2022-02-05, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Självklart är det inte över ännu bara för att några länder har smittspridning på väg nedför.
Länder som Sverige som slutar testa vet vi inte ett skvatt om hur det ser ut i verkligheten.
Länder med kraftigare restriktioner, t.ex. Tyskland har hållt tillbaka smittspridningen ett bra stycke och har lång väg kvar.
Om hela EU legat i samma fas hade men kunnat släppa på det tidigare men nu är läget inte sådant.

Har du minsta susning om hur läget är i Sverige, är vi verkligen på väg ned som FHM visade nyss eller beror den avtagande kurvan på att folk slutat ta PCR tester?
Från och med tisdag ska endast folk inom vård och äldreboende testa sig.
Folk ska inte heller hålla sig hemma 5 dygn om de troligen fått covid utan kan röra sig fritt om de känner sig bra. En del märker knappt något mer än lite snuva och huvudvärk någon dag.
Kommer detta ge en turboeffekt på smittspridningen så kommer det bli en extra jobbig tid. Smittspridare som kan röra sig fritt i samhället. Att åka kollektivt är verkligen spännande.

Det blir väl den gamla vanliga "-Vi såg det inte komma"

Tyvärr hjälper inte något vaccinbevis ett skit åt detta men de beslutande inom EU har inget annat att ta till för ingen vill ha någon lockdown eller andra liknande restriktioner.
(absolut inte jag heller som tycker det är bra vi öppnar upp, men vi borde vara hemma 5 dygn om vi fått "förkylning")

Det finns väl ingen direkt anledning till att folk ska hålla på att testa sig, speciellt inte för en smitta som sprider sig som en löpeld, majoriteten kommer att få den oavsett.

Människor som har ett arbete som tillhör kategorin samhällsviktiga funktioner (sjukvård, äldreomsorgen och liknande) ska självklart testas vid symtom. En person som arbetar på bank stannar hemma till hen är syntomfri, att testa sig kanske inte är direkt nödvändigt.
Citera
2022-02-05, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Möjligt men det händer.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/fallbeskrivning/2015/06/d-vitaminforgiftning-av-preparat-kopt-pa-natet/

Ja, som sagt, krävs att du intar löjliga mängder. Köp piller på apoteket och låt bli att ta hela burken på en gång så är du safe.
Citera
2022-02-05, 10:12
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Det är inte fria spikproteiner, de sitter fast på cellens yta likt de sitter fast på virusets yta.

Ja, det var så i teorin men det verkar hända annat i praktiken. Vi förstår ännu bara en liten del av de komplexa mekanismerna i och runt våra celler.
Citera
2022-02-05, 10:26
Medlem
qwerty-66s avatar
Intressant om vitamin k och covid. Kombinationen vitamin d3 och vitamin k verkar vara bra för hälsan och tillsammans minska risken att bli allvarligt sjuk av covid.

Borde göras fler studier på detta

I Vietnam har man redan börjat tillsätta vitamin k2 i mat.

https://newsconcerns.com/can-these-foods-help-combat-covid/
Citera
2022-02-05, 10:45
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Det finns väl ingen direkt anledning till att folk ska hålla på att testa sig, speciellt inte för en smitta som sprider sig som en löpeld, majoriteten kommer att få den oavsett.

Människor som har ett arbete som tillhör kategorin samhällsviktiga funktioner (sjukvård, äldreomsorgen och liknande) ska självklart testas vid symtom. En person som arbetar på bank stannar hemma till hen är syntomfri, att testa sig kanske inte är direkt nödvändigt.
Från onsdag behöver man inte vara hemma om symptomen är borta och vi vet att en del får väldigt lite symptom och en del går det över på snabbt men man smittar ändå några dagar därefter.

Behöver = råd om att vara hemma. Dock inget krav.

Alltså om frugan får symptom och hon ska testas då hon jobbar på sjukhus och får positivt svar. Om jag också då får lindriga symptom som kanske varar ett par dagar så är det ok att återgå till jobbet. Jag har med stor sannolikhet även covid då och skulle smitta mina kolleger. Nu kommer det inte hända i mitt fall då jag kan jobba hemifrån och kan hålla mig borta till det är säkert att jag inte smittar någon men så funkar det inte i allmänhet längre.

På något sätt vore det bra att se smittspridningen. Om vi får in en annan mutation eller om återinfektioner tilltar.
Men jag håller med om att det är bökigt med allt testande. Kanske mätning i avloppsvatten duger som indikator på smittspridningen.
Citera
2022-02-05, 11:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Ja, det var så i teorin men det verkar hända annat i praktiken. Vi förstår ännu bara en liten del av de komplexa mekanismerna i och runt våra celler.

Om det är spikproteinet du är rädd för så borde du frukta viruset mer, där pratar vi miljarder replikeringar och virus.
Citera
2022-02-05, 11:41
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Om det är spikproteinet du är rädd för så borde du frukta viruset mer, där pratar vi miljarder replikeringar och virus.

