2022-02-04, 00:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
"När argumenten tar slut".

Nu väntar jag på ditt svar kring om det finns en uppgift i polisutredningen om elfenbensrevolver som försvunnit.

Gissar på att det är en uppgift från en tidning. Inte ens MOPspanaren verkar ha koll på det här.

Då är det illa. Vi får nog vänta till dess att KB öppnar sitt digitala tidningsarkiv igen ...

Hur som helst är SE inne på CP som GM, i den gällande artikeln, varav nämnandet av Oxen.

Artikeln är full av referenser till CP, detaljer som valsade runt i media på den tiden, om jag minns rätt.
Citera
2022-02-04, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag förstår inte varför det skulle vara en tokig gissning. Om du lyssnar på rättegångarna så ifrågasätter ju CP:s försvarsadvokater SE ganska hårt. Dels alltså i de två fallen jag tog upp i inlägget du svarade på nu, men också i det här fallet med att SE skulle ha sett någon i gränden:
https://www.youtube.com/watch?v=e6MiEBUIXyM&t=668s

Om du tycker att du har sett någon bättre och mer rimlig förklaring till att Arne Liljeros kallade SE som vittne, då kan du kanske ge en källhänvisning. Eller annars kanske gärna berätta mer om hur du själv tänker kring det här.

Den enklaste och mest naturliga förklaringen är att åklagaren avstod från att kalla SE som vittne. Väldigt anmärkningsvärt eftersom SE skulle ha befunnit sig väldigt nära mordet. En ganska naturlig reaktion från en försvarare att i så fall kalla vittnet.

Ja, han pressade Engström men även detta är ren rutin. En duktig försvarare ställer olika kontrollfrågor och vill gärna vaska fram vittnesmål som bidrar till att skapa osäkerhet kring identifikationen av sin klient. Liljeros var troligen särskilt intresserad av att LP skulle ha antytt för SE att det var fråga om flera gärningsmän.
Citera
2022-02-04, 00:35
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Gissar på att det är en uppgift från en tidning. Inte ens MOPspanaren verkar ha koll på det här.

Då är det illa. Vi får nog vänta till dess att KB öppnar sitt digitala tidningsarkiv igen ...

Hur som helst är SE inne på CP som GM, i den gällande artikeln, varav nämnandet av Oxen.

Artikeln är full av referenser till CP, detaljer som valsade runt i media på den tiden, om jag minns rätt.

Absolut, samtidigt säger SE "Om jag var mördaren hade jag använt... ". Helt normalt att säga så
Citera
2022-02-04, 00:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Absolut, samtidigt säger SE "Om jag var mördaren hade jag använt... ". Helt normalt att säga så

Tycker det är tydligt att SE tassar på tå runt den heta gröten. CP var då, 1992, fortfarande kraftfull.

Stötte på karln 10 år senare och han hade då samma aura som en ringvålnad i Fylke.

Kan förstå att SE gick försiktigt fram med orden.
Citera
2022-02-04, 00:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

80% i denna tråd spekulerar precis på samma sätt som SE. Men i era hjärnor så ska SE, som gjort allt för att komma undan, erkänna mordet i en intervju där han pratar om hur CP kan ha utfört mordet. Av en slump så mördar SE av samma anledning som många menar att CP gjorde. Med ett vapen som många menar CP använde.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-02-04 kl. 00:56.
Citera
2022-02-04, 01:01
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Trött på motstånd? Inte få säga vad du vill? Trött på att inte få hitta på att vapenuppgifter inte finns? Spännande tolkningar mellan raderna utan att ta in orden på raderna...

"Elfenben, den kan komma från Indien, utredningen finns den ju inte i". Nej revolvern med elfenben hör till Oxen, välkänt.

Vilket motstånd? Finns ju inga vettiga motargument. Ni har ju inte ett enda bevis för att han är oskyldig. Säg det i så fall, nu har du chansen. Du påstår ju det.

Du påstår också att revolvern med elfenben hör till Oxen. Välkänt? Då vill jag ha källa på det. Tack på förhand.
Citera
2022-02-04, 01:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Vilket motstånd? Finns ju inga vettiga motargument. Ni har ju inte ett enda bevis för att han är oskyldig. Säg det i så fall, nu har du chansen. Du påstår ju det.

Du påstår också att revolvern med elfenben hör till Oxen. Välkänt? Då vill jag ha källa på det. Tack på förhand.

Och du har inte ett enda bevis för att han är skyldig. Trots tre års utredande och skamlösa hot mot en änka.

Jag vet elfenbensrevolvern hör till Oxen, SE vet det. Folk som läst förhören vet det. Gör din läxa.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-02-04 kl. 01:16.
Citera
2022-02-04, 01:17
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Och du har inte ett enda bevis för att han är skyldig. Trots tre års utredande och skamlösa hot mot en änka.

Jag vet om det, SE vet om det. Folk som läst förhören vet om det. Gör din läxa.

Som väntat från din sida. Inget sakligt utan bara trams och härskartekniker. Det är din stil och det är du riktigt bra på.

Jag påstår inte att SE är skyldig men mycket möjlig GM i min bok. Men du har aldrig ödmjukheten att ens säga att han kan vara möjlig. Finns inte en chans i världen att du kan svälja den stoltheten. Läs bara på ditt nästa inlägg så får du se.

