Citat:
Ursprungligen postat av
karlenn
Det finns väl ingen direkt anledning till att folk ska hålla på att testa sig, speciellt inte för en smitta som sprider sig som en löpeld, majoriteten kommer att få den oavsett.
Människor som har ett arbete som tillhör kategorin samhällsviktiga funktioner (sjukvård, äldreomsorgen och liknande) ska självklart testas vid symtom. En person som arbetar på bank stannar hemma till hen är syntomfri, att testa sig kanske inte är direkt nödvändigt.
Från onsdag behöver man inte vara hemma om symptomen är borta och vi vet att en del får väldigt lite symptom och en del går det över på snabbt men man smittar ändå några dagar därefter.
Behöver = råd om att vara hemma. Dock inget krav.
Alltså om frugan får symptom och hon ska testas då hon jobbar på sjukhus och får positivt svar. Om jag också då får lindriga symptom som kanske varar ett par dagar så är det ok att återgå till jobbet. Jag har med stor sannolikhet även covid då och skulle smitta mina kolleger. Nu kommer det inte hända i mitt fall då jag kan jobba hemifrån och kan hålla mig borta till det är säkert att jag inte smittar någon men så funkar det inte i allmänhet längre.
På något sätt vore det bra att se smittspridningen. Om vi får in en annan mutation eller om återinfektioner tilltar.
Men jag håller med om att det är bökigt med allt testande. Kanske mätning i avloppsvatten duger som indikator på smittspridningen.