Jag fruktar båda!

Jag lyssnar just nu på folketsradio "vittnesmål från vaccinlandet":

https://folketsradio.podbean.com/e/vittnesmal-fran-vaccinlandet/
Citat:
Allt fler svenskar blir svårt sjuka efter att vaccinerat sig mot covid – och ofta får de rådet att ta fler sprutor. En av dem är Linda, 43, från Hjo som berättar att hon blivit svårt handikappad av vaccinet.
Citera
2022-02-05, 12:06
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Jag fruktar båda!

Jag lyssnar just nu på folketsradio "vittnesmål från vaccinlandet":

https://folketsradio.podbean.com/e/vittnesmal-fran-vaccinlandet/
Litar du vad som helst?

Ansvarig för detta är Per Sharpio, känd som konspirationsteoretiker och antivaxxare.

Visst det finns en del som fått biverkningar av vaccinet och några har troligen avlidet. Men man bör nog kolla upp och inte svälja allt man matas med.
Citera
2022-02-05, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nja, jag tror snarare att de som hamnar i stora antalet, toppen, är de som är mer utsatta för smittspridning. Alltså barnfamiljer och de som lever relativt öppet och umgås. De som lever mer ensamt och jobbar hemifrån är de som senare får smittan och bildar svansen på smittspridningen.
Vid max så har vi nog som du skriver en halv miljon smittade per vecka men senare blir det 200.000 till 100.000 och då tar det tid innan det går ner mot noll.
Dock kommer vi nog få fart på det nu när restriktionerna tas bort och krogarna mm öppnas igen.

Jag hoppas verkligen immuniteten består ett bra tag så vi inte får återinfektion om 3-4 månader.
Effekten av vaccinet är i stort sett värdelöst mot smittspridning. Endast skydd mot allvarlig sjukdom.
Den effekt som FHM går ut med på typ 50% skydd efter dos 3 ger inget när smittspridningen är så hög och man träffar på viruset betydligt oftare nu. Troligen mer en propaganda för att man gått ut så hårt med vaccinet nu med Omicron som vi vet passerar vaccinets immunitet.

En analys av avloppsvatten är nog den bästa metoden för att se den verkliga smittspridningen.

Omikron är såpass smittsamt att det inte kommer att gå mot noll. Det kommer att dyka upp igen i nya vågor. Säkerligen kommer en ny mindre våg i mars några veckor efter öppnandet. Då har många som fått 3 doser ett minskat skydd.
Den som åkte dit i den nuvarande vågen är däremot safe.

Sen får vi se om det ligger och puttrar någon ny variant av omikron i Indien eller Sydafrika.

Till hösten är all immunitet borta så då kommer omikron tillbaka.
Jag tror det var ett misstag att som FOHM inte vaccinera 5-12 åringar. Därför att immunitet byggs bäst i tidig ålder.
Citera
2022-02-05, 12:28
Medlem
När klassningen av covid som samhällsfarlig sjukdom tas bort tas också andra varianter av Coronaviruset bort. Och testningen av allmänheten. Problemet är att nya varianter kan dyka upp snabbt och viljan att åter klassa covid som samhällsfarlig är nog minimal.
Så det innebär att den som går till jobbet sjuk och sprider viruset inte riskerar konsekvenser.
Citera
2022-02-05, 12:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Omikron är såpass smittsamt att det inte kommer att gå mot noll. Det kommer att dyka upp igen i nya vågor. Säkerligen kommer en ny mindre våg i mars några veckor efter öppnandet. Då har många som fått 3 doser ett minskat skydd.
Den som åkte dit i den nuvarande vågen är däremot safe.

Sen får vi se om det ligger och puttrar någon ny variant av omikron i Indien eller Sydafrika.

Till hösten är all immunitet borta så då kommer omikron tillbaka.
Jag tror det var ett misstag att som FOHM inte vaccinera 5-12 åringar. Därför att immunitet byggs bäst i tidig ålder.
Jag håller med om det mesta du skriver.
Dock tveksam till någon ny variant för den måste vara mer smittsam än den här som kommer från ursprungliga viruset och inte bygger vidare på tidigare mutation, typ Alfa eller Delta.

Jag har samma olustkänsla som du skriver om att troligen är antikroppar borta till hösten så det blir en ny sväng. Hoppas åtminstone Sverige låter bli nya restriktioner och elände då.
Citera
2022-02-05, 12:36
Medlem
Citat:
Det är inte fria spikproteiner, de sitter fast på cellens yta likt de sitter fast på virusets yta.

Det var så det var tänkt, men det visade sig att spikrotein hamnar i cirkulation både som lösa spikprotein och exosomer.

Extracellular vesicles carry SARS-CoV-2 spike protein and serve as decoys for neutralizing antibodies

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/jev2.12112
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in