2022-02-03, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Jao. Svaret är nog att De är väldigt väldigt lätt-triggade, räcker med ansikte eller uns av kvinnliga former på reklamer eller i tidningar eller på stan kan jag tänka mig. Se på muslimerna de har ju "förstått" detta och täcker kvinnorna helt för att inte "provoceras". 99% fel men jag kan ge dom 1% av förståelse för hur de menar och tänker, även fast jag 100% är emot det och tänker jävla tattare som inte kan lägga band på sig och respektera andra!

Anekdot: Jag var med på tiden då det var topless på brudarna i Sverige på både stränder och simhallar och vi delade duschar på idrottsanläggningar ibland. Det var normalt som alla kunde leva med och respektera.

Finns olika syn på vad burka har för användningsområde. Ett är att kvinnan inte ska ses som ett objekt, utan ses för sin personlighet/intelligens etc. Låter ju fint, men återigen: män är inga djur och kan mycket väl se en kvinnas personlighet och intelligens även om man råkar se ansiktet och påklädd kropp på henne. Sedan finns det den synen att kvinnan inte ska kunna locka till sig andra män, vilket kan främja trohet och minska spridningen av sexuellt överförbara sjukdomar. Vissa menar att det är en religiös symbol. Osv.

Det man kan se är som med ditt exempel: sr man en massa kvinnor topless blir man van vid det (även om kvinnobröst alltid är fint att se) och det blir inte lika laddat. Och det blir definitivt inte laddat med en kvinna som är fullt påklädd men har en viss urringning. Men om man ser kvinnor i burka varje dag och sedan ser en kvinna som är fullt påklädd, men har en viss urringning, så kan detta bli oerhört laddat. Så burka är på intet vis bra, för om män som bara ser bruka dagarna i ända ser en normalt klädd kvinna, så tja... Bättre de vänjer sig vid att "se men inte röra".
Citera
2022-02-03, 18:56
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ingen aning vilken brottsrubrircering just sändande av nakenbilder går under....men? vad spelar det för roll för det som diskuteras?

Du skrev "sexbrott" i rubriken. Syftar du då på att skicka bilder?

Citat:
Studien gäller ju mer än enkom nakenbilder, den gäller också synen på sexbrott där det alltså framkommer att pojkarna har större benägenhet att skuldbelägga offren än vad flickorna har.

Så vad exakt menar du med "synen på sexbrott"?
Pojkarna har inte fått frågor om våldtäkt. Ska vi bara anta att de värderar våldtäkter på samma sätt som de värderar bildspridning?
Det verkar som att du drar växlar här baserat på överhettade Flashbacksdiskussioner.

Citat:
Tycker du inte det är allvarligt? och säger något om den allmänna synen gällande dessa saker.
Pojkarna behöver en faderlig örfil, det är min bestämda uppfattning, men det är en annan sak.
Det jag hakar upp mig på är avsaknaden av kopplingen mellan att rättfärdiga bildspridning och att rättfärdiga våldtäkter. Det måste finnas något underlag som visar det sambandet.
Citera
2022-02-03, 19:02
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Du har kulturer där kvinnor och män struttar runt mer eller mindre helt nakna utan att därför påvisa någon större våldtäktfrekvens än andra samhällen där de går klädda från topp till tå.

Att människor väljer att våldta, handlar inte ett skit om att hur offren klär sig, eller ser ut, eller....
det handlar om att de ger sig själva RÄTTEN att göra detta pga värderingar etc de ha i huvudet.

Har man värderingen att andra människor ( som inte beter sig, ser ut, värderas lika som man själv.....etc...) ska förtjäna att våldtas ...så japp då kommer våldtäkt som ett brev på posten.

Just den värderingen, är vad alltså pojkar i svensk skola uppvisa i högre grad än flickor.

Jag skrev ju att våldtäkt inte har något med mitt inlägg att göra.
???

Sedan missade jag att skriva att det handlar om civilisationer, inte om jägar-samlar-samhällen.
De kan inte jämföras då jägar-samlar-modellen inte är skalbar på det sättet. Det är därför de är så olika i alla avseenden.
Citera
2022-02-03, 19:07
Medlem
Flammarions avatar
[quote]
Citat:
Att människor väljer att våldta, handlar inte ett skit om att hur offren klär sig, eller ser ut, eller....
det handlar om att de ger sig själva RÄTTEN att göra detta pga värderingar etc de ha i huvudet.

Det behöver vi inte diskutera. Ok? Det är en rimlig generalisering. Spara på krutet där alltså.

Citat:
Har man värderingen att andra människor ( som inte beter sig, ser ut, värderas lika som man själv.....etc...) ska förtjäna att våldtas ...så japp då kommer våldtäkt som ett brev på posten.

