2022-02-03, 12:17
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Lärt känna under sommaren och bett en gemensam bekant fråga om han vill komma hem till mig och fika och tala om försäljning av huset är två ganska olika saker oxå.

Ebba kände inte Esbjörn innan de träffades, men tack vare försäljningsdiskussionerna de hade, så lärde de säkert känna varandra. Olika sidor av samma mynt.
2022-02-03, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tror att huset har en plankstomme, det innebär givetvis inte att huset inte kan vara gediget. Jag får gardera med att jag likt lillen-68 inte är född före förra sekelskiftet så jag var inte heller med och byggde huset.

Det kan mycket väl vara så att huset Ebba köpt är byggt med plankstomme. Övergången från stående timmer till plankstomme skedde runt sekelskiftet, men det var också vanligt att sommarhus byggdes i just stående timmer runt den här tiden.

Sedan kan man väl också säga att med dagens mått mätt så är skillnaden på en konstruktion i stående timmer och plank liten. Bägge två erbjuder en stomme i kraftigt solitt trä. Frågan om det är stående timmer eller plank blir mer en retorisk diskussion alternativt en fördjupad byggnadsvårdsteknisk Oavsett vilket är det någonting helt annat än det som i dag kallas för "lösvirkeshus" vilket oftast huvudsakligen har gips i väggarna, och en och annan på gränsen till underdimensionerad träregel
Hänger man upp en lite för tung vinterjacka på en väggkrok i ett modernt hus riskerare man få halva väggen i knäet. Jag vet, för det har hänt mig

Diskussionen uppkom väl ursprungligen för att det i något dokument påstods vara stående timmer i huset. Jag kan mest bara konstatera att det inte är alls otroligt att så är fallet, men också att det mycket väl kan vara plank som kallats för stående timmer. Jag har sett det ske förr och tänker att det beror på att "stående timmer" låter mycket bättre än "plankstomme" Men rent praktikst gör det ingen skillnad för en köpare, Ebba, idag, tänker jag .
2022-02-03, 12:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nä, jag litar inte på Ebba, och återigen bevisar hon att hon gör skäl för min misstro mot hur hon har skött affären.

I DN berättar Ebba i en intervju i maj- 21 om sitt husköp:

(Observera att detta är en transkription av vad Ebba själv säger)
" Ja, det är ett enkelt husköp. Ett litet hus som är fallfärdigt, inget rinnande vatten, el eller nånting. Men det är ett hus som jag tror skulle kunna bli ett tryggt hem för mina barn och mig själv. Jag har köpt det av en man som jag har lärt känna under sommaren och som velat sälja till mig.

Jag har köpt det enligt konstens alla regler. Jag ser ingen anledning till att backa från det husköpet bara för att personer har hotat mig med att smutskasta mig i media. Det tycker jag inte är rätt och riktigt. Även om man är beslutsfattare och makthavare så ska man inte vara rättslös. Alla måste vara lika inför lagen.
"
https://www.dn.se/sverige/partiets-vadjan-till-ebba-busch-ga-inte-vidare-till-domstol/

Det är ju helt enkelt inte sant att det inte finns vare sig el eller vatten i huset.
Varför kan inte Ebba hålla sig till sanningen här.

Huset är visserligen nedgånget, men varken el eller vatten saknas, det kan läsas i mäklarnas objektbeskrivning och även i Anticimex.

Jag vet inte ens om man kan säga att huset är fallfärdigt med rätta, även om jag själv har definiterat det som ett ruckel. Men husets stomme är timmer, och jag skulle tro att om huset verkligen var fallfärdigt, dvs att allt timmer var kört, då handlar det inte längre om ett hus som kan renoveras. Visst, man kan väl tolka Ebbas beskrivning av huset som lite målande, men sammataget beskriver hon huset i (ännu) sämre skick än det är.

