2018-05-05, 02:03
  #25
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det var överraskande att du gick ifrån Benz till Renault !

Händer ju även hos Benz "ett och annat" på elfronten. Är väl i höst de skall presentera något nytt på hybrid-fronten, om jag inte minns fel. Något med disel + el.

Bor ju i Oslo och här rullar det en hel del Benz-hybrider, främst c-klassen och GLC. De har ju inte så lång räckvidd.., men som sagt : Nya grejer är på gång ! Likaså ser jag idag B-klassen med enbart el-drivlinja rullandes på gatorna..

Jag antar att du vet om det, dvs Benz nya modeller som är på ingång. Har ju noterat ditt bilintresse med främst Benz.

Önskar dig givetvis "lycka till" med ditt nya bilköp, menar det !

Frågan är ifrån mig : Var det priset som var det utslagsdrivande med att gå ifrån tex B-klassen med enbart el.., till Renault ?

B klass elektric tillverkas inte länge, den är nedlagd i väntan på att de riktigt moderna och konkurrenskraftiga elbilarna från Mercedes kommer ut på marknaden.
B klass elektric var aldrig någon bra elbil, den hade dålig räckvidd och B klass är konstruerad som fossil-bil, och då brukar det mest bli en halvmesyr när dessa elektreifieras.

Mercedes har för närvarande ingen elbil i sortimentet, och hybrider är enligt min åsikt helt meningslösa!
- ett batteri som man köra 3-5 mil med, sedan går förbränningsmototrn igång och dessutom får man då släpa på en högre tjänstevikt också i och med det tunga batteriet.
Dessutom är hybrider en komplex historia med risk för problem när bilen är några år gammal.
Hybriderna är också dyra i service, samt naturligtvis ett högt inköpspris.

Renault Zoe är däremot utvecklad redan från ritbordet som en ren elbil, och bilen känns väldigt komplett, - rymlig, bekväm, säker, välutrustad, bra räckvidd och ett konkurrenskraftigt pris, dessutom är den trevlig att se på, (även om design naturligtvis är en smaksak).
Citera
2018-05-05, 08:50
  #26
Medlem
PeterNosters avatar
Det unika med ZOE är att det är den enda som inte kan laddas med DC. Däremot har den den snabbaste AC laddningen av alla. Den har också den klart svagaste motorn.
AC laddning:
ZOE: 43 kW AC
BMW i3: 11 kW AC
Tesla M3: 11 kW AC

DC laddning:
Tesla M3: 75 kW DC
Hyundai Ioniq: 70 kW DC

Motorstyrka i hästkrafter:
Tesla M3: 394 hp
Hyundai Ioniq: 120 hp
Renault ZOE: 92 hp

Körsträck på en laddning:
ZOE: sommar/vinter: 270/210

Björn Nylands utvärdering av överkomliga elbilar:
https://www.youtube.com/watch?v=rrYBPoU-ITg

Björn Nylands vinter test:
https://www.youtube.com/watch?v=ooxNIz9rGfg

Man har en liten sniklösning. Laddaren som gör om vägguttagets AC till batteriets DC är densamma som gör om batteriets DC till motorns AC. Jag misstänker att det är därför den har en svag motor.

Till skillnad mot Leaf så har den aktiv tempkontroll. ACen används både för kylning och värmning av batteriet.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2018-05-05 kl. 09:14.
Citera
2018-05-05, 09:12
  #27
Medlem
Dille24s avatar
Jag är väldigt intresserad av Renault Zoe och väntar på att begagnatpriserna ska gå ner. Det finns idag inte någon för under 100 000 kr, det känns till och med som att begagnatpriserna har gått upp lite.

Kanske beror det på att det nu går att köpa batteriet eller så har det visat sig att bilarna är bättre än renaults rykte..
Citera
2018-05-05, 13:04
  #28
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Jag är väldigt intresserad av Renault Zoe och väntar på att begagnatpriserna ska gå ner. Det finns idag inte någon för under 100 000 kr, det känns till och med som att begagnatpriserna har gått upp lite.

Kanske beror det på att det nu går att köpa batteriet eller så har det visat sig att bilarna är bättre än renaults rykte..


Beg-priserna är väldigt höga, den billigaste i sverige är en av årsmodell 2014 för 109.000:- utan batteri!, - batteriet kostar 80.000:-, så priset för den bilen blir 189.000:-.
Alternativt kan man leasa batteriet, men det är en dyrare lösning i det långa loppet, speciellt om man kör mycket.

Tar du en standardutrustad ny Zoe och köper till det stora batteriet (då har du 22 till 30 mils räckvidd beroende på väder och hastighet) så hamnar du på 329.900 kronor.
Därtill får du 60.000 kronor i rabatt i form av den nya miljöbonusen som träder i kraft den 1 juli.