Igen. Du påstår att uppgiften om försvunnen revolver med elfenben finns i polisutredning om Oxen. Kan du inte visa upp källa på det så det inget värt i diskussionen.

Att tre års polisutredning med start 2016 inte ledde till bevisning är inte konstigt. Det beror på ett häpnadsväckande dåligt polisarbete på 80-talet.
Citera
2022-02-04, 01:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Som väntat från din sida. Inget sakligt utan bara trams och härskartekniker. Det är din stil och det är du riktigt bra på.

Jag påstår inte att SE är skyldig men mycket möjlig GM i min bok. Men du har aldrig ödmjukheten att ens säga att han kan vara möjlig. Finns inte en chans i världen att du kan svälja den stoltheten. Läs bara på ditt nästa inlägg så får du se.

Igen. Du påstår att uppgiften om försvunnen revolver med elfenben finns i polisutredning om Oxen. Kan du inte visa upp källa på det så det inget värt i diskussionen.

Att tre års polisutredning med start 2016 inte ledde till bevisning är inte konstigt. Det beror på ett häpnadsväckande dåligt polisarbete på 80-talet.

Trams? Du är den som tramsar. Sitter och hittar på att revolver med elfenben på Oxen inte finns i utredningen. Du har dragit det helt ur röven. Ren chansning.

Har jag aldrig sagt att SE kan vara möjlig? Fel igen.

Fyra år då. Som inte bara misslyckades skaffa bevis. De misslyckades hitta något enda tecken på skuld. KP stod helt tom.
Citera
2022-02-04, 01:39
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Trams? Du är den som tramsar. Sitter och hittar på att revolver med elfenben på Oxen inte finns i utredningen. Du har dragit det helt ur röven. Ren chansning.

Har jag aldrig sagt att SE kan vara möjlig? Fel igen.

Fyra år då. Som inte bara misslyckades skaffa bevis. De misslyckades hitta något enda tecken på skuld. KP stod helt tom.

Vart är uppgiften om elfenbenrevolvern i polisutredningen då? KÄLLA!?

Japp. Misslyckades skaffa bevis. Men dom misslyckades inte hitta tecken på skuld. Så kallade indicier. Haha, "helt tom". KP pratar ju till och med om sannolika skäl. Mycket erfarna poliser och åklagare har helt rätt i att SE är misstänkt och har nog lite bättre koll än en nolla på Flashback. Humor

Sov gott, och hej då.
Citera
2022-02-04, 01:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Vart är uppgiften om elfenbenrevolvern i polisutredningen då? KÄLLA!?

Japp. Misslyckades skaffa bevis. Men dom misslyckades inte hitta tecken på skuld. Så kallade indicier. Haha, "helt tom". KP pratar ju till och med om sannolika skäl. Mycket erfarna poliser och åklagare har helt rätt i att SE är misstänkt och har nog lite bättre koll än en nolla på Flashback. Humor

Sov gott, och hej då.

PU hade inte något nytt. Det var högläsning från TP:s material. Så nej, de hittade inga indicier. Inte ett piss på fyra år.

Jag berättade inte källa, det tolkade du som att jag inte kan berätta källa. Konstigt. Att jag satt på källan och ville se hur djupt du skulle gräva gropen du stod i verkade inte slå dig. Det är så otroligt centralt i utredningen runt Oxen. Sigge Cedergren är väl nummer ett. Han berättar i förhör 1988/1989 om detta vapen.

Det är extremt tydligt att SE pratar om CP i intervjun. Extremt tydligt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-02-04 kl. 02:05.
Citera
2022-02-04, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
SE hade jobbat där i 18 år, han vet precis vad han kan se från mordplatsene.

Nog vet han det; det är också raka vägen.

Han har redan gjort sig till vittne genom tillbakagången till arbetsplatsen.

Som GM har han befunnit sig på MP i samband med skotten. Dvs det är under denna tid han kan bli utpekad som varandes på MP av vittnen. Dvs som GM.

SE måste nu ner på MP och detta i omedelbar närhet till alldeles strax efter skotten. Inte för långt ifrån i tid; han är ju på MP som GM.

Han byter plats helt enkelt; istället för stående på trappan och tittar ner… så i exakt samma ögonblick så går han istället förbi och tittar i in i gränden.

M a o om han blir utpekad så har han ett mothugg; Synen av LJ. Som SE räknar med syns från MP. Eftersom SE troligtvis inte ser LJ i flykten så kan det vara så att han räknar med att LJ kommer till platsen där han står efter SE sprungit förbi. Dvs då strax efter skotten.

Så lägger han till att Lisbeth pratat med honom ansikte mot ansikte; dvs föregå och väck tvivel om en chockad kvinnas ev utpekning. För som GM har han stått ansikte mot ansikte mot Lisbeth.

Om SE är GM så är det en GM som skjutit i affekt; tänk då SE där och då; det är snabba beslut att ta för en GM som med största sannolikhet ändå känner sig rökt.

Det där resonemanget är faktiskt bara larvigt.

Skandiamannen kom ut för sent för att mörda, han hade inte tillgång till någon vapen, inget motiv, och flera vittnen har sett honom på mordplatsen efter det att mördaren flytt.

Skandiamannen är nog den minst sannolikta statsministermördaren som varit på tapeten eftersom åklagaren la fyra år på att utreda honom utan att hitta nånting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in