2022-02-02, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det där beror väl då helt på vilken samhällsspridning som för tillfället råder? Med dagens virusvariant torde ju risken att smittas vara enormt mycket högre än 0,88% om man vistas ute i samhället.

Det måste ju vara den relativa skyddseffekten som är relevant att mäta om man ska mäta ett vaccins skyddseffekt. Vaccinen fungerar ju bevisligen, men kanske inte fullt så bra som det såg ut från början.
Nej, enligt FDA är det den absoluta riskreduceringen som är mest intressant.

Vad gäller smittspridning av omikron kunde jag inte bry mig mindre då den de facto är som en vanlig förkylning/lättare influensa. Var sjuk för ett par veckor sedan. Väldigt glad att jag inte vaccinerat mig för det. Hade inte gjort någon skillnad. Hade dock gärna sett siffror på absolut riskreducering i nuläget. Går inte att få fram då Folkhälsomyndigheten räknar nyligen vaccinerade som ovaccinerade.
Citera
2022-02-02, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Varför skulle dem? Klart de inte är vaccinerade.

Ok. På vilken ”nivå” inom dessa företag går gränsen för när man är med på ”konspirationen” och när man inte är inbjuden?

Jag känner nämligen ett antal personer på några av dessa företag som tillverkar vaccinen.
Vissa på väldigt hög nivå. Samtliga är vaccinerade.
Och, nej dom ”lurar” inte mig. Du vet nämligen inte vilken relation vi har..

Så, har du något som underbygger dina fantasier?
Citera
2022-02-02, 17:57
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Tror det kan ligga en del prestige och politik ivägen för det. Pratades väl om att släppa allt från 9 feb? Grannländer har släppt och då vill regeringen följa efter.
Jag tror svenska folket är lite uppdelade i läger. Både vad man anser och hur man levt. Många yngre med utflugna barn har levt socialt distanserat och inte träffat så många. Man har arbetat hemma och när man besökt butiker för att handla har man burit munskydd och hållit avstånd. Kanske även hemleverans av varor m.m. De har klarat sig rätt bra från att smittas. Ska dessa grupper nu gå tillbaks och arbeta (50-67 åringar), löper de stor risk att smittas. Här är det också många som blir lite sjukare än det yngre garde som nu främst blivit smittade, dvs barn och yngre vuxna.

Det låter som du beskriver dig själv eller?

Jag har inte hört en enda på jobbet eller privat som inte tycker att det är dags att ta bort allting nu.

Likadant med vaccinet, ingen tror längre att det är någon lösning annat än att skydda dom sköraste.

Till hösten när du äntligen fått ditt Omikronvaccin så kommer det vara en annan mild mutation som tagit över och skyddseffekten mot smitta kommer troligtvis aldrig bli bättre än influensavaccinen och vi kommer använda covidvarianten likadant.
Säkert i samma spruta så småningom och vanliga friska människor kommer skita i det.

Så nu vet du framtiden så du slipper oroa dig.
Citera
2022-02-02, 18:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Nej, enligt FDA är det den absoluta riskreduceringen som är mest intressant.

Vad gäller smittspridning av omikron kunde jag inte bry mig mindre då den de facto är som en vanlig förkylning/lättare influensa. Var sjuk för ett par veckor sedan. Väldigt glad att jag inte vaccinerat mig för det. Hade inte gjort någon skillnad. Hade dock gärna sett siffror på absolut riskreducering i nuläget. Går inte att få fram då Folkhälsomyndigheten räknar nyligen vaccinerade som ovaccinerade.

Väldigt många upplever betydligt svårare symtom än så. Speciellt barn verkar vara drabbade av hög feber som kommer och går i kombination med kräkningar och diarré. Kan möjligen förklaras av att de sällan/aldrig är vaccinerade.
Citera
2022-02-02, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Med dagens uppdatering ser det ju mycket bättre ut!

Jag fattar inte vilka ”experter” som uttalat sig i förmiddags om att det fortsatte öka!?

Nu när KTH uttalar sig själva är det ju tydligt att Malmö peakat redan V3 och Stockholm v4.

Hur fan kan man ha så usel journalistik och experter?
Citera
2022-02-02, 18:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det låter som du beskriver dig själv eller?

Jag har inte hört en enda på jobbet eller privat som inte tycker att det är dags att ta bort allting nu.

Likadant med vaccinet, ingen tror längre att det är någon lösning annat än att skydda dom sköraste.

