2022-02-03, 14:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum

Ibland lyckad du på pricken beskriva det jag försökt få fram.

Denna text är en lysande beskrivning på hur Ebba kommit dit hon är. Hon har talets gåva, hon kan vända och vrida på vad som helst för att få det till sin fördel, hon lovar vad som helst och säger det som passar bäst i stunden. Sanningen är underordnad syftet i alla lägen. När syftet är uppnått släpper Ebba bara och går vidare.

Så skulle det vara med Huset oxå var det tänkt. Två månader sockervadds prat till Esbjörn och när det var påskrivet skulle de löften hon gett Esbjörn om att han var en del av familjen och att huset skull restaureras och bevaras vara borta.

Hon hann inte ens vänta tills hon tillträtt huset innan hon påbörjade förändringar Esbjörn upplevt blivet lovad inte skulle ske.

Jag har sagt det förr. Ebba har ställt till med allt i detta helt och hållet på egen hand. Om hon väntat med att röja i trädgården och markera träd, tills hon tillträtt huset. Och där med gett Esbjörn ett par veckor att ta avsked. Hade troligen inget av detta hänt.

Och jag tycker ofta att du lyckas pinpointa problemet på ett sätt som jag inte lyckas med eller har upptäckt. Det är väl det som är bra när man diskuterar och kan se saker från olika dimensioner: Dessutom måste man ju testa sina egna teorier genom det som andra har invändningar mot. I de bästa av världar leder ett bra diskussionsklimat till något för alla, det blir ett slags resultat som är bättre än det som fanns från början.

Jag är övertygad om att om Ebba hade sett till att det fanns en mäklare med från start, hade den här historien aldrig slutat på det här viset.

Förmodligen (obs spekulation) hade inte Esbjörna sålt, hade han sålt kanske det hade skett via en värdering i första hand och kanske hade det skett genom att fatigheten lagts ut på marknanden.

Trots allt, så är det en mäklares ansvar att hjälpa säljaren til bästa pris, om det är nu det som gäller.

Om Esbjörna hade ångrat sig i efterhand, då kontrakt varit påskrivet, hade det varit väldigt mycket svårare att prata om att det förekommit oegentligheter. Om man kontaktar en mäklare för att sälja, ja då faller ju argumentet att man inte ville sälja.

Ebba har inte varit försiktig eller varlig. Hon far fram som en bulldozer.
Senast redigerad av notknapparen 2022-02-03 kl. 14:58.
2022-02-03, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är jag också ganska sent inkommen i tråden, och har inte läst bakåt i tråden och inte heller varken alla aktbilagor eller allt som media rapporterat.

Genom att det är en snedfördelning i de "två lägren" i tråden är extremt påfrestande psykiskt att vara i den oposisionella lägret, särskilt för t ex merrybum som stundtals varit ensam mer eller mindre.

Ett inlägg från de som håller på Esbjörn, renderar i så många svar, att debatten blir enormt sned; angrepp och försvar, dvs ingen verklig diskussion. Desstutom förvrängs det man skriver av vissa i oändlighet, vilket återigen resulterar i meningslösa inlägg.

Nu behöver jag för säkerhets skull lägga in en reservation; jag blir plötsligt osäker på varifrån jag fått uppgiften att huset är byggt av timmer.

Jag tycker mig ha läst det någonstans, men nu när jag läser Densias, Notars och Anticimex beskrivningar hittar jag enbart uppgift om trästomme och bjälklag i trä.

Oavsett, så har inte Denisa rekommenderat rivning, utan skriver:

"En tänkt köpare räknar sannolikt med en relativt omfattande renovering och moderniserin avbyggnaden i samband med tillträde.

Så för mig låter väl "fallfärdigt" (Ebbas eget ord) mer som ett hus som närapå måste rivas. Kanske inte så stor överdrift, men ändå med den övriga informationen hon ger, färgas det av ett hus som är mer som ett rivobjekt och inte ens ett hus att prata om. Vinklat helt enkelt.

Du och Merrybum skulle ju kunna starta en egen tråd, så kan ni gödsla mer era trollerier där, så kan vi som är intresserade av fakta hålla oss i denna tråden.

Hade du inte varit ett troll, så hade du inte brytt dig om hur många inlägg någon har skrivit, då hade du brytt dig om vilka skribenter som bidrar med sakliga faktafyllda inlägg med sökbara referenser, och vilka som bara postar en massa trams, lögner och helt ogrundade påståenden. Men det verkar du helt ointresserad av det förra och bara intresserad av det senare.

Vad gäller huset och vad som är sagt i tråden om hur det är byggt, så finns det i tråden, bara att söka bakåt.
Senast redigerad av mzs 2022-02-03 kl. 14:48.
2022-02-03, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Och jag tycker ofta att du lyckas pinpointa problemet på ett sätt som jag inte lyckas med eller har upptäckt. Det är väl det som är bra när man diskuterar och kan se saker från olika dimensioner: Dessutom måste man ju testa sina egna teorier genom det som andra har invändningar mot. I de bästa av världar leder ett bra diskussionsklimat till något för alla, det blir ett slags resultat som är bättre än det som fanns från början.

