2022-02-03, 12:24
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej!
Om någon VIDARESÄNDER/ medvetet sprider en nakenbild till andra, utan personen på bildens medgivande, så är offret ansvarig, tycker pojkarna.
DET är vad artikeln handlar om.

Och att sprida nakenbilder av andra utan medgivande är alltså ett brott.

Sexbrott?
Citera
2022-02-03, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Vet inte riktigt varför provokation är typ förbjuden eller tas med i beräkningen vid brottsutredning utom den sexistiska och sexuella. Att det är en trigger på något vis för någon osv kan nog fan alla skriva under på.

Som han chefen över högsta domstolen sa till sitt försvar: Jag kunde inte hålla tillbaka mitt köttsliga begär

Sluta trigga så passerar du, så är det. Om du passerar riskzoner såsom babbar, gäng, knarkare, tattare och problem-makare allmänt så går du fri. Men vill du bjuda upp till dans så Varsågod det är ett fritt land!

Du menar att "män är djur" som inte har ett intellekt? Som mer är "ugggha, jag vill knulla. Uggha, lättklädd kvinna. KNULLA NU!!! Uggha!".

Tur för oss alla att flertalet kvinnor har en finare syn på män än vad du har. Annars skulle kvinnor inte vilja veta av män och då skulle världen bli en mycket tråkigare plats...

Nej du. Det handlar inte om "triggers" för sex när det kommer till våldtäkt. Sexet är sekundärt. Primärt är den makt och kontroll som förövaren vill utvinna. Det är samma sak vid sk förnedringsrån. Förövaren vill förnedra offret, vinna makt och kontroll över offret. Sedan finns det även de som givetvis tänder på just detta: att förnedra och vinna makt och kontroll över offret och som därmed får en sexuell upphetsning av situationen i sig. Empatistörning och sexuellstörning finns givetvis med i bilden också.

Jag kan även tänka mig att när det är en utländsk förövare och ett svenskt offer, att det kan finnas rasistiska motiv i det hela. En avsky för svenskar och att därmed en slags "jag gör vad fan jag vill mot dessa", ett avhumaniserande av offret där man njuter av att förnedra och plåga offret som tillhör den "ras" man avskyr. Även här tänker jag på både våldtäkter och förnedringsrån. Man ser ju detta i krig, där man våldtar fiendens kvinnor och barn som ett sätt att både förnedra fienden och kvinnorna och barnen till fienden. Även här finns någon form av både empatistörning och sexuellstörning med i bilden.

Är förövaren och offret av samma etniska ursprung så finns ändå den där makt och kontrollmekanismen med. Samt empatistörning och sexualstörning.

Vid oaktam våldtäkt kan det vara så att förövaren har svårigheter att läsa av signaler av olika slag. Så där behöver det inte alls handla om makt och kontroll och förnedring av offret. Men förövaren kan ha en empatistörning som gör det svårt för förövaren att läsa av om offret vill/inte vill.

I samtliga ovanstående situationer så är förövaren ansvarig och skyldig. Denna får använda sitt intellekt och söka hjälp. för en sak är säker: män är inte djur.
Citera
2022-02-03, 14:19
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du menar att "män är djur" som inte har ett intellekt? Som mer är "ugggha, jag vill knulla. Uggha, lättklädd kvinna. KNULLA NU!!! Uggha!".

Tur för oss alla att flertalet kvinnor har en finare syn på män än vad du har. Annars skulle kvinnor inte vilja veta av män och då skulle världen bli en mycket tråkigare plats...

Nej du. Det handlar inte om "triggers" för sex när det kommer till våldtäkt. Sexet är sekundärt. Primärt är den makt och kontroll som förövaren vill utvinna. Det är samma sak vid sk förnedringsrån. Förövaren vill förnedra offret, vinna makt och kontroll över offret. Sedan finns det även de som givetvis tänder på just detta: att förnedra och vinna makt och kontroll över offret och som därmed får en sexuell upphetsning av situationen i sig. Empatistörning och sexuellstörning finns givetvis med i bilden också.

Jag kan även tänka mig att när det är en utländsk förövare och ett svenskt offer, att det kan finnas rasistiska motiv i det hela. En avsky för svenskar och att därmed en slags "jag gör vad fan jag vill mot dessa", ett avhumaniserande av offret där man njuter av att förnedra och plåga offret som tillhör den "ras" man avskyr. Även här tänker jag på både våldtäkter och förnedringsrån. Man ser ju detta i krig, där man våldtar fiendens kvinnor och barn som ett sätt att både förnedra fienden och kvinnorna och barnen till fienden. Även här finns någon form av både empatistörning och sexuellstörning med i bilden.

Är förövaren och offret av samma etniska ursprung så finns ändå den där makt och kontrollmekanismen med. Samt empatistörning och sexualstörning.

Vid oaktam våldtäkt kan det vara så att förövaren har svårigheter att läsa av signaler av olika slag. Så där behöver det inte alls handla om makt och kontroll och förnedring av offret. Men förövaren kan ha en empatistörning som gör det svårt för förövaren att läsa av om offret vill/inte vill.

