2022-02-02, 16:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Här är aktuella siffror från avloppet förresten.

Jag tycker det ser ut att har gått ner ordentligt, men tidningarna skriver ju något annat. Malmö är ju för fan halverat på en vecka tex..
Även många delar av Stockholm verkar ha vikt av..

https://covid19dataportal.se/sv/data_types/environment/wastewater/
Med dagens uppdatering ser det ju mycket bättre ut!
Citera
2022-02-02, 16:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det rent logiska är att man minskar restriktionerna i samhället men har kvar hemarbete om möjligt, det är absolut inga problem med det.

Men nu är ju dessa chefer inte logiska och rent av efterblivna.

Hur man som smittskyddschefer kan prata om att avskaffa restriktioner när artiklarna är som detta idag är bara

"Virushalterna är på fortsatt höga nivåer i storstädernas avloppsvatten och toppen är ännu inte nådd, rapporterar Aftonbladet.

– Det finns inga tecken på inbromsning i Stockholm, Uppsala och Kalmar till exempel, säger Maja Malmberg, virusforskare på SLU."

De kan inte vänta 4 veckor till?.....

Tror det kan ligga en del prestige och politik ivägen för det. Pratades väl om att släppa allt från 9 feb? Grannländer har släppt och då vill regeringen följa efter.
Jag tror svenska folket är lite uppdelade i läger. Både vad man anser och hur man levt. Många yngre med utflugna barn har levt socialt distanserat och inte träffat så många. Man har arbetat hemma och när man besökt butiker för att handla har man burit munskydd och hållit avstånd. Kanske även hemleverans av varor m.m. De har klarat sig rätt bra från att smittas. Ska dessa grupper nu gå tillbaks och arbeta (50-67 åringar), löper de stor risk att smittas. Här är det också många som blir lite sjukare än det yngre garde som nu främst blivit smittade, dvs barn och yngre vuxna.
Citera
2022-02-02, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror det blev en enorm besvikelse hos många när Omikron kom och bröt igenom det mesta av tidigare immunitet från tidigare sjukdom och vaccination.

Ja, ni är många naiva som överskattade vaccin trots att det funnits data som visat på deras bristfälliga natur hela tiden. Även med Delta sjönk ju skyddet mot infektion till negativt efter 7-8 månader. Viruset bröt igenom kraftigt även med delta. Men delta bröt inte igenom immunitet från infektion på samma sätt alls.
Senast redigerad av MachDiamonds 2022-02-02 kl. 17:01.
Citera
2022-02-02, 17:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Ja, ni är många naiva som överskattade vaccin trots att det funnits data som visat på deras bristfälliga natur hela tiden. Även med Delta sjönk ju skyddet mot infektion till negativt efter 7-8 månader. Viruset bröt igenom kraftigt även med delta.

Jag håller inte riktigt med. Vaccinen togs fram mot den ursprungliga Wuhan-varianten och där var ju skyddseffekten runt 95% för både Pfizers och Modernas vaccin. Detta två veckor efter den andra dosen som kunde ges cirka 3-4 veckor efter den första. Det är fruktansvärt bra siffror. Efter en tid kom dock rapporter som visade på att effekten försvann tämligen fort. Efter 5-6 månader var det inte mycket skyddseffekt var. Det var därför man började vaccinera med en tredje dos i Israel redan i augusti. Varför Sverige inte gjorde det vet jag däremot inte. Det känns som man såsade bort hela hösten.

Nu har vi ju fått en muterad variant där vaccinet inte alls är lika effektivt. Det är helt klart ett problem, men vi kan ändå glädjas åt att vaccinerade generellt får mildare symtom.
Citera
2022-02-02, 17:09
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Nu får man fan snart skynda sig om man ska hinna bli smittad innan sommaren...
Citera
2022-02-02, 17:09
Medlem
Citat:
Jag håller inte riktigt med. Vaccinen togs fram mot den ursprungliga Wuhan-varianten och där var ju skyddseffekten runt 95% för både Pfizers och Modernas vaccin. Detta två veckor efter den andra dosen som kunde ges cirka 3-4 veckor efter den första. Det är fruktansvärt bra siffror. Efter en tid kom dock rapporter som visade på att effekten försvann tämligen fort. Efter 5-6 månader var det inte mycket skyddseffekt var. Det var därför man började vaccinera med en tredje dos i Israel redan i augusti. Varför Sverige inte gjorde det vet jag däremot inte. Det känns som man såsade bort hela hösten.