Jag är övertygad om att om Ebba hade sett till att det fanns en mäklare med från start, hade den här historien aldrig slutat på det här viset.

Förmodligen (obs spekulation) hade inte Esbjörna sålt, hade han sålt kanske det hade skett via en värdering i första hand och kanske hade det skett genom att fatigheten lagts ut på marknanden.

Trots allt, så är det en mäklares ansvar att hjälpa säljaren til bästa pris, om det är nu det som gäller.

Om Esbjörna hade ångrat sig i efterhand, då kontrakt varit påskrivet, hade det varit väldigt mycket svårare att prata om att det förekommit oegentligheter. Om man kontaktar en mäklare för att sälja, ja då faller ju argumentet att man inte ville sälja.

Ebba har inte vrit försiktig eller varlig. Hon far fram som en bulldozer.
Om det hade funnits en mäklare med så hade denne varit anklagad för att ha tvingat Esbjörn Bolin att skriva på något papper på samma sätt som hans egna advokater nu är.
2022-02-03, 15:08
Medlem
"Apropå firma. Jag blir lite nyfiken på följande resonemang ur förhöret
Citat:
Bolin tillfrågas hur det kommer sig att mäklarfirman Sjönära är inblandade.
Han säger att det är [ ] som är kompis med dem och det går säkert via [ ]. Han har
en stor träfirma och har reklam på takvärme och elektricitet, på någon skylt vid Bärby
Om nu Ebba, som jag antar är första maskningen är kompis med "dem", varför skulle det gå via någon annan..."

Andra maskningen är Ebbas pappa Truls. Fanns bild på skylten m telefonnummer tidigt i tråden.
2022-02-03, 15:09
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Oj, det var listigt uträknat! Jag förstår inte hur, men det är säkert betydelsefullt hur de lärde känna varandra under sommaren.
Jag har svårt att förstå att syftet med exemplet går dig fullständigt förbi. Ebba använder retoriken för att vanda saker till sin fördel och för att få saker att låta mildare än de är.

När hon säger att hon lärde känna en man i sommras låter det som att först kom vänskapen och sedan tanken om att köpa huset.

Exemplet är självklart inte avgörande för någonting. Men det är ett tecken på att allt Ebba säger bör tas med en nypa salt.
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Hur kunde det inte ha hänt menar du? Du har ju påstått att Esbjörn fått flera miljoner för lite för fastigheten, att Ebba lurat till sig den när Esbjörn inte ville sälja osv. Skulle han ha glömt det bara för det gått ett par veckor till? Skulle det göra det mer rätt menar du?
Nu blandar du äpplen och päron.

Att Ebba fick huset väldigt väldigt billigt är en sak. Det beror säker på att Esbjörn inte jade riktigt koll på bostadsmarknaden.

Hur Ebba övertalade Esbjörn att sälja? Hon är politiker, hon har levt större delen av sitt liv i högre skiktet på en frireligiös församling. Hon har som yrke att övertyga genom att argumentera. Så att hon n lyckades övertala Esbjörn är inte så konstigt.

Underskatta inte vikten av avsked. Att få gå ett par veckor och säga adjö till sakerna och huset hade kanske räckt för att komma till freds med tanken att han sålt.
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Och precis det är problemt... Det är därför du missar allt väsentligt och det är därför alla dina inlägg framstår som sprungna ur någon saga från 1700-talet.
Stark ändå att erkänna att du inte begriper något av tvisten.

Fallfärdigt betyder bara att det kommer krävas ett betydande underhåll för att få det i beboligt skick.
Det är det inte notknapparen tillför massor i tråden och det är enbart positivt att hen inte är färgad av massa skit som står skrivet här innan.

Dessutom behöver man inte kunna historien i minsta detalj för att se att här är en omoralisk affär.
2022-02-03, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Citat:
Han säger att det är [ ] som är kompis med dem och det går säkert via [ ]. Han har
en stor träfirma och har reklam på takvärme och elektricitet, på någon skylt vid Bärby
Om nu Ebba, som jag antar är första maskningen är kompis med "dem", varför skulle det gå via någon annan..."

Andra maskningen är Ebbas pappa Truls. Fanns bild på skylten m telefonnummer tidigt i tråden.

Tackar.
På något sätt blir resonemanget där ännu knepigare.
Varför skulle kontakten med Sjönära, som ebba är "kompis med" gå via hennes pappas firma?
2022-02-03, 15:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Hela problemet med anmälan är att den är falsk och de försöker bygga den på en massa lögner, det leder till att Esbjörn, som de flesta lögnare, inte riktigt vet vad han ska säga och blandar in sig i sina egna lögner. Hör försöker han då koka soppa på ingenting alls genom att försöka koppla ihop lite olika random personer. Han vet själv inte alls varför egentligen, man kan också fundera över många av de frågor polisen ställer i förhöret, och vad de har med det påstådda brottet att göra. Som t.ex. vad varför polisen tar upp Sjönära och ställer frågor om dem.

