2022-02-02, 17:42
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Hjulupphängningen utgjordes av motvikter i stället för fjädrar och hade således evigt liv.

Jag vet inte vad du menar med motvikter istället för fjädrar. Har du uppfunnit en helt ny typ av fjädring där man kan lägga till vikter för att motverka vikt?

Här är annars en illustration av fjädringen på en 2CV och det är fjädrar som används för alla hjul.

http://www.entmontage.de/technik01_e.htm

En 2CV skulle vara kul att ha men de har blivit svindyra idag.
Citera
2022-02-02, 17:57
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Jag vet inte vad du menar med motvikter istället för fjädrar. Har du uppfunnit en helt ny typ av fjädring där man kan lägga till vikter för att motverka vikt?

Här är annars en illustration av fjädringen på en 2CV och det är fjädrar som används för alla hjul.

http://www.entmontage.de/technik01_e.htm

En 2CV skulle vara kul att ha men de har blivit svindyra idag.

Jag tror att TS tänker på kontravikterna, en slags tub med en blyvikt i olja som sitter i hjulnavens upphängning, dom gör så så att alla rörelser förtrögas något och hjulen inte studsar lika Mycket på ojämnheter.

Kan inte den exakta vetenskapen eller vilka år som hade det men jag tycker att min som har kontravikterna är bättre än dom utan, mer sväng och mjuk gång.

Dom priserna som du ser på blocket är dom som inte blir sålda, rätt pris går mycket snabbare.

Edit: det jag hittar på kontravikter verkar vara mina egna inlägg eller sådana som haft kontakt med min salige far, systemet med vikter i olja kan ha ett annat namn Mao.
Senast redigerad av ost-e-knark 2022-02-02 kl. 18:04.
Citera
2022-02-02, 22:39
Medlem
Bertil85s avatar
Det gick sådan oljeledningar mellan framhjulen och sedan bakhjulen. Har man för sig.
Den är grymt fin kan förstå att citroen måste komma med något liknande nya mini och fiat 500 fast det lär de inte göra.
Citera
2022-02-02, 22:49
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Det gick sådan oljeledningar mellan framhjulen och sedan bakhjulen. Har man för sig.
Den är grymt fin kan förstå att citroen måste komma med något liknande nya mini och fiat 500 fast det lär de inte göra.

Vadå oljeledningar?
Pipeline?

CV2 att åka runt med varma sommarnätter i södra Frankrike skulle förövrigt vara önskvärt,
Bilen är fulsnygg som många av Citroëns bilar
Citera
2022-02-02, 22:55
Medlem
Finns väl några entusiaster som åker över halva Europa med dessa bilar.
Ibland har jag sett några i karavan med franska skyltar. Och är i Sverige.
Men det hade jag inte orkat tror jag.
Citera
2022-02-02, 22:56
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Vadå oljeledningar?
Pipeline?

CV2 att åka runt med varma sommarnätter i södra Frankrike skulle förövrigt vara önskvärt,
Bilen är fulsnygg som många av Citroëns bilar

Inte pipeline.

De var trimmade så att de skulle se ut som en krängande 2cv vilket vanliga gör i kurvor istället åkte plant i kurvor. Det var länge sedan.

Fast fjädringen på en normal 2cv är bara det en bedrift. Att förstå kanske ?
Citera
2022-02-02, 22:59
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Inte pipeline.

De var trimmade så att de skulle se ut som en krängande 2cv vilket vanliga gör i kurvor istället åkte plant i kurvor. Det var länge sedan.

Fast fjädringen på en normal 2cv är bara det en bedrift. Att förstå kanske ?

Tänker du på Citroën Xantia Activa?
Citera
2022-02-02, 23:01
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Tänker du på Citroën Xantia Activa?

Nej. Varit med om diskussion om fjädring när det gäller citroen.
Det går att byta rakt av fjädring med en citroen före 2000-talet till 2cv:n.
Citera
2022-02-03, 03:42
Medlem
IceEyess avatar
5 miljoner tillverkade lät inte särskilt mycket? Volvo 240 tillverkades i nästan 3 miljoner exemplar under ett betydligt kortare tidsspann.