Nu har vi ju fått en muterad variant där vaccinet inte alls är lika effektivt. Det är helt klart ett problem, men vi kan ändå glädjas åt att vaccinerade generellt får mildare symtom.
Relativ riskreducering ja. Absolut riskreducering är 0,84%. Det kan du inte bortse från.
Citera
2022-02-02, 17:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Relativ riskreducering ja. Absolut riskreducering är 0,84%. Det kan du inte bortse från.

Hur räknar du då menar du?
Citera
2022-02-02, 17:19
Medlem
Ni som säger att det är big pharma som vill tjäna pengar på den oskyldiga massan och vaccinet innehåller mikrochips och dylikt, menar ni då att alla inom läkemedelsindustrin är ovaccinerade? Det jag menar är att om ni nu anser att vaccinet innehåller alla dessa hemskheter och med mera, tror ni inte att cheferna på vaccinföretagen är vaccinerade med exakt samma vaccin som ni har fått? Då måste ju dom också få i sig mikrochips som kan kontrollera hjärnan och alla dessa gifter som en del påstår att vaccinet innehåller. Eller menar folk att läkemedelsfolket har fått ett annat vaccin som inte innehåller "gifter"?
Senast redigerad av CarrieFisher 2022-02-02 kl. 17:21.
Citera
2022-02-02, 17:20
Medlem
Citat:
Hur räknar du då menar du?
Det är inte jag som räknar. Det är Pfizers egna studie. Look it up! Risken att smittas som vaccinerad var 0,04% och 0,88% som ovaccinerad.
Citera
2022-02-02, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Ni som säger att det är big pharma som vill tjäna pengar på den oskyldiga massan och vaccinet innehåller mikrochips och dylikt, menar ni då att alla inom läkemedelsindustrin är ovaccinerade? Det jag menar är att om ni nu anser att vaccinet innehåller alla dessa hemskheter och med mera, tror ni inte att cheferna på vaccinföretagen är vaccinerade med exakt samma vaccin som ni har fått? Då måste ju dom också få i sig mikrochips som kan kontrollera hjärnan.
Varför skulle dem? Klart de inte är vaccinerade.
Citera
2022-02-02, 17:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Det är inte jag som räknar. Det är Pfizers egna studie. Look it up! Risken att smittas som vaccinerad var 0,04% och 0,88% som ovaccinerad.

Det där beror väl då helt på vilken samhällsspridning som för tillfället råder? Med dagens virusvariant torde ju risken att smittas vara enormt mycket högre än 0,88% om man vistas ute i samhället.

Det måste ju vara den relativa skyddseffekten som är relevant att mäta om man ska mäta ett vaccins skyddseffekt. Vaccinen fungerar ju bevisligen, men kanske inte fullt så bra som det såg ut från början.
Citera
2022-02-02, 17:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Ni som säger att det är big pharma som vill tjäna pengar på den oskyldiga massan och vaccinet innehåller mikrochips och dylikt, menar ni då att alla inom läkemedelsindustrin är ovaccinerade? Det jag menar är att om ni nu anser att vaccinet innehåller alla dessa hemskheter och med mera, tror ni inte att cheferna på vaccinföretagen är vaccinerade med exakt samma vaccin som ni har fått? Då måste ju dom också få i sig mikrochips som kan kontrollera hjärnan och alla dessa gifter som en del påstår att vaccinet innehåller. Eller menar folk att läkemedelsfolket har fått ett annat vaccin som inte innehåller "gifter"?

Oxford university kom ut med en studie att bland annat Holland, UK och USA överdrivit vaccinationssiffrorna med 15-20%.

Det är betydligt fler ovaccinerade än du tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in