2022-02-05, 07:51
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Du är fantastiskt snarstucken. Du glömmer snabbt, det är ju knappast raketforskning.
Så du kan alltså inte citera ett inlägg där jag skrivit så.

Inte så konstigt när du bara har hittat på. Jag vet ju själv vad jag skrivit. Jag funderar på om du enbart är ett svin eller om du kanske blandat i hopp mig med en annan. I vilket fall som helst. När du baserar ett inlägg enbart på vad en annan har skrivit. Kontrollera först att det är rätt person.

Det är andra gången du gör så bara på en vecka.
Senast redigerad av virvelbagg 2022-02-05 kl. 07:55.
Citera
2022-02-05, 07:55
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att UK har så utdragna kurvor tror jag har ett särskilt skäl.

UK drabbas alltid först. Sen när deras kurva börjar gå ner så drabbas de igen av en massa importsmitta från Europas vågor. Jag tror alltså att UK:s dubbelvågor är ett eko av Europas smitta, som ligger senare i tiden.

När omicron börjar gå ner i hela Europa så tror jag det kan gå snabbt ner mot noll.
Nja, jag tror snarare att de som hamnar i stora antalet, toppen, är de som är mer utsatta för smittspridning. Alltså barnfamiljer och de som lever relativt öppet och umgås. De som lever mer ensamt och jobbar hemifrån är de som senare får smittan och bildar svansen på smittspridningen.
Vid max så har vi nog som du skriver en halv miljon smittade per vecka men senare blir det 200.000 till 100.000 och då tar det tid innan det går ner mot noll.
Dock kommer vi nog få fart på det nu när restriktionerna tas bort och krogarna mm öppnas igen.

Jag hoppas verkligen immuniteten består ett bra tag så vi inte får återinfektion om 3-4 månader.
Effekten av vaccinet är i stort sett värdelöst mot smittspridning. Endast skydd mot allvarlig sjukdom.
Den effekt som FHM går ut med på typ 50% skydd efter dos 3 ger inget när smittspridningen är så hög och man träffar på viruset betydligt oftare nu. Troligen mer en propaganda för att man gått ut så hårt med vaccinet nu med Omicron som vi vet passerar vaccinets immunitet.

En analys av avloppsvatten är nog den bästa metoden för att se den verkliga smittspridningen.
Citera
2022-02-05, 08:02
Medlem
The enduring nightmare of being a COVID ‘long-hauler’ nearly 2 years — and 27 doctors — in
It has been nearly two years since my “mild” coronavirus infection cleared up and I began having symptoms of “long COVID.” In that time, I’ve undergone seven CT scans, five ultrasounds, two spinal taps, two X-rays, two lung function tests, one MRI, one echocardiogram and one sleep study. I’ve made three trips to the emergency room, been hospitalized once and had care provided by 27 doctors, nine nurse practitioners, three physician’s assistants and one therapist.

And here’s the brutal reality: I’m still not any closer to finding a clear solution to end this living nightmare.
https://www.yahoo.com/lifestyle/what-its-like-to-have-long-covid-110024429.html
Citera
2022-02-05, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Two New Studies Shows SARS-Cov-2 Infections Will Ultimately Lead To Enhanced Risk Of Developing Neurodegenerative Diseases Like Alzheimer’s Or Parkinson’s Disease!
In the first study lead by researchers from Columbia University-New York-USA, it was found that brain changes that accompanies people as a result of a SARS-CoV-2 infection, leading to the development the COVID-19 disease shows parallels with Alzheimer's Disease.
In the second study by researchers from Thomas Jefferson University-USA, East Carolina University-USA and New York University-USA, it was found that SARS-CoV-2 infection enhances susceptibility to oxidative-stress induced parkinsonism.
https://www.thailandmedical.news/news/two-new-studies-shows-sars-cov-2-infections-will-ultimately-lead-to-enhanced-risk-of-developing-neur odegenerative-diseases-like-alzheimer-s-or-parkins
Dr Been https://www.youtube.com/watch?v=37eGEppDCkU
Varit känt länge att spike proteinet är starkt toxist och ger skador . och för att spe på biverkningarna på det nevrologiska planet så ser vi till att anvvända ett protein som passerar hjärn blod barriären "furinproteinet"som bärare av "receptet att tillverka dessa toxiska proteiner" se till att ta era vacciner om och om igen.
Citera
2022-02-05, 08:07
Medlem
46% of people who felt well enough to work 5 days after COVID were likely still infectious, study finds
a study from the University of Chicago found that a substantial proportion of people could still be testing positive, and might therefore be capable of infecting others, at day five.