No shit Sherlock.

Citat:
Just den värderingen, är vad alltså pojkar i svensk skola uppvisa i högre grad än flickor.
Det är det jag är skeptisk till. Var är beläggen för att svenska pojkar rättfärdigar våldtäkter?
Citera
2022-02-03, 19:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Take it easy mannen haggamannen, Anders Eklund folk finns också att oroa sig för 😔
Jo jag vet, men eftersom enigmaticas tillhör de som gärna hänvisar till de "hitröstade" tycker jag det är av vikt att påtala att han är exakt likadan själv som de "hitröstade" han hänvisar till.
Citera
2022-02-03, 20:04
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Varför är de två viktigt för dig att OFFREN för sexbrott ska anses vara skyldiga för vad de utsätts för?

Och seriöst! om du tycker att det är "vårdslöst" att gå ut, promenera ensam i en park kvällstid, ha relationer med andra människor, vara sexuellt aktiv, gå i kläder som visar dina lår, överarmar eller hår...etc etc...

Så well då är du som sagt dum i huvudet och misogyn om nu fallet är att du bara tycker detta är "vårdslöst" när det gäller kvinnor, vilket jag misstänker du tycker.

Om en kille går hem från sin kompis efter en dataspelskväll typ kl 01.00 och blir överfallen, våldtagen, misshandlad, rånad eller dödad av 3 idioter dvs brottsutsatt.....antar du då tycker att han bär skuld till detta? Att han var "vårdslös"?
Han borde inte vistas utomhus så sent, ringt pappa eller flickvännen att komma och hämta, eller inte umgås med kompisar överhuvudtaget, för hey...alltså betydligt vanligare att bli våldtagen av en "kompis" än i en park.

För det är ju vad du alltså tycker att tjejer ska anklagas för eller själva tycka...att de bär skuld över vad nån pantad idiot väljer att göra.
Då skall vi se:

promenera ensam i en park kvällstid - kan vara vårdslöst, beror på omständigheterna
ha relationer med andra människor - kan vara vårdslöst, beror på vem man har en relation med
vara sexuellt aktiv - kan vara vårdslöst, beror på hur och med vem/vilka
gå i kläder som visar dina lår - vårdslöst
överarmar - normalt sett inte vårdslöst, beror dock på var och vem som armarna visas för
hår - samma som med överarmarna

vidare så anser du att jag är:
dum i huvudet - nej
misogyn - Nej, inte som jag ser det. 2/5 av min familj består av kvinnor, och jag har många fantastiska kvinnor som kollegor och bekanta. Jag känner dock ingen som "klär sig som hon vill" eller däckar på okända soffor.

Beträffande fallet med killen som blir rånad så beror det på omständigheterna. Om han är full och samtidigt går ensam i dyra kläder - definitivt vårdslöst. Inte helt olikt hur jag resonerar angående kvinnor med andra ord. Om killen skulle finna sig i en sådan situation (alltså full och iklädd dyra kläder mitt i natten) så är taxi eller pappa definitvt att rekommendera.

Man kan till och med säga att män borde vara ännu mer på sin vakt (vilket de i allmänhet redan är i och för sig), eftersom att män är utsatta för mer frekvent och grövre våld än vad kvinnor är. Med detta sagt så finns det dock självklart skillnader mellan hur könen kan vara vårdslösa. Eftersom att män är överrepresenterade bland brottslingar och eftersom att de flera människor är hetero så är det givetvis mer vårdslöst av en kvinna att klä sig utmanande än om en man gör det.
Citera
2022-02-03, 20:38
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
1% säger du.
Så en procent av dig tror att män har viktigare saker att göra än att tänka på sex.
Och en procent av dig tror även att samhällets exponering av kvinnokroppen kan ha en viss distraherande effekt på mannen.
Det låter rimligt.
Jag skulle höja siffran till 50% och detta är varför:
100% = Burka = extremt åt ena hållet
0% = "jag klär mig som jag vill" = extremt åt andra hållet
50% = den gyllene medelvägen.

Och detta har inget med våldtäkt att göra, våldtäkt hamnar i extremfacket.

Nja sex och attraktion är hela vardagen fylld av. Men jag menar åt extremhållet där 1% muslim är vårt 100%.
På sätt o vis, 50% vore kanske medelvägen, men ingen i detta land accepterar ens 1% eller ens vill tala om att det ens kommer på fråga att ifrågasätta. Jupp.
Citera
2022-02-03, 21:43
Medlem
Citat:
Du skrev "sexbrott" i rubriken. Syftar du då på att skicka bilder?

Nej jag valde "sexbrott" som den kortaste sammanfattningen av det som studien avser...
eftersom det inte går skriva så långa rubriker.

