Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Att UK har så utdragna kurvor tror jag har ett särskilt skäl.
UK drabbas alltid först. Sen när deras kurva börjar gå ner så drabbas de igen av en massa importsmitta från Europas vågor. Jag tror alltså att UK:s dubbelvågor är ett eko av Europas smitta, som ligger senare i tiden.
När omicron börjar gå ner i hela Europa så tror jag det kan gå snabbt ner mot noll.
Nja, jag tror snarare att de som hamnar i stora antalet, toppen, är de som är mer utsatta för smittspridning. Alltså barnfamiljer och de som lever relativt öppet och umgås. De som lever mer ensamt och jobbar hemifrån är de som senare får smittan och bildar svansen på smittspridningen.
Vid max så har vi nog som du skriver en halv miljon smittade per vecka men senare blir det 200.000 till 100.000 och då tar det tid innan det går ner mot noll.
Dock kommer vi nog få fart på det nu när restriktionerna tas bort och krogarna mm öppnas igen.
Jag hoppas verkligen immuniteten består ett bra tag så vi inte får återinfektion om 3-4 månader.
Effekten av vaccinet är i stort sett värdelöst mot smittspridning. Endast skydd mot allvarlig sjukdom.
Den effekt som FHM går ut med på typ 50% skydd efter dos 3 ger inget när smittspridningen är så hög och man träffar på viruset betydligt oftare nu. Troligen mer en propaganda för att man gått ut så hårt med vaccinet nu med Omicron som vi vet passerar vaccinets immunitet.
En analys av avloppsvatten är nog den bästa metoden för att se den verkliga smittspridningen.