The study, published Wednesday on preprint server medRXiv, followed 260 fully vaccinated health care workers, 141 of whom had also received a booster shot.
https://news.yahoo.com/46-people-felt-well-enough-125138298.html
Citera
2022-02-05, 08:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llanfihangel
Noll de allra flesta år.

Möjligt men det händer.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/fallbeskrivning/2015/06/d-vitaminforgiftning-av-preparat-kopt-pa-natet/
Citera
2022-02-05, 08:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Tack för länken till videon, jag hade missat den!

Skillnaden mellan viruset och vaccinet är att viruset reproducerar hela virus med spikprotein på ytan medans vaccinet producerar spikproteiner liknade de som finns på ytan av viruset. Dessa fria spikproteiner (som inte är fast på ytan av ett virus) kan fastna och blockera viktiga cellfunktioner. P53 nämns, en viktig markör i kroppens försvar mot cancer.

Det är inte fria spikproteiner, de sitter fast på cellens yta likt de sitter fast på virusets yta.
Citera
2022-02-05, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nja, jag tror snarare att de som hamnar i stora antalet, toppen, är de som är mer utsatta för smittspridning. Alltså barnfamiljer och de som lever relativt öppet och umgås. De som lever mer ensamt och jobbar hemifrån är de som senare får smittan och bildar svansen på smittspridningen.
Vid max så har vi nog som du skriver en halv miljon smittade per vecka men senare blir det 200.000 till 100.000 och då tar det tid innan det går ner mot noll.
Dock kommer vi nog få fart på det nu när restriktionerna tas bort och krogarna mm öppnas igen.

Jag hoppas verkligen immuniteten består ett bra tag så vi inte får återinfektion om 3-4 månader.
Effekten av vaccinet är i stort sett värdelöst mot smittspridning. Endast skydd mot allvarlig sjukdom.
Den effekt som FHM går ut med på typ 50% skydd efter dos 3 ger inget när smittspridningen är så hög och man träffar på viruset betydligt oftare nu. Troligen mer en propaganda för att man gått ut så hårt med vaccinet nu med Omicron som vi vet passerar vaccinets immunitet.

En analys av avloppsvatten är nog den bästa metoden för att se den verkliga smittspridningen.
Sure, det lär ju bli en svans av fall i Sverige. Jag menade bara att jag tror UK specifikt varit drabbade av dubbelvågor hela pandemin för att de får "tillbaka-kaka" när Europa drabbas efter dem.

Jag tror man håller fast vid det påstådda skyddet mot smittspridning av politiska skäl. Det var ju beslutsunderlaget för det något kontroversiella beslutet att massvaccinera alla mellan 12-15 år. Ingen är nog sugen på att konfrontera den bajsmackan. Att ändra beslutet nu skulle nog riva upp för mycket känslor hos alla som vaccinerat sina barn.
Citera
2022-02-05, 09:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Two New Studies Shows SARS-Cov-2 Infections Will Ultimately Lead To Enhanced Risk Of Developing Neurodegenerative Diseases Like Alzheimer’s Or Parkinson’s Disease!
In the first study lead by researchers from Columbia University-New York-USA, it was found that brain changes that accompanies people as a result of a SARS-CoV-2 infection, leading to the development the COVID-19 disease shows parallels with Alzheimer's Disease.
In the second study by researchers from Thomas Jefferson University-USA, East Carolina University-USA and New York University-USA, it was found that SARS-CoV-2 infection enhances susceptibility to oxidative-stress induced parkinsonism.
https://www.thailandmedical.news/news/two-new-studies-shows-sars-cov-2-infections-will-ultimately-lead-to-enhanced-risk-of-developing-neur odegenerative-diseases-like-alzheimer-s-or-parkins
Dr Been https://www.youtube.com/watch?v=37eGEppDCkU

