2022-02-04, 12:03
Medlem
MrBarnabys avatar
Om jag tolkar siffrorna rätt här så klarade SE:s "möjliga" vapen 4 tums-gränsen (eller 10 cm) med råge.

https://www.expressen.se/nyheter/han-ager-det-misstankta-palme-vapnet-otackt/

REVOLVER, Amerikanskt, fabrikat: Smith&Wesson, double action, modell Highway Patrolman, kal. .357Mag, tillvnr. XXXXXX, piplängd 15,2 ställbart fast sikte, kolvsidor av trä. Mycket gott skick.”
Citera
2022-02-04, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag tror idén om den långa pipan kommer från Delsborn.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESFÖRHÖR-Anders-Delsborn.pdf

" … ovanligt lång pipa".

Men i Hovrätten backade han, han menade att det var eldsflamman som var 30 cm lång.

https://www.youtube.com/watch?v=DNNfDEbtyNY&t=270s

Han sa också att han inte kan något vapen, alltså inte lika familjär med revolvrar som till exempel SE som i en intervju sa att han "personligen skulle använt ett smidigare vapen". Kanske en insikt han kom till när spädgrisen "skvalpade" runt i den tunna rockens (eller trekvartslånga jackans) ficka under lufsandet runt kvarteren.

Ja, exakt.

Skandiamannen erkänner mordet mellan raderna i en intervju där han klart och tydligt pratar om CP som mördare.
Citera
2022-02-04, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Ja, jag har KP-nivå, och du har uppenbarligen HH-nivå; avskriver SE på för lösa grunder. Eller; motiv först sen tar vi ner det till MP.

Om man skjuter i affekt; så är motivet att man skjuter i affekt. Där och då i ögonblicket.

Och avskriva någon för att han skulle vara en glad lax är ju fullkomligt absurt.

Motiv, medel och möjlighet.

Skandiamannen saknar samtidiga tre viktiga rekvisit.

Att en utarbetad åklagaren tycker att närvaro på Sveavägen är viktigare är bara tragiskt.
Citera
2022-02-04, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Piplängden var minst 10 cm enligt Hans Melander på presskonferensen. Jag har inte SE:s revolverkunskap så jag kan inte bedöma om det är "en ovanligt lång pipa" (AD) och inte heller utifrån det bedöma smidigheten (SE). Måhända hade SE mer ingående kunskap och information om det aktuella vapnet än det som går att läsa sig till via protokollen.

Eller också hade Skandiamannen ingen kunskap alls om handeldvapen.

Han kunde inte döda en fluga enligt den åldriga exhustrun, som åklagare och polis satte en omänsklig press på utan att hon vek ner sig.
Citera
2022-02-04, 12:17
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolleAndersson
[/b]

Eller också hade Skandiamannen ingen kunskap alls om handeldvapen.

Han kunde inte döda en fluga enligt den åldriga exhustrun, som åklagare och polis satte en omänsklig press på utan att hon vek ner sig.
Visst hade han det, han var ju nära bekant och vän med en vapensamlare, bara en sån sak. Jobbat på motsvarigheten till FMV så nog fanns det en hel del i hans vapen-CV.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-02-04 kl. 12:27.
Citera
2022-02-04, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Först tittar man på materialet. Kan man hitta någon som lämnar märkliga uppgifter? Finns det någon som kan stämma in på de specifika uppgifter LJ och YN lämnar, dvs keps och en liten väska, typ som en handledsväska? Det finns en person som stämmer in på dessa frågeställningar. Om det verkligen är en keps och en handledsväska liknande den SE har, är det rejält besvärande för honom.

Känslomässiga argument som att det känns otroligt att han går om kring med en spädgris, samt vänder sig till media med bild och allt, kan aldrig väga tyngre än det jag nämnde i första stycket. Som polis gäller det sen att kunna avskriva SE vilket inte går, varken med stöd av materialet eller naturligtvis inte med känslomässiga argument. Att göra som Holmer gjorde 1986 är lika förkastligt nu som då. KP har rätt och det är inte på något sätt - någonstans - bevisat att han har fel. Där står vi nu.

YN:s beskrivning av den hon såg stämmer illa på hur Skandiamannen såg ut och var klädd, hon var inte säker på handledsväska, hon beskriver i varje fall inte Skandiamannens modell, och varför skulle Skandiamannen försöka att stoppa ner en revolver i sin väska då han i så fall skulle vetat att vapnet var på tok för stort?