I samtliga ovanstående situationer så är förövaren ansvarig och skyldig. Denna får använda sitt intellekt och söka hjälp. för en sak är säker: män är inte djur.

Ne lugn nu. Män är inte djur men vissa stora skaror tror man fan är det ibland.

Sexuell provokation om vi ska kalla det så tillsammans med att män är mer lätt-triggare överlag. Men vi har gjort det så konstigt till att "jag ska få göra vad jag vill". Stopp min kropp! Jovisst men säg det till Dem när du står där, inte mig.

Det var den sexuella biten, men som du säger finns det andra arter som påverkar också och hur skyddar man sig mot dem? Jag skulle säga att tillåta tårgas kan vara en bra start.

Hur ska man ta dessa personer INNAN de begår brott eller "oaktsamheten"?

Tex blattar vet vi ju alla när det kommer till svennehoror och så vidare. Jag har sagt sedan 1994 att jag inte vill ha dem i landet men ingen lyssnar, så vad gör man?
Citera
2022-02-03, 14:26
Medlem
Citat:
Ne lugn nu. Män är inte djur men vissa stora skaror tror man fan är det ibland.

Sexuell provokation om vi ska kalla det så tillsammans med att män är mer lätt-triggare överlag. Men vi har gjort det så konstigt till att "jag ska få göra vad jag vill". Stopp min kropp! Jovisst men säg det till Dem när du står där, inte mig.

Det var den sexuella biten, men som du säger finns det andra arter som påverkar också och hur skyddar man sig mot dem? Jag skulle säga att tillåta tårgas kan vara en bra start.

Hur ska man ta dessa personer INNAN de begår brott eller "oaktsamheten"?

Tex blattar vet vi ju alla när det kommer till svennehoror och så vidare. Jag har sagt sedan 1994 att jag inte vill ha dem i landet men ingen lyssnar, så vad gör man?

Det finns givetvis ett visst kvinnoförakt också hos dessa förövare som med berått mod begår vedervärdiga övergrepp. Det är inte helt ovanligt att de inte ens får stånd/får halvstånd och tar till andra föremål/fingrar etc. för att skada och förnedra offret på. Så det är mer förnedring/makt/kontroll det handlar om. Detta missas ofta att berättas om. Och därför tror många att kvinnorna "sexuellt lockar" dessa män. Nej, så enkelt är det inte. Men visst: dessa män kan känna sig sexuellt upphetsade av själva situationen i att utöva makt och kontroll och förnedring mot offret. Störda människor rakt av.
Citera
2022-02-03, 14:32
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det finns givetvis ett visst kvinnoförakt också hos dessa förövare som med berått mod begår vedervärdiga övergrepp. Det är inte helt ovanligt att de inte ens får stånd/får halvstånd och tar till andra föremål/fingrar etc. för att skada och förnedra offret på. Så det är mer förnedring/makt/kontroll det handlar om. Detta missas ofta att berättas om. Och därför tror många att kvinnorna "sexuellt lockar" dessa män. Nej, så enkelt är det inte. Men visst: dessa män kan känna sig sexuellt upphetsade av själva situationen i att utöva makt och kontroll och förnedring mot offret. Störda människor rakt av.

Jao. Svaret är nog att De är väldigt väldigt lätt-triggade, räcker med ansikte eller uns av kvinnliga former på reklamer eller i tidningar eller på stan kan jag tänka mig. Se på muslimerna de har ju "förstått" detta och täcker kvinnorna helt för att inte "provoceras". 99% fel men jag kan ge dom 1% av förståelse för hur de menar och tänker, även fast jag 100% är emot det och tänker jävla tattare som inte kan lägga band på sig och respektera andra!

Anekdot: Jag var med på tiden då det var topless på brudarna i Sverige på både stränder och simhallar och vi delade duschar på idrottsanläggningar ibland. Det var normalt som alla kunde leva med och respektera.
Citera
2022-02-03, 15:49
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jao. Svaret är nog att De är väldigt väldigt lätt-triggade, räcker med ansikte eller uns av kvinnliga former på reklamer eller i tidningar eller på stan kan jag tänka mig. Se på muslimerna de har ju "förstått" detta och täcker kvinnorna helt för att inte "provoceras". 99% fel men jag kan ge dom 1% av förståelse för hur de menar och tänker, även fast jag 100% är emot det och tänker jävla tattare som inte kan lägga band på sig och respektera andra!

Anekdot: Jag var med på tiden då det var topless på brudarna i Sverige på både stränder och simhallar och vi delade duschar på idrottsanläggningar ibland. Det var normalt som alla kunde leva med och respektera.

1% säger du.
Så en procent av dig tror att män har viktigare saker att göra än att tänka på sex.
Och en procent av dig tror även att samhällets exponering av kvinnokroppen kan ha en viss distraherande effekt på mannen.
Det låter rimligt.
Jag skulle höja siffran till 50% och detta är varför:
100% = Burka = extremt åt ena hållet
0% = "jag klär mig som jag vill" = extremt åt andra hållet
50% = den gyllene medelvägen.