Det som är sant är att huset behöver renoveras rejält, och man behöver naturligvis dra in ny el överallt och även vatten/avlopp är med säkerhet i sådant skick att man behöver åtgärda detta. Stora summor måste till för att huset ska bli ett beboeligt åretrunt hus för en barnfamilj med moderna krav.

Ingen tycker väl och har väl inte heller sagt att det är rätt att Ebba ska ge upp husköpet för hot om smutskastning i media. Det är ett typiskt retoriskt grepp som vänder ljuset från den riktiga frågan om Ebba har justa agerat just och moraliskt. Även om vissa media gör rubriker av ingenting, så finns det i den här frågan frågetecken, och som partiledare får du accptera att bli granskad. Det är något som Ebba vet, och hon har satt sitt eget rykte på jepardy genom att stövla fram.

Istället handlar det om synpunkter som har kommit fram om Ebbas husköp har väckts om just Ebbas agerande i husköpet och Esbjörns ånger som har fått en del att undra om Ebba inte har funderat på att backa, köpa ett annat hus. Inte att hon ska back för hot om smutskastning i media.

Det har i dagarna varit flera artiklar om KD och Ebba. I DN har Ebba hävdat att KD en gång bildades för att motverka nazism, vilket inte är sant.

I Expressen skriver Anna Hellgren, redaktör och kritiker på Expressens kultursida om Ebbas uttalande:
"Ebba Busch låter dock inte något så futtigt som sanningen stå i vägen."
På KDs hemsida har man dock nu tagit bort uttalandet och kallar detta en "uppdatering".

"”Vi uppdaterar hemsidan löpande”, hälsar partiet. "

https://www.expressen.se/kultur/anna-hellgren/varfor-ljuger-busch-om-kds-forflutna/

Nä, det är precis sådant här som gör att jag inte litar på Ebba. Jag håller med Expressens journalist:

"Ebba Busch låter dock inte något så futtigt som sanningen stå i vägen."

För oss vilka inte skriver så många inlägg utan oftast enbart läser i denna tråd eller andra trådar för den skull är det tacksamt att båda sidor blir belysta.
Därför ska du och andra vilka även visar upp Esjörns saker i affären från hans sida sett ha en eloge, för om en tråd blir för ensidig blir det aldrig bra.
Än om det här i denna tråd känns som en kamp mellan David och Goliath, men den verkliga kampen mellan Ebba och Esbjörn är väl också så, David mot Goliath

När kommer SH att lämna ett besked, finns det något datum eller kan det komma vilken dag som helst?
Senast redigerad av MisterSeven 2022-02-03 kl. 12:34.
2022-02-03, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Vad som var väsentligt i frågan vi diskuterade var om han visste om anmälan innan polisen ringde upp honom. Det försöktes ju göra gällande att han inte kände till det och som jag då vederlade i några inlägg innan till slut dina Ebba-parvlar lade ned sina försök.

Du förstår som vanligt ingenting alls.

Det väsentliga i frågan är att det gjordes en polisanmälan i Esbjörns namn utan att Esbjörn kände till detta. Något som också bekräftas av förhöret. Vad Esbjörn fått veta innan förhöret är högst oklart, han vet av allt att döma inte ens att han har en generalfullmaktstagare, då han tycks tro att det rör sig om en revisor, och han vet av allt att döma inte heller att han har ett juridiskt ombud, då han tycks tro att det rör sig om "någon firma i Örebro", som han av hans sätt att uttrycka sig inte tycks anse sig han någon koppling till, eftersom han säger just " någon firma i Örebro", istället för "mitt ombud", eller "Johann".

Esbjörn har blivit kallad till polisförhör, vilket skedde via telefon. Innan telefonförhöret skedde har Esbjörn fått veta att det skett en polisanmälan. Men om han fick den informationen först av polisen, när de kallade honom till förhör, och därefter av den person han kallar sin "revisor", det vet vi inte. Men det ligger nära till hands att anta detta. Esbjörn har blivit kallad till polisförhör, men förstår inte varför. Då förklarar hans "revisor" för honom att det gjorts en anmälan.