En säregen och småfräsig bil är det onekligen, men personligen känns DS och CX mer lockande.
Citera
2022-02-03, 08:15
Moderator
Citat:
Nej. Varit med om diskussion om fjädring när det gäller citroen.
Det går att byta rakt av fjädring med en citroen före 2000-talet till 2cv:n.
Du har varit med om diskussion?
Du har nog pratat med nån som kan lika lite som du men tror att hen kan. Från 70-tal och framåt har de stora Citroënerna, och några mindre, har hydraulisk fjädring, de små (Peugeotderivaten) och transportbilarna har torsion bak och McPherson fram.
2CV har inget av det. Det går definitivt inte att byta rakt av mellan nån modell.
Citera
2022-02-03, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Jag ser på den i garaget såhär års och som flattematte säger så stämmer det tekniska inte riktigt. Kontravikterna var inte på alla årsmodeller utan det var torsionsfjädring som jag gissar att du menar.
Citroen 2CV har aldrig haft torsionsfjädring i produktion efter 1948.
Torsionsfjädring fanns på någon prototyp mellan 1934 och fram till WW2.
2CV:ns fjädring kan indelas i två kompromisslösa delar, vars motstycke inte finns i övriga bilvärlden.
Den ena delen avfjädrar vagnskorgen behagligt och komfortabelt.
Den andra delen ser till att hjulen/däcken inte mister kontakten med underlaget vid bromsning eller kurvtagning på ojämnt underlag.

Hjulupphängningarna på 2CV utgörs av 2 bakåtriktade svängarmar bak och 2 framåtriktade svängarmar fram.*)
Svängarmarna är lagrade i dubbla koniska rullager, och därför synnerligen lättrörliga.
Vagnskorgen avfjädras av tvenne skruvfjädrar inneslutna i stålcylindrar på ömse sidor av ramen i s k fjäderpaket.
Varje skruvfjäder var medelst kolv/bricka och dragstång förbundna med var sin svängarm, på vilket hjulet var anbringat.
Längst in på varje svängarm fanns en vridfriktionsdämpare, som kan liknas vid torrlamellkopplingen mellan en motor och en växellåda, vars uppgift är att dämpa hastiga svängarms-/karossrörelser.
Fjäderpaketen löper på glidhylsor infästa i ramen.
På glidhylsorna fanns koniska tjocka gummielement på var sida om fjäderpaketet.
Medför att om ett framhjul rullar mot en förhöjning så drar dragstången först ihop fjädern och komprimerar sedan gummielementet, eftersom fjäderpaketet glider på glidhylsorna.
Genom detta dras fjäderpaketet framåt och spänns bakre dragstången och "drar till sig" bakre svängarmen = höjer bakhjulet något.
Samtidigt som vagnskorgen således höjs fram, så höjs den även bak.
Karossen flyter fram helt horisontellt utan "nickrörelser" som på andra bilar.
Likaså vid hård inbromsning behåller karossen sitt horisontella läge utan att niga.

Längst ut på varje svängarm finns en "termosliknade" cylindrisk stålbehållare.
Stålbehållarna är uppskattningsvis 25 cm långa med cirka 12 cm diameter.
I stålbehållarna finns en tung kolv som glider inuti.
Kolven står på en skruvfjäder så att den i grundläget befinner sig i mitten på cylinderloppet.
Stålbehållaren är till viss del fylld med tunnflytande (hydraul-) olja.
Oljans uppgift är dämpa kolvens rörelse(som oljan dämpar kolvrörelsen i en SU-förgasare).
Kolven fungerar således som en kontravikt när däcken möter ojämnheter i underlaget = vägbanan.

I avsikt att erhålla lägsta möjliga ofjädrade vikt är frambromsarna placerade inne vid växellådan.
Härigenom uppnår man även att spindelbultarna inte behöver uppta några vridmoment vid inbromsning.
De krafterna omhändertages av motor- och växellådsinfästningen.

DÄRFÖR är 2CV:ns komfort och vägegenskaper så överlägsna alla andra nu existerande bilar.

TYVÄRR har på senare år delar av de genialiska konstruktionsdetaljerna fått stryka på foten, förmodligen av ekonomiska själ, till nackdel för "cykelpumpar", som på "vanliga" bilar.

*) Principen har, några decennier senare, anammats av bl a Suzuki Jimny, Mercedes Geländewagen, Range Rover, Land Rover Defender/Discovery, Toyota LandCruiser, Nissan Patrol m fl bilar med krav på tillförlitlighet.
Citera
2022-02-03, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Finns väl några entusiaster som åker över halva Europa med dessa bilar.
Ibland har jag sett några i karavan med franska skyltar. Och är i Sverige.
Men det hade jag inte orkat tror jag.
Tidigare den här veckan lär ett par franskreggade 2CV sets sträva norrut på E4 norr om Sundsvall, enl fb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in