Jaha vad ska vi göra åt det då? 40 % av alla våra ungdomar mellan 15 och 17 års ålder hade haft covid redan innan vaccineringen för dem kom igång. De flesta ovaccinerade haf haft någon form av covid och den stora vaccinerade majoriteten likaså.
Citera
2022-02-05, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Uppöppnandet ger fel signaler. Det var fullt med folk på sta'n redan ikväll, fast det inte är den 9:de ännu. Jag tror att vi har några väldigt jobbiga veckor framför oss nu, tyvärr. Stor samhällsspridning, höga dödstal (tresiffrigt eller nära på varje dag, och särskilt bland gamla människor), nedstängda verksamheter p.g.a. många sjuka i personalen...

Eller - egentligen ända fram till maj, tills vårsolen kommer.

Frånvaron inom sjukvården har redan börjat minska efter man minskade tiden för karantän, vilket man även sa på presskonferensen i torsdags.
Citera
2022-02-05, 09:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
EU vill förlänga Covidcertifikatet (EU:s gemensamma vaccinpass) till och med den 30 juni 2023. Så EU har inga planer på att släppa det här med vaccinpass ännu trotts att restriktioner börjar släppas i vissa länder. Något säger mig att det här inte över ännu.
https://news55.se/senaste-nytt/eu-vill-forlanga-covidpasset/

EU:s covidpass är inte samma sak som våra vaccinpass.

Covidpassen är inte lika polariserande som våra vaccinpass, något som svensk media gjort allt för att dölja.

De enda som inte får komma in i länderna är de med konstaterad sjukdom. I och för sig kan man väl med rätta ifrågasätta deras existens nu när vi vet att vaccinerade smittar andra i så stor utsträckning, så covidpassen minskar ju inte smittspridningen och då vet jag inte vad Ursula har för argument egentligen?
Citera
2022-02-05, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Självklart är det inte över ännu bara för att några länder har smittspridning på väg nedför.
Länder som Sverige som slutar testa vet vi inte ett skvatt om hur det ser ut i verkligheten.
Länder med kraftigare restriktioner, t.ex. Tyskland har hållt tillbaka smittspridningen ett bra stycke och har lång väg kvar.
Om hela EU legat i samma fas hade men kunnat släppa på det tidigare men nu är läget inte sådant.

Har du minsta susning om hur läget är i Sverige, är vi verkligen på väg ned som FHM visade nyss eller beror den avtagande kurvan på att folk slutat ta PCR tester?
Från och med tisdag ska endast folk inom vård och äldreboende testa sig.
Folk ska inte heller hålla sig hemma 5 dygn om de troligen fått covid utan kan röra sig fritt om de känner sig bra. En del märker knappt något mer än lite snuva och huvudvärk någon dag.
Kommer detta ge en turboeffekt på smittspridningen så kommer det bli en extra jobbig tid. Smittspridare som kan röra sig fritt i samhället. Att åka kollektivt är verkligen spännande.

Det blir väl den gamla vanliga "-Vi såg det inte komma"

Tyvärr hjälper inte något vaccinbevis ett skit åt detta men de beslutande inom EU har inget annat att ta till för ingen vill ha någon lockdown eller andra liknande restriktioner.
(absolut inte jag heller som tycker det är bra vi öppnar upp, men vi borde vara hemma 5 dygn om vi fått "förkylning")

Det finns väl ingen direkt anledning till att folk ska hålla på att testa sig, speciellt inte för en smitta som sprider sig som en löpeld, majoriteten kommer att få den oavsett.

Människor som har ett arbete som tillhör kategorin samhällsviktiga funktioner (sjukvård, äldreomsorgen och liknande) ska självklart testas vid symtom. En person som arbetar på bank stannar hemma till hen är syntomfri, att testa sig kanske inte är direkt nödvändigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in