Citat:
Fast nu diskuterar vi alltså inte brottsförekomster, utan var SKULDEN för vissa brott ligger.
Vi har en lång tradition av att lägga skulden för manliga sexbrott på offren.
Och denna studie påvisar alltså att dessa tankesätt som underhållit detta tankesätt fortsatt sitter i just pojkars skallar.
När ett brott sker.,...någon delar material utan tillstånd och sviker därmed ett förtroende....
så är det alltså INTE offrets fel, utan den som faktiskt begår brottet.
Allright?
Vi har en lång tradition av att lägga skulden för manliga sexbrott på offren.
Och denna studie påvisar alltså att dessa tankesätt som underhållit detta tankesätt fortsatt sitter i just pojkars skallar.
När ett brott sker.,...någon delar material utan tillstånd och sviker därmed ett förtroende....
så är det alltså INTE offrets fel, utan den som faktiskt begår brottet.
Allright?
Om man ansvarar för alla handlingar och konsekvenser.
Anser du då att skulden av alla konsekvenser av ens handlingar är ens egna då?
Försöker bara förstå lite hur du använder ordet skuld.
Enligt mig är man alltid ansvarig för sina handlingars konsekvenser. Om du då säger att jag har skulden för alla handlingars konsekvenser i mitt liv, då är jag villig att hålla med om det. Men jag lägger ingen skam in i det hela. Kan man enligt dig vara skyldig för en konsekvens utan att vara skamsen? Det anser jag att man kan. Jag kan ta skulden, ansvaret för en handlings konsekvenser utan att känna skam.
Anser du precis som jag att man bör ta ansvar över alla sina handlingars konsekvenser eller inte? Varför, eller varför inte?
Anledningen att jag anser man bör göra det är för att det är en mentalitet som stärker en i ens liv. Gällande att man kan styra sitt liv bättre om man tar detta ansvaret. Gentemot att se sig själv som offer för livet utan förmåga att påverka.