Citat:
Ursprungligen postat av
BAB7
Du vet som vanligt ingenting.
Med 22 kW AC är man försumbart långsammare vid laddning än de bilar som kan ladda 100 kW CCS.
Detta eftersom 22 kW AC i princip håller sina 20-22 kW konstant mellan 0-80% medan CCS 100 kW i princip aldrig når 100 kW och droppar extremt i laddhastighet redan innan 50%..
Det innebär i praktiken att tex en Peugeot e-208 som teoretiskt kan ladda med 100 kW bara är ca 20-30 minuter snabbare än min ZOE vid laddningen.
En annan fördel med AC 22 är att den är mindre köldkänslig, vid kallt batteri i minusgrader går min ZOE upp direkt till 20-22 kW och laddar, medan en bil som laddar CCS 100 oftast då bara ligger knappt över mina 22 kW, kanske runt 35-40 kW.
En tredje fördel med ZOE och AC 22 är väldigt vanligt förekommande, det finns helt enklet fler AC uttag än CCS.
För det fjärde: AC laddning sliter mindre på batteriet än CCS.
Och för det femte: AC laddning är billigare än CCS laddning, ofta till och med halva priset.
1. Vem laddar bilen när antalet kW droppar till lägre?
Ja det är möjligen om man tar en längre matpaus eller om ngn annan sevärdhet ska utforskas.
När antalet kW man får in i bilen sjunker dvs för min del runt 75% är det dags att åka.
Ja är det bara ett snabb stopp kanske man drar redan när den droppar vi 58%.
Nu är min e-Niro pinsamt seg på "snabbladdning" men funkar eftersom den är effektiv.
Jag har haft som högst en laddhastighet på 73kW som droppar då runt 58%
Sen fortsätter den med runt 60kW som droppar vid ca 75% lite olika.
Efter det ligger den runt 30% som sakta går nedåt tror.
Ja men då har man oftast redan lämnat laddaren.
I regel ligger ett stopp på 30-45 minuter beror på.
2. Inte märkt av att jag får sämre laddhastighet på vintern.
Däremot har jag läst många artiklar om hemtjänsten som inte får igång Zoe vid minusgrader.
Undrar hur din Zoe skulle må av att starta upp kall här hos mig.
Tror du den grejar en vanlig vintermorgon med mild temperatur på -15?
3. Jo inte många som använder AC vilket säger sig själv egentligen.
Visst en fördel för Zoe att kunna ladda där snabbare än övriga elbilar.
För den som jagar gratisladdning är det då optimalt att köra Zoe.
4. AC laddning sliter mindre på batteriet.
Nja beror på hur man laddar och vad jag sett så verkar bilarna klara sig rätt bra som laddar CCS.
Däremot är det som sliter på batteriet är hur du laddar din bil.
Dina ständiga 100% laddningar mår ditt batteri inte speciellt bra av.
Dock har du inget val när man kör en Zoe som ständigt måste laddas för att ta sig fram.
Köra från A till Ö och behöva stanna för att ladda hela alfabetet för att ta sig fram är inget vidare.
5. Billigare jo klart det är billigare det går saktare.
För de flesta är tid=pengar och värdesätter då tiden mer än att ladda sakta och billigt.
Blir lite dumsnålt över det hela.
När ena elbilsägaren precis tar första ölen i baren på hotellet.
Då sitter BAB7 och laddar bilen och avnjuter medhavd ljummet termos-kaffe.