Till hösten när du äntligen fått ditt Omikronvaccin så kommer det vara en annan mild mutation som tagit över och skyddseffekten mot smitta kommer troligtvis aldrig bli bättre än influensavaccinen och vi kommer använda covidvarianten likadant.
Säkert i samma spruta så småningom och vanliga friska människor kommer skita i det.

Så nu vet du framtiden så du slipper oroa dig.

Jag tror faktiskt att mina vaccineringar skyddade mig helt mot smitta. Jag är nämligen den enda i ett sällskap som jag umgåtts med som undgick att smittas. Jag har vistades i samma rum som covid-sjuka i vad som troligen har varit omikron. ALLA har testat positivt utom jag.

Alltid svårt att sia om framtiden. Denna våg lär väl lägga sig vad det lider. Kan ta några veckor till vad det ser ut som just nu. Frågan är om vi hinner med någon ytterligare våg innan sommaren, eller om nästa våg kommer till hösten. Om jag får gissa tror jag på ytterligare en våg till, men den lär inte bli lik svår. I så fall kommer den nog någon gång under april skulle jag tro.
Citera
2022-02-02, 18:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag fattar inte vilka ”experter” som uttalat sig i förmiddags om att det fortsatte öka!?

Nu när KTH uttalar sig själva är det ju tydligt att Malmö peakat redan V3 och Stockholm v4.

Hur fan kan man ha så usel journalistik och experter?

Skitvattenanalys är en avancerad vetenskap. Gäller att göra de rätta tolkningarna.
Citera
2022-02-02, 18:27
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/beslut-i-morgon-alla-restriktioner-tas-bort-9-februari/

Helt idiotiskt släppa på alla restriktioner tanke på den höga smittspridningen men dom lär få återinföra dom på sikt igen det lär dom inse om några veckor.
Citera
2022-02-02, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det är ju lite så att hur man än vrider och vänder sig så har man ändan bak. Det bästa är nog bara att låta omikron blåsa igenom så är det över sen för den här gången.

Ja vi får hoppas att regeringen också kommer fram till det!

Det verkar ju som om våra grannländer planerar kosläpp i alla fall.
Citera
2022-02-02, 18:34
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.expressen.se/nyheter/beslut-i-morgon-alla-restriktioner-tas-bort-9-februari/

Helt idiotiskt släppa på alla restriktioner tanke på den höga smittspridningen men dom lär få återinföra dom på sikt igen det lär dom inse om några veckor.

När ska ni sängvätare begripa att "den höga smittspridningen" inte är ett problem?

Jag ska spara ditt idiotiska inlägg och så ska jag plocka fram det när det gått några veckor och inga restriktioner har återinförts, och så ska jag köra upp det i ansiktet på dig. Väl mött.
Citera
2022-02-02, 18:35
Medlem
Underbart beslut att ta bort alla restriktioner i Sverige.

Covid är inget mer än en förkylning idag.

Förstår att det här gör ont hos vissa härinne som inte har något socialt liv och gärna skulle vilja ha meningslösa restriktioner för övriga också i evigheter.

Blir att festa varje helg nu. Skål 🥂
Citera
2022-02-02, 18:39
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Jag tror faktiskt att mina vaccineringar skyddade mig helt mot smitta. Jag är nämligen den enda i ett sällskap som jag umgåtts med som undgick att smittas. Jag har vistades i samma rum som covid-sjuka i vad som troligen har varit omikron. ALLA har testat positivt utom jag.

Alltid svårt att sia om framtiden. Denna våg lär väl lägga sig vad det lider. Kan ta några veckor till vad det ser ut som just nu. Frågan är om vi hinner med någon ytterligare våg innan sommaren, eller om nästa våg kommer till hösten. Om jag får gissa tror jag på ytterligare en våg till, men den lär inte bli lik svår. I så fall kommer den nog någon gång under april skulle jag tro.

Tja jag ver inte, när jag var sjuk klarade sig en trippelvaccinerad från dec och en dubbelvaccinerad från Augusti men en dubbelvaccinerad från november blev smittad av mig.

Lite kul att jag släpade hem det från jobbet och smittade skolbarn, smaka på den IMBILDEN!

Vi har extremt många smittade nu på jobbet, snart hälften och det är jämt fördelat på alla oavsätt vaccination.
Likadant i bekantskapskretsen det precis alla möjliga och omöjliga kombinationer, barn som smittar syskon men inte ovaccinerad förälder osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in