Och en ny bil är alltid en ny bil, med garantier och noll mil på mätaren och med allt vad det innebär!
Med de höga beg-priserna så är det tveksamt om det lönar sig att köpa begagnat.
Citera
2018-05-05, 13:23
  #29
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det unika med ZOE är att det är den enda som inte kan laddas med DC. Däremot har den den snabbaste AC laddningen av alla. Den har också den klart svagaste motorn.
AC laddning:
ZOE: 43 kW AC
BMW i3: 11 kW AC
Tesla M3: 11 kW AC

DC laddning:
Tesla M3: 75 kW DC
Hyundai Ioniq: 70 kW DC

Motorstyrka i hästkrafter:
Tesla M3: 394 hp
Hyundai Ioniq: 120 hp
Renault ZOE: 92 hp

Körsträck på en laddning:
ZOE: sommar/vinter: 270/210

Björn Nylands utvärdering av överkomliga elbilar:
https://www.youtube.com/watch?v=rrYBPoU-ITg

Björn Nylands vinter test:
https://www.youtube.com/watch?v=ooxNIz9rGfg

Man har en liten sniklösning. Laddaren som gör om vägguttagets AC till batteriets DC är densamma som gör om batteriets DC till motorns AC. Jag misstänker att det är därför den har en svag motor.

Till skillnad mot Leaf så har den aktiv tempkontroll. ACen används både för kylning och värmning av batteriet.

Chameleon-tekniken är en fin sak som jag tror Renault är ensamma om att erbjuda?

Och du som är duktig på elbilar: hur lång tid tar det att få lite extra laddning på en Zoe med det stora batteriet på tex IKEA - om man vill öka räckvidden med tex 5 mil?
-och en fråga till, slits det på batteriet om man småladdar lite titt som tätt?

Jag kommer köpa en wallbox för att ladda hemma, så att jag varje dag har ett fullt batteri när jag kör iväg.
Så behovet av att ladda på offentliga platser är inte så stort för min del.

Men sedan är det frågan hur man laddar i tex Tyskland, på IKEA oh påmånga hotel kan man iaf ladda gratis, det vet jag, men annars går det väl att betala med sitt visakort?

En fråga till: bör man skaffa ett kort för att kunna ladda på tex clevers eller eon:s laddplatser, eller kan man ladda där utan deras egna kort?
Citera
2018-05-05, 14:21
  #30
Medlem
godboys avatar
Jo, huvudsaken är ju att du är nöjd TS. Jag tror nog bilen kommer vara bra för ditt dagliga behov, är ju få som har mer än 10 mil enkel väg till jobbet och affären. Sen om du någon gång behöver längre så kan du ju ta din andra bil.

Själv hade jag inte köpt mig en ren elbil idag. Mycket på grund av andrahandsvärdet. Jag tror det kommer ta ett antal år till innan man kan få ett vettigt andrahandsvärde. Sen så kommer vi nog i familjen inte ha mer än en bil i taget och det gör nog att jag på sin höjd kan tänka mig en bil som går på både bensin och el.
Citera
2018-05-05, 18:22
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jo, huvudsaken är ju att du är nöjd TS. Jag tror nog bilen kommer vara bra för ditt dagliga behov, är ju få som har mer än 10 mil enkel väg till jobbet och affären. Sen om du någon gång behöver längre så kan du ju ta din andra bil.

Själv hade jag inte köpt mig en ren elbil idag. Mycket på grund av andrahandsvärdet. Jag tror det kommer ta ett antal år till innan man kan få ett vettigt andrahandsvärde. Sen så kommer vi nog i familjen inte ha mer än en bil i taget och det gör nog att jag på sin höjd kan tänka mig en bil som går på både bensin och el.

Andrahandsvärde... Menar du att du inte vill köpa en ny elbil då du tror att värdet kommer att rasa eller att de är för dyra begagnade? I Norge har elbilar generellt ett väldigt bra andrahandsvärde.
Citera
2018-05-05, 18:39
  #32
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Andrahandsvärde... Menar du att du inte vill köpa en ny elbil då du tror att värdet kommer att rasa eller att de är för dyra begagnade? I Norge har elbilar generellt ett väldigt bra andrahandsvärde.
I nuläget kommer jag inte köpa någon elbil. Det jag syftade på var att de betingar ett högt nypris men att andrahandsvärdet är mycket osäkert i alla fall i nuläget.
Citera
2018-05-05, 19:31
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
I nuläget kommer jag inte köpa någon elbil. Det jag syftade på var att de betingar ett högt nypris men att andrahandsvärdet är mycket osäkert i alla fall i nuläget.
Skjønner... I Norge tvingas begagnatpriserna upp av väntetider på upp till ett år för en ny elbil (Opel Ampera mfl). Men också Tesal mod S har haft väldigt bra andrahandsvärde. Det har också visat sig att deras batterier klarar sig mkt bättre än batterierna i Leaf.
Citera
2018-05-06, 14:09
  #34
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Chameleon-tekniken är en fin sak som jag tror Renault är ensamma om att erbjuda?