Så här står det i studien:

"Idag släpper barnrättsorganisationen ECPAT rapporten “Tjejer måste sluta skicka bilder” om pojkar och deras attityder och beteenden vad gäller nudes (nakenbilder) intimitet, sexualbrott och åldersskillnader."

Rapporten handlar alltså om MER än enkom skicka nakenbilder.
Det var dock det beteende som gav störst skillnad i svar mellan pojkar och flickor.

Citat:
Så vad exakt menar du med "synen på sexbrott"?
Pojkarna har inte fått frågor om våldtäkt. Ska vi bara anta att de värderar våldtäkter på samma sätt som de värderar bildspridning?
Det verkar som att du drar växlar här baserat på överhettade Flashbacksdiskussioner.

Sexbrott är inte enkom våldtäkt.
Du är medveten om att du kan ladda ner hela rapporten under länkar?

Citat:
Pojkarna behöver en faderlig örfil, det är min bestämda uppfattning, men det är en annan sak.
Det jag hakar upp mig på är avsaknaden av kopplingen mellan att rättfärdiga bildspridning och att rättfärdiga våldtäkter. Det måste finnas något underlag som visar det sambandet.

?? och hur fan ska en örfil hjälpa mot dessa värderingar tycker du?

Du förstår inte hur åsikterna att det är tjejens fel att någon annan sänder runt hennes nakenbilder...hör ihop med åsikterna att det är tjejens fel om hon blir våldtagen....

Eller att åsikterna att ett beteende är "någon annans fel och ansvar" hör ihop med att det är enklare att rättfärdiga samt ge sig själv "rätten" att bete sig just så.
Citera
2022-02-03, 21:46
Medlem
Citat:
Jag skrev ju att våldtäkt inte har något med mitt inlägg att göra.
???

Sedan missade jag att skriva att det handlar om civilisationer, inte om jägar-samlar-samhällen.
De kan inte jämföras då jägar-samlar-modellen inte är skalbar på det sättet. Det är därför de är så olika i alla avseenden.

På vilket sätt är ett samhälle våldtäkts-"skalbar"?
mest förvirrande jag läst på länge.
Citera
2022-02-03, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Mycket av detta handlar sannolikt om att unga killar börjar bli trötta på att bli utpekade som kollektivt skyldiga till något dom inte har att göra med överhuvudtaget.

När unga tjejer i stor utsträckning sympatiserar med/röstar på partier som vill ha massinvandring. När unga tjejer engagerar sig i Refugees Welcome & liknande. När samma tjejer frivilligt umgås med män/pojkar från länder med en "annorlunda" kvinnosyn. När dom då drabbas av sexualbrott så är din åsikt den samma som medias, att det är alla killar som är kollektivt skyldiga.

Kanske inte så konstigt att unga svenska killar känner att dom är mer oskyldiga till dagens situation är tjejerna. Men att dom trots detta blir misstänkliggjorda & kollektivt utpekade.

Du menar att denna inställning till vem som är ansvarig för någons beteende plötsligt har dykt upp nu?
och aldrig funnits i tidigare samhällen?

suuure!

Precis lika garanterat säkert som att våldtäkter aldriig existerat i Sverige innan invandringen....

Och när ska ni muppar inse, skillnaden mellan kritik på individnivå och gruppnivå?
Citera
2022-02-03, 21:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Du menar att denna inställning till vem som är ansvarig för någons beteende plötsligt har dykt upp nu?
och aldrig funnits i tidigare samhällen?

suuure!

Precis lika garanterat säkert som att våldtäkter aldriig existerat i Sverige innan invandringen....

Och när ska ni muppar inse, skillnaden mellan kritik på individnivå och gruppnivå?
Nu börjar du prata om allt annat än vad detta handlar om. Vi lever nu & debatten handlar om vad som händer nu.
Svenska män, som grupp, har aldrig begått så få våldtäkter som nu, ändå skuldbeläggs dom för saker som görs av helt andra folkgrupper. Folkgrupper som kvinnor i hög utsträckning har röstat för att importera till Sverige.

Svenska män börjar nyktra till & vägrar ta på sig skulden för sådant dom inte är skyldiga till. Ett sundhetstecken.
Citera
2022-02-03, 22:30
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Nja sex och attraktion är hela vardagen fylld av. Men jag menar åt extremhållet där 1% muslim är vårt 100%.
På sätt o vis, 50% vore kanske medelvägen, men ingen i detta land accepterar ens 1% eller ens vill tala om att det ens kommer på fråga att ifrågasätta. Jupp.

Nej precis, den som ifrågasätter den västerländska ordningen blir snabbt anklagad för att ha medeltida värderingar och förespråka islamism. Svart eller vitt ska det vara. Regler ses som förtryck. Samtidigt förfaller samhället bit för bit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in