Eller så har Esbjörn svårt med närminnet och vissa delar av kognitionen?

Det har ju ändå gått flera månader sedan händelsen.

Vad gäller Sjönära så är det ju Esbjörn som tar upp det, då i samband med att Esbjörn tar upp att han vförsökte betala tillbaka handpenningen "ett par tre dagar efter:
"På fråga när den summan betalades in så säger han att det var den 3 september 2020. Den 8 augusti var han på banken första gången, men då ville hon inte uppge kontonummer och dom försökte ringa den hjälpredan hon hade, på fina bolaget Sjönära, en mäklare, men han visste inte heller kontot, påstod han."
https://www.docdroid.net/k0ccf68/scan-pdf#page=17

De frågor som kommer från polisen, det ser jag som ett försök till att reda ut vem som äger fastigheten helt enkelt.

Sanningen, den sitter inte du på, vad du än försöker påstå (din signatur).
Du är obehaglig, för att du skäms inte och drr dig inte för att kalla människor för de hemskaste saker.
2022-02-03, 15:26
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Ebbas föräldrars religionstillhörighet är helt irrelevant för trådämnet och affären. Det är bara de värsta trollen som drar upp sådant och hittar på en massa saker enbart i syfte att smutskasta Ebba. .
Men kära barn, klipp dig och skaffa dig ett jobb.

Det är patetiskt att påstå att Ebbas föräldrar inte har med detta att göra. För att nästa sekund tycka att det är helt okey att spy galla över och sprida misstankar om samtliga Esbjörns juridiska ombud, Monica, Majkgård, Majkgård städare/vaktmästare, hans fru, deras dotter, Matz, Ulf, och fan och hans moster.

Ebbas föräldrar var exempelvis närvarande vid kontrakskrivningen. Detta gör dem mer delaktiga i detta än många som har blivet uthängda Indiens tråd.

Nu var de ju faktiskt framlyfta som exempel på hur denna tråd skulle kunna se ut om jag/ vi använde samma metoder som Ebbotar. Det är enbart på grund av att jag/ vi har en högre moral är du/ni som de varit förskonade från inblandning i tråden. Inte på grund av att det inte finns människor med hemligheter eller konstiga sammankopplings mellan människor på Ebbas sida.

Mem det är magstarkt av dig att gnälla. Med tanke på vilken retorik du själv använder dig av.
2022-02-03, 15:28
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Citat:

Verkar som Esbjörna hjärna fungerande den dagen, där minnet har lagrat en massa information sedan tidigare och som han lätt hade åtkomlig r det behövdes.
2022-02-03, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Men kära barn, klipp dig och skaffa dig ett jobb.

Det är patetiskt att påstå att Ebbas föräldrar inte har med detta att göra. För att nästa sekund tycka att det är helt okey att spy galla över och sprida misstankar om samtliga Esbjörns juridiska ombud, Monica, Majkgård, Majkgård städare/vaktmästare, hans fru, deras dotter, Matz, Ulf, och fan och hans moster.

Ebbas föräldrar var exempelvis närvarande vid kontrakskrivningen. Detta gör dem mer delaktiga i detta än många som har blivet uthängda Indiens tråd.

Nu var de ju faktiskt framlyfta som exempel på hur denna tråd skulle kunna se ut om jag/ vi använde samma metoder som Ebbotar. Det är enbart på grund av att jag/ vi har en högre moral är du/ni som de varit förskonade från inblandning i tråden. Inte på grund av att det inte finns människor med hemligheter eller konstiga sammankopplings mellan människor på Ebbas sida.

Mem det är magstarkt av dig att gnälla. Med tanke på vilken retorik du själv använder dig av.

Vart ifrån har du fått att Busch föräldrar var med på kontraktskrivningen?

Hade du haft högre moral hade du inte kalla folk för ebbotar.
2022-02-03, 15:36
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Citat:

Intressant! Så Esbjörn är väl insatt i vad Truls jobbar med och vilka kontakter han har. Esbjörn verkar ha haft stor kännedom om familjen Busch. Tyder det på att Esbjörn är frireligiös tro?

För övrigt är detta bara ett av många tecken på att det finns väldigt mycket frågetecken i Ebbas nätverk oxå.
2022-02-03, 15:40
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Vart ifrån har du fått att Busch föräldrar var med på kontraktskrivningen?

Hade du haft högre moral hade du inte kalla folk för ebbotar.
Ge dig, Ebbotar är milt mot vad jag har fått utstå i denna tråd. Man kan inte kalla någon lågutbildade inbicilla idiot i ett inlägg och gnälla över att man blir kallad Ebbot i nästa, det rimmar illa. Är många här vana vid att man inte behandlas som man behandlar i denna tråd mån tro?!

Esbjörm talar om Ebbas pappa i polisförhör kring trädfällningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in