Åklagaren ville hem, så är det bara.
Citera
2022-02-04, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RolleAndersson
Motiv, medel och möjlighet.

Skandiamannen saknar samtidiga tre viktiga rekvisit.

Att en utarbetad åklagaren tycker att närvaro på Sveavägen är viktigare är bara tragiskt.

Nej, han saknar inte alla tre;

Motiv har redan försökt förklara för dig; uppenbarligen fattar du inte vad i affekt innebär.

Möjlighet hade han; utstämplingstiden visar detta.

Medel kan jag däremot hålla med om att det kan diskuteras.

Ha en fin fortsatt fredag.
Citera
2022-02-04, 12:45
Medlem
quggels avatar
Citat:

Jag tror han syftar på Stigs "mind set".
Det är ett stort steg att mörda. För de allra flesta omöjligt, finns inte på kartan.
Citera
2022-02-04, 12:52
Medlem
Citat:
Nej, han saknar inte alla tre;

Motiv har redan försökt förklara för dig; uppenbarligen fattar du inte vad i affekt innebär.

Medel kan jag däremot hålla med om att det kan diskuteras.

Ha en fin fortsatt fredag.

Du är illa påläst. Skandiamannen stämplar ut 23.19.00-23.19.59.

Därefter går han en bit och stannar om pratar med väktarna ”i några minuter” (enligt väktarna).

Åklagaren insåg tydligen problemet med detta så den 10 juni år 2020 så påstod han lögnaktigt att Skandiamannen först pratade med väktarna och därefter stämplade ut.

Som polisprofessor Persson med viss emfas påpekat så går åklagarens tidslinje inte ihop.

Att fantisera ihop att en gärningsman skulle kunna blivit rasade av ingen anledning är inget motiv. I så fall skulle alla misstänkta gärningsmän ha motiv. ”De kanske blev arga.”

Men den dumheten ligger i linje med utpekandet av den snälle grafikern.

En jätterevolver, osade av krut, gömd i en lite väska där den inte får plats? Med tillbaka till jobbet där mördaren låtsas vara chockad?

Ge upp. Tänk till. Tänk om.
Citera
2022-02-04, 12:53
Medlem
quggels avatar
Citat:
Att han står kvar 3-4 sek; chock över sin gärning i affekt?

Nej det resonemanget går inte ihop.
Vittnen ser GM skjuta, stå kvar några sekunder, sedan hölstra vapnet och därefter jogga iväg.

Det stämmer inte med den reaktion Stig visade upp för väktarna när han kom tillbaks till Skandia, i chock.

Och skulle han verkligen ha gått tillbaka till Skandia med den feta pickadollen innanför västen, talandes med väktaren om vad som hänt? Med pickan över bröstet eller i innerfickan?

Eller så var han ovanligt smart. Men en sådan plan borde rimligen ha tänkts ut innan. Jag har svårt att se hur han på plats och i affekt tänker ut att han ska springa runt, sen tillbaks, låtsas vara vittne och sedan gå tillbaka till Skandia.
Senast redigerad av quggel 2022-02-04 kl. 12:58.
Citera
2022-02-04, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Fast han har ju pratat med Lisbeth och vet hur mördaren var klädd så varför inte spinna vidare på det?

Alla som diskuterar SE oavsett syn på han som GM eller oskyldig är väl överens att han kan inte både skjutit OP och sedan kommit tillbaka till mordplatsen och talat med LP - hon såg mördaren och om SE kommit tbaka hade väl hon skrikit rakt ut ”det var han”.

Sköt han inte OP så visst finns teoretisk möjlighet att han tassade där på avstånd o observerade lite innan han gick tillbaka till Skandia.
Citera
2022-02-04, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Alla som diskuterar SE oavsett syn på han som GM eller oskyldig är väl överens att han kan inte både skjutit OP och sedan kommit tillbaka till mordplatsen och talat med LP - hon såg mördaren och om SE kommit tbaka hade väl hon skrikit rakt ut ”det var han”.

Sköt han inte OP så visst finns teoretisk möjlighet att han tassade där på avstånd o observerade lite innan han gick tillbaka till Skandia.

Jag menar att eftersom att han som vittne har pratat med Lisbeth om hur mördaren såg ut inte har någonting att förlora på att hävda att han sett honom. Då skulle han ju bli ännu intressantare, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in