Men, en sak är helt säker, allting, det lilla, som kommer från Esbjörn själv, tyder alltid på att de närmast Esbjörn agerar i hans namn utan hans vetskap, och emot såväl bättre vetande som Esbjörns intresse.

Att du sedan som vanligt försöker skriva om historien bara för att du aldrig kan ha fel trots att du alltid har fel, förändrar inte faktum. Du borde inte skriva i denna tråd när du inte klarar av att hänga med!
2022-02-03, 13:04
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Lärt känna under sommaren och bett en gemensam bekant fråga om han vill komma hem till mig och fika och tala om försäljning av huset är två ganska olika saker oxå.

Låter som att du har kommit på den avgörande pusselbiten som kommer att vända allt till Esbjörns fördel .
2022-02-03, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Om nu det är som vissa i tråden menar att Ebba övertalat och i stort sett lurat Esbjön eller i varje fall påverkat honom till försäljning så är väl detta du kommenterar av yttersta vikt att lyfta fram.
Det kan ju inte bara finnas en sida av detta mynt (Ebba/Esbjörn) trots att det är lätt att så tro om man bara läser tråden.
Du betvivlar alltså att de lärt känna varandra under sommaren?
2022-02-03, 13:35
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Wedevåg var ett fint gammal företag, vi får hoppas att det inte drabbas av att nuvarande ägare hamnar i klammeri med rättvisan för att han har affärer med Binninge.
Ser ju onekligen illa ut om Juridikkonsulterna inte har lämnat in någon deklaration och därmed har förlorat sin f-skatt.
Håller Binnge på att ta en springnota ?

Han är varken anställd eller har någon koppling till ägandet/styrelsen i Juridikkonsulterna.
Mamma åker på detta och ev. även kan åtalas för skattebrott, hon sitter i styrelsen och äger 100%.
Även fast det är AB som ska bära sina egna kostnader, åker man personligen på sånt här.
Springnota, var inte Esbjörn springnotan smittade han Binninge också?
2022-02-03, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Ja Ulfs BR ja, vem har bott i eller bor i den sedan han flyttade till Majkgård.
Hur länge har han bott i Marielund och bodde även han i Dalarna.

beror på vem man frågar
Enligt Folkbokföringen bor ju Ulf där tillsammans med ett par yngre personer,

Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Det är en trådsanning ingen av de gamla sommarhusen runt sjön har timmerstomme.
Vill bara påpeka att närmsta grannhuset uppenbart är ett timmerhus.
(Sen hur gammalt det är är en annan sak. Det har ju faktiskt byggts en hel del "nya" hus i området som snyggt smälter in)

Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Wedevåg Tools har skatteskulder och kommentarer till bokslut rating 0, antar att konkurs är nära förestående.
Ajdå, bäst att beställa en årsförbrukning borr då...

Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Du förstår som vanligt ingenting alls.

Det väsentliga i frågan är att det gjordes en polisanmälan i Esbjörns namn utan att Esbjörn kände till detta. Något som också bekräftas av förhöret. Vad Esbjörn fått veta innan förhöret är högst oklart, han vet av allt att döma inte ens att han har en generalfullmaktstagare, då han tycks tro att det rör sig om en revisor, och han vet av allt att döma inte heller att han har ett juridiskt ombud, då han tycks tro att det rör sig om "någon firma i Örebro", som han av hans sätt att uttrycka sig inte tycks anse sig han någon koppling till, eftersom han säger just " någon firma i Örebro", istället för "mitt ombud", eller "Johann".