Och detta har inget med våldtäkt att göra, våldtäkt hamnar i extremfacket.
Citera
2022-02-03, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Sexbrott?

Ingen aning vilken brottsrubrircering just sändande av nakenbilder går under....men? vad spelar det för roll för det som diskuteras?

Studien gäller ju mer än enkom nakenbilder, den gäller också synen på sexbrott där det alltså framkommer att pojkarna har större benägenhet att skuldbelägga offren än vad flickorna har.

Tycker du inte det är allvarligt? och säger något om den allmänna synen gällande dessa saker.
Citera
2022-02-03, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Varför är det så viktigt för dig vad andra tycker? Om du tycker synd om människor som uppför sig vårdslöst så varsegod, ingen hindrar dig. Du får dock leva med att andra inte tar människor som utsätter sig för onödiga risker på samma allvar som de som inte gör det. Du får även leva med att det finns de som tycker att sexualbrott inte är allvarligare än vilket ringa våldsbrott som helst.
Varför är de två viktigt för dig att OFFREN för sexbrott ska anses vara skyldiga för vad de utsätts för?

Och seriöst! om du tycker att det är "vårdslöst" att gå ut, promenera ensam i en park kvällstid, ha relationer med andra människor, vara sexuellt aktiv, gå i kläder som visar dina lår, överarmar eller hår...etc etc...

Så well då är du som sagt dum i huvudet och misogyn om nu fallet är att du bara tycker detta är "vårdslöst" när det gäller kvinnor, vilket jag misstänker du tycker.

Om en kille går hem från sin kompis efter en dataspelskväll typ kl 01.00 och blir överfallen, våldtagen, misshandlad, rånad eller dödad av 3 idioter dvs brottsutsatt.....antar du då tycker att han bär skuld till detta? Att han var "vårdslös"?
Han borde inte vistas utomhus så sent, ringt pappa eller flickvännen att komma och hämta, eller inte umgås med kompisar överhuvudtaget, för hey...alltså betydligt vanligare att bli våldtagen av en "kompis" än i en park.

För det är ju vad du alltså tycker att tjejer ska anklagas för eller själva tycka...att de bär skuld över vad nån pantad idiot väljer att göra.
Senast redigerad av Merapi 2022-02-03 kl. 18:18.
Citera
2022-02-03, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jo, dessa ständiga jämförelser är intressanta. Offren jämförs med knarkförsäljare och gängkriminella, förövare jämförs med bilförare som inte hinner stanna när nån går rakt ut framför bilen.
Precis....

liknelserna på detta forum är ofta hyfsat hisnande korkade.
Citera
2022-02-03, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det du och dina så kallade hitröstade polare behöver lära er är att ni är i Sverige nu och här duger det inte att våldta nån och påstå att den fick skylla sig själv.
Take it easy mannen haggamannen, Anders Eklund folk finns också att oroa sig för 😔
Citera
2022-02-03, 18:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
För det är ju vad du alltså tycker att tjejer ska anklagas för eller själva tycka...att de bär skuld över vad nån pantad idiot väljer att göra.
Mycket av detta handlar sannolikt om att unga killar börjar bli trötta på att bli utpekade som kollektivt skyldiga till något dom inte har att göra med överhuvudtaget.

När unga tjejer i stor utsträckning sympatiserar med/röstar på partier som vill ha massinvandring. När unga tjejer engagerar sig i Refugees Welcome & liknande. När samma tjejer frivilligt umgås med män/pojkar från länder med en "annorlunda" kvinnosyn. När dom då drabbas av sexualbrott så är din åsikt den samma som medias, att det är alla killar som är kollektivt skyldiga.

Kanske inte så konstigt att unga svenska killar känner att dom är mer oskyldiga till dagens situation är tjejerna. Men att dom trots detta blir misstänkliggjorda & kollektivt utpekade.
Citera
2022-02-03, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
1% säger du.
Så en procent av dig tror att män har viktigare saker att göra än att tänka på sex.
Och en procent av dig tror även att samhällets exponering av kvinnokroppen kan ha en viss distraherande effekt på mannen.
Det låter rimligt.
Jag skulle höja siffran till 50% och detta är varför:
100% = Burka = extremt åt ena hållet
0% = "jag klär mig som jag vill" = extremt åt andra hållet
50% = den gyllene medelvägen.

Och detta har inget med våldtäkt att göra, våldtäkt hamnar i extremfacket.

Du har kulturer där kvinnor och män struttar runt mer eller mindre helt nakna utan att därför påvisa någon större våldtäktfrekvens än andra samhällen där de går klädda från topp till tå.

Att människor väljer att våldta, handlar inte ett skit om att hur offren klär sig, eller ser ut, eller....
det handlar om att de ger sig själva RÄTTEN att göra detta pga värderingar etc de ha i huvudet.

Har man värderingen att andra människor ( som inte beter sig, ser ut, värderas lika som man själv.....etc...) ska förtjäna att våldtas ...så japp då kommer våldtäkt som ett brev på posten.

Just den värderingen, är vad alltså pojkar i svensk skola uppvisa i högre grad än flickor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in