goda chanser i ESC om vi skickat Omar.
Känns trist och helt obegripligt att han inte kom med alls.
Det är min åsikt.
Citera
2022-02-06, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Det är min åsikt.
Känns som att han hade klarat sig till semifinalen om inte appkraschen uppstått. Nu blev han ju av med oerhört många appröster från de yngre.
Citera
2022-02-06, 12:06
Medlem
vinter-natt7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Känns som att han hade klarat sig till semifinalen om inte appkraschen uppstått. Nu blev han ju av med oerhört många appröster från de yngre.

Mycket möjligt.
Citera
2022-02-06, 12:14
Medlem
Ögnat genom tråden och kände mig manad att kolla in Cornelia. Bra grejer. Synd på den röda soluppgången men mello gotta mello. Videosökningen gav mig även något norskt bananbidrag som jag gav ett par sekunder och där var dom minsann mer rak på sak. Nästan så att man blir sugen på att se vad bananerna jag såg nämnas i tråden handlade om.
Citera
2022-02-06, 12:22
Medlem
Lite statistik/info om gårdagen....

-Tillsammans med Eric Saade, Mariette och Danny Saucedo är Robin Bengtsson den enda som lyckats gå direkt till final 4 av 4 gånger.

-Äldst (Danne Stråhed, 65 år) och yngst (Theoz, 16 år) gick till semifinal.

-Cornelia Jakobs har i och med gårdagens förstaplats lika många finaler som pappa Jakob Samuel i The Poodles.

- Låtskrivaren Fredrik Andersson (mest känd för att ha gjort Zlatan-låten) har blandat högt och lågt i Melodifestivalen genom att skriva Björn Ranelid feat. Sara Lis låt 2012, Frans (vinnar)låt 2016 och i år Danne Stråheds låt. Trots detta har han det fantastiska facitet
FINAL - FINAL - SEMIFINAL.

-Malou Prytz har haft en kraftig nedgång sedan Mello-debuten: Gick direkt till final 2019, åkte ut i Andra Chansen 2020 och kom i år sist i sin deltävling.

-Omar Rudberg har knappast rosat Mello-marknaden de gångerna han ställt upp: Kom näst sist med FO&O i finalen 2017 (endast Owe Thörnqvist var sämre). Kom näst sist i sin deltävling 2019 och kom i år 5:a i sin deltävling - slagen av Danne Stråhed.
Senast redigerad av Haaaaag 2022-02-06 kl. 12:24.
Citera
2022-02-06, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes

Läste på text-tv att man ändrat röstningssystemet i år. Nu delas rösterna in i olika åldersgrupper och alla åldersgrupper väger lika tungt vid sammanräkningen. Så om ett bidrag får flest röster behöver inte betyda att det vinner omröstningen om det framför allt är en åldersgrupp som röstat mycket på det bidraget.

Edit: Nu hittade jag information på Aftonbladet. Det bidrag som totalt sett fått flest röster vinner deltävlingen men när det gäller de övriga bidragen så delas rösterna in i olika åldersgrupper.
Senast redigerad av fantomsmurfen 2022-02-06 kl. 12:35.
Citera
2022-02-06, 13:12
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Det är min åsikt.

Jag tycker tvärtom. Dels så var låten helt kass, dessutom så skulle bögmätarna gå varma runtom i Europa om Omar deltog vilket skulle innebära mycket färre röster.

Alla i Europa är faktiskt inte bögälskare som här i Sverige!
Citera
2022-02-06, 14:10
Bannlyst
Bananas låten tror jag mest på.
Citera
2022-02-06, 14:15
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kultursprache
Bananas låten tror jag mest på.

Ett av de sämsta bidrag jag har hört på mycket länge.

De bidrag som gick vidare var helt rätt. Cornelia Jakobs tror jag kan gå hur långt som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in