Citat:
Målare är Esbjörns ord från förhöret.Det vi VET är att Ebba ombesörjde besiktningen, och den skedde innan 5-6 augusti
Gissningsvis tog hon även dit hantverkare (tror det är mer eller mindre bekräftat) för att kunna ta in prisuppgift på vissa arbeten eftersom hon ville komma igång med renoveringen direkt vid tillträdet.
Citat:
Ur förhöret som hölls 2021-01-14:
Esbjörn sa att han kom över ett par nycklar efter brorsan. Men hur lång tid det tog sa de inget om. Men jag har för mig stt han sa till slut kom jag över. Det kan ju vara en vecka eller två han talar om. Mellan augusti och november är det ju ganska lång tid.
Citat:
"Först nu" tolkar nog de flesta som att det är något som skett helt nyligen
[] har bett att få låna nycklarna till huset för att låna ut till målare.
Dessa nycklar har [] sedan haft kvar och först nu har Bolin själv kommit över ett par
nycklar efter brorsan, så han kan själv kan komma in i huset
Dessa nycklar har [] sedan haft kvar och först nu har Bolin själv kommit över ett par
nycklar efter brorsan, så han kan själv kan komma in i huset
han sa alltså inte "till slut" eller "efter ett tag"
Citat:
Det är ju här det blir klurigt.
Eller menar du att Ebba släpet in Brännström? För det är osannolikt att tänka att en journalist bröt sig in.
Av förhöret kan man alltså tolka det som att Esbjörn varit utan nycklar under hela den hösten
Det motsägs ju av att Han och Brännström var inne i huset redan i November
Då finns det ett par alternativ.
Esbjörn ljuger eller uttrycker sig i vart fall väldigt oklart i förhöret angående nycklarna*
Någon annan har ett par nycklar som han inte har fri tillgång till
*Man kanske ville få till ytterligare en anklagelse mot Ebba. Inte nog med att hon huggit ner "hans" träd, hon har även stulit nycklarna (till sitt eget hus)
Sen kan man diskutera inbrotts-delen. Rent juridiskt så var det Ebbas hus.
Spontant känns det som att man borde bytt lås på huset och deponerat de nycklarna hos en oberoende part så att ingen av parterna hade fri tillgång till huset