Apropå firma. Jag blir lite nyfiken på följande resonemang ur förhöret
Citat:
Bolin tillfrågas hur det kommer sig att mäklarfirman Sjönära är inblandade.
Han säger att det är [ ] som är kompis med dem och det går säkert via [ ]. Han har
en stor träfirma och har reklam på takvärme och elektricitet, på någon skylt vid Bärby
Om nu Ebba, som jag antar är första maskningen är kompis med "dem", varför skulle det gå via någon annan...
2022-02-03, 14:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
För oss vilka inte skriver så många inlägg utan oftast enbart läser i denna tråd eller andra trådar för den skull är det tacksamt att båda sidor blir belysta.
Därför ska du och andra vilka även visar upp Esjörns saker i affären från hans sida sett ha en eloge, för om en tråd blir för ensidig blir det aldrig bra.
Än om det här i denna tråd känns som en kamp mellan David och Goliath, men den verkliga kampen mellan Ebba och Esbjörn är väl också så, David mot Goliath

När kommer SH att lämna ett besked, finns det något datum eller kan det komma vilken dag som helst?

Nu är jag också ganska sent inkommen i tråden, och har inte läst bakåt i tråden och inte heller varken alla aktbilagor eller allt som media rapporterat.

Genom att det är en snedfördelning i de "två lägren" i tråden är extremt påfrestande psykiskt att vara i den oposisionella lägret, särskilt för t ex merrybum som stundtals varit ensam mer eller mindre.

Ett inlägg från de som håller på Esbjörn, renderar i så många svar, att debatten blir enormt sned; angrepp och försvar, dvs ingen verklig diskussion. Desstutom förvrängs det man skriver av vissa i oändlighet, vilket återigen resulterar i meningslösa inlägg.

Nu behöver jag för säkerhets skull lägga in en reservation; jag blir plötsligt osäker på varifrån jag fått uppgiften att huset är byggt av timmer.

Jag tycker mig ha läst det någonstans, men nu när jag läser Densias, Notars och Anticimex beskrivningar hittar jag enbart uppgift om trästomme och bjälklag i trä.

Oavsett, så har inte Denisa rekommenderat rivning, utan skriver:

"En tänkt köpare räknar sannolikt med en relativt omfattande renovering och moderniserin avbyggnaden i samband med tillträde.

Så för mig låter väl "fallfärdigt" (Ebbas eget ord) mer som ett hus som närapå måste rivas. Kanske inte så stor överdrift, men ändå med den övriga informationen hon ger, färgas det av ett hus som är mer som ett rivobjekt och inte ens ett hus att prata om. Vinklat helt enkelt.
2022-02-03, 14:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Exakt.
2022-02-03, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är jag också ganska sent inkommen i tråden, och har inte läst bakåt i tråden och inte heller varken alla aktbilagor eller allt som media rapporterat..
Och precis det är problemt... Det är därför du missar allt väsentligt och det är därför alla dina inlägg framstår som sprungna ur någon saga från 1700-talet.
Stark ändå att erkänna att du inte begriper något av tvisten.

Fallfärdigt betyder bara att det kommer krävas ett betydande underhåll för att få det i beboligt skick.
2022-02-03, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
beror på vem man frågar
Enligt Folkbokföringen bor ju Ulf där tillsammans med ett par yngre personer,

Vill bara påpeka att närmsta grannhuset uppenbart är ett timmerhus.
(Sen hur gammalt det är är en annan sak. Det har ju faktiskt byggts en hel del "nya" hus i området som snyggt smälter in)

Ajdå, bäst att beställa en årsförbrukning borr då...

Apropå firma. Jag blir lite nyfiken på följande resonemang ur förhöret

Om nu Ebba, som jag antar är första maskningen är kompis med "dem", varför skulle det gå via någon annan...

Hela problemet med anmälan är att den är falsk och de försöker bygga den på en massa lögner, det leder till att Esbjörn, som de flesta lögnare, inte riktigt vet vad han ska säga och blandar in sig i sina egna lögner. Hör försöker han då koka soppa på ingenting alls genom att försöka koppla ihop lite olika random personer. Han vet själv inte alls varför egentligen, man kan också fundera över många av de frågor polisen ställer i förhöret, och vad de har med det påstådda brottet att göra. Som t.ex. vad varför polisen tar upp Sjönära och ställer frågor om dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in