Och du som är duktig på elbilar: hur lång tid tar det att få lite extra laddning på en Zoe med det stora batteriet på tex IKEA - om man vill öka räckvidden med tex 5 mil?
-och en fråga till, slits det på batteriet om man småladdar lite titt som tätt?

Jag kommer köpa en wallbox för att ladda hemma, så att jag varje dag har ett fullt batteri när jag kör iväg.
Så behovet av att ladda på offentliga platser är inte så stort för min del.

Men sedan är det frågan hur man laddar i tex Tyskland, på IKEA oh påmånga hotel kan man iaf ladda gratis, det vet jag, men annars går det väl att betala med sitt visakort?

En fråga till: bör man skaffa ett kort för att kunna ladda på tex clevers eller eon:s laddplatser, eller kan man ladda där utan deras egna kort?


Kollade lite här. Det finns tydligen tre olika modeller:
https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe.html
Köpte du R90 eller R110?

Det står om batterihyran att den är 599:-/månad men i kolumnen bredvid står det "från 690".

Angående laddning så finns det en kalkylator på sidan.
https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe/batteri-och-laddning.html

Är lite konfunderad över resultatet från den kalkylatorn. Det ska ju inte vara linjärt men det är det.

Grovt räknat så är 5 mil ungefär 15% av max räckvidd.

Snabbladdning 43 kW:
Om du kommer till IKEA med 15% kvar och laddar till 30% så tar det 19 minuter.
Om du kommer till IKEA med 70% kvar och laddar till 85% så tar det 19 minuter.

Det borde ta mycket längre tid från 70 till 85 än från 15 till 30.
Märkligt är också att det blir samma tider med 43 kW och 22 kW.

Från 70% till 90% tar det 35 minuter men från 70% till 100% tar det 1 timme och 15 minute så där är det olinjärt eller jag har problem med pocenten.

Med laddbox/laddstolpe med 11 kW blir det 15% till 30% på 38 minuter, 41 minuter från 70 till 85.

För max livslängd så är det värme och hög laddning under längre tid som ska undvikas. Om du inte ska någonstans direkt så undvik att ladda till 100%. Om du inte behöver snabbladda så gör inte det.
Behöver du 11 kW laddbox? Du laddar ju fullt från 0% på 7-8 timmar med 7,4 kW.

Jag blev faktiskt lite överraskad över skillnad på sommar/vinter:
Vid 90 km/h och +20 C så kommer man 26,7 mil.
Vid 90 km/h och -10 C så kommer man 20,9 mil.

"bara" 22% i skillnad. Sträckan är ju enligt glädjenormen men pocenten gäller ju ändå.

Angående hur man laddar vid laddstolpar så vet jag genom Tesla-Björn och hans resor i Europa att det kan vara lite krångligt med olika system. Till en del behöver man vara medlem och ha en bricka. För andra ska man SMSa för att öppna och ladda gratis.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2018-05-06 kl. 14:24.
Citera
2018-05-06, 18:55
  #35
Medlem
PeterNosters avatar
Kampanjrabatt till den 30/6: 20000:-
Klimatbonus: 60000:-
Förbrukning: 178 Wh/km

Batterigaranti köp:
8 år / 160 000 km.
Minst 66% laddkapacitet garanterad.

Batterigaranti hyra:
Gäller under hela fordonets livstid.
Minst 75% laddkapacitet garanterad.

Jag kör 1000 mil/år så hyran blir 799:-/månad vilket blir 76704 på 8 år.

Man "får" alltså en R110 (110 hp) Renault Intens R110 för 267 090 kr inklusive batteri.
Med mindre motorn (90 hp) 249 990:-

Citat:
Precis som med bilar med förbränningsmotor finns det ett antal faktorer som påverkar din elbils energiförbrukning. Räckvidden i verkliga förhållanden (vintertid-sommartid): 200 km 300 km

Tesla-Björn har mätt på vinterkörning och hamnade väldigt när 200 km.

Beställer man nu levereras den i Augusti i år.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2018-05-06 kl. 19:10.
Citera
2018-05-06, 20:42
  #36
Medlem
LasseFranGnestas avatar
hoppas renault zoe har bra byggkvalite bara. Peugeot är ju utan tvekan bäst av dom 3 fransoserna i kvalite, design osv.

Jag jobbar mkt med bilar och alla renaulter kontra peugeoter vi fått in har peugeoterna i stort sätt varit problemfria medans kanske 25% av renaulterna haft problem..

Jag hade valt nissan leaf. asiatisk kvalite.

Sen låter det lite dyrt? hyundai ioniq är ju i samma prisklass. då får du plug in hybrid om man vill.
eller kia niro

men men alltid kul med ny bil! hoppas den håller och blir bra! tummarna upp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in